Šta je novo?

Regionalna infrastruktura i autoputevi

Prvo za Nemacku:)

Kao sto Milance rece, pre par godina (od 2005) je uvedena obavezna naplata putarine za kamione. Postavljeni su senzori i kamere na svim putevima tako da se tablice kamiona snimaju i oni moraju na nekom punktu onda da plate putarinu. Naplatnih rampi nema i nema nikakvog zaustavljanja. Princip je slican naplati ulaska u prvu zonu Londona.

Sto se tice autoputeva i toga koji treba, a koji ne treba da se grade, odgovor je jednostavan: svi moraju da se grade. Ali, postoji jedan presudan kriterijum, a to je ekonomska aktivnost. Recimo, ako prvo izgradimo put Nis-Dimitrovgrad, pa dobro, koja je to industrija dole koju bi taj put povezao? Naravno, sam autoput bi pospesio ekonomsku delatnost i time povecao atraktivnost lokacija i gradova uz autoput. U celoj centralnoj Srbiji (trazio sam informacije, ali nisam uspeo da nadjem konkretnu statistiku po regionima) mi se cini da je najjaca industrija i aktivnost Srednje i Zapadne Srbije, a to je upravo region kroz koji prolazi autoput Beograd-Pozega.

Kao sto Dragan rece, i put prema Temisvaru je bitan, ali takodje i veza Zrenjanina sa koridorom 10!

Sa sadasnjim statusom nasih autoputeva, od Leskovca do Preseva se autoputem ne bi stizalo nesto extra mnogo brze, mozda pola sata jer je deonica relativno kratka, a osim klisure, i prilicno ravna. Kamioni ionako ne mogu da idu brze od 80-90 (tj. bar ne bi smeli).

Deonica Nis- Dimitrovgrad je katastrofa zbog Sicevacke klisure koja je ultra teska za saobracaj, a pri tom i stravino uska - put uopste i ne lici na medjunarodni, tako da bih ja licno dao primat Pozegi, Dimitrovgradu, kao i Temisvaru.

@Dragan

Jel si siguran da je raspisan tender za autoput? Ja mislim da se radi o pred pred pred studiji izvodljivosti eventualne izgradnje u nekoj science fiction buducnosti.
 
Pesimistima stalno smeta neki k. .. 'krivi' izraz.

Crna Gora će SIGURNO graditi autoput do Srbije iz njenih sopstvenih interesa.
To sad rade u deonicama, a sa izradom "Studije izvodljivosti za dva autoputa"
koju možeš neći i na sajtu njihove Vlade, lakše će doći do novca i kredita.
Oni će graditi oba pravca, južni i severni, uz pomoć kredita EU.

Ne bih se uopšte iznenadio, ako oni završe pre svoj deo "Bgd.-Južni Jadran",nego Mi svoj.
 
Realistima Dragane. A i ti nisi veciti optimista u svojim postovima, tako da pazi sta pricas :)

Lepo bi bilo. I verovatno ce Italija tu da se ukljuci u proces kao i na celoj deonici Bar-Temisvar!
 
Nenad":fyggo6z4 je napisao(la):
..Ja mislim da se radi o pred pred pred studiji izvodljivosti
eventualne izgradnje u nekoj science fiction buducnosti.
^^^^ .. Ako je ovo tvoj 'realizam', onda pročitaj ovaj članak :

Intervju: Andrija Lompar, min. pomorstva i saobraćaja CG
Necemo biti karika koja nedostaje

LOMPAR: U godinama kada se dizajnirala Trans Evropska Transportna Mreža, od 1991. do 1999,
Crna Gora nije imala nikoga ko se borio za njene interese na tim konferencijama.
Na našu sreću, Trans Evropska Transportna Mreža, se ne gradi ni dinamikom, a u pojedinim slučajevima, ni po
pravcima kako je to bilo planirano, pa se neopravdano zanemareni Jadransko–jonski autoput i
pravac Bar – Beograd kao posebna grana koridora X ponovo aktueliziraju.

Računice govore da za oba pravca postoje ekonomski argumenti i da su neopravdano ignorisani zbog
političkih razloga. Postoji iskazani interes koncesionara za oba pravca i to je odgovor na pitanje kako obezbijediti novac.

