Šta je novo?

Regionalna infrastruktura i autoputevi

"Što se mene tiče, nisam imao ništa protiv, ali sada, posle svih ovih neosnovanih prozivki koje traju danima, iz inata ga ne bih objavio", says mister Velja!
Dakle, ovo je prosto neverovatno! Umrecu od smeha!!

Pa on zaboravlja da treba da da ugovor na uvid istim onim ljudima koji su ga izabrali na izborima, a ne da im tera inat!
 
Taj covek si previse dopusta. Pa stvarno misli da su mu to mesto i nas budzetski novac bogom dani. To sto je ugovor u kompletu proglasen za tajnu sigurno nije previd pravnika koji su ga sklapali sa koncesionarom. Previse je dobra prilika za muvanje da se ne iskoristi. Bruka!
 
Zašto Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš - Požega još nije dostupan javnosti

Vlada Srbije u zamci koncesionara


Sporna deonica autoputa Novi Sad - Beograd
Beograd - Nemamo informaciju kada će kompanije koje su dobile koncesioni posao na izgradnji autoputa Horgoš-Požega odgovoriti na zahtev potpredsednika Vlade Božidara Đelića niti da li će dozvoliti da se Ugovor koji je sa njima sklopljen objavi u celini ili samo u delovima. Pretpostavljam da će onaj deo Ugovora koji se odnosi na pravnu proceduru biti dostupan javnosti a da će finansijski deo aranžmana ostati poslovna tajna - izjavio je za Danas Milivoje Mihajlović, direktor Kancelarije za odnose s javnošću Vlade Srbije.

Na pitanje da li je uobičajeno da se klauzule o zaštićenim podacima nađu u ugovorima koji se sklapaju sa državom, Mihajlović ističe da je praksa u demokratskim državama različita. U nekim zemljama sadržaj sličnih ugovora se ne objavljuje, dok su u drugima svi podaci dostupni javnosti. "Za našu državu je u ovom slučaju bitno da je sklopila dobar posao, a pitanje javnosti je na drugom mestu" kaže Mihajlović. On nije želeo da komentariše izjave dela vojvođanskih funkcionera koji osporavaju legitimnost čitavog posla tvrdeći da se deonica od Beograda do Požege gradi zahvaljujući već gotovo izgrađenoj trasi kroz Vojvodinu, koja je finansirana sredstvima pokrajine.
Iako je postojalo obećanje da će se Ugovor o koncesiji naći na sajtu Vlade do kraja protekle nedelje, to se nije dogodilo, a ministar za infrastrukturu Velimir Ilić, objasnio je pre dva dana da taj rok nije postavila Vlada Srbije, već pojedini ministri.
- Čim koncesionari dostave saglasnost, ugovor će biti objavljen. Jer, ukoliko bi dokument bio objavljen bez te saglasnosti, naši partneri bi mogli da traže odštetu. Osim toga, njihovi finansijski savetnici iz Londona mogu da smatraju finansijski deo ugovora svojim autorskim delom i da zahtevaju zaštitu svog modela - izjavio je Ilić i dodao da koncesionari već uveliko rade izvođački projekat, priprema se i dokumentacija, avansi su već deponovani i očekuje se da radovi otpočnu do kraja godine.
Advokat Slobodan Šoškić kaže za Danas da nema razloga da ugovori sklopljeni između vlade i nekog inostranog partnera budu nedostupni javnosti, jer po definiciji svaka vlada obavlja posao u interesu građana koji imaju prava da znaju na koji način to rade.
- Očigledno je da Vlada Srbije u ovom slučaju ima razloga za tajnovitost, ali je pitanje zbog čega. Razumljiva je želja da se od konkurencije zaštiti partner odnosno koncesionar, ali to može da važi samo za neke delove ugovora. Ipak, treba podsetiti da u Srbiji važi Zakon o dostupnosti informacija koji obavezuje Vladu i njene ministre - rekao je Šoškić i naglasio da na ugovorima takve vrste umesto oznake tajnosti, mora da stoji pečat javnosti.
Tender za izgradnju autoputa od Horgoša do Požege raspisan je početkom prošle godine, a najpovoljniju ponudu dao je konzorcijum koji čini španska FCC konstrakšn i austrijska Alpina majreder, sa kojim je početkom ove godine i potpisan ugovor o koncesiji. Prema uslovima tendera, koncesionar će imati obavezu da u naredne tri godine izgradi levu traku autoputa od Horgoša do Novog Sada, u dužini od 107 kilometara, zatim da održava izgrađeni deo autoputa na koridoru 10, od Novog Sada do Beograda u dužini od 68 kilometara i da projektuje i izgradi kompletnu deonicu od Beograda do Požege, dugu 148 kilometara, koja je deo južnog kraka koridora, odnosno autoputa do Jadrana. Kao nadoknadu za izvedene radove, konzorcijum će u narednih 25 godina imati pravo naplate putarine na izgrađenim pravcima. Posao je prema prvobitnim najavama, vredeo oko 800 miliona evra, ali je nakon koncipiranja ugovora, kada se osnovnoj vrednosti dodaju i kamate, procenjen na 1,5 milijardi evra. Tri četvrtine te vrednosti odnose se na deonicu od Beograda do Požege.

KOSTREŠ: Vlada ne sme da skriva ugovor

Novi Sad - Predsednik Skupštine AP Vojvodine Bojan Kostreš zatražio je juče od Vlade Srbije i ministra za infrastrukturu Velimira Ilića da prestanu da skrivaju od građana sadržaj Ugovora o koncesiji za izgradnju, korišćenje i održavanje autoputa od Horgoša do Požege. Kostreš je zatražio od predsednika Vlade Republike Srbije Vojislava Koštunice da reaguje i naloži da Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega bude dostupan javnosti. "Niko nema pravo da novac građana iz budžeta Srbije troši na netransparentan način, niti da od poslova za koje se koristi budžet pravi poslovne tajne. Ovo je pitanje principa i takav ugovor jednostavno mora biti dostupan", naglasio je Kostreš i dodao da svako dalje odugovlačenje ostavlja mesta za osnovanu sumnju da potpisani ugovor ima problematičnih delova. R. B.
M. N. Stevanović
Izvor: Danas
Link: http://www.danas.co.yu/
 
"Borba za puteve"
London -- Fajnenšel tajms piše da u zemljama na prostoru SFRJ traju borbe oko trasa, nadležnosti i prihoda od puteva.

