Šta je novo?

Regionalna infrastruktura i autoputevi

^^E vidis zato sam i ja bio za objavljivanje ugovora iako su ovo podaci koji jos uvek nisu javni vec je Insajder nekako dosao do njih. Zamisli sada da je ostalo sve kako je Velja Ilic hteo tajno. Ne bi niko nista o ovome znao. Ugovor spolja gledan u delovima moze super da izgleda a kad malo zavirnes "pod haubu" shvatis sta je tu po sredi. Medjutim sacekacemo da ga objave sa sve aneksima (nadamo se) i da onda vidimo sta se tu desava.
 
Nenad":ci9d3udv je napisao(la):
Eliktrifikacija je vec tri puta najavljivana, tender za Autoput je trebalo da objave na jesen (valjda mu to dodje do kraja godine), a ova nesrecna gasifikacija - cekajuci Godoa, da ne kazem, Rusiju!
The tender for the highway to the Macedonian border will be announced in the Fall. The tender he is talking about in the article is for the highway to the Bulgarian border.
 
Milance":3foehdji je napisao(la):
Evo i reagovanja "druge strane" na ugovor i "objavljivanje" istog:
Kostreš:Tražimo anketni odbor za koncesiju
Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš zatražio je danas od poslanika u Skušstini Srbije da formiraju anketni odbor koji će istražiti sve radnje vezane za potpisivanje ugovora o koncesiji na autoput Horgoš-Požega.

Šta po vašem mišljenju može biti sporno u ugovoru o koncesiji na autoput Horgoš-Požega?

Mnogo stvari mogu biti sporne. U ovom momentu ne znamo koliki je koncesioni pojas, ko raspolaže tim koncesionim pojasom, koje je vreme trajanja koncesionog ugovora. Ne znamo koje su garancije date koncesionaru od strane države.

Da li recimo postoji garancija o frekvenciji vozila, odnosno broju vozila koje dnevno prolaze tom trasom. Prema informacijama kojima ja rasplažem, a to su zvanični i proverljivi podaci, nigde u Srbiji osim u potezu oko Lipovičke šume nema frekvencije od 15 hiljada vozila dnevno, što je neophodno da bi autoput bio isplativ.

A ako mi ulazimo u autoput koji u startu zbog frekvencije vozila nije isplativ, mora postojati neki drugi razlog zašto bi on bio isplativ. Da li će to biti kroz produženje roka naplate na autoputu kroz Vojvodinu ili neki penali koje ce država Srbija plaćati koncesionaru nije poznato. To je veliki problem.

Šta je još sporno?

Drugi problem je što mi ne znamo trasu kuda ide autoput i samim tim otvaraju se velike mogućnosti za malverzacije i manipulacije, jer onaj ko zna u kom pravcu će proći taj autoput može kupiti zemljište kao poljoprivredno, a kasnije ga prodavati kao građevinsko i praviti veliki profit samo na tom pitanju.

Koliko je bitno pitanje bankarskih garancija? Insajder je saznao da su u prvobitnoj verziji ugovora bankarske garancije po jednom osnovu bile daleko veće, a da je tehnička vlada sa koncesionarom potpisala ugovor po kom je ta vrsta garancija višestruko niža?

Sama ta promena ugovora je sporna iz nekoliko razloga. Prvo, da li su ti promenjeni uslovi ponuđeni i drugim učesnicima na konkursu ili su ti delovi menjani samo i isključivo za ugovornu stranu koja je potpisala koncesiju.

Sa druge strane, postoji velika bojazan da sve bankarske garancije nisu dovoljne i da možemo da dođemo u situaciju da 2012. godine kada bi taj put trebalo da bude završen da koncesionar naplati određena sredstva koja su mnogo veća od penala koje bi on trebalo da plati i da konstatuje da ne može da izgradi autoput i ode.

Tako da se bojim da garancije koje su u ovom momentu postignute nisu dovoljne i da Srbija tu može da bude na gubitku. Između ostalog, i zbog toga ću pokrenuti postupak.

Šta bi mogla da znači odredba koja brani učešće državi u konkurentskim projektima?

To je veliki problem, jer ako dobro razumem celu tu priču to znači da u Vojvodini ni jedan ozbiljniji put neće moći da se gradi dok koncesionar bude naplaćivao autopuut, znači ni banatska magistrala, ni put Subotica-Sombor, ni put prema Hrvatskoj ni obilaznica oko Fruške Gore.

Vojvođanska putna mreža će polako biti gušena samo zato da bi svi automobili bili usmeravani na put Horgoš-Beograd da bi koncesionar mogao naplatiti putarinu.

Takvo ponašanje je veoma štetno za Vojvodinu, a siguran sam i za Srbiju, jer izgradnjom autoputa od Beograda preko Čačka do Požege ni jedan drugi ozbiljniji put neće biti građen u Srbiji

Šta je rešenje, da li postoji alternativa ovoj koncesiji?

Sigurno postoji alternativa jer imamo iskustvo zemalja u regionu, iskustva Hrvatske, Mađarske, BiH... Hrvatska i Mađarska su imale imale ta negativna iskustva sa davanjem puteva pod loše koncesije, pa je dolazilo do raskida koncesije.

Želim da kažem da mi nismo, niti ćemo ikad biti protiv izgradnje puteva u Srbiji, ali prosto se mora se pronaći način koji je i finansijski i tehnički najcelishodniji.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/fokus/intervju.php?yyyy=2007&mm=08&nav_id=260126

Ovo pretposlednje pitanje je veoma interesantno i zbog takvih stvari je i potrebno da se obelodane delovi ugovora koji ne moraju biti tajna. Ukoliko je tacno to sto kaze Kostres (sto opet treba proveriti) onda taj ugovor i pored svega nije povoljan za Srbiju.
I hope you guys understand me. I can write in Serbian, but I'm too embarassed to make even a few grammar errors.

Most of the stuff Kostres says are completely stupid and previous information has already said that most of his arguments are wrong. Maybe we should get some experts to analyze the agreement before having him scare people unnecessarily.

1. We were told that there would not be a penalty for not meeting a set traffic frequency. Since it is anticipated that the frequency will not be high enough to make the project profitable for the concession company, the highway from Horgos to Beograd had to be offered to them. However, I think this is a good sacrifice to make in order to get a much needed highway. Within these five years, they'll probably make around $100 million Euros from the tolls on this road, which won't even be enough to construct the second track from Beska to Horgos and revitalize the older track from Beska to Beograd.

