link: http://blog.b92.net/text/650/Stara dobra, Miloševićeva,vremena !/Nastavlja se rašomonijada oko datih koncesija na izgradnji autoputa Horgoš - Požega - sve do Veljine kuće, ili bar do njegove bolnice u izgradnji. Džabe je pritisak javnosti da se saznaju detalji ugovora, džabe je zahtev predsednika Skupštine Vojvodine Bojana Kostreša, džabe je dato obećanje potpredsednika Vlade, alijas Bože Djelića, da će pomenuti ugovor biti na sajtu Vlade...Džabe je jer Veljo ima taman toliko poslanika da može da uruši Vladu....Veljo ima i Guču na koju vodi premijera, poput one stare dobre:
Jedanput Veljo u Guču podje
Ko neki sedi mandarin
-A za njim tapka, trči, skakuće
Junacke krvi, podmladjeni premijer
Znaju oni da je Jočić dežuran po vasceli dan kako bi oni bili bezbrižni u Guči. Ako se i desi da jeponeki inspektor neposlušan, zaglaviće u penziju ili će biti premešten u neku zabit...Dobro su izučili Miloševićeve metode, tako da nije ni čudo što su se vrlo brzo spajtašili Veljo & Mrkonjić, dva lica jednog te istog modela vlasti i "izgradnje" Srbije.
A sta ces Vojo, da ti kupi Veljo? -
Kušaše Veljo premijera svog;
'Oces li EPS, NIS, il više voliš RTB Bor?
Kaži mi Vojo, nemoj da si smor!
Džabe je što Radoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog značaja kaže da bi Vlada morala da objavi detalje ugovora, džabe je što stručnjaci za Ustavno pravo kažu da nema pravnog aktaiznad ustava Srbije, džabe je...ma sve je džabe, kada je vlast u pitanju!
Sad se i Veljo češka po glavi,
Gledajuci dugo premijera svog --
E,dok sam ja mislio na NIS il EPS, premijer mi pojede jarca pečenog
Ma važno je da nas je sve u direktnom prenosu na RTS-u razveselio Goran Bregović, sa njegovim orkestrom za svadbe i sahrane... !!!E to već nije bilo džabe.Baš su ti jarani uvek znali gde je lova.
Ne mlada nego korumpirana do bola.Nenad":xwvf0k7d je napisao(la):^^ Eee, ovo je skroz cool
Neverovatno je da ovaj jadan Radoljub Šabić stvarno nema nikakve moci - na zapadu od poverenika za javne informacije i premijerima klecaju kolena... Ipak smo mi jos uvek "mlada" drzava...
Izvor: BetaBEOGRAD, 16. avgusta 2007. - Ministar bez portfelja u Vladi Srbije zadužen za Nacionalni investicioni plan Dragan Đilas izrazio je danas uverenje da će vlada na prvoj narednoj sednici u punom sazivu pronaći rešenje da ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega bude dostupan javnosti.
Đilas je agenciji Beta rekao da je od nadležnih stručnih službi vlade dobio uveravanja da ne postoji problem da se ugovor objavi, izuzev nekih delova koji su poslovna tajna.
"Ta uverevanja su mi dale službe vlade u čiju stručnosti i znanje imam puno poverenje", kazao je Đilas. On je podsetio da je vlada, na njegovu inicijativu, donela odluku da se ugovor predoči građanima i naveo da ne vidi nijedan razlog da se uskoro tako i ne postupi.
"Kada vlada bude zasedala u punom sazivu, siguran sam da ćemo imati rešenje koje građani očekuju, da se sve mora odvijati zaista transparentno i pred očima javnosti, a posebno ugovori o koncesiji kojima se na upravljanje nekome daje nešto što je državno dobro", naveo je Đilas.
