Šta je novo?

Pošta br 6, Savska ulica

Једна Сирија, Кина, јерменија или Иран могу да држе лекције о цивилизованости целокупном западу и тако последњих 3-5000 година, са изузетком пар деценија.

Најгоре што се човеку десило по правилу је масло западне цивилизације, 10 празних места па остали. О размери ужаса да не причам.

А у политичком смислу ЕУ је суноврат демократије са све неизабараним комесарима и осталим ужасима диктатуре новца. То је последњи стадијум пројекта пребацивања власти са народа на глобалисте.
 
Poslednja izmena:
Будимпешта

FyC4Dw5X0AAxV2_.jpg
 

134203452_10214651726565529_5881027872127032998_o-833x1024.jpg



Arhitektura, Jugoslavija i istorija: Mihailo Mika Janković, otac modernog Beograda između Istoka i Zapada​

  • Grujica Andrić
  • BBC novinar
9 oktobar 2022

Hiljade Beograđana svakog dana prolaze pored Palate Srbija, nekadašnje zgrade Centralnog komiteta i Muzeja Jugoslavije, dok navijači Partizana nedeljom gledaju utakmice na bivšem Stadionu Jugoslovenske narodne armije.
Ove čuvene građevine iz perioda socijalističke Jugoslavije spaja ime Mihaila Mike Jankovića.
Janković je bio je jedan od glavnih tvoraca posleratnog Beograda između 1945. i 1976. godine, čovek koga je Josip Broz Tito, doživotni predsednik Jugoslavije, redovno primao u rezidenciji na hrvatskom ostrvu Brijuni i uz njega kada su zemlju posećivali britanska kraljica Elizabeta Druga i američki predsednik Ričard Nikson.
Palata Srbija, nekadašnja zgrada jugoslovenskog Saveznog izvršnog veća (SIV) na Novom Beogradu, najpoznatiji je objekat koji je sagradio i „njegovo životno delo", kaže njegov sin Aleksandar.
Zbog Palate SIV-a dobio je ponudu iz Iraka da isti objekat sagradi u tamošnjoj prestonici Bagdadu, a etiopski car Hajle Selasije želeo je da mu poveri izgradnju Adis Abebe, glavnog grada te zemlje, prepričava mlađi Janković u telefonskom razgovoru za BBC na srpskom.


Jankovićevo stvaralaštvo poklopilo se sa pokušajima Jugoslavije da napravi otklon od Sovjetskog Saveza posle 1948. godine, kao i sa Hladnim ratom, kada se jugoslovenska arhitektura našla između realizma na Istoku i modernizma na Zapadu.
Mihailo Janković danas je „neizbežna figura" kada se govori o arhitekturi Novog Beograda, ali i cele Jugoslavije, smatra Vladimir Kulić, profesor istorije arhitekture na američkom Univerzitetu Ajova Stejt.
„Nije bio veliki inovator i revolucionar, ali je bio profesionalac koji je dobro vladao jezikom modernizma i umeo je da ga prevede u tehničke i materijalne okolnosti koje su tada vladale u socijalističkoj Jugoslaviji.
„To nije bila nimalo naivna, već vrlo ozbiljna sposobnost - da ti objekti budu zaista reprezentativni i da ih se niko ni do danas ne stidi."

Palata Saveznog izvršnog veća: Jankovićevo „životno delo"​

Izgradnja Palate Saveznog izvršnog veća (SIV), koja danas nosi naziv Palata Srbija, počela je 1948. godine.
Na javnom konkursu pobedio je projekat tima hrvatskih arhitekata predvođenih Vladimirom Potočnjakom, koji će udariti temelje ovog zdanja, ali neće doživeti njegovo otvaranje.
Iste godine dogodio se i raskol rukovodstva Komunističke partije Jugoslavije (KPJ) i Sovjetskog Saveza (SSSR), odnosno Josipa Broza Tita i Josifa Visarionoviča Staljina.
Osim u sferi politike, jugoslovenski komunisti trudili su se da se oslobode sovjetskog uticaja i u kulturi i urbanizmu, što je dovelo do promene planova u izgradnji budućeg sedišta najvišeg izvršnog rukovodstva zemlje.
„Politički raskid sa Sovjetskim Savezom zaustavio je dizalice na Novom Beogradu.
„A kada je strah od invazije bivšeg starijeg brata prošao, nije se moglo po starom u slikarstvu, književnosti, pa ni u graditeljstvu", opisano je u knjizi Beograd kroz ključaonice 100 kuća autora Nenada Novaka Stefanovića.


