Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš - Požega dozvoljava koncesionaru da drugoj kompaniji delimično ustupi udeo u koncesionom preduzeću koje je osnovao radi realizacije koncesije, ali ne više od 50 odsto, tako da ulazak građevinske firme PORR ne znači potpuno istupanje kompanije FCC iz posla. Utoliko pre što FCC poseduje 79,27 odsto vlasništva u austrijskoj firmi Alpine Majreder, inače partnera u Konzorcijumu. Članom 6.3.1. Ugovora o koncesiji, država i koncesionar dogovorili su da članovi koncesionog preduzeća (FCC i Alpina Majreder) mogu međusobno da utvrđuju visinu udela u novoosnovanom preduzeću što znači da deo udela mogu da prenesu trećem licu.
Ugovor o koncesiji dozvoljava koncesionaru ne samo da u posao uvede novu firmu već i da prenese celokupnu koncesiju, pa prema tome treba računati i na taj scenario posebno posle ulaska PORR u posao. Da bi koncesija bila preneta trećoj firmi dovoljno je da ta firma ispunjava uslove koje je mora da ispuni i koncesionar prilikom učešća na tenderu i da priloži dokaze o tome koje država na kraju treba da prihvati. Potrebno je i da treće lice u celini preuzme ugovor o koncesiji, kao i da prihvati davanje garancija i druge vidove osiguranja radi finansiranja nezavršenih radova. Od koncesionara se očekuje da pisanim putem zatraži saglasnost države i sa najmanje 60 dana od dana nameravanog prenosa koncesije. Ipak, država ima pravo da u tom slučaju otkupi koncesiju pod istim ili boljim uslovima u odnosu na treću kompaniju na koju koncesionar namerava da prenese koncesiju.
Najava da će FCC istupiti iz posla izazvala je velike polemike u medijima čemu je svakako doprinelo i odbijanje Vlade Srbije da objavi sadržaj Ugovora. Procenjuje se da Vlada ugovorom nije smela da dozvoli mogućnost ulaska treće kompanije u posao tako velikom obimu kao što je polovina posla. U kompaniji Alpine Majreder Danasu je potvrđeno da FCC samo formalno napušta konzorcijum, "jer je besmisleno da u konzorcijumu budu dve kompanije od kojih je jedna drugoj vlasnik". Oni podsećaju da će putem vlasništva u Alpine Majreder, kompanija FCC ostati u poslu. S druge strane, postavlja se pitanje zašto je FCC, ukoliko je izgradnja autoputa siguran i profitabilan posao, spreman da profit podeli s drugom firmom. U Alpine Majreder rekli su nam da je, kad postoji veliki finansijski rizik u nekom poslu, uvek dobro imati partnera s kojim će taj rizik biti podeljen.
Koncesiono preduzeće osnovali su FCC i Alpine Majreder i na to preduzeće preneli sva svoja prava i obaveze. Ugovorom o koncesiji predviđeno je da koncesiono preduzeće bude osnovano sa osnovnim kapitalom od dva miliona evra, a da posle zatvaranja finansijske konstrukcije uplati još 18 miliona evra. Dalje uplate, bilo u formi osnovnog kapitala ili zajma članova, ni u kom slučaju neće preći granicu od 17 odsto ukupnih investicija u okviru koncesije.
Iako je bilo najavljeno, Vlada Srbije na jučerašnjoj sednici nije raspravljala o tome da kompanija FCC prenese deo udela u koncesiji na kompaniju PORR.
Lična karta novog koncesionara
Kompanija PORR osnovana je u Austriji još u 19. veku i bavi se projektovanjem i izgradnjom. Prihod koji je PORR grupa ostvarila prošle godine premašio je 1,92 milijardi evra. Prema podacima sa sajta 45,5 odsto vlasništva PORR je u rukama B&C Grupe, 29,4 odsto u vlasništvu Ortner grupe, 10,1 odsto poseduje Viener štediše, a 4,1 odsto Viener štedverk holding. PORR najviše posluje u Austriji, Češkoj, Poljskoj i Nemačkoj, ali i Švajcarskoj, Hrvatskoj, Slovačkoj, Sloveniji, Mađarskoj, Srbiji, Crnoj Gori, BIH, Rumuniji i Bugarskoj, a planira i ulazak na tržište Ukrajine. U Srbiji imaju registrovanu firmu GP PORR d.o.o. U Mađarskoj su gradili veliki autoput M6 i grade autoputeve M7 i M0.
I. Radak