Naša šansa je da se pravac Bar – granica sa Srbijom brže realizuje od konkurentskih pravaca i privuče saobraćaj.
Ceo text : http://www.monitor.cg.yu/ARHIVA/a_840_04.html
 
Tacno, mnogo se pise o tom autoputu u Crnoj Gori i ja sam veliki pobornik da se cela trasa zavrsi sto pre.

Malo matematike. Godisnji GDP Crne Gore je €1,8 bn, a autoput bi kostao oko €2bn.
Pominje se koncesija? To je ipak ogroman zalogaj za tako malo zemlju.
 
@Nenad
Naprotiv, upravo su najvece firme skoncentrisane uz autoput Beograd-Nis, pa dalje na jug i istok. Pogledaj samo listu najvecih izvoznika prosle i ove godine. Sve redom firme iz istocne i juzne Srbije (ne racunajuci Vojvodinu): US Steel, DIV, DIN, Tigar, Simpo. Autoput Beograd-Pozega ce nesumnjivo mnogo znaciti za razvoj jugozapadne i zapadne Srbije, ali treba da se zna prioritet i kriterijumi po kojima se odredjuje sta je prioritet, a sta nije.

Dakle, sto se tice ekonomske strane, predost je nesumnjivo na strani pravca Beograd-Nis, odnosno zavrsetka do bugarske i makedonske granice.

Da ne spominjem nacin na koji je cela prica oko koncesije zavrsena, tehnicka vlada koja selektivno ima mandat :rolleyes:
 
Nenad":3dbtkwlr je napisao(la):
Malo matematike. Godisnji GDP Crne Gore je €1,8 bn, a autoput bi kostao oko €2bn.
Pominje se koncesija? To je ipak ogroman zalogaj za tako malo zemlju.
A, kakve ima veze GDP CG sa davanjem koncesije?!

Kad daješ koncesiju ne moraš da imaš ni dinar/evro u đzepu ... zato je daješ.
 
@guimaraes
US Steel koristi Zeleznicu i Dunav za izvoz (a to je vise od 10% izvoza cele zemlje).
Ogroman deo izvoza Srbije je orijentisan na sever i zapad - preko 90%. Ispod 10% je prema jugu (Makedonija, Bugarska, Grcka i nesto jadno Turska). Pogledacu i ostale statistike da sada ne pisem na pamet.

Na koje si ti prioritete mislio?

Cinjenica je da je Tigar jedan od vecih izvoznika (100 m Eura), oko 1,6% izvoza Srbije. Ima li jos neke firme u Pirotskom i Dimitrovgradskom okrugu koja izvozi (i koliko)?
Simpo ima izvoz od oko 30m Evra. Slicno pitanje kao i gore vazi za Vranje, Presevo, Bujanovac - izvoznici?

Prema podacima iz izveštaja o spoljnotrgovinskoj razmeni Odbora za ekonomske odnose sa inostranstvom Regionalne privredne komore Niš, za sedam meseci ove godine (2006) na području RPK Niš, koja pokriva opštine Nišavskog, Pirotskog i Topličkog okruga, ostvarena je ukupna spoljnotrgovinska razmena od 360.4 miliona USD. Privrednici jugoistoka Srbije izvezli su robu vrednu 158,3 miliona dolara, više za 20 procenata nego prošle godine za period januar-jul, a u isto vreme uvoz robe je uvećan za 21 posto i dostigao je od 202,1 miliona dolara.
Znaci, sedam meseci 360m dolara i to tri velika okruga ukljucujuci i, ni manje ni vise nego drugi (ovde se vode polemike :) ) grad po velicini u zemlji. Ajde da kazemo da je do kraja godine bilo duplo, znaci oko 700m dolara.