Staljin je umro 1953. godine, a napetosti Beograda i Moskve simbolično i zvanično prestaju dve godine kasnije, kada je Nikita Hruščov, novi lider Sovjetskog Saveza, posetio Beograd.

Te 1955. oživela je i ideja o izgradnji palate, koja je će kasnije postati jedan od simbola Novog Beograda.

„Treba gledati smelije, šire, vizionarski, ali racionalno", rekao je Tito gledajući staru maketu SIV-a, navodi se u knjizi Nenada Novaka Stefanovića.

Posao je poveren Mihailu Jankoviću, arhitekti koji nije bio član partije, ali je bio sposoban profesionalac, što je ubedilo tadašnje državno rukovodstvo da je on pravi čovek za taj posao, opisuje profesor Kulić u naučnom radu Novi Beograd i simbolična izgradnja socijalističke prestonice.

Janković je rukovodio četvorogodišnjom izgradnjom objekta, koji je dotad imao „samo skelet, odnosno najosnovniju betonsku konstrukciju", priseća se očevog projekta Aleksandar Janković.

„Srušio je centralni deo objekta i napravio potpuno drugi aneks, u kojem se nalaze saloni šest republika - to je faktički postala nova zgrada i novi projekat koji je samo prilagođen tom osnovnom skeletu u obliku latiničnog slova H", dodaje.

Tako je napravio nešto što je i sam nazivao njegovim „najkompletnijim delom", kaže Aleksandar.

Gradnja je završena 1959. godine, a 1961. zdanje je zvanično otvoreno povodom Prvog samita Pokreta nesvrstanih u Beogradu.
Arhitekta je uspeo da upečatljivim rešenjima odmakne ovaj objekat od originalnog projekta i sovjetskog nasleđa, objašnjava Slobodan Giša Bogunović, teoretičar arhitekture i autor Arhitektonske enciklopedije Beograda 20. i 21. veka.
„Blagim uvlačenjem prizemnog fronta i odizanjem od tla na tanke stubove, svečanom otvorenošću i providnošću ulaznog dela, zgrada je učinjena lakšom i transparentnijom, a da nije nimalo izgubila od tražene monumentalnosti", priča Bogunović za BBC na srpskom.
Osim Jugoslovena, ova građevina oduševljavala je goste iz inostranstva, a neki su poželeli da imaju nešto slično u njihovim zemljama.
Tokom 1970-ih u Beograd je došla delegacija iz Iraka sa idejom da privoli jugoslovensko državno rukovodstvo i arhitektu Mihaila Jankovića da u tamošnjoj prestonici Bagdadu izgrade identičnu zgradu.
Međutim, obavešteni su da tako nešto „ne dolazi u obzir", pa su bili spremni da se zadovolje drugačijim zdanjem ukoliko Janković pristane da ga lično projektuje, seća se Aleksandar.
„Pristao je i išao je više puta u Bagdad na razgovore, taj projekat se razvijao, ali ga je u tome sprečila smrt 1976. godine", kaže on.




Svakako da je originalna fasada požare komande daleko lepša od ovoga što mi danas vidimo.
I na gruboj skici aritekte se vidi da je to trebalo da izgleda mnogo drugačije.
Treba biti objektivan i reći da je od iseljene vatrogasne stanice napravljen objekat potpuno drugačije namene koji je doneo mnogo novih vrednosti stanovnicima Beograda.
 
Био сам чест посетилац Таша и увек сам се чудио импровизованом распореду просторија, уским пролазима, денивелацијама и масивној конструкцији око базена, односно фасадном тракту јер сам објекат доживљавао као послератни објекат. Ако уз то узмемо у обзир и исту позицију степеништа долазим до закључка да није било потребе за изменом спољашности објекта упркос доградњи једне или две етаже, те да је у питању још један идеолошки захват деградације наслеђа неподобних.
 