2. I highly doubt that one of the largest construction companies in Europe (FCC) and its partner (Alpine) would be willing to "screw over" Serbia by leaving a small guarantee and then not finishing the project by 2012. First of all, this would be a really bad advertisement for the company and they would probably never get another similar job in Europe again. Can you imagine what would happen to their reputation? There will also be a monetary penalty in 2012 if they were not to finish the project and this can always be regulated. Anyways, there are several guarantees that must be offered by FCC-Alpine throughout the project, not just at the beginning. These will not only ensure that it is done by 2012, but also that each of its stages are completed on time.

3. His stuff about not being allowed to build competing roads is also very dumb. First of all, none of the roads that he listed (Banatska Magistrala, Subotica-Sombor, etc.) would be competing for the same traffic since they lead in different directions. If anything, these roads would only feed more traffic onto the Horgos-Pozega road because there are all interconnected anyways.

4. This guys should stick to politics and not pretend to be an expert. Why is he listing BiH as one of his examples for bad experiences with concessions? BiH has very few kilometers of highways and none of them are under concession. In addition, (I may have mixed this up) Hungary had bad experiences with their concessions because they could not meet the traffic frequency requirements. If it's true that there is no requirement set for this road, then this problem may have been avoided.

I suggest you guys read this article:
ASFALTIRALI I KONCESIJU
VLADA Srbije otvoriće ponovo pitanje koncesije Horgoš - Požega, najavio je potpredsednik Božidar Đelić.

O tome da li koncesioni ugovor treba da bude objavljen i dostupan javnosti raspravljaće se i na narednoj sednici vlade. Ali, očigledno je da ministri po ovom pitanju nemaju jedinstven stav.

Dok se jedni pozivaju na to da građani, odnosno javnost, moraju da imaju uvid u ovaj dokument, da to ne sme da bude tajna, drugi pak smatraju da je sve ovo deo političke igre, medijska kampanja određenih evropskih finansijskih lobija i namera da se koncesija raskine i autoput ne gradi. Takođe, ministri su upoznati i sa tim da zbog "ovakvog ponašanja pojedinaca, koji rade protiv državnog interesa, iznose neistine, koje zbunjuju javnost, ima posla za državnog tužioca, a prvi na listi za krivične prijave je Bojan Kostreš, predsednik Skupštine Vojvodine, koji je najuporniji u toj kampanji", kaže izvor "Novosti".

Pre više od mesec dana na vladi je pokrenuto pitanje objavljivanja ovog dokumenta, koji treba da bude dostupan kako ministrima, tako i građanima. Dogovoreno je da se ugovor objavi na sajtu. Ali, vlada je morala da sačeka "zeleno svetlo" koncesionara, španskog FCC i austrijske "Alpine". I nije ga dobila. Kako izaći iz "ćorsokaka"? Da li da se ugovor objavi, kako sada zaintrigirana javnost očekuje, ili ne. Na ovo pitanje će valjda uskoro iz kabineta stići i odgovor.

Ugovor, međutim, za ministre nije tajna, nalazi se u arhivi vlade i svima je dostupan. Jedino, što je obiman pa treba vremena da se iščita. Isto tako, nije poznato da je ijedna zemlja takve dokumente javno objavljivala. Ono što je praksa u svetu je objavljivanje samo osnovnih elemenata ugovora.Takav zaključak postoji i u slučaju Horgoš - Požega, samo što pojedini ministri to zanemaruju i traže da se izmeni.

Vlada Srbije, nesporno, može da donese odluku i objavi kompletan ugovor na sajtu. Ali, ukoliko to omete ili prekine aktivnosti koncesionara, kojem je poveren posao, Vlada Srbije će snositi posledice. Jer, članom 24.2 ovog dokumenta garantuje se poverljivost ugovora. A, poverljiv je finansijski model - kako će se odraditi koncesija, na koji način se koncesionar zadužuje kod svojih banaka, kako finansira projekat. Isto tako, sporno je objavljivanje kompletnog ugovora jer je navodno on "autorsko delo" i to nije u skladu sa poslovnom politikom konsultantskih kuća.

Šta se krije iza koncesije Horgoš - Požega? Poznata je samo trasa. Koncesionar treba da izgradi levu traku od Horgoša do Novog Sada - 106,9 kilometara, da održava i koristi deonicu od Novog Sada do Beograda od 68 kilometara i da izgradi pun profil autoputa od glavnog grada do Požege u dužini od 148 kilometara.

Kako saznajemo, ugovor je kompilacija dokumenata - svi akti koje su usvojili Skupština i Vlada Srbije, a objavljeni u "Službenom glasniku" i Zakon o koncesijama. Država ovim ugovorom na sebe nije preuzela nikakav rizik već on pada na teret koncesionara. To znači da Srbija ne plaća penale niti garantuje novcem iz budžeta ili imovinom, čak ni u slučaju da se prognoza saobraćaja ne ostvari. Ako, dakle, na ovom putnom pravcu od Horgoša do Požege, bude manje vozila od planiranog, to je problem sa kojim će se suočiti koncesionar.

Sve dok koncesionar ne dostavi dokumentaciju da je zatvorio finansijsku konstrukciju, odnosno da je obezbedio kompletan iznos potreban za izgradnju autoputa, iz sopstevnih izvora i kredita, ne može da preuzme naplatne rampe "Sirig" i "Pazova" na saobraćajnici od Horgoša do Beograda. Tog momenta kada preuzme naplatne rampe, kreće 25 godina koncesije i plaćanje koncesione naknade, koja ide u budžet Srbije. To je, saznaju "Novosti" znatno veća cifra od putarine, koja se trenutno ubira u Vojvodini. Dalje, kako koja deonica bude završena i puštena u saobraćaj od glavnog grada do Požege, koncesionar će naplaćivati putarinu, time se njegov prihod uvećava a raste i koncesiona naknada koju ubira država. Deo te naknade u iznosu od 30 odsto svakog meseca ide Vojvodini, a pet odsto lokalnim samoupravama kroz čiju teritoriju prolazi autoput.