Užice - Industrijska proizvodnja privrede užičkog regiona, za osam meseci ove godine, veća je za 16 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Porast je zabeležen u proizvodnji tekstila, proizvoda od metala, drveta, hemikalija i hemijskih proizvoda. U regionu u kome posluje 4.981 preduzeće i 12.400 radnji, privreda je izvozno orijentisana, a u istom periodu ostvarila je spoljotrgovinsku razmenu od 667,6 miliona dolara, što je povećanje od 41 odsto. Izvoz je veći za 18 odsto, a uvoz za čak 70 odsto, pa je ostvaren trgovinski deficit u iznosu od 29,7 miliona dolara. Pokrivenost izvoza uvozom iznosi svega 91,4 odsto.
E, pazi sada - ovo je samo za jedan region - Uzicki. A gde je Cacak, GM, Valjevo...

Mozda u zapadnoj Srbiji nema velikih izvoznika, ali mislim da je ekonomija malo dinamicnija i zdravija.

@ Dragan
2 milijarde Evra investirati u zemlji sa 600.000 stanovnika (zato je bitan GDP), i to u zemlji koja nije tranzitna, a tom autoputu ce postojati i konkurentni od Draca, preko Kosova i Srbije koji ce koristiti Albanci. Srbija koristi luke Kopar i nesto malo Solun. Bar ce dobiti na znacaju tek po izgradnji autoputa. Znaci, gradice se za one Srbe koji i dalje vole da letuju u CG i to je to. A kolika bi bila putarina da bi se uopste put isplatio (to je manje od 200km) - verovatno 5 puta skuplja nego kod nas.

Da ponovim, vrlo se radujem sto ce se put graditi i jedva cekam da se provozam sa 200 km/h od Beograda do Bara :)
 
Nenade, jesi ti pročitao intervju ministra? ... gradiće se bez obzira što ti ne razumeš zašto.
Jedino mogu malo da ti pomognem, nap. sa ovom slikom :

Karta-E-80.jpg


Crvena linija je Međunarodni Autoput E-80 i treba spojiti Podgoricu i Niš.
Plan je bio preko Prištine, ali to može i da se izmeni radi političke situacije
pa da se spoje kroz Srbiju preko nekog drugog grada.

Italija će izdejstvovati i finansirati krak Koridora 10 Podgorica-Beograd-Temišvar.
Njima je to najkrači put za više od pola Italije za Srbiju,Rumuniju,Mađarsku i dalje.
CG je i turistička zemlja, a i tranzitna .... seti se tranzita cigareta. :)
 
Ja Dragane ni u jednom trenutku nisam rekao da ne razumem :) A najkraca veza je diskutabilno pitanje kada se odjednom na putu nadje bara za koju ti treba jedna noc da je preplivas :)
 
@Nenad
Bez nekog veceg udubljivanja i trazenja podataka, ali nesto sa ovim podacima nije u redu. Ako samo Tigar i Simpo imaju 130M eura izvoza, to je skoro 200M dolara, sto je daleko vise od ovih 160M koji se spominju u tekstu koji citiras (bez obzira sto tamo pise da je za 7 meseci).
 
Dinkić: Srbija sama do puteva
Beograd -- Mlađan Dinkić kaže da Srbija sama može da finansira završetak Koridora 10 i obilaznice oko Beograda.

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja je izjavio da Srbija sama može da obezbedi kompletnu modernizaciju infrastrukture do kraja mandata Vlade. Dinkić je uveren da Srbija može iz privatizacionih prihoda da obezbedi 1,5 milijardi evra, potrebnih za završetak Koridora 10, uključujući autoputeve od Leskovca do makedonske granice i od Niša do Dimitrovgrada, i kompletnu obilaznicu oko Beograda s novim mostovima.

Dinkić je za Večernje novosti rekao da deo novca za to postoji u budžetskoj rezervi, što je "nasleđeno" od prošlogodišnje prodaje Mobija 63 i licence za trećeg mobilnog operatera, a da će uskoro budžetu pristići oko 270 miliona evra od prodaje Robnih kuća Beograd.

Dinkić kaže da bi više od tri milijarde evra moglo biti dobijeno kroz privatizaciju Naftne industrije Srbije, Jata i Jata tehnike.