List piše da bi Koridor 10, deo panevropskog autoputa kroz Srbiju, skratio putovanje od Berlina do Atine više sati i usmerio bogatstvo u pravcu Čačka, uporišta ministra za infrastrukturu Velimira Ilića, prenosi BBC.

Prema pisanju lista, Ilić je, u skladu sa svojim obećanjem biračima, promenio plan trase, pa ona prolazi kroz Čačak. "Žalbe iz drugih delova Srbije bi mogle da mu pokvare plan o izgradnji 800 kilometara puteva, što je najobimniji plan u okviru međunarodnog projekta o povezivanju Jugoistočne Evrope sa ostatkom kontinenta i mrežom modernih puteva u sledećih pet godina", napominje list.

U većem delu prostora SFRJ, prema oceni lista, lokalni političari koče projekte izgradnje puteva, koje uglavnom finansira Banka Evropske unije za investicije i razvoj. Unutrašnje borbe se vode u svakoj zemlji oko trase, nadležnosti i očekivanih prihoda od naplate drumarine.

Tako je u Srbiji Vojvodina zapretila tužbom kako bi blokirala izgradnju Koridora 10 na osnovu ugovora o koncesiji sa špansko-austrijskom firmom, podseća list.

List prenosi i ocene nekih analitičara da bi izdašna ekonomska pomoć EU, koja uključuje sredstva za izgradnju puteva, mogla da pomogne Beogradu da lakše podnese gubitak dela teritorije na Kosovu.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2007&mm=08&dd=09&nav_id=258670
 
Zabranjen saobraćaj za vozila teža od tri tone preko Dunava
Most ne može da izdrži kamione
Autor: Ana Lalić i Radivoj Vujanović | 10.08.2007 - 11:49
most_1.jpg


Prelazak vozilima težim od tri tone preko privremenog Drumsko-železničkog mosta juče je i zvanično zabranjeno rešenjem Ministarstva za infrastrukturu i sav teretni saobraćaj preusmeren je na most u Beški. Odluka o zatvaranju mosta za teretnjake zbog oštećenja mosta doneta je još pre 25 dana, ali je tek juče ozvaničena jer su, kako tvrde u „Putevima Srbije“, gradske vlasti uprkos upozorenjima tražile da se zabrana prolongira.

Pred mostom će danas osvanuti i znaci zabrane i ograničenja, a juče do kasno popodne su i dalje preko Dunava tutnjali teški kamioni. Prema rešenju Ministarstva, železničke i inspekcije za puteve, sva drumska vozila nosivosti preko tri tone moraće da budu preusmerene na Beščanski most, a brzina vozova na mostu ograničena je na 20 kilometara na sat.

- Dobila sam izveštaj da most nije bezbedan i pre 25 dana donela rešenje da se obustavi teretni saobraćaj - kaže Mila Bezmarević, nečelnica inspekcije za železnički saobraćaj u Ministarstvu za infrastrukturu. Ona ističe da je od Instituta CIP, projektanta montažno-demontažnog mosta, zatražila proveru statike i bezbednosti mosta. Most je izgrađen „pre roka“ na mestu bombardovanog Žeželjevog mosta, za njega je bilo predviđeno da traje četiri godine, a od čega je prošlo još toliko.
- Svi izveštaji su potvrdili da most nije bezbedan za saobraćaj i zato smo doneli odluku o obustavi teretnog saobraćaja - zaključuje Mila Bezmarević.

U JP „Železnicama Srbije“ objašnjavaju da je došlo do deformacije čeličnih ploča preko kojih je presvučen asfalt na kojem su postavljene i šine. Železnica je juče redukovala saobraćaj, a automobili mogu nesmetano da prolaze. Stručnjaci iz „Mostogradnje“, kojima je poverena sanacija, ističu da česti sudari barži sa stubovima nisu uzrok ozbiljnijih oštećenja mosta, ni razlog njegovog lošeg stanja.
- Ovu odluku je trebalo i ranije doneti. To što transportna preduzeća ne žele da koriste autoput, ne znači da Novosađani treba da ostanu bez mosta. Šta više, tražili smo da se i brzina duž celog mosta ograniči na 40 kilometara - rečeno je „Blicu“ u „Putevima Srbije“.

Za oklevanje sa zabranom u ovom preduzeću optužuju gradske vlasti, jer su se, kako nam je rečeno, umesto sprovođenja odluke ministarstva, „upustile u prepisku sa ‘Putevima Srbije’“.
- Tražili su od nas da ne zatvaramo most. Nismo pristali i formirali smo eksportsku grupu profesora sa beogradskog Saobraćajnog fakulteta i stručnjaka CIP-a. Oni su bili istog mišljenja da most nije bezbedan. Izdato je i rešenje da se uradi detaljna statička provera, a posle toga će se znati da li uopšte ima osnove da se most sanira, a u suprotnom odluka je trajna - kaže Bezmarevićeva.

S obzirom na to da su Most slobode i Varadinski most, prema odluci grada, zatvoreni za teretni saobraćaj, kamioni će ubuduće biti preusmereni na jedini mogući pravac, odnosno autoput Beograd - Subotica. Kamiondžije negoduju.
- Meni Beščanski most nije nikakvo rešenje, jer većinu poslova obavljam u Petrovaradinu. Zar da prelazim 80 kilometara više da bih iz Novog Sada stigao u Petrovaradin? - kaže autoprevoznik Radovan Prica. Njegove kolege se takođe protive odluci Ministarstva, i traže alternativno rešenje.
- Ako je ova odluka konačna, grad će nam morati dozvoliti da koristimo jedan od dva preostala, Varadinski ili Most slobode - kaže prevoznik Novak Lukić.