Ugovorom je predviđeno da izgradnja krene istovremeno i iz Horgoša prema Novom Sadu i od Beograda prema Požegi. Rok za kompletiranje autoputa, je takođe preciziran ugovorom, a to je 2012. godina. U izgradnju, koncesionar će uložiti više od milijardu evra, uvećano za PDV. U tih pet godina Srbija ne može da ubere ni približan iznos od putarine na svim naplatnim rampama. A, dobija levu traku autoputa od Horgoša do Novog Sada i pun profil autoputa od Beograda do Požege.


PUTARINA
KONCESIONAR bez saglasnosti države ne može da koriguje cenu putarine i ona mora da bude usklađena sa tarifama za odgovarajuće kategorije vozila na drugim naplatnim rampama, sa preporukama EU i visinom ove naknade na autoputevima u susednim zemljama. Materijali koji će se ugrađivati moraju da zadovolje uslove kvaliteta utvrđene JUS i drugim evropskim i svetskim standardima.

Koncesijom, što je opet vrlo povoljno za Srbiju, nije obuhvaćena prateća infrastruktura - benzinske pumpe, parkinzi, stajališta, moteli, hoteli.
http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=5&status=jedna&vest=107328&datum=2007-08-14
 
Aleks a u cemu je problem da se objave delovi ugovora koji ne moraju da budu tajni? Ako je sve legalno i ok sa njim onda ne vidim povod ovom glupiranju Velje Ilica. FCC je sigurno znala da je clan 24.2 (ili kako vec bese) protivan Ustavu Srbije.
 
U pravu si Milance ali meni je vise muka od "rasprava" o egzibicijama vladajuce garniture... necu da trosim pljuvacku ovde uopste. Da sad ubedjujemo nekog narodnjaka da shvati realnost onda bi mozda imalo smisla, ali sumnjam da bi iko ko do sada nije shvatio nista promenio misljenje

Za sad nisam cuo nista konkretno lose oko ovog ugovora ali sta Velja radi nema nikakvog smisla. I nek izgrade taj autoput kako su zaplanirali, ako Velja nesto potkrade ili sta vec i treba kad je narod tako glup da glasa za te pijane morone

Samo mi je drago sto je beobuild ovde dobio neki medijski znacaj i da ce to mozda malo da pomogne da neki ljudi shvate neke stvari

A sto se tice Kostresa on je otpriliki dosadna gnjida koja u 95% slucajeva lupa gluposti i pravi se zvezdom ali da nije bilo njega verovatno bi sve ispalo pojeo vuk magarca, tako da je imao neku svrhu
 
Milance":2nj3le5w je napisao(la):
Aleks a u cemu je problem da se objave delovi ugovora koji ne moraju da budu tajni? Ako je sve legalno i ok sa njim onda ne vidim povod ovom glupiranju Velje Ilica. FCC je sigurno znala da je clan 24.2 (ili kako vec bese) protivan Ustavu Srbije.
I'm not against having the agreement shown to the public. I just don't like having incorrect information or speculations presented to the public unless they have been proven beforehand. This is what he is doing. I'm scared of that largely because much of the general public likes to base their opinion on very little (if any) information, which may or may not be correct or incorrect. It is irrelevant to many whether it has been substantiated by evidence or not. It doesn't matter if the information that they have is outdated and if it's been proven wrong.
 
And how can you tell if it's right or wrong if you can't see it? :)
That's the whole point.
 
^^^

Hehe. I'm not against having the public see it at all. The initiative makes perfect sense to me. I wasn't complaining about that.

I just don't like having someone, especially a person that should be informed and has the opportunity to be informed, raising questions that have already been answered or again releasing misinformation into the news. For instance, he raised a lot of questions that were already clarified by reporters that had read the agreement yesterday.

So just to make things clear one more time. I wasn't complaining about the initiative to make the agreement public. I was complaining about Kostres. Sorry for not being clear.
 
He is absolutely of no interest to me. He can talk whatever he wants but we are going to find out (hopefully!) what is the truth. That's the reason why I wrote in my post #201: "Medjutim sacekacemo da ga objave sa sve aneksima (nadamo se) i da onda vidimo sta se tu desava."
 
Aleks":3zax5dj3 je napisao(la):
Nenad":3zax5dj3 je napisao(la):
Eliktrifikacija je vec tri puta najavljivana, tender za Autoput je trebalo da objave na jesen (valjda mu to dodje do kraja godine), a ova nesrecna gasifikacija - cekajuci Godoa, da ne kazem, Rusiju!
The tender for the highway to the Macedonian border will be announced in the Fall. The tender he is talking about in the article is for the highway to the Bulgarian border.
Da ne trazim sada i ostale vesti, a svake godine je bilo gomila najava, a evo par njih:

Dragan Penezić, pomoćnik ministra za ekonomske odnose sa inostranstvom, izjavio je da će u septembru biti raspisan pretkvalifikacioni tender za davanje koncesije za izgradnju autoputa Horgoš - Požega. Vrednost projekta je 700 miliona evra. On je naglasio da će odmah nakon toga biti izvršene i pripreme koncesionog akta za deonicu Koridora 10 od Niša do Dimitrovgrada.
DATUM: utorak, 26. jul 2005!!
Link: http://www.danas.co.yu/20050726/dogadjajdana1.html

Do Beške i dalje

Za nekoliko dana, kako je najavio Velimir Ilić, nastaviće se radovi na autoputu od Beograda do Beške, gde je od prošle godine počela rekonstrukcija ovog puta. Ostalo je da se uradi devet kilometara. "Pre nastavka izgradnje puta od Beške do Novog Sada, potpisaćemo ugovor o investiranju 20. aprila u Luksemburgu. Ovih dana otvaramo i gradilište kod Leskovca", kaže Ilić. Izdato je odobrenje za izgradnju deonice od Zrenjaninske petlje do Batajnice, u oktobru mogao bi da se pripremi i raspiše tender za koncesiju na autoputu Niš-Dimitrovgrad. U toku je gradnja deonice Komren-Prosek u dužini od 18 kilometara.
DATUM: 07.04.2004!!
Link: http://arhiva.glas-javnosti.co.yu/arhiva/2004/04/07/srpski/E04040604.shtml
 
HenkMan":1oq8hhg9 je napisao(la):
U pravu si Milance ali meni je vise muka od "rasprava" o egzibicijama vladajuce garniture... necu da trosim pljuvacku ovde uopste. Da sad ubedjujemo nekog narodnjaka da shvati realnost onda bi mozda imalo smisla, ali sumnjam da bi iko ko do sada nije shvatio nista promenio misljenje