Izvor: DanasBeograd - Od 22 ministarstva Vlade Srbije, četiri nemaju svoju Internet prezentaciju. Među njima je i Ministarstvo za telekomunikacije i informatičko društvo koje bi svoju veb adresu trebalo da postavi ovih dana. Bez Internet prezentacije su i Ministarstvo vera, Ministarstvo za Kosovo i Metohiju i Ministarstvo za infrastrukturu. S. Čongradin
izvor B92Ilić: Objaviti ugovor o koncesiji
17. avgust 2007. | 07:29 -> 14:01 | Izvor: B92, FoNet, Beta
Beograd -- Ministar Velimir Ilić najavio je da će zatražiti od Vlade da se ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega objavi u celosti.
Velimir Ilić
Ministar za infrastrukturu Srbije kazao je da će to zatražiti na sednici vlade 23. avgusta i dodao da će novinarima će biti dostupan na uvid od ponedeljaka 20. avgusta, od 9.00 do 17.00., bez fotografisanja ili iznošenja.
Ilić je na konferenciji za novinare kazao da će tražiti od Vlade i koncesionara da taj ugovor bude objavljen i na sajtu Vlade.
On je istakao da ne želi da bude nikakvih mrlja na projektu koji je jedan od najznačajnijih infrastukturnih projekta u Srbiji.
"Odgovorno tvrdim da je sve u vezi sa tim ugovorom u skladu sa zakonom", rekao je Ilić i podsetio da je svojevremeno i Skupština Srbije prihvatila tu koncesiju, kao i sve detalje tendera i ugovora.
Izvor: B9217. avgust 2007. | 07:29 -> 14:34
Beograd -- Ministar Velimir Ilić najavio je da će zatražiti od Vlade da se ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega objavi u celosti.
Ministar za infrastrukturu Srbije kazao je da će zatražiti na sednici Vlade 23. avgusta da taj ugovor bude objavljen i na Vladinom veb-sajtu; dodao je da će isto tražiti i od koncesionara. Nakon niza novinarskih pitanja zašto su bili potrebni meseci da se odobri uvid u ugovor, Ilić je rekao: "Tako mi se svidelo...."
Izvor: Politika Online
Велимир Илић показује уговор о концесији за аутопут Хоргош-Пожега Фото Л. Адровић
После вишемесечног инсистирања представника војвођанске власти да добију на увид уговор о концесији за изградњу аутопута Хоргош–Пожега, јавних окршаја министра Велимира Илића и председника покрајинске скупштине Бојана Костреша поводом тога, па онда и све јачих захтева шире јавности да се уговор обелодани, јуче се догодио неочекиван обрт. Министар Илић сада најодлучније захтева да се концесиони уговор објави, иако је данима пре тога управо он објашњавао зашто то не може да се уради.
Да би, наиме, доказао да у том уговору нема спорних нити сумњивих одредаба, које би биле на штету државе и пореских обвезника, министар за инфраструктуру Велимир Илић позвао је јуче новинаре да од понедељка у његовом кабинету прегледају цео уговор са анексима. Истовремено, Илић је на конференцији за новинаре рекао да ће инсистирати на седници владе 23. августа да се поменути документ објави у целости на владином интернет сајту.
Уз сагласност Владе Србије, уговор о концесији за изградњу аутопута Хоргош–Пожега потписао је Велимир Илић, као ресорни министар, 30. марта ове године са конзорцијумом грађевинских фирми „ФЦЦ констракшн-Алпине Мејредер”. Његово објављивање затражили су најпре представници власти у Војводини, који су се и раније бунили због ове концесије, јер обухвата и досад изграђени део аутопута, због чега су, према њиховом тумачењу, грађани Војводине на губитку.
Министарство за инфраструктуру је одбило и захтев повереника за информације од јавног значаја Родољуба Шабића да се јавности предочи уговор о концесији, правдајући такву одлуку противљењем концесионара, који се позвао на члан 24.2 тог документа, који гарантује његову поверљивост.