U slučaju da se dozvoli teretni saobraćaj preko Mosta slobode, teški kamioni bi vozili direktno preko Bulevara oslobođenja ili preko Limana.

Grad od inspektora tražio da „zažmure“
Nakon donošenja rešenja o zabrani saobraćaja, prema saznanjima „Blica“, inspektorima je stigao i iznenadni poziv na razgovor iz Gradske kuće. Razgovoru je, prema tvrdnjama iz „Železnica Srbije“, prisustvovao i član gradskog veća zadužen za saobraćaj Vučeta Tošković. Pod izgovorom da će posle zatvaranja mosta za kamione doći do totalnog saobraćajnog kolapsa u gradu, gradske vlasti su navodno pokušale da ubede inspektore da „zaborave“ na izdato rešenje, iako most nije bezbedan. Tošković juče nije bio dostupan za komentar.

Vozovima do Petrovaradina
„Železnice Srbije“ saopštile će od danas do 14. avgusta, zbog radova na mostu, privremeno prekinuti saobraćaj putničkih vozova između Petrovaradina i Novog Sada. Voz koji iz Beograda za Novi Sad polazi u 11 sati saobraćaće samo do Petrovaradina, a polazak za Suboticu iz Beograda u 13.15 saobraćaće na relacijama Beograd-Petrovaradin i Novi Sad-Subotica. Voz iz Subotice za Beograd u 10.39 saobraćaće do Novog Sada i iz Petrovaradina do Beograda, dok će voz iz Novog Sada za Batajnicu u 15.12 saobaraćati od Petrovaradina u 15.21. Polazak iz Novog Sada sa redom vožnje u 23.05, pomeren je za 00.25.
- Promenićemo 10 srednjih čeličnih ploča i četiri ivične ploče, kao i zavrtnje. Ovo je prva ozbiljnija intervencija nakon 2004. godine, kada je most kompletno obnovljen - kaže Sead Buljubašić, direktor „Mostogradnje“, ističući da radovi nemaju veze sa rešenjem inspekcije.

Gradnja novog prelaza počeće tek 2009. godine
Montažno-demontažni most izgrađen je nedugo posle rušenja Žeželjevog mosta u NATO bombardovanju 1999. godine. Trebalo je, kao privremeno rešenje, da služi četiri godine. Prema informacijama iz Evropske agencije za rekonstrukciju, projektna dokumentacija i dizajn novog železničko-drumskog mosta je pri kraju, ali za sada nema naznaka da se uskoro planira i njegova izgradnja. Prema procenama stručnjaka iz EAR, izgradnja neće početi pre 2009. godine. Ostaje, međutim, i dalje nejasno ko će finansirati gradnju mosta, za šta je potrebno više od 10 miliona evra, s obzirom da je EU izdvojila novac samo za izradu projekta. Nadležnost nad mostom dele „Železnice Srbije“, Republika i grad Novi Sad u odnosu 40, 50 i 10 odsto.
izvor Blic
link http://www.blic.co.yu/vojvodina.php?id=10349
 
Crna Gora: Studija izvodljivosti za autoputeve - Ugovor o izradi studije izvodljivosti izgradnje dva autoputa u Crnoj Gori potpisaće danas crnogorska
Vlada sa francuskom kompanijom Louis Berger
Studija izvodljivosti će obuhvatiti dva posebna autoputa i to jadransko-jonski i onaj od Bara do Boljara na granici sa Srbijom.
Ugovorom je predviđeno da izabrani konsultant za osam meseci pripremi studiju, a njen nacrt za pola godine.
Izvor: Ekonomist
Link: http://www.ekonomist.co.yu/ekonews/...datey=2007&datem=08&dated=10&id=11404#id11404
 
Ova parodija se nastavlja. Na kraju cemo stvarno gledati kako stavljaju pare u svoj dzep i kako se skrivaju iza strogo tajnog ugovora.

Ugovor o koncesiji neće biti javan?
Beograd -- "FCC Construccion S.A" se protivi objavljivanju ugovora o koncesiji i traži da Vlada Srbije ne objavi ugovor.

Koncesionar na projektu izgradnje autoputa Horgoš-Požega "FCC Construccion S.A" protivi se da ugovor o koncesiji bude dostupan javnosti, saopšteno je iz Vlade Srbije. U saopštenju se navodi da je "FCC Construccion S.A" odgovorio na pismo potpredsednika Vlade Srbije Božidara Đelića povodom inicijative da se ugovor o koncesiji objavi na sajtu Vlade Srbije.

"Koncesionar se poziva na član 24.2 Ugovora koji reguliše poverljivost ugovora", navodi se u saopštenju.

Potpredsednik Vlade Srbije Božidar Đelić istakao je da je razočaran odgovorom koncesionara.

U saopštenju se navodi da će se potpredsednik Vlade založiti da građani dobiju sve odgovore u vezi sa tim ugovorom.

"Vlada Srbije će insistirati da koncesionar izvršava sve obaveze po ugovoru na transparentan način", istakao je Đelić.

Odgovor koncesionara firme FCC Construccion S.A potpredsedniku Vlade Božidaru Đeliću nalazi se na sajtu Vlade Srbije.

Vlada Srbije naložila je Ministarstvu za infrastrukturu da u petak, 3. avgusta, na zvaničnom sajtu vlade objavi koncesioni ugovor o izgradnji autoputa Horgoš-Požega, ali to nije učinjeno.

Potpredsednik Vlade Božidar Đelić bio je zadužen da kontaktira sa koncesionarima za izgradnju tog autoputa, zbog člana 24 ugovora, kojim je predviđena zabrana objavljivanja bez saglasnosti svih potpisnika.