Za sad nisam cuo nista konkretno lose oko ovog ugovora ali sta Velja radi nema nikakvog smisla. I nek izgrade taj autoput kako su zaplanirali, ako Velja nesto potkrade ili sta vec i treba kad je narod tako glup da glasa za te pijane morone

Samo mi je drago sto je beobuild ovde dobio neki medijski znacaj i da ce to mozda malo da pomogne da neki ljudi shvate neke stvari

A sto se tice Kostresa on je otpriliki dosadna gnjida koja u 95% slucajeva lupa gluposti i pravi se zvezdom ali da nije bilo njega verovatno bi sve ispalo pojeo vuk magarca, tako da je imao neku svrhu
Na kraju krajeva je dobro da se sve obelodani i da se Kostresu zacepe usta! Kako je moguce da od svih Vojvodjana jedino njemu smeta izgradnja puta?? Taj jeftini marketing na racun razvoja zemlje stvarno treba da bude kaznjavan!
 
Saga se nastavlja!

Ilić iznenađen kampanjom
22. avgust 2007. | 07:16 |
Beograd -- Velimir Ilić iznenađen kampanjom koja se vodi protiv izgradnje autoputa. Stručnjaci smatraju da je Ilićevo ponašanje štetno po Srbiju.

Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić iznenađen je što je kampanja nastavljena i posle, kako je rekao, objavljivanja ugovora o koncesijama. On je u izjavi agenciji Tanjug ponovio da će sutra na sednici Vlade tražiti objavljivanje celokupnog ugovora i svih pratećih aneksa.

On navodi da samo Vlada može da donese odluku o objavljivanju aneksa, a ne njegovo ministarstvo. "Ja sam ne mogu to da odlučim, jer ja ugovor nisam ni pisao. To su pisali finansijski savetnici koji su odabrani na međunarodnom tenderu. Prema tome, što se mene tiče, ja ću tražiti da se u celosti objavi ugovor, i aneksi ugovora", kazao je Ilić.

Ministar infrastrukture kaže da želi da prezentira ugovor onima koji uporno, od prvog dana, ne žele da se u Srbiji gradi autoput.

Ilić navodi da je u pitanju model koncesije kakav se radi u svetu. "Koncesioni ugovor je jedan model koji se primenjuje danas na preko 5.000 koncesionih ugovora koji se formiraju širom Evrope, i ne vidim ni jedno opravdanje zašto se jedna kampanja tolika vodi protiv nečega što je jedan šablon kako se to radi", rekao je on.

Nakon saznanja ekipe Insajder da su bankarske garancije za koncesiju drastično smanjene, predsednik vojvođanske skupštine Bojan Kostreš je izjavio da to može biti štetno po građane.

Gospodin ministar Ilić

Nakon šutiranja i vređanja novinara, ministar Velimir Ilić nastavlja u sličnom maniru i u vezi sa koncesijom za autoput Horgoš-Požega.

I pored izjave ministra da je četiri meseca odbijao da javnosti dâ na uvid ugovor zato što mu se "tako svidelo", niko iz Vlade Srbije nije smatrao da treba da se oglasi zbog takvog ponašanja prema građanima Srbije, a kamoli da ministra iskritikuje.

Bahati odgovor ministra Ilića za sociologa Ratka Božovića najbolje pokazuje u kom pravcu se kreće naše društvo. Božović kaže da su se i u diktaturama ljudi iz vlasti trudili da daju racionalna objašnjenja za svoje postupke, ali da to ne važi za ministra Ilića.

"Meni se čini da je ponašanje ministra Ilića prešlo crtu civilizacijskog", kaže Božović i zaključuje da se o nekakvoj državnoj politici i racionalnoj politici kod nas više ne može ni govoriti.

Potezi ministra Ilića štete imidžu Vlade Srbije, koja takvo ponašanje očigledno odobrava, smatra marketinška ekspertkinja Nadežda Milenković i ukazuje na to da ne treba osuđivati samo Ilića.

"Novinari nisu bojkotovali Ilića kada im je šutnuo kolegu, kao što su bojkotovali radikale zbog njihovog ponašanja, što se pokazalo kao uspešna metoda, tako da Ilić ne vidi nijedan razlog da promeni svoje ponašanje", rekla je Milenkovićeva.

Ilića u ponašanju prate i neke njegove stranačke kolege. Javnost je ranije imala prilku da čuje direktora Puteva Srbije Branka Jocića, inače kadra Velimira Ilića, kako neke državne činovnike naziva kretenima, a prekjuče je i portparolka Ilićevog ministarstva, koja je inače psihologinja, pričom o ministrovom i premijerovom donjem vešu pokušala da degradira želju novinara da otkriju istinu o koncesijama i o njoj obaveste javnost Srbije.

"Ovde se ne radi samo o stranačkoj izjavi, tj. izjavi za stranačke potrebe, već ona time jasno pokazuje da principi i shvatanja njene profesije njoj nisu važni", rekla je Milenkovićeva.

Nadežda Milenković zaključuje da celokupna javnost u Srbiji mora sebi da postavi pitanja šta je sledeće što će joj ministar Ilić i njegovi saradnici prirediti i dokle će to trpeti.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2007&mm=08&dd=22&nav_category=11&nav_id=260203

Kostreš: Ilić krije anekse ugovora
16:51 -> 08:11 |
Beograd -- Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš traži formiranje anketnog odbora za koncesiju za autoput Horgoš-Požega.


Kostreš: ''Da li Koštunica vidi šta Ilić radi, vuče celu Srbiju za nos i neprestano obmanjuje javnost'
Kostreš smatra da je formiranje anketnog odobra nužno pošto je ministar za infrastrukturu Velimir Ilić nastavio da krije ugovor sa aneksima. Predsednik Skupštine Vojvodine traži od premijera Vojislava Košutnice da se javno izjasni da li štiti Velimira Ilića ili se ministar osamostalio i predstavlja vladu za sebe.

Sumnju da su u poslednjem trenutku smanjivane bankarske garancije, kao što je to saznao Insajder, podstiče činjenica da je ugovor sklopila tehnička vlada u martu ove godine.

