Šta je novo?

Pešačke zone

Astrodule je u pravu, treba izbacivati parkinge sa ulica i siriti trotoare. Jedna od efektivnih mera je i dozvola parkiranja samo za automobile stanovnika iz kraja.

Ljudi u centru treba da shvate da zivot u centru znaci i zivot bez kola...

A kolegi koje je srecan sto nije u Srbiji jer je grad musav, vidimo se za 10-15 godina kada godine dodju, a prave vrednosti u jednom zivotu budu malo jasnije. I ja sam morao sam da ih ucim nazalost....
 
Зашто живот у центру мора да значи живот без кола? Проблем није личне природе већ је урбанистички, одговорни стручњаци упорно игноришу основну потребу становништва да имају аутомобил. Треба паметно осмислити систем јавних гаража по центру града, ја сам већ изнео предлог локација за Теразијску падину, има и идеја за Косанчићев венац сасвим солидна. Најкритичнији су тренутно тзв. Горњи Дорћол и Врачар, све уже улице, лавиринт једносмерних. Ту треба најпажњивије осмислити јавне гараже због мало погодних локација.
 
Svako ko zna išta o ovom gradu zna da stanovnici centra pogodnosti koje imaju već otplaćuju kroz porez na tzv. ekstra zonu stanovanja, skuplje komunalije, namete za parkiranje, skuplje cene namirnica i druge stvari. Takođe zna da problem saobraćaja nije nastao prekjuče i da ne postoji zato što se u 2018. godini ljudi usuđuju da koriste automobile prosečne veličine jednog Smederevca, nego zato što se u ovom gradu još od vremena Arčibalda Rajsa sve radi ili preko one stvari, ili kroz politiku, ili se ne radi uopšte. Pa se tako problemi gomilaju i rastu, i umesto da se rešavaju na vreme, oni se guraju pod tepih. A da stvar bude gora a bezobrazluk veći, za njihovo postojanje i gomilanje se uvek okrivljuje narod. Uvek su svi krivi sem vlasti i nadležnih.

Inače da kažem da neke ideje i shvatanja tog problema, kao i predložena ''rešenja'' koje sam pročitao na forumu ovih godina, se mogu meriti sa rezonima Staljina, Mao Ce Tunga i Kim Džong Ila. Nema ljudi, nema problema. Nema života u centru, nema gužvi. Nema stanovništva, nema urbanističkih problema.
I slično...

Doduše ne krivim ih, pošto nisu oni nosioci te škole misli, već samo slepo prate i ponavljaju ono što im novokomponovani stručnjaci i mediji uporno serviraju.
Kao što imamo medije i ''stručnjake'' koji stojeći na brdima para viču da je pohlepa običnih ljudi uništila ekonomiju, tako u zadnjih 10ak godina imamo sve više medija i ''stručnjaka'' koji ne izlaze iz automobila a drugima govore kako su sebični i kako treba da se odreknu automobila.
 
Što se tiče prve rečenice, sve je to isto kao i svuda u svetu, u svim velikim gradovima.

Ljudi u centru će u budućnosti imati opciju da kupe parking mesto u nekoj od garaža, po verovatno paprenoj ceni, ili da prestanu da voze auto, ili da se sele negde na periferiju grada gde će biti parkinga još neko vreme, ili će biti jeftinije parking mesto u garaži. Ja zaista ne mislim da takve probleme treba da rešava i finansira grad.

Ko finansira ljudima u predgrađima parking mesta? Niko. Oni kupe plac, ozidaju garažu ili urede sami parking u svom dvorištu i to sve o svom trošku naravno, na svojoj zemlji.
 
Ja mogu samo da prenesen iskustva iz nekih gradova u kojima sam ziveo:

U Milanu su poprilicno izbacili parkiranje u centru da bi smanjili automobilski saobracaj. Mislim da su sada i ogranicili ulazak automobila u centar.

