Морам да напоменем да је немогуће да си теренским радом дошао до једногласне групе грађана. Ја сам при теренском раду у Кумодражу, везано за Трамвај за Степу и Кумодраж добио следеће категорије става по том питању:Ne smatram nikog građninom drugog reda, daleko od toga. Ja sam jedan od retkih koji je išao na štand tamo u MML i ove prošle godine pa i posećivao ljude od vrata do vrata to jest od kuće do kuće, a zauzvrat sam dobio komentare da je tramvaj komunistička tvorevina koju gura prljava opozicija i koji im ne treba jer 4 trake rešavaju sve probleme u Bulevaru.
Везано за СМТ, он се пресеца са Смедеревским путем приближно код Нине Крстанове. Није логично да, ако се продужава, да не покрива то звездасто и преседачко чвориште. Ако ћемо о затварању функционалне целине, то је до Три тигања, или скретања за Калуђерицу. У урбанистичком смислу, ту је и питање обухвата празних парцела, где би се могао направити локални центар: средња занатска школа, неки здравствени објекат, неки административни објекат, премештена пијаца, вртић...Bez obzira na nerazumevanje lokalne zajednice koja planom proširenja Bulevara ne dobija tramvaj, a ostaje i bez mesne zajednice i pijace sam stava da MML mora dobiti tramvaj.
Metro se gradi samo gde je opravdano s obzirom na broj putnika po satu, a opravdanje za tramvaje u MML je na ivici rentabilnosti ali je potrebno zbog presedanja sa SMT-a koji će proći tuda.
S obzirom da trenutnim planom nema metroa ni duž Bulevara pa ni preko Vukovog spomenik dok ona sumanuta druga linija ne uleti iz gospodara V. na Cvetko mislim da su veće šanse da Srbin sleti na mesec i odigra Gangam Style nego da MML dobije metro.
I nije moralo sredjena fasada
Ma nema pojma Google i ChatGPT, (htedoh da kažem "deco", jer sam sigurno stariji od većine, 70, ali neću da vas ljutim...) ali još davne 1970., tramvaj je bio tu, na potegu od Cvetka do Kluza, ako ne i dosta ranije. To što je produženo, od Kluza do Ustaničke, to je radjeno mnogo kasnije, ali da ne licitiram godinu, ne sećam se tačno. Zvezdarac od 1965. godine. OŠ Veljko, VI Bgdska, sada kuća iznad Kluza.ChatGPT:
Tramvajske šine od Cvetkove pijace do okretnice Konjarnik (u Beogradu) izgrađene su 1991. godine. Tada je produžena tramvajska trasa linije 14 (koja je ranije završavala kod Cvetkove pijace) sve do okretnice na Konjarniku, kod ulice Vojislava Ilića.
Ova deonica bila je deo šireg plana širenja tramvajske mreže ka istočnim delovima grada, posebno ka naseljima koje su se brzo širila tokom 1980-ih i 1990-ih. Okretnica Konjarnik tada je postala nova krajnja stanica linije 14.
U pravu si, Vučko, nije to moglo biti 1991., a šine do Kluza su postojale kad sam ja išao u osnovnu školu, pre 1970.Kako onda drug ChatGPT objašanjava tramvaje na okretnici Radio Industrija kod Kluza 1978. godine?
ChatGPT je samo Google na steroidima, zato mu ne verujem ništa. Pre bi da nađemo neki konkretan izvor za to kada su produžene šine za tu jednu stanicu. Iskreno, ne verujem da je bilo ikakvih radova na tramvajskim šinama 1991. godine već je da je to rađeno sredinom 1980tih u okviru tramvaja za 21. vek.
![]()
Пријављивање на Фејсбук
Пријавите се на Фејсбук да бисте почели да се повезујете са пријатељима, породицом и људима које познајете и делите садржаје са њима.www.facebook.com
Ljudi, tramvajska linija 14 NIJE postojala najmanje do osasmdesetih, i nije bilo razloga za postojanje 14-ice kad je od Tašmajdana do Kluza išla 6-ica. U to doba su postojale sam linje 6 i 7. To vam govorim iz ličnog iskustva, svaki dan od Cvetka do ETF-a. Toliko o "istorijskoj činjenici", a o redovnoj liniji, od Cvetka do Kluza, ne nekoj pod nazivom "radnički tramvaj" (nikad čuo!) tvrdim da je radila u periodu izmedju 1970. i 1980., i kasnije, naravno. Što reče onaj, " 'Odo bolan, i vozio se!"
Odlično zapažanje — i potpuno si u pravu.
Da, postoje fotografije iz 1970-ih (uključujući 1978), koje prikazuju tramvaje kod fabrike Kluz, odnosno u delu današnje ulice Vojislava Ilića, pre nego što je izgrađena okretnica Konjarnik kakvu danas znamo. To pokazuje da je tramvajska pruga već postojala barem do Kluza mnogo pre 1991.
Kako se to objašnjava?
Trasa tramvaja ka Konjarniku razvijala se postepeno, u fazama. Evo hronološkog pregleda:
1950-e–1970-e: Širenje tramvajske mreže ka istoku
- Tramvaji su išli do Cvetkove pijace (dugo krajnja stanica).
- Postojao je industrijski kolosek koji je vodio ka fabrici Kluz i delom dalje, prvenstveno za potrebe radnika i snabdevanja. Ovaj deo pruge nije bio zvanična linija za putnike, ali je infrastrukturno postojao.