Ista vlada, premijera Vojislava Kostunice, tada je odložila privatizaciju DDOR-a iz Novog Sada i NIS-a, jer nije bila dovoljno legitimna za takve poslove i da bi izbegla moguće optužbe za korupciju.

Miša Brkić, zamenik glavnog i odgovornog urednika Ekonomist magazina, kaže da su „iz MMF-a rekli da iskustva zemalja u tranziciji govore da su najveće korupcionaške afere na najvećim koncesionim ugovorima i to se preslikalo i na Srbiju. Sa tog stanovišta, javnost ima pravo da pita ministra kojim parama gradi kliniku u okolini Čačka“.

Pošto se u ugovoru država obavezala da neće učestvovati u projektima koji su konkurencija koncesiji na autoput Horgoš-Požega, nije jasno ni koji to putevi neće smeti da se grade.

„U Vojvodini ni jedan ozbiljniji put neće moći da se gradi dok koncesionar bude naplaćivao autoput, znači ni banatska magistrala, ni put Subotica-Sombor, prema Hrvatskoj, ni obilaznica oko Fruške gore“, kaže Kostreš.

On smatra da će na ovaj način vojvođanska, ali i putna mreža Srbije, polako biti gušena samo zato da bi svi automobili bili usmeravani na put Horgoš-Požega da bi koncesionar mogao da naplati dovoljno novca.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2007&mm=08&dd=22&nav_id=260129

Kada se i objave svi aneksi i kada (daj boze) sve ispadne regularno, onda ce Kostres da kaze: "evo, koncesija je losa zato sto je trenutno monsun u Indoneziji", a Ilic ce da kaze: "eto vidite da je sve kako valja, trebalo je lepo da mi verujete (haha)"! :)

Jedva cekam konacni rasplet!
 
^^ slažem se skroz sa daljim komentarom. Kostreš je pokrenuo pitanje ali mislim da je to uradio na skroz pogrešan način, više mu je politička kampanja nego neka za "dobro države". Jel ako o svim snagama pričaju o tom vojvodjanskom autoputu (??!?!) što ga nisu napravili dosada? Njegovi argumenti na mnogo mesta cure.

A velja? No comment... Da ima političku kulturu obraćanja bi mogao lako da sredi Kostreša, ali ovako kako kako je sada on samo (izgleda nesvesno) doliva ulje na vatru.
 
Evo jednog clanka sa sajta "Vrele gume" o autoputevima i putevima u Srbiji i planovima za realizaciju.

Izgradnja novih saobraćajnica finansiraće se kroz koncesiju, iz sredstava od putarine, akciza na derivate nafte i iz Nacionalnog investicionog plana, na bazi kojeg će se tražiti međunarodni krediti.

Vlada Srbije i Ministarstvo za kapitalne investicije, najavili su za ovu godinu izgradnju više autoputeva i obavezno kompletiranje saobraćajnog Koridora 10. Među novim saobraćajnicama u planu su i četiri na području Vojvodine, a izgradnja nekih putnih pravaca trebala bi da počne na proleće. Građevinari već trljaju ruke, jer očekuju više i posla i para.

Prihodima od putarine i akciza na derivate nafte, koji su nedovoljni za saobraćajnu infrastrukturu, dodata su sredstva iz Nacionalnog investicionog plana. Direktor Javnog preduzeća Putevi Srbije, Branko Jocić kaže da je samo za rekonstrukciju i obnovu puteva i mostova u Srbiji planiran budžet od oko 37 milijardi dinara, a predviđena su i dodatna sredstva u visini od 13 milijardi dinara po osnovu inostranih zajmova.

Koncesija Horgoš – Požega
U Srbiji se na proleće očekuje početak izgradnje druge trake autoputa Horgoš-Novi Sad i punog profila autoputa Beograd - Požega, ukoliko se ove zime potpiše ugovor s koncesionarom o dodeli koncesije za izgradnju, korišćenje i održavanje autoputa. Do sada su tenderska komisija i odlazeća Vlada predložili najboljeg ponuđača, austrijsko-španski konzorcijum Alpina-FCC, međutim, još je neizvesno da li je to i konačan izbor. U javnosti se najpre čulo kako se javio problem oko obezbeđivanja potpunih bankarskih garancija, a onda je rečeno kako je izabrani izvođač tražio dodatna objašnjenja zbog pisama koje je na njihovu adresu uputio predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš.

Garancije koje su izabrani ponuđači dostavili ocenjene su kao nedovoljne, jer je Vlada Srbije tražila da se daju na kompletan finansijski aranžman, vredan blizu 1,5 milijardi evra. Ukoliko problem bankarske garancije i dodatnih pitanja u vezi s pismima protivljenja koncesiji ne budu rešeni do 15. februara, Vlada će početi pregovore s drugoplasiranim na tenderu - nemačkim građevinskim konzorcijumom PORR, koji je nastupio pod imenom Srpski konzorcijum sa svojim kooperantima, što će odgoditi početak izgradnje autoputa.

Druga saobraćajnica koja bi trebalo da se gradi je autoput Niš - Dimitrovgrad. Kako Vlada nije uspela da probudi interes koncesionara za ovaj projekat, odlučeno je da se izgradnja finansira vlastitim parama. Naime, nivo saobraćaja je za sada toliko nizak, da niko od potencijalnih koncesionara nije našao svoj interes za ovaj projekat.

Tender za Niš – Dimitrovgrad
Pomoćnik ministra za kapitalne investicije dr Branimir Ujdur kaže da je završen projekat za izgradnju duplog kolovoza autoputa E-80 Niš - Dimitrovgrad u dužini od 82,5 kilometra i da se priprema tender. Vrednost radova procenjena je na oko 450 miliona evra, koje će platiti Srbija iz privatizacionih prihoda. Kako se za nerentabilne autoputeve ne daju ni međunarodni krediti, Srbiji je preostalo da sama finansira izgradnju, ukoliko želi bolju saobraćajnu vezu s Bliskim istokom.

Dr Ujdur kaže da je za izgradnju autoputa E-75 južno od Leskovca, od Grabovnice do Preševa u dužini od 96 kilometara, obezbeđeno 100 miliona evra iz tzv. Helenik-plana, a ostatak od 365 miliona obezbediće naša država, takođe iz privatizacionog fonda. Još 1999. godine ugovorena je izgradnja 22,5 kilometra i 2000. radovi su započeti, ali su zbog nedostatka para zaustavljeni. Sagovornik procenjuje da će se rano u proleće krenuti s izgradnjom te deonice.