Против решења повереника за информације од јавног значаја Министарство за инфраструктуру је уложило жалбу Врховном суду Србије.
На седници владе 19. јула министар без портфеља Драган Ђилас затражио је да се уговор објави, али се концесионар није сложио, због чега је у јавности настала полемика о томе зашто је државни врх уопште пристао на такав уговор.
„Нема никаквих тајни, све је транспарентно. Ово је изузетно важан пројекат и не желим да буде мрља на њему”, рекао је јуче министар за инфраструктуру.
Илић је истакао да је уговор о изградњи аутопута урађен у потпуности у складу са законом, те да нема проблема да га новинари читају, проуче детаље, али не и да га фотографишу и износе из Министарства. „Због своје части, части ове владе, Министарства и странке коју водим, дозвољавам да се чита у радно време колико год хоћете”, рекао је он.
На питање „Политике” зашто тек сада показује уговор, односно зашто га није показао раније ако то већ може сада, Велимир Илић је одговорио: „Зато што нико није баш упорно тражио. Сад сте били стварно упорни. То влада треба да уради, ја као ресорни министар имао сам обавезу само да га потпишем и предао сам га у архиву владе. Али, ево, сви ме јурите, тражите, и ја ћу вам показати, а влада ће 23. одлучити да ли ће га ставити на сајт или неће. Нема смисла да будете толико знатижељни и да немате увид у уговор. Уосталом, да сте раније инсистирали упорније, ја бих га показао сигурно, и прекршио неки договор који је постигнут, али боже мој”.
С обзиром на то да је Костреш и те како инсистирао да добије уговор на увид и оптуживао Илића да му то није дозволио, упитан због чега је тек сада дошло до драстичног преокрета, министар је рекао: „Тако ми се свидело”. Касније је објаснио да је Костреш наступао као грађанин, односно да то није био званичан захтев Скупштине Војводине. Илић је додао и да неки војвођански политичари дижу „прашину” око концесије за аутопут, јер партије у тој покрајини улазе у изборну кампању. Будући да се претходних недеља расправљало о томе да ли је уговор заиста поверљив, зашто и ко је то тражио, министар је јуче рекао да тај документ никада није обележен као службена тајна, већ да су финансијски, правни и технички саветници вашингтонске компаније „Луис Бергер”, која је добила посао на међународном тендеру, заштитили своје ауторско право, односно свој модел концесионог уговора.
„Они су објаснили – ако ми наш ауторски рад, начин и концепт уговора презентирамо комплетној јавности, можемо да затворимо фирму”, рекао је Илић, додајући да је та фирма радила све важније концесионе уговоре у свету. На питање како је могуће да се уговором, због клаузуле тајности, крши Устав Србије, Илић је рекао да је уговор направљен и „прошао процедуру” пре доношења новог Устава. „Уговор праве за то оспособљене институције, у овом случају то је фирма из Вашингтона, и не знају за наше уставне и друге обавезе. Ниједан устав није идеалан, ниједан уговор није идеалан. Ако је то једина мана овог уговора, који је највећа инвестиција у историји Србије, ја сам пресрећан”, рекао је Илић.
Он је нагласио да је концесиони уговор био доступан свим министрима претходне и актуелне владе Србије, копије уговора су изношене из владе, а имају их и многе грађевинске фирме.
На питање „Политике” по завршетку конференције за новинаре у Влади Србије да ли очекује неке последице с обзиром на то да ће да покаже уговор новинарима без одобрења владе, министар Велимир Илић је рекао: „Никакве последице. Ја вам показујем оно што имам право да покажем”.
--------------------------------------------------------------------------
Без штете за државу
Концесиони уговор је „изванредан” и држава од њега неће имати никакву штету – рекао је министар за инфраструктуру Велимир Илић. Тај документ је, према његовим речима, заснован на економским принципима и концесионар је већ депоновао новац који ће припасти Србији у случају да извођач радова одустане од посла.
