Gledam sad stanove u kuli West65 i nisu svi projektovani po istom principu. Investitor je hteo da proširi ponudu s obzirom na različite potrebe kupaca.
Recimo na 30. spratu imamo u ponudi jednosoban stan 30.4 površine 38.01m2, dvosoban 30.2 površine 56,03m2, dvosoban 30.9 površine 64,59m2, trosoban 30.8 površine 89,14m2, trosoban 30.5 površine 95,64m2 i četvorosoban 30.1 površine 99,58m2 s tim da iako stanovi svih struktura i površine imaju odvojenu vešernicu za veš mašinu nemaju svi istu strukturu mokrog čvora. Ima više varijanti.
Najmanji stan ima vešernicu i all in one mokri čvor, dvosoban 30.2 split type mokri čvor, dvosoban 30.9 AIO, trosoban 30.8 2xAIO, trosoban 30.5 2xAIO+WC, četvorosoban 30.1 4xAIO.
Investitor je hteo da i kod manjih stanova ponudi pogodnost istovremenog korišćenja mokrog čvora uz podelu po nameni kao što je to tradiciono bilo rezervisano samo za veće stanove te da istovremeno ne poveća kvadraturu mokrog čvora, a što je bitno kod stanova manje površine.
Stoga dvosoban stan u istoj zgradi mogu kupiti i oni kupci koji žele jedno kupatilo, i oni koji žele podeljeno. POdeljen mokri čvor nije 1,5 bath nego 1 split. Nije isto zato što se ne povećava kvadratura pod mokrim čvorom. Kod ovih stanova (poput američkih) pametno je to što su hodnici minimizirani a veš mašina i eventualno mašina za sušenje veša na njoj izdvojeni, bez ikakvog povećanja kvadrature. Komunistički stanovi su bili u hodnicima i dodatnim zidovima. Sada imate dnevni LDK (living, dining, kitchen) blok u jednoj prostoriji plus spavaća soba, mokri čvor i vešernica.
Dvosobni dakle postoje u 1LDK+1 bathroom (klasičan 1 bedroom, living, dining, kitchen, loundry+1 bath), odnosno 1LDK+STB (split-type bathroom). Veći stanovi sa all in one kupatilom plus WC-om označavaju se kao 2LDK+1,5 bathroom (jedno i po kupatilo). Londry se podrazumeva, mada s obzirom na to da je to kod nas novina bolje obeležiti kao 1LDKL+1 bath, 1LDKL+STB, 2LDKL+1,5 bath.
Prelazim na mane.
S obzirom na lux tip objekta stanovi su velike površine u odnosu na kvadraturu zbog čega su dvosobni 60m2 - ne trosobni. Recimo u Melburnu imate trosobne 2LDK+1 bath (bez vešernice, mašine u kupatilu s WC-om) i od 45m2 grejne površine i pored toga što su brendirani kao lux. Ustvari lux je samo lokacija uz dodane sadržaje dok je oprema standardna viša srednja klasa. Ovi stanovi iako brendirani kao lux nisu toliko skupi po m2 kao veći zaista luksuzni na najvišim spratovima.
Tamo su zgrade zonirane. U najnižoj najzagađenijoj zoni ima najviše najmanjih, najjeftinijih stanova - jednosobnih. U srednjoj su srednji stanovi najviše dvosobne i trosobne strukture slične ili iste površine oko 45-65m2 s različitim konfiguracijama mokrog čvora dok su u najvišoj zoni obično veliki stanovi za najimnućnije. Niko bogat ne kupuje male stanove već veće salonske u najvišoj zoni.
Rekoh da premijum otpada na lokaciju i prateće sadržaje, završna obrada se podrazumeva a cene zavise od spratnosti, površine, orijentacije i toga da li je uključeno i parking mesto. Da, umalo da zaboravim. Manji stanovi nemaju obavezno parking mesto. To je samo opcija. Stanari koji žive u većim stanovima mogu kupiti još parking mesta, čak i od onih koji su kupili s manjim stanom pa im više ne treba.
Ovakva politika parkiranja vodi se radi postizanja fleksibilne strukture stanara po vidovima saobraćaja. Naša vlast gradi metro za sirote potrošače s periferije dok najmotorizovanije buržuje trpa u grad po američkoj ideologiji. U Australiji je stepen motorizacije najveći u zonama porodičnih kućama van centra a najmanji u gradu gde je mreža gradskog prevoza najgušća, takt najjači a razdaljine najmanje.
Beograd u tom smislu poput bilo kog američkog grada sabotira javni prevoz, podstiče viši stepen motorizacije u delovima grada najbolje pokrivenim javnim prevozom, sve uz štetne posledice po ekologiju.