Donaciju od 100 miliona evra za izgradnju ovog autoputa Srbiji je obezbedio Sporazum o produženju važnosti Helenik-plana za još pet godina, do 2011. Helenik- -plan bio je najavljen još 2001. godine kao pomoć EU razvoju Balkana posredstvom grčke Vlade, međutim, do 2006. nije se realizovao nijedan infrastrukturni projekat.

Obilaznica oko Beograda
Među značajnijim projektima navodi se izgradnja obilaznice oko Beograda, u dužini od 7,7 kilometara od Ostružnice do Orlovače, čime će se spojiti autoput E-75 sa Ibarskom magistralom. Ugovorena je izgradnja dva velika tunela i sedam mostova, a izvođači su Planum i Mostogradnja. Ugovorom je predviđeno da se radovi završe do kraja ove godine.

Nastaviće se i radovi od Orlovače do Bubanj potoka i dalje do Pančeva u dužini od 21 kilometar sa novim drumsko-železničkim mostom preko Dunava kod Vinče. Grad Beograd će delimično participirati u troškovima izgradnje, ali će najviše platiti Republika. Kada se posao završi, iz centra grada kojim dnevno prođe oko 161.000 vozila, izmestiće se prevoz opasnih materija.

Pored kompletiranja autoputa Subotica - Novi Sad u okviru jedinstvene koncesije, iz Javnog preduzeća Putevi Srbije najavljeno je da će se u Vojvodini graditi Banatska magistrala, put preko Fruške Gore i autoput Beograd - Pančevo - Vršac - Temišvar, za koji su posebno zainteresovani Italijani. To znači da Vlada Srbije, samo u Vojvodini koja trenutno ima očajnu putnu mrežu, planira četiri nove saobraćajnice.

Brže preko Fruške gore
Beogradski Institut za puteve uradio je generalni projekat novog puta Novi Sad - Ruma - Šabac - Loznica. U sledećih par meseci treba očekivati njegov idejni projekat i, bar prema obećanjima, polaganje kamena temeljca nove saobraćajnice do kraja godine.

Mr Mića Rajković, glavni i odgovorni inženjer za trasu od Novog Sada preko Iriga, Šapca, do Loznice objašnjava da je sadašnji put u vrhu saobraćajnog opterećenja u Srbiji. Prosečan godišnji dnevni saobraćaj na deonici oko Iriga, koja je najopterećenija, kreće se oko 8.600 vozila, a može da dostigne i 20.000 do 30.000, posebno sredom i vikendom.

Za put preko Fruške gore predlažu se tri varijante. Prva se odnosi na rekonstrukciju postojećeg puta, druga varijanta podrazumeva da se blizu koridora postojećeg puta napravi potpuno nova saobraćajnica, a treća predviđa da se iskoristi parče puta u dužini od oko pet kilometara od autoputa Novi Sad - Beograd do Maradika.

Sigurnije Banatskom magistralom
U planu je i obnova Banatske magistrale koja ide od graničnog prelaza Đala preko Čoke, Kikinde, Zrenjanina i Pančeva do Kovina, ukupne dužine oko 210 kilometara. Iako je široka svega oko sedam metara, omogućava razvijanje velikih brzina, što za posledicu ima mnogo saobraćajnih nesreća s teškim ishodom. Da bi se povećala bezbednost u saobraćaju, izražena je potreba za izgradnjom nove sigurnije saobraćajnice, za koju Institut za puteve radi generalni projekat.

U Institutu za puteve radi se i generalni projekat autoputa Beograd - Banatsko Novo Selo u dužini od 42 kilometra, kao deo autoputa do Vršca, odnosno granice s Rumunijom. Ovaj putni pravac pripada mreži glavnih evropskih puteva i deo je putnog pravca E-70, koji se prostire od krajnjeg zapada Španije i ide preko Francuske, Italije, Hrvatske, Srbije i Rumunije do Varne u Bugarskoj i dalje od Samsuna u Turskoj obalom Crnog mora sve do Potija u Gruziji.

Predviđena je izgradnja potpuno novog autoputskog koridora, koji bi u svakom smeru imao po dve saobraćajne i jednu zaustavnu traku, a išao bi od Bubanj Potoka preko Leštana, između Starčeva i Pančeva do Banatskog Novog Sela i dalje prema Vršcu. Kako sada stvari stoje, planovi su zaista ambiciozni, realizacija se dešava, a obični vozači o ovakvom građevinskom zamahu su do sada mogli samo da sanjaju.

Ostaje samo da poželimo sreću graditeljima i da se nadamo da neće biti po onoj ”puno hteli - puno započeli”.



Planiran početak radova u 2007. i kasnije

1. Autoput Horgoš - Novi Sad
2. Autoput Beograd - Požega
3. Autoput Niš - Dimitrovgrad
4. Autoput Leskovac - granica Makedonije
5. Autoput Beograd - Vršac
6. Obilaznica oko Beograda
7. Obnavljanje Banatske magistrale
8. Izgradnja puta preko Fruške gore i ka Bosni i Hercegovini
Izvor: Vrele gume
Link: http://www.vrelegume.co.yu/strana.php?rubrika=30&&id_cikkek=669
 
Nenad":17gpe4cj je napisao(la):
Saga se nastavlja!

Ilić iznenađen kampanjom
22. avgust 2007. | 07:16 |
Beograd -- Velimir Ilić iznenađen kampanjom koja se vodi protiv izgradnje autoputa. Stručnjaci smatraju da je Ilićevo ponašanje štetno po Srbiju.

Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić iznenađen je što je kampanja nastavljena i posle, kako je rekao, objavljivanja ugovora o koncesijama. On je u izjavi agenciji Tanjug ponovio da će sutra na sednici Vlade tražiti objavljivanje celokupnog ugovora i svih pratećih aneksa.
...
...
Niko ne vodi kampanju protiv izgradnje autoputa nego protiv njegovog bahatog ponasanja! Kostres naravno celu situaciju koristi za politicke poene ali on je trenutno najmanje bitan. Ono sto je on dobro uradio jeste da je pokrenuo citavu ovu pricu.
 