Министар Илић јуче није желео да говори о детаљима из концесионог уговора (између осталог, ни о висини депоноване одштете, ни концесионе накнаде), наводећи да ће се све знати када новинари погледају уговор.
Иначе, како је истакао, у концесионом предузећу ће бити и три представника владе који ће штитити интересе државе.
Велимир Илић је рекао и то да је Ибарска магистрала најоптерећенија саобраћајница у Србији и да је то најбољи доказ оправданости градње аутопута. Тим саобраћајним правцем, како указују резултати недавног мерења протока саобраћаја, код места Ћелије (Лајковац) дневно прође између 17.000 и 20.000 возила, код Прељине (Чачак) од 15.000 до 17.000, док истовремено Коридором 10, ка бугарској и македонској граници дневно прође око три хиљаде возила.
Безбедност саобраћаја на Ибарској магистрали је, указао је Илић, изузетно угрожена, тако да се због велике фреквенције возила, на том путном правцу свакодневно дешавају удеси са фаталним последицама – у просеку један до два смртна случаја дневно.
Изградња аутопута Хоргош–Пожега је унутрашњи интерес наше земље, која истовремено настоји да испуни и међународна очекивања. То се односи на завршетак аутопута од Лесковца до македонске границе, и Ниша и бугарске границе. Ти пројекти су у току и очекује се расписивање тендера до краја године, рекао је Илић.
M. Лакић – Б. Баковић
[објављено: 18.08.2007.]
Ovime izjavljujes da cu ja tj. svi oni koji tako razmisljaju kao ja biti krivi ako kojim slucajem nakon objavljivanja ugovora isti bude raskinut. Zasto? Na to nisi odgovorio ili sam te ja nesto pogresno razumeo? Meni je to zasmetalo a to da je taj ugovor od neprocenjive vaznosti za nas i da je on moguce dobar po Srbiju moze da bude tj. ovo prvo sigurno jeste.Nenad":2luouq3t je napisao(la):...
U slucaju koncesije mora da se sagleda "vise dobro" i da se krene sa tom izgradnjom puteva vise. Ako se ne izgradi put kroz Vojvodinu, a jos bitnije, prema Cacku, sigurno ce ljudi reci: "ma boli nas uvo za put, vazno da smo mi koncesiju procitali". Smesno...
E to je upravo ono o cemu sam ja pricao. Onaj ko je zakuvao morace i da odgovara ako se nesto desi. Ja se najiskrenije nadam da ce spanci i austrijanci (oni su u kooperaciji za ovu izgradnju ukoliko ne gresim) to i da urade jer se radi o ozbiljnim firmama i zbog toga i ne verujem da ce da odustanu od posla makar se ugovor stvarno i objavio. Na kraju krajeva oni ce naravno isto zaraditi pare od toga.Nenad":1uhthgtm je napisao(la):...
Kao sto sam vec naveo, pogresno je od naroda sakrivati nesto, pogotovo ako je pri tome prekrsen zakon, ali tu treba onda da snose odgovornost oni koji su tu corbu zakuvali, a ne koncesionari i obicni gradjani koje ce od iste koncesije imati i te kako koristi. Zato lepo neka da ostavku onaj koji prekrsio zakon (koji je inace njegova Vlada pravila - Ustav).
Na zalost Milance, oni su se toliko ispraxali i toliko su namazani da mi obicni smrtnici ne mozemo ni da vidimo kako nas pljackaju. Neku "pljacku" nece napisati u koncesiji, vec ce pre potpisivanja u verbalnim pregovorima da ugovore sumu koja ce da zavrsi negde na nekim ostrvima sa lepim plazama i puno palmi... Tu nama ni transparentnost nece pomoci (nece ni odmoci naravno) sve dok na svim pozicijama koje osiguravaju demokratiju u nasem drustvu ne budu ljudi cisti od prevara i lazi. To ce se verovatno desiti tek onda kad srpsku vlast preuzmu Svedjani ili Islandjani, pre toga - na zalost tesko!Milance":3qbqw19g je napisao(la):Kao drugo ja taj ugovor i da vidim nista mi ne bi znacilo ali nije to sustina objavljivanja ugovora. Sustina je u transparentnosti koju ja jako podrzavam jer jedino tako mozemo da kontrolisemo "nase vladare" a neki su mi dali jako puno povoda (i svakim danom mi daju sve vise) da im nimalo ne verujem i da zbog svakog ovakvog poteza mislim da su nas (narod) debelo zeznuli i opeljesili.