Ministarstvo ekonomije je pripremilo predlog celovite strategije privatizacije javnih preduzeća, koji će uskoro biti formalno prosleđen Vladi na izjašnjavanje, rekao je Dinkić.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2007&mm=11&dd=01&nav_category=9&nav_id=270347
 
Ako Srbija bude sama skupljala novac za autoputeve, oni ce se ovom dinamikom graditi narednih 30 gidina. Jednostavno nemamo dovoljno sredstava da ozbiljne projekte izvedemo sami. Za to postoje krediti. Hrvatska se zaduzila nekih 7 milijardi E i investirala u putnu infrasukturu koja je danas maltene na evropskom nivou. Sa prihodima od turizma koji se zahvaljujuci novim putevima ostvaruju, oni ce za nekoliko godina isplatiti dugovanja, a mi cemo verovatno i dalje diskutovati o tome kako obilaznicu treba izgraditi...
 
Francuska je, kazu, preuzela od Nemaca primat po kvalitetu puteva u Evropi.
Holandija ima najvise kilometara autoputeva u odnosu na broj stanovnika.
Hrvatska ima bolju mrezu i kvalitet puteva od dosta evropskih zemalja, kad kazes maltene na evropskom nivou...
Proletos sam bio kolima u Atini. Oni su deo Unije skoro od pocetka. Putevi tamo su , otprilike kao kod nas. Npr, Solun -Atina ima dva dvotracna suzenja , oko Lamije ( oko 60 km puta) i oko Larise ( oko 50 km puta), nesto kao Bgd-Skopje, gde fali oko 100 km autoputa.
Lokalni putevi su vise-manje kao kod nas, znaci losiji nego kod 'Rvata.
E. pa Rvati imaju milione turista na Jadranu i nije cudo da su se koncesionari tukli oko gradnje puta dole. Ako su oni sami pravili na osnovu kredita, jasno je da im se investicija isplati.
Kod nas, pokusavam da izracunam , za koliko se isplati, recimo obilaznica. U Atini je obilaznica izgradjena pre Olimpijade , dugacka je oko 30 -40 km i koriste je Atinjani , cargo za Pirej i oni koji idu ka Peloponezu. Kosta 2,5 Evra.
Ako obilazenje oko Bgd bude kostalo toliko ( 200 din) i dnevno propusti 50.000 vozila, to je 45 miliona godisnje. Ako se gradi iz budgeta, onda budget treba da kupi putarinu ... koliko vremena treba da vrate pare?
Ako se ovo ispalti koncesionaru, isplati se i drzavi. Ako drzava ima para iz privatizacije, moze da ih oroci kod poslovnih banaka ili da uradi taj koridor. Ili da ih izarci na gluposti.
cekaj, 1500 miliona za tri sekcije, ako sve budu po 200 din, to bi bilo, recimo, oko 130 M godisnje, uz troskove odrzavanja, treba oko 15 godina exploatacije, za 50.000 vozila, bez kaomiona. Za vise vozila i skuplje putarine za kamione, mozda i nesto manje. Posle toga, drzava ima cist budgetski prihod od oko 130-150M godisne. Deluje prosto.
 
Ubice nas inflacija - juce bese 3 godine, a danas vec 4 :)

Ilić: Koridor 10 za četiri godine
17:21
Niš -- Ministar infrastrukture Velimir Ilić rekao je da Srbija planira da radove na Koridoru 10 završi za četiri godine.

On je rekao da će biti nastavljeni radovi na izgradnji autoputa na Koridoru 10 prema makedonskoj i bugarskoj granici i dodao da je krak prema bugarskoj granici podeljen na dva dela, da su projekat i revizija završeni i da će do kraja ovog meseca biti raspisani tenderi za izvođače radova.

Prvi tender za nastavak radova biće raspisan za izgradnju obilaznice oko Sićevačke klisure u dužini od 24 kilometara, a odmah potom i drugi za deonicu od Sićevačke klisure do bugarske granice, kazao je ministar.

Prema njegovim rečima, za izgradnju deonice oko klisure zainteresovani su domaći putari koji bi uložili sopstvena kreditna sredstva koja bi im država vratila za 10 ili 15 godina, kako bude dogovoreno. "Ukoliko njihova ponuda bude najpovoljnija nema razloga da oni ne dobiju taj posao", kazao je Ilić.

Ilić je rekao i da su koncesionari na deonici autoputa Horgoš - Požega, prema ugovoru, dužni da na trasu izađu do 31. marta iduće godine i dodao da su oni od Vlade Srbije tražiili da radove otpočnu ranije.