Vlada Srbije je na sednici prošlog meseca odlučila da objavi ugovor i omogućila svim ministrima da, ukoliko žele, vide taj dokument. Takvoj odluci je prethodio zahtev ministra bez portfelja Dragana Đilasa da se ugovor objavi.

Ugovor su 30. marta potpisali predstavnici konzorcijuma koji čine "FCC Construccion" i "Alpine Mayreden Bau" i ministar infrastrukture Velimir Ilić, a sadržaj ugovora nije objavljen.

Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš više puta je tražio ugovor na uvid, ali mu ministar Ilić to nije omogućio, ni pošto mu je to naloženo rešenjem poverenika za informacije od javnog značaja Rodoljuba Šabića.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2007&mm=08&dd=10&nav_id=258895

Bruka i sramota za Srbiju! Sta drugo reci kad neko trosi moje pare a ja ne smem da znam na sta i kako.
 
Potpuno mi je svejedno ko ce i kako graditi autoput. Meni je bitno da on bude kvalitetan, moderan i izgradjenu dogledno vreme.
 
Da, ali ovde se ne radi o tome. I meni je svejedno ko ce da gradi autoput samo da on bude dobro napravljen ali mi nije svejedno da se neki ovajde od toga i stavljaju nase pare u svoj dzep. Ne znam kako bi se drugacije moglo protumaciti to sto "gospodin" Ilic ne zeli da objavi ugovor koji je protiv zakona Republike Srbije proglasen za tajni. Veoma je lose ici logikom "ma nema veze vazno je da se put izgradi". Tako se samo podsticu takvi ljudi da i dalje rade iste stvari. Oni se kriju iza cinjenice da put mora sto pre da pocne da se gradi i da se zavrsi a kad neki ljudi negoduju zbog nacina na koji je (nezakonito) sklopljen ugovor za izgradnju onda krivica padne na njih a ne na prave krivce. Tako ispada da je Bojan Kostres kriv i odgovoran za odlaganje izgradnje jer se boze moj pobunio protiv Veljinog ugovora i zeli da se postuje zakon. Nebitno sada sta neko (a i ja licno) o g. Kostresu misli. Ja ne znam stvari koje se Velja Ilic dotakao a da nije imala neku aferu vezanu za to.
 
ILIĆ: GRADNJA AUTOPUTA HORGOŠ-POŽEGA DO KRAJA NOVEMBRA
KRAGUJEVAC , 13. avgusta (Tanjug) - Ministar za infrastrukturu Srbije Velimir Ilić izjavio je danas da će radovi na izgradnji autoputa Horgoš-Požega početi do kraja novembra, kako je i predviđeno ugovorom sa koncesionarima, špansko-austrijskim konzorcijumom "FČ-Alpine Majreden".

Projekat za prvu fazu radova je završen i deponovana su predviđena sredstva, a projekti za drugu fazu radova privode se kraju, rekao je Ilić u Kragujevcu prilikom obilaska objekata oštećenih u olujnom vremenu.

Upitan da li će biti objavljen Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, Ilić je ponovio da će to biti urađeno ako koncesionar da saglasnost.

"Ono što je u skladu sa zakonom biće obelodanjeno. Vlada ima pravo da donese odluku da li će da obelodani, ali ako to učini bez saglasnosti koncesionara platiće odštetu, jer je tako predviđeno ugovorom", kazao je on.

"Insistiranjem na objavljivanju ugovora kao da neko namerno želi da se on raskine i da se autoput ne gradi", ocenio je ministar Ilić.

On je podsetio da je španko-austrijski konzorcijumom "FČ- Alpine Majreden" pobedio na međunarodnom tenderu za koncesiju na izgradnji autoputa Horgoš-Požega, kao i da im je ponuda bila povoljnija za milijardu evra od drugoplasiranog ponuđača.

Ugovor su 30. marta potpisali predstavnici tog konzorcijuma i ministar Ilić, a predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš je više puta tražio na uvid ugovor, čiji sadržaj još nije objavljen.

Ilić je u Kragujevcu još naveo i da je Ibarska magistrala najprometniji put i veliki problem Srbije, zbog čega je, prema njegovim rečima, ušla u plan srednjeročnog razvoja saobraćaja u Srbiji.
Izvor: Tanjug
Link: tanjug
 
Dakle, ovde stvarno nesto smrdi cim je Velja ovoliko zapeo!

Ilić uporan da sakrije ugovor
Građani Srbije i dalje ne znaju šta stoji u ugovoru o koncesiji na izgradnju autoputa Horgoš-Požega koji je vredan milijardu i po evra. Da u Vladi Srbije ne postoji politička volja da se dokument objavi svedoči i podatak da je Ministarstvo za kapitalne investicije otišlo toliko daleko da je pred Vrhovnim sudom pokrenulo postupak za poništaj rešenja poverenika za informacije da delovi tog ugovora budu javni.
Izvor: Blic Online
Link: http://www.blic.co.yu/politika.php?id=10580
 
Evo malko opsirnije sa B92:

Javnost koncesije pred VSS-om
Beograd -- Ministarstvo za infrastrukturu traži od VSS-a da poništi rešenje R. Šabića o objavljivanju ugovora o koncesiji za put Horgoš-Požega

Ministarstvo za infrastrukturu na čijem je čelu Velimir Ilić, 22. maja je Vrhovnom sudu Srbije predalo tužbu protiv rešenja poverenika za informacije od javnog značaja, Rodoljuba Šabića, po kojem delovi ugovora o davanju koncesije na izgradnju auto puta Horgoš–Požega treba da budu javni.

Trentuno se ispituje da li je tužba potpuna, a nakon toga o slučaju odlučuje Upravno veće Vrhovnog suda.

