Podele zbog najave gradnje autoputa do Crne Gore
Preko Peštera jeftinije za 50 miliona evra
Autor: D. V., V. L., E. H. | Foto: V. Lojanica | 22.07.2008 - 06:00
Trasa autoputa od Požege ka južnom Jadranu nije još utvrđena, mada se zna da je taj drum najjeftinije graditi preko Pešterske visoravni. Međutim, postoje još tri moguće trase pa Saobraćajni institut CIP upravo analizira prednosti i mane svake od njih da bi Vlada Srbije, u svojstvu investitora, mogla da donese odluku: ne koja je ruta najjeftinija, već koja je najefikasnija za strateški razvoj zemlje.
Državna reviziona komisija pri Ministarstvu za infrastrukturu (oformio ju je bivši ministar Velimir Ilić) 9. maja odobrila je generalni projekat autoputa Požega-Boljari (nastavak autoputa Horgoš-Požega) i tada utvrdila da je najmanje budžetsko opterećenje ukoliko se ide preko Pešterske visoravni. Generalni projekat koji je sačinio CIP dobio je zeleno svetlo ali za sve četiri trase autoputa - ne samo za peštersku kao najmanje zahtevnu kad je o novcu reč.
- Komisija nije donela odluku o tome da li će autoput biti građen preko Pešterske visoravni, to je u delu javnosti pogrešno protumačeno. Samo smo konstatovali da je ta trasa jeftinija od preostale tri moguće, ali nismo ovlašćeni da odlučimo koja je najbolja za državu kao investitora. Ustanovili smo jedino da je najjeftinija opcija nazvana „Istok 1“ (preko Peštera), tu konstataciju smo prosledili CIP-u koji nastavlja sa narednom fazom u realizaciji ovog projekta. U toj fazi CIP će sagledati sve četiri trase iz svih uglova (različiti kriterijumi) i zato će Vlada Srbije imati na osnovu čega da donese konačnu odluku koja je ruta autoputa u svakom smislu najisplativija i državi i svim građanima - kaže Mihailo Marković, član pomenute komisije i doskorašnji državni sekretar u Ministarstvu za infrastrukturu.
Trasa nazvana „Zapadna varijanta“, prema dokumentaciji Ministarstva, duga je oko 142 kilometra i spaja Arilje, Užice, Čajetinu i Novu Varoš. „Centralna trasa“ proteže se na oko 102 kilometra i ide između Ivanjice i Sjenice, delom kroz Novu Varoš. „Istočna trasa 1“ ima oko 107 kilometara, a kreće iz Požege, kroz Arilje i Ivanjicu, da bi se u našoj zemlji zavšila u sjeničkoj opštini. Potpuno isto važi i za „Istočnu trasu 2“, a razlike među njima su na nivou sela kraj kojih bi prolazio autoput.
Reakcije na stručno mišljenje Komisije da je pešterska varijanta najjeftinija svode se na prerano radovanje jednih i preranu ljutnju drugih. Jer, kao što se vidi, Komisija nije donela meritornu odluku, to će na kraju učiniti Republička vlada.
Vest o tome da bi autoput mogao da zaobiđe Užice, Čajetinu, Novu Varoš i Priboj već je izazvala negodovanje čelnika lokalnih samouprava. Generalna je ocena da bi država učinila politički ustupak sandžačkim Bošnjacima, a da bi to ostavilo veoma štetne posledice po industriju, turizam, poljoprivredu i ostale privredne grane u Zlatiborskom okrugu.
Za Dušana Majkića, predsednika Regionalne privredne komore, i dalje je validna ekonomska opravdanost trasiranja autoputa kroz Užice i preko Zlatibora, po kojoj upravo taj pravac stavlja autoput u direktnu službu 300.000 građana, dok bi onaj preko Ivanjice i Peštera opsluživao tek oko 60.000 stanovnika. Taj stav deli i Rade Ljubojević, vlasnik „Sirogojno kompani“ i predsednik Udruženja hladnjačara Srbije, koji ukazuje na to da bi gubitkom autoputa Užice još jednom bilo skrajnuto u zapećak.
S druge strane, reakcije onih kojima odgovara pešterska trasa autoputa nisu euforične, ali se uveliko ukazuje na prednosti i dobrobit takve mogućnosti. Trasa je kraća za 50 kilometara u odnosu na užičko-zlatiborsku, jeftinija je za oko 50 miliona evra jer na njoj nema potrebe za gradnjom tunela, ističu lokalni biznismeni i političari. Oni zaključuju da bi ovo rešenje vratilo mnoge iseljenike i ubrzalo prosperitet ovog nerazvijenog područja.
- Rodila se nova šansa i da dođu strane investicije u ovaj kraj i da proizođači brže plasiraju robu, a poljoprivrednici takođe imaju razlog da se raduju - kaže Rato Filipović, direktor klanice „Prima“.
- Autoput bi otvorio ozbiljnu šansu privredi ovog kraja. Proizvođači bi brže transportovali robu, porasli bi izgledi izvoz zdrave hrane sa Peštera, a posebnu vajdu imali bi proizvođači nameštaja, kojima bi konačno bilo moguće osvajanje evropskog tržišta. Novi Pazar je za ovih osam godina dosta izgubio u ekonomskom smislu, pa i autoput treba iskoristiti na pravi način kako bi se popravilo stanje lokalne privrede - govori biznismen Nusret Nicević.
Gradnja bi trebalo da počne 2013. godine
- Republika Srbija kao investitor preko JP „Putevi Srbije“ odlučiće se za jednu od četiri opcije. Naša komisija dala je prednost obema varijantama istočnog koridora. CIP za svaku od njih priprema detaljnu cenu koštanja, idejni projekat, kao i studiju o izvodljivosti, dakle, skenira ekonomsko-finansijski deo radi utvrđivanja koja je najoptimalnija ekonomski isplativa varijanta. Gradnja autoputa bi, prema sadašnjem planu, trebalo da počne 2013. godine - kaže za „Blic“ Mihailo Marković.
Izvor: Blic
http://www.blic.co.yu/ekonomija.php?id=50138