Izvor: Tanjug9:30 BEOGRAD, 20. avgusta - Za uvid u ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš - Požega jutros do devet sati u zgradi Vlade Srbije prijavilo se oko deset novinara.
S obzirom na veliko interesovanje, novinarima će vreme za uvid u taj dokument biti ograničeno na oko sat.
Prema rečima predstavnika Informativne službe Ministarstva za infrastrukturu, Ministarstvo raspolaže jednim originalom i dve kopije tog dokumenta.
Ugovor će prvi pogledati novinari Televizije B92 u 9.20 sati, a posle toga, prijavljene su televizije Foks i Pink, novosadski "Dnevnik" i ostale novinarske ekipe.
Kako je u petak najavio resorni ministar Velimir Ilić, svi zainteresovani novinari moći će od danas, od devet do 17 sati, da čitaju ili da proučavaju detalje tog ugovora u Ministarstvu, ali ne i da ga fotografišu i iznose.
Ilić je najavio i da će na sednici Vlade Srbije, 23. avgusta, insistirati da ugovor bude objavljen u celosti na vladinom sajtu i da će koncesionare i američku kompaniju koja je sačinili taj ugovor zamoliti da dozvole njegovo objavljivanje.
Izvor: BetaBEOGRAD, 20. avgusta 2007. - Novinarskim ekipama koje su se u Vladi Srbije okupile zbog ugovora o izgradnji auto-puta Horgoš-Požega, oko 9.30 omogućen je uvid u taj dokument.
Ugovor o koncesiji za izgradnju auto-puta najpre su na uvid dobile ekipa Televizije B92 i još nekoliko drugih redakcija.
Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić pozvao je novinare da danas od 9 do 17 sati u njegovom kabinetu pogledaju ugovor.
Portparol Ministarstva infrastrukture Aleksandra Janković izjavila je okupljenim novinarima da će moći da vide samo osnovni ugovor o koncesiji, a ne i anekse.
U osnovnom ugovoru navedeno je sve što može da bude od značaja za javnost i ukoliko na sednici Vlade bude prihvaćen zahtev ministra infrastrukture Velimira Ilića, ugovor će biti objavljen na vladinom sajtu, rekla je Jankovićeva.
Kako je saopšteno, novinari će i narednih dana moći da vide ugovor, ali u ograničenom vremenu kako bi sve redakcije mogle da ga predoče javnosti.
Izvor: B9220. avgust 2007. | 15:38 |
Beograd -- Nema razloga da novinari vide i anekse koncesije za auto-put, kaže portparolka Ministarstva za infrastrukturu A. Janković.
U zgradu Vlade Srbije, jutros, prvog dana kada je bilo mogućno da novinari vide ugovor o koncesiji za auto-put Horgoš-Požega, prvi su ušli novinari B92. Za čitanje ugovora ponuđeno je neograničeno vreme, ali to nije bilo potrebno jer je novinarima pokazana samo osnovna verzija ugovora od pedesetak strana.
Aleksandra Janković svoj stav da nema razloga da se javnosti dopusti da sazna šta piše u aneksima, obrazložila je na sledeći način:
"Prvo, kao: ugovor je sporan daj da vidimo ugovor, a onda kad vidite ugovor onda su aneksi, a posle toga daj da vidimo donji veš ministra Ilića i premijera. Malo izgleda kao date jedan prst onda date i celu ruku. Osnovna verzija ugovora sadrži odgovore na sva pitanja koja su novinari postavljali", kaže Jankovićeva.
