dragan
Professional
Uz nemački POOR sigurnije do autoputa
Dnavnik : http://www.dnevnik.co.yu/modules.php?name=News&file=article&sid=30039Ako je zbog protivljenja iz Vojvodine bila neizvesna koncesija Horgoš - Požega, sada
je neizvesno i to ko će graditi ovaj većim delom izgrađen autoput. Taman kada je potpisan
ugovor o dodeli koncesije sa špansko -austrijskim konzorcijumom FCC - Alpina i, zbog
ogromnog pritiska javnosti, ugovor obelodanjen na sajtu Vlade, predstavljena je nova varijanta:
da se uz izabranog koncesionara angažuje i nemačka firma POOR, koja je, inače, bila
drugoplasirana na međunarodnom tenderu.Vlada Srbije na svojoj poslednjoj sednici nije
prihvatila takav predlog ministra za infrastrukturu Velimira Ilića, već je predloženo da se to
pitanje odloži za neku od sledećih sednica, a da se u međuvremenu pribavi mišljenje
pravnog savetnika, svetske firme “Luis Berže” iz Vašingtona.
Međutim, prema nepotvrđenim informacijama, s ovom firmom koja je izradila koncesioni
ugovor Vlada Srbije nije produžila ugovor o saradnji, a ona (“Luis Berže”) smatra, prema
nekim izvorima, da se u principu ništa ne menja time što se u posao uvode još jedan izvođač.
Ministar Ilić je, prema saznanjima, još pre tri nedelje podneo predlog Vladi Srbije za ulazak
POOR-a u koncesioni konzorcijum, ali je na poslednjoj sednici ministar finansija Mirko Cvetković
rekao da, iako niko nema ništa protiv ulaska ove firme u konzorcijum, treba da se pribavi pravno
mišljenje, što je, usput rečeno, razljutilo i ministra Ilića i premijera Vojislava Koštunicu.
U javnosti se već iznose ocene i o tome kako su probijeni rokovi iz koncesionog ugovora, jer
8. oktobra ističe rok za završetak druge razvojne faze iz Ugovora, a malo šta je urađeno.
Međutim, direktorka Koncesionog preduzeća “Sever-jug autoput” Nevenka Sinđić izjavila je juče
za naš list da nije baš sve tako kako se prikazuje, izrazivši čuđenje zašto se stvara tako nepovoljna
klima oko stranih ulaganja u Srbiji.
Ona kaže da je nakon osnivanja koncesionog preduzeća za izgradnju autoputa Horgoš - Požega,
krenula realizacija ugovora po fazama, koje su veoma obimne. Druga razvojna faza o kojoj je
reč počela je dan nakon potpisivanja koncesionog ugovora i ne ističe 8. oktobra, već 31. marta
sledeće godine, a unutar tog perioda postavljeni su različiti rokovi za razne aktivnosti.
- Sve ide svojim tokom, u skladu s Ugovorom o koncesiji i ne znam zašto se u javnosti diže
tolika prašina oko koncesije - kaže Neevnka Sinđić. - Deset glavnih aktivnosti iz druge razvojne
faze obuhvata čak 57 raznih zadataka, s kojima ne treba da se opterećuju građani Srbije.
A to što se u posao uvodi i treći izvođač, nemačka firam POOR, potpuno je nevažno za građane.
Za njih je, uopšte, nebitno ko gradi autoput, da li ova ili ona firma. Novac za autoput kroz Srbiju
dolazi iz evropskih i svetskih banaka, a kako je ovo po svim parametrima visokorizična zemlja, svi
oni koji se toliko bave ovom koncesijom, a žele da Srbija dobije novi autoput, treba da znaju
da je banke teško ubediti u suprotno - poručuje Nevenka Sinđić.
Izgradnja i eksproprijacija ruku podruku?
Među brojnim zadacima je i složeni posao eksproprijacije zemljišta preko koga će prolaziti novi autoput. Sagovornica kaže da je to posao koji treba da sprovede Vlada Srbije do 31. marta sledeće godine, međutim, kako se radi o velikim površinama i brojnim vlasnicima, veruje se da će se eksproprijacija odvijati paralelno s dinamikom izgradnje. Naime, na trasi budućeg autoputa predviđena je eksproprijacija 107.860 kvadratnih metara građevinskog zemljišta i 802 hektara poljoprivrednog, te 433.913 kvadrata objekata, navodi se u aneksu 1 Koncesionog ugovora.