Poverenik Rodoljub Šabić očekuje da će tužba Ministarstva u potpunosti biti odbačena jer je odredba o tajnosti celog ugovora, na koju se poziva strani koncesionar, zapravo suprotna ustavu i zakonu.

Tužbom koju je podnelo Vrhovnom sudu Srbije, Ministarstvo za infrastrukturu osporava rešenje poverenika za informacije od javnog značaja Rodoljuba Šabića koje nalaže da delovi ugovora o koncesiji na izgradnju auto puta Horgoš – Požega budu javni.

Ugovor su 30. marta u Vladi Srbije potpisali ministar Velimir Ilić i špansko-austrijski konzorcijum FCC-Alpina.

Od tog trentuka traje natezanje između ministra Ilića, s jedne, i vojvođanskog premijera Bojana Kostreša, ostalih ministara u vladi i poverenika Rodoljuba Šabića da se delovi ugovora objave, s druge strane.

Prema rečima portparolke Vrhovnog suda Vesne Dabić, tužba ministarstva za infrastruktru još nije stigla do sudija koji treba da odlučuju u ovom postupku:

"U ovom trenutku u VSS-u tužba se nalazi u prethodnom postupku. Ispituje se da li je uredna, tj. da li sadrži neke nedostatke. Ukoliko se utvrdi da sadrži neke nedostatke, vraća se tužiocu da je uredi, a ako nema nikakvih nedostataka, onda tužba ide u Veće Upravnog odeljenja VSS-a koje će o ovom predmetu i odlučivati".

S obzirom na dosadašnju praksu, poverenik Rodoljub Šabić očekuje da tužba bude u potpunosti odbačena jer se radi o pravu građana da znaju određene infomacije:

"Sa stopostotnom izvesnošću očekujem da ta tužba bude odbačena. U 16 slučajeva u kojima je VSS rešavao po tužbama organa vlasti protiv rešenja poverenika - sve su tužbe bile odbačene. Ali, da ne prejudiciramo, sačekajmo".

Nije jasno šta je poverljivo u ugorvoru o koncesiji.

U medijima se spekuliše da je to način regulisanja bankarske garancije koja je drastično smanjena. Strani koncesionar poziva se na tačku 24.2 ugovora u kojoj piše da su sve informacije iz ugovora poverljive da i ne mogu biti dostupne javnosti bez saglasnosti stranog partnera.

Prema rečima Šabića to nije smelo da se desi:

"Toliko je neuobičajeno, u tolikoj je suprotnosti ne samo s našim zakonom, nego i s dobrim običajima i praksom u svetu, da se jedan ugovor ove vrste učini totalno tajnim, da bi možda mogli da govorimo i o nesavesnosti stranaca. I on je morao voditi računa da naprosto nije primereno jednoj evropskoj zemlji da prihvata takve obaveze. Ako sam dobro shvatio, stranci u svom saopštenju savetuju da se sačeka odluka VSS-a".

FCC-Alpina ima obavezu da za tri godine izgradi levu traku autoputa od Horgoša do Novog Sada, u dužini od 107 kilometara, da održava izgrađeni deo autoputa od Novog Sada do Beograda, kao i izgradi kompletnu deonicu dugu 148 kilometara od Beograda do Požege.

Kao nadoknadu za te radove, u narednih 25 godina imaće pravo naplate putarine na izgrađenim pravcima. Međutim nije jasno da li će koncesionar imati pravo da iz naplate putarine na putu Horgoš-Beograd finansira izgradnju puta od Beograda do Požege i koji su rokovi za završenje tog dela puta.

Odluka Vrhovnog suda je obavezujuća ali zakon ne predviđa nikakve sankcije ukoliko se ta odluka ne ispoštuje.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2007&mm=08&dd=14&nav_category=11&nav_id=259270

Naravno da smrdi. Zasto bi se inace Velja Ilic toliko trudio da zastiti prava investitora i to jos protivno zakonima Republike Srbije. Po mom misljenju ako se donese bilo kakva druga odluka osim one da ugovor mora biti javan onda VSS ne postuje Ustav Srbije. Bas me zanima kako ce se nastaviti ova smejurija...
 
Koncesionari su jako namazani likovi. Ja sam siguran da je njihova ekonomska racunica u redu. Takodje znam da je taj autoput vise nego potreban zemlji. Srbija je ztrvovala deo profita sa koridora 10 da bi se izgradio krak kroz zapadnu Srbiju. U celoj koncesiiji mi je jedino sporna vremenska duzina same koncesije. Cini mi se da je to predugo imajuci u vidu cenu svake deonice. Ali koliko znam nasa koncesija ne garantuje nikakav broj vozila i ima jasan rok zavrsetka tako da nece biti penaltija. Koncesije su uvek takve da koncesionar mora da bude u plusu i u razvijenim zemljama. To je jedini nacin da se privuce kapital koji bi gradio cvrstu infrastrukturu, a da pri tome ni jedan evro na projekat ne ode iz budzeta zemlje. Koncesija je i za mene uzasno gorka pilula, ali svi su imali puna usta kako Srbiju treba graditi kroz koncesije. Kada su videli kako koncesija izgleda sad se to nikome ne svidja. A svi su dobro znali kakva su iskustva imali u okruzenju sa koncesionim ugovorima.
 