Obzirom na mnoštvo okolnih objekata koji tada nisu dirani: Đačka kuhinja (TV Beograd), Peta beogradska, Pravni fakultet, Arhiv Srbije, Crkva sv. Marka, Univerzitetska biblioteka, Tehnički fakultet, Doma Lola, Zavod za fiziku, uklapanje novih objekata u okuženje preživelih predratnih u Starine Novaka i Ilije Garašnina... pre bih rekao da se uopšte ne radi o tome, već je autor pokušao da modernizuje i uklopi stari objekat u novi, višetruko prošireni multifuncionalni sportski centar... i da to na kraju nije baš najsrećnije ispalo. Još jedan malo nadobudniji autor koji svoje delo vrednuje više od zatečenog, ništa novo i neobično.
 
Јако глупа буџевина. Као што је глуп и назадан објекат "стадион за мале спортове" из времена кад су сви већ правили спортске хале. Мора спортски центар у парк, опет схематско, тупаво размишљање. У граду пуном пољана и приземљуша.
 
Pa i nije u park, već u kamenolom :) a i pozicioniran je u blizini nekoliko fakulteta, škola, studenstkog doma...
Ne kažem da je idealno (pre svega - mali stadion!?! šta bre?) ali ima i mana i prednosti.

Bez obzira, mislim da treba porazmisliti o ovoj fasadi, ali takođe ne mislim da je ovo nije argument za poštu u Savskoj, jer mislim da je svaki primer priča sa sebe.
 
Горепоменути објекти нису дирани јер држава генерално није имала новца нити се нешто претгрла у инвестирању у високо образовање са изузетком партијског факултета/више школе ФПН-а (СФРЈ варијанта факултета за издавање диплома друговима).

Дакле, чим су скупили нешто већа средства и пренамена је захтевала доградњу или темељнију реконструкцију уклањање оригиналне буржуоазијске фасаде је бонус.
Ово не могу да оправдам неким незнањем или сујетом архитекте јер је промена фасаде изискивала заправо додатна средства, којих тада просто није било. Дакле, нема шансе да би режим издвојио та средства да би подржали хир аутора.

Са друге стране, оригинал је по свим стручним и естетским стандардима далеко испред потоњег објекта и немогуће је да би иоле савестан и писмен архитекта урадио овако нешто на темељу неких својих ставова о архитектури или знања.
 
Čitam i ne verujem... kao da zgrada u kojoj sam ja studirao, sa sve aerotunelom i zgrada TMF pored nje - ne postoje, kao da nikada nisu izgrađene :)
Iznad sam postavio članak BBCa o arhitekti, koji je radio grandiozne projekte... jes, baš će takav da se obazire na vatrogasnu stanicu koja treba da se multiplikuje u veličini nekoliko puta kako bi postala veliki SRC za međunardona tamičenja.
Svašta čovek ovde može da pročita...
 
Беслмислица је да би фасада морала да се мултипликује више пута. јер је нова улична фасада површински максимално 30% већа од старе. Ка унутра су могли и требали нешто савремено да ураде, како због функције тако и због духа времена а богами и естетике. Уз оригиналну фасаду стаклена зид завеса базена би се одлично уклопила. Имали бисмо један фантастичан обејкат што не можеш чак ни ти, тако острашћен да негираш.

Чињеница је и да новца нису имали иначе би вероватно изменили још многе неподобне фасаде. Но, могу да прихватим да то јесте шббкбб. Овако су само заклањали здања и комплексе где су могли, махом јефтином архитектуром (Сењачки гребен, Професорска Колонија, Дорћолски тумори, Теразије делимично, солитери у 27. марта... А и здање машинског факултета је упитно јер нису формирали плато између њега и зграде техничких факултета). Сада моје колеге делимично исправљају ту грешку анексом етф-а.
 