U Cirihu je dugo vazilo pravilo, svaki novi parking u garazi mora da brise parking na ulici, da se nebi povecavala automotoizacija. Tj. Broj ukupnih parking mesta se ne povecava, parkinzi se samo premestaju ispod zemlje. Na kraju ove strane vidi se transformacija nekih ulica, https://www.stadt-zuerich.ch/ted/de/ind ... erung.html

Skoro sam bio i u Dubaiju i video katastrofu koja je donela opsta podredjenost automobilima i jeftino gorivo...

U sustini moderna politika saobracaja u gradu se moze svesti u dve reci, tramvaj metro, tramvaj metro.

Pored tog vida saobracaja smatram uspesnim i uvodjenje car sharing sistema, ubera i jeftinih taksija, kao i elektricnih bicikala.
 
Što se tiče prve rečenice, sve je to isto kao i svuda u svetu, u svim velikim gradovima.
Naravno da je život u centru skuplji i u drugim gradovima u svetu. Samo što tamo važi pravilo ''nešto daš, nešto dobiješ''. U Srbiji pak važi ''samo daj daj daj'' a dobiješ - šipak. Na svakom nivou.

Inače, ja samo podsećam na drugu stranu priče. Kad god s nekim novim pričam o centru svi se najpre sete lepih strana. Onda se sete novih nameta koji bi tu uveli, pošto im je mrsko što ne žive u istom pa da ni slučajno nekome ne ostanu dužni. E tek na kraju kad krenem ko na sudu da nabrajam stavke onda se sete i loših stvari i nedostataka. Neki tu stanu i malo koriguju stav. A neki opet teraju sa pričom da bi sve to trebalo orobiti, jer ko veli kad već oni ne žive tamo, ne treba niko da živi.

Kao da to samo po sebi nije dovoljan društveni problem, u zadnjih 10ak godina sve više jača struja koja dodatno huška jedne na druge pričama da su automobili zlo i uzrok svih problema. I sad, oće neko ko živi u predgrađu i ima dva auta da prvo krene od sebe u sagledanju tog problema? Naravno da ne. Krenuće od dežurnih krivaca i zlikovaca - ljudi u centru i urbanim naseljima. Kao što postoji sada već običaj širom Srbije da se u sagledanju nekog narodnog problema oči i prsti prvo upere ka Beogradu. Ne ka sebi ili svom kraju. Ili ka nadležnom organu koji je uzrok toga. Nego odma sve ide na račun Beograđana. E isti princip važi i u ovom kontekstu, unutar samog Beograda.
Ljudi u centru će u budućnosti imati opciju da kupe parking mesto u nekoj od garaža, po verovatno paprenoj ceni, ili da prestanu da voze auto, ili da se sele negde na periferiju grada gde će biti parkinga još neko vreme, ili će biti jeftinije parking mesto u garaži. Ja zaista ne mislim da takve probleme treba da rešava i finansira grad.
Pisao sam već šta mislim o takvom konceptu ranije na temi. Da se ne ponavljam, evo linka. Koncept sam po sebi nije loš, i može se reći da je to budućnost. Problem je samo što se brza i nameće u vreme kada ga je nemoguće valjano sprovesti bez neophodnih priprema. Nametanje takve prostorne organizacije pre rešavanja gorućih problema koji čekaju rešenje već pola veka će samo dovesti do stvaranja novih prepreka i haosa koji će na kraju biti nemoguće sanirati.
Ko finansira ljudima u predgrađima parking mesta? Niko. Oni kupe plac, ozidaju garažu ili urede sami parking u svom dvorištu i to sve o svom trošku naravno, na svojoj zemlji.
Naravno, samo imaj u vidu da takvo parking mesto na placu daje vlasniku veću bezbednost nego na ulici. Drugo, ono kad se jednom izgradi, više nema trošak. Dok u centru (a i šire) plaćaš za svaki minut dok ti vozilo stoji. I treće, na mesto ispred kuće možeš da staviš kršteni auto bez bojazni da će 20 cm gore dole da ti nešto oduzme. A na ulici ako imaš bilo šta veće od Opel Astre, ti si u večito problemu da se uglaviš u ona idiotska Matchbox parking mesta. Nemoj da me shvatiš pogrešno, ne kažem da je onome u kući sa placom lakše nego onome u centru. Samo iznosim da sve ima svoje prednosti i mane.
 