KiD":2ocogzhb je napisao(la):
Koncesionari su jako namazani likovi. Ja sam siguran da je njihova ekonomska racunica u redu. Takodje znam da je taj autoput vise nego potreban zemlji. Srbija je ztrvovala deo profita sa koridora 10 da bi se izgradio krak kroz zapadnu Srbiju. U celoj koncesiiji mi je jedino sporna vremenska duzina same koncesije. Cini mi se da je to predugo imajuci u vidu cenu svake deonice. Ali koliko znam nasa koncesija ne garantuje nikakav broj vozila i ima jasan rok zavrsetka tako da nece biti penaltija. Koncesije su uvek takve da koncesionar mora da bude u plusu i u razvijenim zemljama. To je jedini nacin da se privuce kapital koji bi gradio cvrstu infrastrukturu, a da pri tome ni jedan evro na projekat ne ode iz budzeta zemlje. Koncesija je i za mene uzasno gorka pilula, ali svi su imali puna usta kako Srbiju treba graditi kroz koncesije. Kada su videli kako koncesija izgleda sad se to nikome ne svidja. A svi su dobro znali kakva su iskustva imali u okruzenju sa koncesionim ugovorima.
Ja se potpuno slazem sa tobom medjutim stvar je u necem drugom. Mene iskreno uopste ne zanima taj koncesionar i da li ce on zaraditi ili ne. Oni sigurno imaju svoju racunicu i definitivno ce zaraditi pare inace ne bi radili taj posao i to je ok. Bez koncesionara se ne moze jer ne znam gde bi Srbija nasla tolike pare da napravi preko potrebnu infrastrukturu- i to je ok. Ali ono sto nikako ne ide je da se cela ta koncesija i ugovor o tome radi pod nekim velom tajne. To odmah stvara sumnje kod gradjana i jasno je i zasto. Ne vidim potrebu da se ceo ugovor drzi u tajnosti. Na kraju krajeva to je protiv zakona i neko bi trebalo da odgovara za to (znamo ko) a da li ce to je vec drugo pitanje. Ako ne onda ce se sve opet svesti na "kraduckanje" nekih ljudi u ovoj drzavi...
 
Smesno je da Velja uopste nije ni ocekivao da ce do ovoga doci - sad se kao nesto cudi "u je, svi hoce ugovor"! Koncesionar sigurno planira da zaradi, do duse, kao sto je vec receno, garancija za zaradu nema, ali se bojim da u ugovoru negde i Velja nije ubacen (ili neko od strane njega osnovano preduzece koje bi se bavilo recimo naplatom putarine :) ).

Bas me interesuje kako ce se cela prica sa ugovorom zavrsiti!
 
Milance":1so6pv2p je napisao(la):
Ja se potpuno slazem sa tobom medjutim stvar je u necem drugom. Mene iskreno uopste ne zanima taj koncesionar i da li ce on zaraditi ili ne. Oni sigurno imaju svoju racunicu i definitivno ce zaraditi pare inace ne bi radili taj posao i to je ok. Bez koncesionara se ne moze jer ne znam gde bi Srbija nasla tolike pare da napravi preko potrebnu infrastrukturu- i to je ok. Ali ono sto nikako ne ide je da se cela ta koncesija i ugovor o tome radi pod nekim velom tajne. To odmah stvara sumnje kod gradjana i jasno je i zasto. Ne vidim potrebu da se ceo ugovor drzi u tajnosti. Na kraju krajeva to je protiv zakona i neko bi trebalo da odgovara za to (znamo ko) a da li ce to je vec drugo pitanje. Ako ne onda ce se sve opet svesti na "kraduckanje" nekih ljudi u ovoj drzavi...
Pazi...svi su videli taj ugovor u Vladi pre nego sto je odobren. Mislim da bi frka nastala ranije da je nesto zaista tu toliko sporno ili da kazemo da je bilo moguce da se postigne povoljniji ugovor. Ja sumnjam da je Velja tu nesto ukrao u pravom smislu reci, ali verujem da je bio spreman na mozda malo vece ustupke samo da se dobije taj autoput. Ni sam DS ne reaguje na Kostresha, koji je jedan mali politikantski oportunista. Koncesija i ovako nije bas najbolji nacin da se 'kraducka'. Ovaj ugovor je FCC potpisao upravo zbog dela kroz Vojvodinu, a ne zbog kraka do Pozege. To je trade-off. Mislim da ovde postoji mnogo jaca politicka dimenzija gde se prikupljaju neki politicki poeni nego neka prava ekonomska steta za zemlju. Uostalom ako javnost ne moze da vidi par clanova ugovora sigurno ima neko ko moze i ukoliko postoji okoriscenje taj treba da odgovara kao i svuda u svetu, a ne da se dovodi u pitanje ceo projekat.
 
^^Pa do sada ceo projekat nije doveden u pitanje (bar se nadam) i definitivno se slazem da je ovo mala cena koju cemo "platiti" da se izgradi taj autoput. Citam svaki dan koliko ljudi gine na Ibarskoj - stvarno je krajnje vreme! Ako 2011. godine mogu da se provozam od Horgosa do Pozege punim profilom bez prestanka, na kraju krajeva, ako se Velja i ugradio negde u medjuvremenu (a sto kaze KiD, malo je verovatno) nece me biti mnogo briga, a Kostresa tek jos manje.
 