Jedino što je ovde "činjenica" je da do danas pre par sati nisi ni znao za ovu fasadu (reakcija to pokazuje) i da sada pokušavaš da to nekako uklopiš u svoje subjektivno viđenje sveta i istorije. Kao npr tvrdnja da se nije ulagalo u obrazovanje osim u partijske škole - e to je zaista ostrašćena tvrdnja, a kad ti se predoči koliko grešiš, onda više ne negiraš da se nije ulagalo, nego da zgrada "upitna".... generacije inženjera školovanih godinama nisu "upitne".


Fasada jeste bila lepša, ali ne - nije ideologija razlog, to je bila samo biša vatrogasna stanica na koju su nadodali zatvoreni bazen pod staklom i zbog te bizarne promene namene i opšteg izgleda objekta su zaklonili (ne "uklonili" kako si, ostrašćeno, napisao u neznanju pošto si prvi put video fotografiju) fasadu da se ujednači izgled dva objekta... jer tu su trebala da se organizuju međunarodna takmičenja i ako ništa drugo, gostima iz inostranstva u ono vreme bi bilo jako neobičan spoj nove moderene staklene zgrade sa ovom starom vatrogasnom. Bila državna zgrada pre, ostala državna zgrada posle, veze sa buržoazijom i kapitalizmom nema. Da su takve stvari radili, prvo bi srušili kuću Krsmanovića na Terazijama, ne bi u nju smestili službu protokola ministarstva spoljnih poslova, srušili bi vladine zgrade u Nemanjinoj itd itd.
 
Не знам што би била срамота што нисам знао да је у питању предратни објекат?
Ево, седим у офису са 10 архитеката и одушевљен изгледом сам јутрос свима показао ове слике и наравно нико није знао. Заправо у мојој фирми у конкуренцији 50 колега архитеката вероватно имам највеће знање из историје архитектуре и урбанизма овога града јер ме та тема заокупља сад већ 20 година, док већину мојих колега заправо та тема углавном ни не интересује, што јесте проблем целе струке.

Једина срамота је твоја, људска срамота што на агресиван начин покушаваш да то представиш као "оно незнање" тј необразовање као би постигао не знам ни ја шта. Али саосаћем, смртни је грех неслагати се са једним таквим егоистом.

Али наравно да се нећу сложити са нетачним шпекулацијма у циљу одбране и овог злочина према неспорно врхунској архитектури:

Морали да уклоне фасаду због функције - Нетачно, конструктивни елементи остали исти, упаковали сервисну функцију у постојећи улични корпус зграде а у унутрашњем дворишту изградили базен. Рана модерна Београда је и конструктивно и естетски врло постојан вид градитељства који трпи доградњу и више етажа, што су и урадили.

Морали да промене фасаду јер је објекат порастао вишеструко - Нетачно, улична фасада старог објекта покрива највећи део новог објекта а одлични вертикални корпус на углу оригиналног здања је омогућавао да се стаклена зид завеса базена "прелије" са једном или две етаже на нижи тракт оригиналног здања а ту масу би вертикала на углу визуелно и даље "држала". Исти ефекат би се постигао и са обичном зиданом фасадом дограђеног дела али без декоративе старог здања.

Било каква прича о бризи аутора о уклапању са новим објектима пада у воду када видимо који је крајњи резултат који је заправо био у целини скупљи а естетски драстично гори. На крају, шта ћемо са оближњем здању правног факултета који припада истом правцу у архитектури и низом архитектуре историцизма у Илија Гарашанина? Да је аутору било до уклапања задржавање првобитне фасаде је морао бити услов свих услова.

Што се тиче новца и улагања "нису се нешто претргли" није исто што и "нису улагали у високо школство". Неколико зграда факултета и студентски дом где је на пар хиљада људи ишло пар купатила и то све за скоро пола века је управо то - нису се нешто претргли. А то да новца нису имали јесте чињеница и то јесте један од фактора који указује на "тендециозно пројектовање" јер нова фасада кошта.

Твоје становиште да ни овде нема идеологије је у најбољем случају шпекулација неутемељена у чињеницама.

А то да ли ће неко и мој став да сматра такође шпекулацијом и да ли ће да прихвати ову аргументацију или неће је ствар личног избора и схватања. Сигурно нећу напасти било кога због неслагања са тим.
 