Novinari: Bez najbitnijih detalja
Ocena novinara koji su danas videli šta piše u osnovnom tekstu ugovora jeste da on ne nudi odgovore na pitanja koja su ih zanimala.
Urednik biznis portala sajta B92 Milan Obradović kaže da između ostalog iz ugovora nije moglo da se vidi da li postoje bankarske garancije za poštovanje rokova izgradnje i šta znači obaveza države da ne gradi konkurentske puteve.
"Recimo, putarine. To interesuje građane, za putarine se kaže da će koncesionar da ih određuje u dogovoru sa državom a da će se usklađivati sa direktivom EU i zemljama u regionu. Formula za izračunavanje putarine je u prilogu koji nismo videli. A ne verujem da je to specijalna tajna, a to građane najviše interesuje", kaže Obradović.
I ostali novinari koji su videli ugovor smatraju da se i dalje najbitniji detalji skrivaju.
"U aneksima je ključ svega, tu su cifre, tu su rokovi, sam ugovor je samo konstrukcija cele priče a u aneksima se nalazi suština", kaže Aleksandar Grubeša novinar novosadskog Dnevnika.
Nikola Jovanović, novinar Blica, smatra da je reč tek o pokušaju da se javnost umiri:
"Znači ulazimo u vrzino kolo samo zato što neko nije to spreman da ispoštuje do kraja. Meni sve više ovo izgleda da ovde niko ne vodi računa o principu da sve bude javno, nego hajde sad da zadovljimo javnost valjda će prestati da vrše pritisak oko tog ugovora da pređemo na neke druge stvari onda će sve to da se zataška".
Iz kabineta ministra Velimira Ilića, koji je danas na službenom putu, rečeno je da će Vlada odlučiti o objavljivanju i aneksa ugovora.
Da li će se i šta objaviti na sajtu znaće se u četvrtak. Podsetimo, da je ministar Ilić nekoliko puta odbio da ugovor iznese u javnost, uprkos Ustavu koji garantuje dostupnost informacija.
Ministar je to što Vlada ne objavljuje ugovor pravdao protivljenjem kocesionara, koji se pozivao na član koji garantuje poverljivost.
Međutim, u osnovnom ugovoru koji su danas novinari videli nema odredbi kojima se reguliše poverljivost ugovora, već samo tehničke dokumentacije koja se odnosi na izgradnju autoputa.
Šabić: Samo simbolično
Poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić ocenio je da način na koji je novinarima dozvoljen uvid u ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega ima samo simbolički, a ne praktičan značaj.
"Mislim da je prilično očigledno da niko, ne samo novinar nego čak i pripremljen pravni ekspert ne može imati mnogo koristi od toga što sat, dva ili tri prelistava kompleksan materijal kakav je objektivno ugovor o koncesiji", naveo je Šabić u pisanoj izjavi dostavljenoj agenciji Beta.
On je ocenio da takav, "specifičan" način pristupa informacijama iz ugovora nije predviđen odredbama Zakona o slobodnom pristupu informacijama.
Đelić: Poverljivost samo ograničeno
Vicepremijer Božidar Đelić zadovoljan je što će ugovor, koji je tada tehnička Vlada Srbije 30. marta potpisala sa konzorcijumom "FCC - Alpina", konačno biti dostupan građanima Srbije.
Đelić je rekao i da Vlada mora poštovati određene standarde međunarodnog poslovanja.
"To znači da možda neki delovi ugovora mogu na neko ograničeno vreme da budu poverljivi iz razloga što se te iste kompanije prijavljuju na sve druge tendere i ne bi im bilo prihvatljivo da se svi detalji odmah objave", rekao je on.