KiD":2a206ih3 je napisao(la):
Milance":2a206ih3 je napisao(la):
Ja se potpuno slazem sa tobom medjutim stvar je u necem drugom. Mene iskreno uopste ne zanima taj koncesionar i da li ce on zaraditi ili ne. Oni sigurno imaju svoju racunicu i definitivno ce zaraditi pare inace ne bi radili taj posao i to je ok. Bez koncesionara se ne moze jer ne znam gde bi Srbija nasla tolike pare da napravi preko potrebnu infrastrukturu- i to je ok. Ali ono sto nikako ne ide je da se cela ta koncesija i ugovor o tome radi pod nekim velom tajne. To odmah stvara sumnje kod gradjana i jasno je i zasto. Ne vidim potrebu da se ceo ugovor drzi u tajnosti. Na kraju krajeva to je protiv zakona i neko bi trebalo da odgovara za to (znamo ko) a da li ce to je vec drugo pitanje. Ako ne onda ce se sve opet svesti na "kraduckanje" nekih ljudi u ovoj drzavi...
Pazi...svi su videli taj ugovor u Vladi pre nego sto je odobren. Mislim da bi frka nastala ranije da je nesto zaista tu toliko sporno ili da kazemo da je bilo moguce da se postigne povoljniji ugovor. Ja sumnjam da je Velja tu nesto ukrao u pravom smislu reci, ali verujem da je bio spreman na mozda malo vece ustupke samo da se dobije taj autoput. Ni sam DS ne reaguje na Kostresha, koji je jedan mali politikantski oportunista. Koncesija i ovako nije bas najbolji nacin da se 'kraducka'. Ovaj ugovor je FCC potpisao upravo zbog dela kroz Vojvodinu, a ne zbog kraka do Pozege. To je trade-off. Mislim da ovde postoji mnogo jaca politicka dimenzija gde se prikupljaju neki politicki poeni nego neka prava ekonomska steta za zemlju. Uostalom ako javnost ne moze da vidi par clanova ugovora sigurno ima neko ko moze i ukoliko postoji okoriscenje taj treba da odgovara kao i svuda u svetu, a ne da se dovodi u pitanje ceo projekat.
Nisam mislio bukvalno da ce Velja da pokrade nesto vec se to obicno svede na neku nagradu od strane onoga koji je dobio posao. Javnost ne moze da vidi NISTA od tog ugovora i u tome je upravo problem. To je protivzakonito. Mogu oni da sakriju jedan deo ali ne i ceo ugovor. Ovde se radi o principu i o zakonima a ne o izgradnji puta. Biti selektivan kada ce se neki zakon primenjivati a kada ne je jako lose i upravo takve stvari urusavaju demokratiju. Ne treba onda da se cudimo kad pocnu i drugi ljudi da zaobilaze zakon.
 
Nenad":101ossnz je napisao(la):
^^Pa do sada ceo projekat nije doveden u pitanje (bar se nadam) i definitivno se slazem da je ovo mala cena koju cemo "platiti" da se izgradi taj autoput. Citam svaki dan koliko ljudi gine na Ibarskoj - stvarno je krajnje vreme! Ako 2011. godine mogu da se provozam od Horgosa do Pozege punim profilom bez prestanka, na kraju krajeva, ako se Velja i ugradio negde u medjuvremenu (a sto kaze KiD, malo je verovatno) nece me biti mnogo briga, a Kostresa tek jos manje.
Pa tu sam i ja negde u stavu. Otprilike bi se 90% slozio sa tvojom konstatacijom. nervira me sto sve mora da se ovako prljavo provlaci kroz zutu stampu, a da pri tome argumenti koji se koriste su za svakog ko i malo poznaje situaciju u najmanju ruku smesni. Da je koncesija napadnuta sa relevantnim podatcima ja bi bio prvi da na sav glas vicem protiv.
 
ASFALTIRALI I KONCESIJU
VLADA Srbije otvoriće ponovo pitanje koncesije Horgoš - Požega, najavio je potpredsednik Božidar Đelić.

O tome da li koncesioni ugovor treba da bude objavljen i dostupan javnosti raspravljaće se i na narednoj sednici vlade. Ali, očigledno je da ministri po ovom pitanju nemaju jedinstven stav.

Dok se jedni pozivaju na to da građani, odnosno javnost, moraju da imaju uvid u ovaj dokument, da to ne sme da bude tajna, drugi pak smatraju da je sve ovo deo političke igre, medijska kampanja određenih evropskih finansijskih lobija i namera da se koncesija raskine i autoput ne gradi. Takođe, ministri su upoznati i sa tim da zbog "ovakvog ponašanja pojedinaca, koji rade protiv državnog interesa, iznose neistine, koje zbunjuju javnost, ima posla za državnog tužioca, a prvi na listi za krivične prijave je Bojan Kostreš, predsednik Skupštine Vojvodine, koji je najuporniji u toj kampanji", kaže izvor "Novosti".

Pre više od mesec dana na vladi je pokrenuto pitanje objavljivanja ovog dokumenta, koji treba da bude dostupan kako ministrima, tako i građanima. Dogovoreno je da se ugovor objavi na sajtu. Ali, vlada je morala da sačeka "zeleno svetlo" koncesionara, španskog FCC i austrijske "Alpine". I nije ga dobila. Kako izaći iz "ćorsokaka"? Da li da se ugovor objavi, kako sada zaintrigirana javnost očekuje, ili ne. Na ovo pitanje će valjda uskoro iz kabineta stići i odgovor.

Ugovor, međutim, za ministre nije tajna, nalazi se u arhivi vlade i svima je dostupan. Jedino, što je obiman pa treba vremena da se iščita. Isto tako, nije poznato da je ijedna zemlja takve dokumente javno objavljivala. Ono što je praksa u svetu je objavljivanje samo osnovnih elemenata ugovora.Takav zaključak postoji i u slučaju Horgoš - Požega, samo što pojedini ministri to zanemaruju i traže da se izmeni.

Vlada Srbije, nesporno, može da donese odluku i objavi kompletan ugovor na sajtu. Ali, ukoliko to omete ili prekine aktivnosti koncesionara, kojem je poveren posao, Vlada Srbije će snositi posledice. Jer, članom 24.2 ovog dokumenta garantuje se poverljivost ugovora. A, poverljiv je finansijski model - kako će se odraditi koncesija, na koji način se koncesionar zadužuje kod svojih banaka, kako finansira projekat. Isto tako, sporno je objavljivanje kompletnog ugovora jer je navodno on "autorsko delo" i to nije u skladu sa poslovnom politikom konsultantskih kuća.

Šta se krije iza koncesije Horgoš - Požega? Poznata je samo trasa. Koncesionar treba da izgradi levu traku od Horgoša do Novog Sada - 106,9 kilometara, da održava i koristi deonicu od Novog Sada do Beograda od 68 kilometara i da izgradi pun profil autoputa od glavnog grada do Požege u dužini od 148 kilometara.