Uf, bolno je biti svedok ovome.

Aj malo uključi logiku: dok se zgrada koristila u izvornoj nameni - nije menjana. Kada je promenila namenu pa samim tim i gabarite i oblik - radili su na fasadi (koja se i danas nazire ispod dodatih elemenata). To bre bila - vatrogasna stanica, ne neka "buržujska vila" (ali pravilan izraz je - "klasnog neprijatelja", ali pošto pojma nemaš, koristiš ono kako si pogrešno čuo). Isto je urađeno i npr sa zgradom SDK na Tošinom bunaru, ali tek kada je promenila namenu - dok je tu bio aerodrom, nisu menjali izgled "buržoaskog" Oficirskog doma. Isto su pre rata uradili i sa zgradom bioskopa Slavija (Makenzijeva "Sala mira"), ili Popovići sa svojom palatom Zora.
Čovek menjao zgradu jer mu se može, zato što je smatrao da može bolje i da ima pravo da to radi (a napravio je rugobu).

Ne mogu, stvarno, petak je, idem na protest sa dragim ljudima, lep dan, nije u redu... biće prilike, znam, jednog dana ćeš konačno shvatiti i prestati da kiseliš okolinu sa glupostima.
 
Vratio sam se na neke tekstove koje sam i ranije čitao o kratkom, ali slatkom trendu secesije u Beogradu i iz toga proistekle namere o uspostavljanju nacionalnog stila i ponovo bio očaran. Tim povodom, delim deo neostvarenog opusa Momira Korunovića, iako je verovatno više puta ovde isto to ilustrovano. Ovi nacrti su nastali pre nacrta za poštu u Savskoj, a zapitao sam se zašto se za Glavnu poštu kod Skupštine radio novi i onako grub projekat, kada bi ova varijanta sa 7 spratova bila mnogo bolje uklopljena na tom mestu. Ipak, nikada nije tu planirana, već u bloku iza onog koji zauzima Naordno pozorište, što baš i ne bi bila srećna lokacija, makar iz današnje perpsektive. Uživajte u lepoti, ja baš jesam. Dužni smo sebi obnovu Pošte u Savskoj, a dok do toga dođe nadam se da će i Savski trg nekim čudom ponovo oživeti, pošto je baš tužno gledati ga ovako opustošenog, a prostor toliko istorijski slojevit i značajan za istoriju ovog grada.

P.S. Čini mi se da prvi projekat ima čak i mural ili reljef bicikla na fasadi, ali može biti i deo kočije :)
pošta 1912.jpg
pošta 1914.jpg
 

Prilozi

  • 239-264 Palata Glavne pošte u Beogradu .pdf
    2,1 MB · Pregleda: 155

relja

Оваква дрскост и безобразлук не заслужује никаав пристојан одговор а да добијеш оно што заслужујеш - није вредно тога.

Али прелепо је видети како се открива права природа твоје личности и твог става:

"Човек мењао зграду јер му се може"
Реља се бахатио јер му се може

Па доћиће и тај дан када неће моћи буразеру.
 

relja

Оваква дрскост и безобразлук не заслужује никаав пристојан одговор а да добијеш оно што заслужујеш - није вредно тога.

Али прелепо је видети како се открива права природа твоје личности и твог става:

"Човек мењао зграду јер му се може"
Реља се бахатио јер му се може

Па доћиће и тај дан када неће моћи буразеру.
Ko ima vlast menja. Bilo od pocetka civilizacije do dana danasnjeg.
 
Ne bih se složio da je menjala vlast. Menjao je arhitekta koji je hteo da "ostavi pečat", da napravi "bolje" (tako je on mislio, ne ja).
I nije se proslavio sa ovom fasadom, i to što je uradio nije ništa neobično, imali smo pre par meseci ovde primere iz Velike Britanije, posle rata.

Ovde bih i podržao projekat vraćanja starog izgleda, ukoliko je moguće (zgrada je proširena).
Za poštu bi ipak mogli da prvo razmotre kako je ispala zgrada BIGZa posle ove rekonstrukcije....
 
Vrh