"Međutim, problem je u tome što, na moje veliko razočaranje, koncesionar je odgovorio da ne želi da se objavi nijedan deo ugovora, što nisam shvatio", kazao je Đelić.
"Dobro je što se kolega Ilić pridružio članovima Vlade koji se sada zalažu za objavljivanje celog ugovora", navodi on. Prema najavi ministra Ilića, on će na sednici Vlade u četvrtak zatražiti da se ceo ugovor objavi na sajtu Vlade.
Izvor: B92Ministar za infrastrukturu Srbije ponovio je, prilikom posete Pirotu, da očekuje da do kraja godine bude raspisan tender za izgradnju autoputa na koridoru 10 i da bi radovi na izgradnji onda mogli da počnu na proleće.
Ilić je rekao da veliki deo tog autoputa prolazi kroz pirotsku opštinu i da je "veoma važno da se te šanse iskoriste". On je kazao da ima dosta projekata u Pirotu i naglasio da opštine moraju da "budu spremne za realizaciju tih projekata, a ne da napadaju vladu".
"Kroz okrug treba da prođe trasa gasovoda Niš-Sofija, autoput Niš-Dimitrovgrad i da se elektricira pruga Niš-Dimitrovgrad. To su tri velika i značajna projekta i ja očekujem i veće angažovanje lokalnih samouprava oko njihove realizacije", rekao je Ilić.
Izvor: B92Beograd -- Putevi Srbije i EAR su potpisali ugovor o finansiranju rekonstrukcije puteva u istočnoj Srbiji, vredan 10,4 miliona evra.
Predviđeno je da se ukupno obnovi oko 80 kilometara magistralnih puteva
Predstavnik Evropske agencije za rekonstrukciju (EAR) u Srbiji Kristof Gofas kazao je da će ta organizacija sa donacijom od pet miliona evra finansirati obnovu devet deonica magistralnog puta M-25 od Kladova do Niša, ukupne dužine 30,2 kilometra.
On je naglasio da obnova te ključne saobraćajnice za region istočne Srbije omogućiti brži ekonomski razvoj i razvoj turizma i naveo da je rekostrukcija puta od Kladova do Niša deo projekta EAR za podršku modernizaciji 15 opština u istočnoj Srbiji.
Radove na putu, koji bi trebalo da počnu do kraja avgusta i traju šest meseci, izvešće Preduzeće za puteve Zaječar. Putevi Srbije će finansirati rekonstrukciju različitih komplementarnih deonica regionalnih puteva i magistralnog puta M-9 od Paraćina do Zaječara.
Predviđeno je da se ukupno obnovi oko 80 kilometara magistralnih puteva - presvlačenje asfaltom odabranih deonica magistralnog puta, kao i da se obnovi oko 50 kilometara regionalnih puteva.
Putevi Srbije će, pored tog projekta, kao svoj poseban doprinos razvoju regiona, a radi poboljšanja saobraćajnica, preko kredita Evropske investicione banke obnoviti četiri mosta na putu Paraćin-Zaječar, a tender za te radove će biti raspisan u narednih 15 dana.
Izvor: B92Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš zatražio je danas od poslanika u Skušstini Srbije da formiraju anketni odbor koji će istražiti sve radnje vezane za potpisivanje ugovora o koncesiji na autoput Horgoš-Požega.
Šta po vašem mišljenju može biti sporno u ugovoru o koncesiji na autoput Horgoš-Požega?
Mnogo stvari mogu biti sporne. U ovom momentu ne znamo koliki je koncesioni pojas, ko raspolaže tim koncesionim pojasom, koje je vreme trajanja koncesionog ugovora. Ne znamo koje su garancije date koncesionaru od strane države.
Da li recimo postoji garancija o frekvenciji vozila, odnosno broju vozila koje dnevno prolaze tom trasom. Prema informacijama kojima ja rasplažem, a to su zvanični i proverljivi podaci, nigde u Srbiji osim u potezu oko Lipovičke šume nema frekvencije od 15 hiljada vozila dnevno, što je neophodno da bi autoput bio isplativ.
