Ako se ostvari bar deo planova gradske uprave, domaćih i stranih investitora, Beograd za pet godina neće moći sam sebe da prepozna. Uz sve graditeljske poduhvate, posla će u njemu biti, kaže gradski arhitekta Đorđe Bobić, za novih sto hiljada ljudi.
Centru Beograda predstoji značajna transformacija. Na Trgu će se graditi Gradska galerija. Impozantna građevina visine sadašnjeg Narodnog pozorišta zaokružiće, prema zamisli gradskih urbanista, centralni gradski trg. Tačno preko puta, novcem iz Nacionalnog investicionog fonda treba ovog avgusta da počne rekonstrukcija Narodnog muzeja. Obe građevine imaće restorane vidikovce na korvu.
„Mitićeva rupa“ na Slaviji ostaće park bar još neko vreme dok se ne reši problem sa vlasništvom nad zemljištem. Ali, u narednih pet godina dve poslovne zgrade treba da budu sazidane, na mestu sadašnjeg parkinga i uz novu zgradu Narodne banke Srbije.
Na Vračaru, umesto „Gradića Pejton“, zidaće se nova zgrada Filharmonije sa muzičkim zabavištem na krovu. Potpuno nov izgled dobiće i jedna od najstarijih pijaca u gradu, Kalenić.
Privatni investitori
Privatni strani i domaći investitori zidaju mnogo u starom delu Beograda, mada, opterećeni najčešće nerešenim imovinsko-pravnim odnosima nad zemljištem, ne grade tako brzo i intenzivno kao preko Save, u Novom Beogradu. U starom delu Beograda izvesno je da će uskoro biti završena „pametna zgrada“ na Terazijama, u Balkanskoj ulici broj 2 i Verano - Vero tržni centar sa hotelom na uglu Ruzveltove i Cvijićeve. Završava se i Intereks poslovni centar na Konjarniku, na uglu Ustaničke i Vojislava Ilića. Skele su postavljene na zgradi „Centrotekstila“ na početku Knez Mihailove i na vladinoj zgradi u Nemanjinoj 9. „Delta M“ zauzela je lokacije za svoje impozantne poslovno-stambene kule na Autokomandi i kod Zvezdinog stadiona. Još se čeka da „Hipo-Alpe-Adrija“ počne hotel na mestu kafane „Tri lista duvana“ u Kneza Miloša i luksuzne apartmane na Kalemegdanu. Stranci bi trebalo da grade luksuzan hotel sa pet zvezdica na dnu Ulice Kneza Miloša, na mestu bombardovane zgrade MUP-a.
Tri mosta
Od značajnih infrastrukturnih gradnji, gradska uprava planira da se izgrade tri mosta i unutrašnji magistralni poluprsten čiji su mostovi sastavni deo. Prvi će se graditi most preko Ade Ciganlije, koji će povezati Novi Beograd sa Čukaricom i naseljima uz Ibarsku magistralu. Taj most treba da rastereti „Gazelu“ i skratiti put onima koji sa Čukarice idu u Novi Beograd na posao.
Druga dva mosta su na Dunavu: jedan kod Ade Huje a drugi između Zemuna i Borče.
- Most preko Ade Huje, za koji su Japanci veoma zainteresovani da ga izgrade, rasteretiće Pančevački most i privući investitore da na potezu sada zapuštenog Dunavskog amfiteatra počnu sa gradnjom - kaže Bobić dodajući da je siguran da će bar polovina od skoro 500 hektara Dunavskog amfiteatra do 2012. godine biti urbanizovana.
Most između Zemuna i Borče, takozvani Dunavski most, otvoriće vrata za izgradnju „trećeg Beograda“. „Treći Beograd“ je ideja studenata arhitekture, koji u sada više ruralnom nego urbanom delu Beograda preko Dunava vide šansu za izgradnju i uređenje kakvu je imao Novi Beograd posle Drugog svetskog rata.
Tri marine
U narednih pet godina, Beograd treba da dobije i tri uređene rečne marine. Najpoznatija je „Marina Dorćol“, koja iz projektantskih razloga kasni sa početkom izgradnje. Veoma blizu nje, „Delta M“ je kupila Luku Beograd od koje planira da napravi moderno turističko brodsko pristanište. Gradska vlast uskoro kreće sa uređenjem Čukaričke marine, od ulaza na šetalište Ade Ciganlije do Sajma.
Novi Beograd
Bum izgradnje u Novom Beogradu doseći će svoj vrhunac u narednih pet godina. Do tada, većina započetih poslovno - stambenih zgrada, kompleksa i sitija treba da bude završena. Univerzitetsko selo i Delta siti u Bloku 67, Sava siti, Avenija 19 i Park apartmani kod „Hajata“. MPC treba da završi drugu kulu Ušća, uz nju multifunkcionalni centar, a u blizini stanove u Bloku 11. Treba da bude gotov i dobar deo Erport sitija, Biznis park u Ulici omladinskih brigada, poslovni centar „Meteor“ u Trećem bulevaru, „Delta kule“ u Bloku 20, „Holidej in“ hotel...
Prva linija metroa do kraja 2012.
Do kraja 2012. godine treba da bude puštena u saobraćaj prva linija lakog metroa, od vrha Bulevara kralja Aleksandra do Tvorničke ulice u Zemunu.
- Krajem sledeće godine paralelno će početi radovi na izgradnji nadzemne trase i kopanje rupa za šest stanica podzemne trase ispod centra grada - kod Vuka, Pravnog fakulteta, Glavne pošte, na Trgu Republike, kod Akademije i Brankovog mosta. Kad rupe za stanice budu završene kopaće se četiri i po kilometra duga trasa metroa ispod zemlje. Metro neće rešiti saobraćajne gužve u gradu, ali uz izgradnju tri mosta, unutrašnjeg magistralnog poluprstena i desetak novih javnih garaža u centru grada, što je sve u planu u narednih pet godina, saobraćaj će biti znatno relaksiran - kaže Bobić za „Blic“.