Milance":2duyf240 je napisao(la):
Niko ne vodi kampanju protiv izgradnje autoputa nego protiv njegovog bahatog ponasanja! Kostres naravno celu situaciju koristi za politicke poene ali on je trenutno najmanje bitan. Ono sto je on dobro uradio jeste da je pokrenuo citavu ovu pricu.
Pa Kostres nije bas "pokrenuo" ovu pricu. Ovo sada je jednostavno nadovezivanje na ceo tok dogadjaja.
Kostres je poceo da "prica" jos odavno, pre nego sto je uopste tender i objavljen i ovo sada mu je dobro doslo da nastavi da burgija!
Sada vise ne pominje da je autoput veoma los za Vojvodinu zbog nadri kredita koje su gradjani Vojvodine sami iz svog dzepa placali (!?), vec je glavni argument da Ilic nece da objavi ugovor.
Zato sam gore i napisao, ako se ispostavi da je sve u redu u koncesiji, onda ce mu smetati nesto pedeseto, samo da ima o cemu da brblja!
 
Za put od Kladova do Niša 10,4 mil€
"Putevi Srbije" i EAR potpisali ugovor o obnovi puteva u istočnoj Srbiji

Šef operacija Evropske agencije za rekonstrukciju u Srbiji, Hristos Gofas i generalni direktor Javnog preduzeća "Putevi Srbije" Branko Jocić potpisali su juče(21. avgust 2007. godine) ugovor o zajedničkom finansiranju projekta "Rekonstrukcija puteva u istočnoj Srbiji".

Projektom je predviđena rekonstrukcija magistralnog puta M-25 od Kladova do Niša i nekoliko regionalnih puteva, a vrednost radova je 10,4 mil EUR. Potpis na ugovor stavio je i Dragan Zdravković, direktor Preduzeća za puteve "Zaječar", koje je izvođač radova.


Generalni direktor "Puteva Srbije" Branko Jocić izjavio je na konferenciji za novinare da je region istočne Srbije dugo trpeo posledice nedovoljnog ulaganja, kako u održavanju putne mreže, tako i u razvoju puteva prve i druge kategorije, zbog čega je usporena i privredna aktivnost tog regiona.


- Vlada je u protekle četiri godine uložila značajna sredstva u taj deo Srbije. Investirano je u održavanje puteva i u obilaznicu oko Zaječara i region Bora. Sanirana su i četiri važna mosta na putu M-25, dok je u rehabilitaciju puteva uloženo više od 2,5 mil EUR - naglasio je Jocić. Šef operacija EAR, Hristos Gofas, rekao je da obnova puta M-25 predstavlja deo paketa pomoći razvoju 15 opština u istočnoj Srbiji koja se realizuje kroz 70 projekata.


- Put M-25 predstavlja kičmu komunikacije i ključ za ekonomski razvoj regiona. Svi koji smo njime putovali videli smo da je potrebna hitna rehabilitacija. Istočna Srbija ima velike turističke potencijale zbog blizine Dunava i popravka transportne infrastrukture je presudan korak napred. Zadovoljni smo što je izvođač radova lokalno preduzeće i verujem da ćemo za godinu dana videti nov put - istakao je Gofas.


Inženjer Dragan Pavković iz "Puteva Srbije" podsetio je da dve strane snose jednako finansijsko učešće u projektu i da će 5 mil EUR koje daje EAR biti uloženo u izradu projekta i finansiranje izvođenja radova na putu M-25, a "Putevi Srbije" će svoj deo sredstava uložiti u obnovu regionalnih puteva R-104, R-105, R-121, R-243, R-244, R-248, R-260 i magistralnog puta M-9 u dužini od 54 km.

Pavković je podsetio da će radovi početi u drugoj polovini avgusta i da je rok za završetak šest meseci. Na putu M-25 biće rekonstruisano devet deonica u dužini od 30,2 kilometara. Reč je o putu kojim prođe između 3.000 i 7.000 vozila dnevno i predviđena su i proširenja u dužini od šest kilometara. Procenjena vrednost radova iznosi 4,69 mil EUR.
E-Kapija
 
Sada slušam Dnevnik 2, velja najavio da postoji mogućnost da se FCC povuče i opet sve ispočetka..
 
Ma, još je rekao da će da da ostavku ako se ne objavi ceo ugovor.
Sad on ( Velja I. ) insistira da Vlada donese odluku o objavljivanju.

A, kaže da će se u tom slučaju investitor povući ?!

Totalna konfuzija....ne bi me ni čudilo da se i povuče.
 
Steva":35978984 je napisao(la):
Sada slušam Dnevnik 2, velja najavio da postoji mogućnost da se FCC povuče i opet sve ispočetka..
Toliku kolicinu sr... ja dugo nisam cuo od nekog. Svakog dana on izjavljuje nesto reprezentativno. Nek se iskulira malo...
 
Novi koncesionar donosi Srbiji novi autoput, ali i više cene putarine

Ulaganje uz visok profit - Procenjuje se da će cena putarina dostići pet evrocenti po kilometru
Beograd - Ugovorom o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš - Požega koncesionaru je data mogućnost da izgradnju finansira i naplatom putarine. To znači da će koncesionar, špansko-austrijski konzorcijum FCC Konstruksion i Alpine Majreder, već od sledeće godine moći da koristi izgrađenu deonicu od Novog Sada do Beograda, kao i jednu traku od Novog Sada do Horgoša odakle će moći da ubira prihode. Prema nekim procenama na deonici od Beograda do Subotice godišnje se od naplate putarine u državnu kasu slije od 20 do 25 miliona evra. S obzirom na to da koncesionar dobija pravo korišćenja autoputa u narednih 25 godina, samo na toj deonici mogao bi da naplati najmanje 500 miliona evra, čemu treba dodati i prihode od putarine koja će biti naplaćivana na novoizgrađenoj deonici od Požege do Beograda i to već od 2013. godine.