A ako mi ulazimo u autoput koji u startu zbog frekvencije vozila nije isplativ, mora postojati neki drugi razlog zašto bi on bio isplativ. Da li će to biti kroz produženje roka naplate na autoputu kroz Vojvodinu ili neki penali koje ce država Srbija plaćati koncesionaru nije poznato. To je veliki problem.
Šta je još sporno?
Drugi problem je što mi ne znamo trasu kuda ide autoput i samim tim otvaraju se velike mogućnosti za malverzacije i manipulacije, jer onaj ko zna u kom pravcu će proći taj autoput može kupiti zemljište kao poljoprivredno, a kasnije ga prodavati kao građevinsko i praviti veliki profit samo na tom pitanju.
Koliko je bitno pitanje bankarskih garancija? Insajder je saznao da su u prvobitnoj verziji ugovora bankarske garancije po jednom osnovu bile daleko veće, a da je tehnička vlada sa koncesionarom potpisala ugovor po kom je ta vrsta garancija višestruko niža?
Sama ta promena ugovora je sporna iz nekoliko razloga. Prvo, da li su ti promenjeni uslovi ponuđeni i drugim učesnicima na konkursu ili su ti delovi menjani samo i isključivo za ugovornu stranu koja je potpisala koncesiju.
Sa druge strane, postoji velika bojazan da sve bankarske garancije nisu dovoljne i da možemo da dođemo u situaciju da 2012. godine kada bi taj put trebalo da bude završen da koncesionar naplati određena sredstva koja su mnogo veća od penala koje bi on trebalo da plati i da konstatuje da ne može da izgradi autoput i ode.
Tako da se bojim da garancije koje su u ovom momentu postignute nisu dovoljne i da Srbija tu može da bude na gubitku. Između ostalog, i zbog toga ću pokrenuti postupak.
Šta bi mogla da znači odredba koja brani učešće državi u konkurentskim projektima?
To je veliki problem, jer ako dobro razumem celu tu priču to znači da u Vojvodini ni jedan ozbiljniji put neće moći da se gradi dok koncesionar bude naplaćivao autopuut, znači ni banatska magistrala, ni put Subotica-Sombor, ni put prema Hrvatskoj ni obilaznica oko Fruške Gore.
Vojvođanska putna mreža će polako biti gušena samo zato da bi svi automobili bili usmeravani na put Horgoš-Beograd da bi koncesionar mogao naplatiti putarinu.
Takvo ponašanje je veoma štetno za Vojvodinu, a siguran sam i za Srbiju, jer izgradnjom autoputa od Beograda preko Čačka do Požege ni jedan drugi ozbiljniji put neće biti građen u Srbiji
Šta je rešenje, da li postoji alternativa ovoj koncesiji?
Sigurno postoji alternativa jer imamo iskustvo zemalja u regionu, iskustva Hrvatske, Mađarske, BiH... Hrvatska i Mađarska su imale imale ta negativna iskustva sa davanjem puteva pod loše koncesije, pa je dolazilo do raskida koncesije.
Želim da kažem da mi nismo, niti ćemo ikad biti protiv izgradnje puteva u Srbiji, ali prosto se mora se pronaći način koji je i finansijski i tehnički najcelishodniji.
Pa cekaj, valjda mora da postoji neka kontrola, mada kada malo bolje razmislim, kakva crna kontrola u Ministarstvu infrastrukture.Sa druge strane, postoji velika bojazan da sve bankarske garancije nisu dovoljne i da možemo da dođemo u situaciju da 2012. godine kada bi taj put trebalo da bude završen da koncesionar naplati određena sredstva koja su mnogo veća od penala koje bi on trebalo da plati i da konstatuje da ne može da izgradi autoput i ode.