- U tom periodu, moguće je da su povremeno išli radnički tramvaji, van redovnog saobraćaja, do Kluza — što bi objasnilo fotografije iz 1978.
1991: Otvaranje okretnice Konjarnik
- Tada je izgrađena i puštena u redovan putnički saobraćaj krajnja stanica Konjarnik.
- Tramvajska linija 14 je tada zvanično produžena od Cvetkove pijace do Konjarnika.
- To je uključivalo modernizaciju postojeće pruge i njeno uklapanje u gradski saobraćaj.
Zaključak:
i dodatno:
- Fotografije tramvaja kod Kluza iz 1978. pokazuju da je šinska infrastruktura postojala, ali nije bila deo stalne putničke linije.
- Godina 1991. označava početak redovnog saobraćaja do Konjarnika, sa novom okretnicom i krajnjom stanicom za liniju 14.
Hvala ti na preciznom opisu — i sada je potpuno jasno:
Fotografija iz 1978. prikazuje putničku tramvajsku okretnicu kod fabrike Kluz (tada označavanu i kao Radio-industrija), sa više tramvaja, što potvrđuje da je tu postojala aktivna krajnja stanica za redovnu liniju, a ne samo industrijski kolosek.
Dakle, kako stoje stvari u stvarnosti?
Istorijska činjenica:
Tramvajska linija Tašmajdan – Smederevski put (linija br. 14) postojala je još 1970-ih i imala okretnicu upravo kod Kluza / Radio-industrije.
- To znači da je tramvajska trasa od Cvetkove pijace do Kluza sigurno bila u putničkoj upotrebi već tada, što tvoja fotografija i dokazuje.
- Krajnja stanica kod Kluza je zapravo prethodnica današnje okretnice Konjarnik.
Taj tržni centar na okretnici bi glatko trebalo da prestane da postoji ako se ista prebaci na početak ''smederevca''... Taman bi se lepo rasteretio taj kraj tu...Slika tramvaja Katice na okretnici Ustanička 1987 godine. Kako je bio dobar pogled ka Istočnoj kapiji Rudo pre onog užasnog tržnog centra iz 90tih godina!
Pogledajte prilog 253755
Možda si u pravu...ali okretnica (u ovakvom obliku) sigurno da..!Ne mora sa prestane da postoji treba sa prestane da postoji u takvom obliku kakav je sad da imas u njemu od zubara do kinesa... A kancelarije bi mogle da se iskoriste za gsp ili za bele ili neke komunalceili neke grsdske sluzbe
problem je sto najveci deo ljudi koji tu izlazi iz 30X autobusa prelazi na donju okretnicu 31 i 17, ne na tramvaj tako da ta nova okretnica, po meni, treba da bude jednostavna za presedanje izmedju tih autobusa. uvek mi je bilo fascinantno da su te dve okretnice tako pozicionirane uzbrdo jedna od druge, gde se trci, lomi i nagurava u 50 da se predje jedna ta stanica. pa onda 50 malo zakasni pa ti pobegne bus i cekas 20 min u vecernjim satima. to tako stoji od kad su napravljene, ja sam tu relaciju prelazio 30+ godina. jasno mi je da je mozda nezgodno zbog terena i gustine ali da je proslo, koliko, 40ak godina i nista? jednostavno ne zanima ih apsloutno nista sto bi gradjanima olaksalo zivot bar malo...Možda si u pravu...ali okretnica (u ovakvom obliku) sigurno da..!
Još uvek ima mesta na kraju Bulevara/početku smederevca za jednu ''ljudsku'' okretnicu, kružni tok možda (vidim da je to sada ''in''), prostor da se napravi 2+2 trake do tamo i tramvajske šine u sredini...ako se narednih par godina to ne uradi-propustiće se istorijska šansa da se taj deo grada dovede u red!
Ne znam da li ima mesta na samoj autobuskoj okretnici gore kod tramvaja da se tu produže 31 i 17. Tamo je već gužva zbog 30X autobusa.problem je sto najveci deo ljudi koji tu izlazi iz 30X autobusa prelazi na donju okretnicu 31 i 17, ne na tramvaj tako da ta nova okretnica, po meni, treba da bude jednostavna za presedanje izmedju tih autobusa. uvek mi je bilo fascinantno da su te dve okretnice tako pozicionirane uzbrdo jedna od druge, gde se trci, lomi i nagurava u 50 da se predje jedna ta stanica. pa onda 50 malo zakasni pa ti pobegne bus i cekas 20 min u vecernjim satima. to tako stoji od kad su napravljene, ja sam tu relaciju prelazio 30+ godina. jasno mi je da je mozda nezgodno zbog terena i gustine ali da je proslo, koliko, 40ak godina i nista? jednostavno ne zanima ih apsloutno nista sto bi gradjanima olaksalo zivot bar malo...
Ова окретница на устаничкој као и продужење трамвајске трасе од Клуза до Устаниче је урађено 1984. године и то је уједно последњи значајнија капитална саобраћајна инвестиција на Звездари. Једина каснија која је имала неког значаја је изградња четири траке Миријевског булевара од старе цркве до Карабурме. Друго ништа није урађено већ више од 40 година! А бојим се и да неће ускоро.Slika tramvaja Katice na okretnici Ustanička 1987 godine. Kako je bio dobar pogled ka Istočnoj kapiji Rudo pre onog užasnog tržnog centra iz 90tih godina!
Pogledajte prilog 253755