Ekonomska računica jasno pokazuje da bi sa što većom naplatom putarine koncesionar morao manje da uloži u izgradnju iz drugih izvora (bankarskih kredita itd.). Javnost zato strahuje da bi koncesionar uskoro mogao da podigne cene putarine kako bi prikupio više sredstava. Dodatnu neizvesnost stvara i odluka da formula za izračunavanje visine putarine bude smeštena u Prilog 12 ugovora koji je ostao skriven od očiju novinara. U osnovnom ugovoru navodi se da će "visina putarine biti utvrđena prema tarifama za odgovarajuće kategorije vozila u Republici Srbiji i biće usklađena sa preporukama EU i visinom putarina susednih zemalja". Ipak, da koncesionar eventualno ne bi zloupotrebio mogućnost regulisanja cene putarine obavezan je da za svaku promenu traži odobrenje države.

Generalni direktor Javnog preduzeća Putevi Srbije Branko Jocić kaže za Danas da je putarina u Srbiji najniža u okruženju i da bi uskoro trebalo izjednačiti cene za domaća i strana vozila kako stranci ne bi bili diskriminisani. U tom slučaju, navodi Jocić, verovatno će biti smanjena cena za strana vozila ili povećana putarina za domaća. Jedna od opcija je i 18 odsto popusta za transportere koji se pretplate na bezgotovinski prolazak kroz naplatu putarine.
- Deonica autoputa od Novog Sada do Beograda je nešto frekventnija dok deonica od Novog Sada do Subotice ima izuzetno slabu frekvenciju saobraćaja, neprimerenu kategoriji autoputa. Međutim, ekonomski pokazatelji u studiji opravdanosti sigurno su pokazali neki balans cena koji odgovara i vladi i koncesionaru - napominje Jocić.
Prema njegovim rečima, ne postoji obaveza da koncesionar uzme prosek koristeći cene u Hrvatskoj, Mađarskoj ili nekoj drugoj susednoj zemlji. Jocić podseća da u regionu i dalje postoje razlike u cenama putarine.
- Mislim da je naša zemlja specifična. Treba uzeti u obzir nacionalni dohodak po glavi stanovnika i odrediti optimalnu cenu. Mislim da su sadašnje cene putarine prihvatljive i eventualno bi mogle da budu povećane za rast cena na malo zabeležen u prethodne dve godine - ističe Jocić.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić smatra da je koncesija za autoput Horgoš - Požega morala biti data jer država nema novca da gradi i podseća da izgradnja kilometra autoputa košta od tri miliona evra do 15.000.000 miliona evra u zavisnosti od terena kojim prolazi. Vujanić ocenjuje da je jedino pitanje na koliko godina je koncesija trebalo da bude data.
- Odluka o davanju koncesije na pet, 10, 15 ili 25 godina je politička odluka. Ako je ugovor sklopljen tako da koncesionar može da finansira izgradnju od zarade na naplati putarine, onda ugovor nije trebalo da bude zaključen na tako dug period kao što je 25 godina - zaključuje Vujanić.
Putarina za domaće automobile na deonici od Novog Sada do Beograda iznosi 2,5 evra, a za strane pet evra po čemu se Srbija nalazi u "zlatnoj sredini" u odnosu na region. U zavisnosti od toga koji put koristite i u kojoj dužini, u Sloveniji, Hrvatskoj i Makedoniji putarinu ćete platiti od 0,3 evra do čak 23 evra. S druge strane, u Bugarskoj i Makedoniji putarina se plaća kupovinom nalepnice koja važi u periodu od četiri ili nedelju dana do godinu dana. Mađarska nalepnica za automobile za četiri dana košta najmanje 4,5 evra, desetodnevna 9,8 evra, mesečna - 16,15 evra, a godišnja - 143 evra.

PARIVODIĆ: Zakon o koncesijama treba menjati

Beograd - Zakon o koncesijama ima mana i trebalo bi da se menja, izjavio je juče bivši ministar za ekonomske odnose sa inostranstvom Milan Parivodić. Prenošenje svojine sa države na pokrajinu i lokalnu samoupravu, u skladu sa novim Ustavom Srbije, prema njegovim rečima, trebalo bi da bude regulisano opštim svojinskim zakonom, zakonom o javnoj svojini i zakonom o restituciji. "Kad se razreše ti imovinski odnosi stvoriće se drugačiji uslovi za sklapanje ugovora o privatno-javnom partnerstvu, kakav je ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa od Horgoša do Požege. Koncesija se ugovara na rok koji koncesionaru obezbeđuje da povrati uloženu investiciju i ostvari određeni profit. Vrednost investicije je od značaja za podizvođače i utiče na prihode koje će država imati naplatom poreza, a svakako ima uticaj i na ugovaranje koncesione naknade", ističe Parivodić. Beta

Logika koncesionara

- Putarine u Srbiji najkasnije za tri godine dostići će cenu od pet evrocenti po kilometru koja važi na međunarodnim putevima. To znači da bi za prelazak deonice od 100 kilometara putarina trebalo da bude pet evra. Sada se od Beograda do Velike Plane, što je deonica od oko 90 kilometara, ili do izlaska kod Kragujevca plaća 230 odnosno 290 dinara. Očigledno je, dakle, da je sadašnja putarina ispod evropskog nivoa. Bez obzira na argumente da nemamo evropske plate treba znati da je Koridor 10 međunarodni put. Koncesionar je ušao u koncesiju sa svojom ekonomskom računicom i ne možemo računati da je išao na to da se ponaša zaštitnički prema građanima Srbije. U izgradnju puta koncesionar ulaže novac i očekuje da mu se ta investicija isplati odnosno da nešto zaradi - kaže za Danas Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu. I. Radak
Izvor: Danas
Link: danas.co.yu
 
Ministar je u razgovoru na RTS-u objasnio sistem oko naplate putarine.
Kada Koncesionar zajedno sa Državom izgradi sve što je predviđeno,
dobiće se neka cifra koliko je sve to koštalo.
E,sad se ta suma deli sa brojem god.,nap. 20g.,znači On svake god. treba
da naplati 1/20 deo od celokupne sume.
Sad je pitanje br. vozila koja će plaćati putarinu,ako ih ima dovoljno,onda
će cena biti manja i suprotno.
Postoji i mogućnost da se poveća br.god. za koncesiju da bi bila manja cena/god.

Taj ugovor je vrlo fleksibilan, što se tiče rokova i cena putarina, jedino je
zagarantovana dobit investitora-koncesionara .. tu nema dogovaranja.
 
Država je na tenderu navela neke desetine hiljada (40?) vozila dnevno i

ako se to ne ostvari, moraće cena putarine da ide gore ili br.god. za koncesiju.
 
Vrh