Rok za završetak radova te dve deonice je četiri godine i predstoji nam da vidimo koliko će država moći godišnje iz privatizacionih sredstava da izdvaja, naveo je ministar izražavajući uverenje da će visina sredstava biti dovoljna da se rok ispoštuje.

"Pripreme su obavljene za tender deonice od Leskovca do makedonske granice koja bi takođe bila završena za četiri godine", rekao je Ilić.

Izgradnja deonice prema bugarskoj granici putem koncesije nije bila moguća zbog nerentabilne frekvencije saobraćaja (četiri hiljade vozila dnevno), pa je država odlučila da iz sopstvenih sredstava finasira taj krak. Prema ranijim procenama, vrednost izgradnje tog kraka Koridora 10 iznosi oko 430 miliona evra.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2007&mm=11&dd=02&nav_id=270590


A onaj tender za autoput od Leskovca pa na nize, koji je trebao da bude obnavljen do kraja svakog prethodnog meseca 3 godine u nazad, je trenutno pao u zaborav... Hm. Pa dobro, nema veze, ima dosta nedovrsenih projekata u zemlji, tako da mozemo da lazemo naizmenicno! Brate, i za ovo ce da glasa 9% Srbije!!
 
Otvorena deonica autoputa Niš-Sofija
Niš - Deonica autoputa Niš-Sofija, od Niša do Niške Banje, u koju je investirano 31 milion evra otvorena je juče za saobraćaj. Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić je, otvarajući deo autoputa dug 14 kilometara, kazao da je ta deonica prva u Srbiji koja ima obezbeđenu svu građevinsku dokumentaciju. Ilić je najavio da će do kraja meseca biti objavljen tender za nastavak izgradnje autoputa do granice sa Bugarskom, za koji bi trebalo izdvojiit još 390 miliona evra. Izgradnja autoputa je podaljena na dva dela, istakao je ministar, tako da je vrednost deonice od 28 kilometara kroz Sićevačku klisuru oko 140 miliona evra, dok je za izgradnju 55 kilometara od klisure do granice potrebno 250 miliona evra. Ilić je najavio i skoro objavljivanje tendera za nastavak izgradnje autoputa od Leskovca do makedonske granice
Izvor: Danas
Link: danas.co.yu
 
Ako je tako mali saobracaj, sto ne naprave put sa cetiri trake, 12 m sirine ,Niska Banja-Bulgarija. To bi bilo tri puta jeftinije, a radilo bi poso?
 
@vrachar
Trazio ja ali nema. Ta deonica je u principu vec duze vreme zavrsena - ja sam se vozio njome jos pre par godina, ali je postojalo par sitnica koje nikako nisu mogli da zavrse. Jedino pitanje je da li su napravili petlju sa svrljiskim putem jer se sa njega ranije "uskakalo" na autoput (najobicnija raskrsnica).

@creme nadlle
Problem je Sicevacka klisura koja je toliko uska da se jedva 2 automobila mimoilaze. Sa jedne strane puta je stena visoka hiljadu metara, a sa druge reka, tako da je jedina opcija da se gradi neki novi put sa novom trasom, a onda, kad se vec gradi, onda neka ga bar grade kako treba, znaci 3+3 trake.
 
Nenad":3tdtj2l7 je napisao(la):
Otvorena deonica autoputa Niš-Sofija
Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić je, otvarajući deo autoputa dug 14 kilometara, kazao da je ta deonica prva u Srbiji koja ima obezbeđenu svu građevinsku dokumentaciju.
Izvor: Danas
Link: danas.co.yu
Šta mu ovo znači?!!?!
 
^^Da, sve se gradi s' brda, s' dola i improvizuje. Mada, tu deonicu su gradili isto toliko dugo koliko vec grade i Obilaznicu oko Beograda (mada to mu i jeste obilaznica oko Nisa) tako da nije ni cudo da su u medjuvremenu uspeli da obezbede i dokumentaciju....
Mada, verovatno je Velji trebao koji politicki poen pa su sada kao satro otvorili tu trasu koja vec duze vremena postoji
 
Vrh