Kako saznajemo, ugovor je kompilacija dokumenata - svi akti koje su usvojili Skupština i Vlada Srbije, a objavljeni u "Službenom glasniku" i Zakon o koncesijama. Država ovim ugovorom na sebe nije preuzela nikakav rizik već on pada na teret koncesionara. To znači da Srbija ne plaća penale niti garantuje novcem iz budžeta ili imovinom, čak ni u slučaju da se prognoza saobraćaja ne ostvari. Ako, dakle, na ovom putnom pravcu od Horgoša do Požege, bude manje vozila od planiranog, to je problem sa kojim će se suočiti koncesionar.

Sve dok koncesionar ne dostavi dokumentaciju da je zatvorio finansijsku konstrukciju, odnosno da je obezbedio kompletan iznos potreban za izgradnju autoputa, iz sopstevnih izvora i kredita, ne može da preuzme naplatne rampe "Sirig" i "Pazova" na saobraćajnici od Horgoša do Beograda. Tog momenta kada preuzme naplatne rampe, kreće 25 godina koncesije i plaćanje koncesione naknade, koja ide u budžet Srbije. To je, saznaju "Novosti" znatno veća cifra od putarine, koja se trenutno ubira u Vojvodini. Dalje, kako koja deonica bude završena i puštena u saobraćaj od glavnog grada do Požege, koncesionar će naplaćivati putarinu, time se njegov prihod uvećava a raste i koncesiona naknada koju ubira država. Deo te naknade u iznosu od 30 odsto svakog meseca ide Vojvodini, a pet odsto lokalnim samoupravama kroz čiju teritoriju prolazi autoput.

Ugovorom je predviđeno da izgradnja krene istovremeno i iz Horgoša prema Novom Sadu i od Beograda prema Požegi. Rok za kompletiranje autoputa, je takođe preciziran ugovorom, a to je 2012. godina. U izgradnju, koncesionar će uložiti više od milijardu evra, uvećano za PDV. U tih pet godina Srbija ne može da ubere ni približan iznos od putarine na svim naplatnim rampama. A, dobija levu traku autoputa od Horgoša do Novog Sada i pun profil autoputa od Beograda do Požege.


PUTARINA
KONCESIONAR bez saglasnosti države ne može da koriguje cenu putarine i ona mora da bude usklađena sa tarifama za odgovarajuće kategorije vozila na drugim naplatnim rampama, sa preporukama EU i visinom ove naknade na autoputevima u susednim zemljama. Materijali koji će se ugrađivati moraju da zadovolje uslove kvaliteta utvrđene JUS i drugim evropskim i svetskim standardima.

Koncesijom, što je opet vrlo povoljno za Srbiju, nije obuhvaćena prateća infrastruktura - benzinske pumpe, parkinzi, stajališta, moteli, hoteli.
http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=5&status=jedna&vest=107328&datum=2007-08-14
 
Po ovom izvestaju ovo je dobar ugovor...i bas kao sto sam rekao SRbija samo dobija.
Evo skrenucu paznju na par tacaka koje potvrdjuju to:

1. Srbija ne plaća penale niti garantuje novcem iz budžeta ili imovinom, čak ni u slučaju da se prognoza saobraćaja ne ostvari.

2. Kako koja deonica bude završena i puštena u saobraćaj od glavnog grada do Požege, koncesionar će naplaćivati putarinu, time se njegov prihod uvećava a raste i koncesiona naknada koju ubira država. Deo te naknade u iznosu od 30 odsto svakog meseca ide Vojvodini, a pet odsto lokalnim samoupravama kroz čiju teritoriju prolazi autoput.

3. Ugovorom je predviđeno da izgradnja krene istovremeno i iz Horgoša prema Novom Sadu i od Beograda prema Požegi. Rok za kompletiranje autoputa, je takođe preciziran ugovorom, a to je 2012.

4. KONCESIONAR bez saglasnosti države ne može da koriguje cenu putarine !

5. Materijali koji će se ugrađivati moraju da zadovolje uslove kvaliteta utvrđene JUS i drugim evropskim i svetskim standardima.
(mada u ovom slucaju oni su duzni da odrzavaju autoput narednih 25 godina, sto znaci da zakidanje na kvalitetu ima cenu koju oni nose)

6. Koncesijom, što je opet vrlo povoljno za Srbiju, nije obuhvaćena prateća infrastruktura - benzinske pumpe, parkinzi, stajališta, moteli, hoteli.

Dakle ovo je klasicna koncesija, po standardima koji su vec vidjeni u drugim zemljama. Ovaj ugovor izgleda kao win-win za Srbiju. I jos jedan dokaz da se ovako veliki projekat zloupotrebljava u politicke svrhe. Ove tacke koje sam izvukao su jedine koje mogu ozbiljno da ugroze interes drzave u ovom projektu. Drzava je ovde dobro zastitila sve svoje interese, svaka cast i sad samo da krene. Cekamo novembar. :cool:
 
Deo clanka iz Blica

Ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega
Vlada tražila tajnost ugovora
Autor: N. M. Jovanović | 15.08.2007 - 08:05
Vlada Srbije, a ne koncesionari, stavila je u ugovor odredbu o poverljivosti podataka o izgradnji autoputa Horgoš-Požega. Ipak to ne bi trebalo da je sprečava da objavi veći deo ugovora sa izuzetkom sistema naplate putarine ili načina finansiranja samog projekta izgradnje dela koridora 10.
U Ministarstvu infrastrukture nam je potvrđeno da su pred Vrhovnim sudom Srbije tražili poništaj rešenja poverenika za informacije o objavljivanju ugovora sa obrazloženjem da poverenik nije obratio pažnju na članove Zakona o javnim nabavkama, koji govore o zaštiti podataka i dokumentacije po kojima naručilac, u ovom slučaju Vlada Srbije, može da odbije objavljivanje informacije koja bi značila povredu poverljivosti podataka u ponudi....
Izvor: Blic Online
Link: http://www.blic.co.yu/politika.php?id=10666
 
Vrh