Uprošćeno, pitanje je da li čovek koji živi u centru treba da dobije besplatno parking mesto ili ne? Odgovor je naravno ne. Nigde u svetu ne dobija takvu pogodnost, pa ne treba ni ovde.

Sve ostale špekulacije se svode na večite dileme da li je prednost živeti na periferiji ili u centru, na selu ili u gradu itd, što nema veze s ovom temom. Dovoljno smo slobodna država da svako može slobodno da bira i da snosi posledice i troškove svog izbora.
 
Ne treba, ali mora da ima privremena mesta za istovar robe (kao i prodavnice).

Parking mesta u centru svuda ekstra koštaju i taj trošak mora da plaća vlasnik vozila (ako želi da ima zagarantovano mesto).
 
Pa i ne dobija ga besplatno. Plaća ga u vidu mesečne pretplate. A čak ni sa tom pretplatom, on ne kupuje sebi garantovano parking mesto. Kupuje samo pravo da parkira na nekom mestu, ako se ono oslobodi. Tako da ne vidim u čemu je problem oko toga, mislim daleko od toga da neko ovde dobija nešto besplatno.
Dobijaju oni sa tablicama iz ''regiona'' što parkiraju duplo ili sa sva četiri na pešačkim prelazima ali im niko ništa ne može (odnosno neće).
Dovoljno smo slobodna država da svako može slobodno da bira i da snosi posledice i troškove svog izbora.
Slažem se. Samo da onda ono što se jednom usvoji i uspostavi, traje. A ne da se svake godine onima koji žive u centru uvodi neki novi namet ili ograničenje, a da im se ne daje ništa zauzvrat. Društvo treba da funkcioniše po principu nešto dobiješ, nešto daš. To ne mora (pa i ne može) uvek da bude u odnosu 50:50, ali treba da bude u okviru od 40:60 do 60:40. A ako neko samo uzima a ništa ne daje, to je onda otimačina i pljačka.
 
To što Grad usvoji određeno pravilo kako će da organizuje svoj prostor, bez problema može posle određenog perioda i da se izmeni, kao i svuda u svetu.

To što je do sad Grad rentirao parking mesta i u tome nalazio neku računicu, a sada to preuređuje u trotoare za pešake i bašte kafića, potpuno je legitimno i pojedinac tu ne može da se žali, jer nije ni vlasnik tog zemljišta bio, niti je povređena njegova privatna svojina na bilo koji način.

Čak je indirektno pojedinac dobio, jer je vrednost nekretnine porasla, jer se iznenada našla u pešačkoj zoni, koja je ujedno i manje zagađena, nego ranije.
 
Vrednost nekretnina u pešačkoj zoni raste do pojave prvog hostela unutar ili kafića u blizini zgrade.

Grad ima pravo da menja svoje odluke i politike, ali na postepen i smislen način. Odokativno sejanje pešačkih zona i njihovo obesmišljavanje opstruiranjem pešačkih tokova ređanjem montažnih ambara od bašti je sve samo ne smisleno. Došli smo do paradoksa da se višak prostora oslobođen uvođenjem reda u parking početkom 2000ih na kraju bacio dopuštanjem svakom somu da posadi PVC, stolice i stolove na javnu površinu i proširi se ko gangrena. Devedesetih smo se izvijali da se provučemo između zida zgrade i branika Lade. Danas se izvijamo da se provučemo između zida zgrade i raskrečenih stolova i reklama.
I opet kažem, u svakom slučaju u kontekstu priče o benefitima i cenama života u nekom delu grada, odnos dobijenog i datog treba da se kreće od 40:60 do 60:40. Sve ispod ili iznad toga je iskoriščavanje, otimačina ili prosto pljačka.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=594865#p594865:75fobm3p je napisao(la):
Propeler » Ned Jan 13, 2019 4:16 pm[/url]":75fobm3p]Uprošćeno, pitanje je da li čovek koji živi u centru treba da dobije besplatno parking mesto ili ne? Odgovor je naravno ne. Nigde u svetu ne dobija takvu pogodnost, pa ne treba ni ovde.

Sve ostale špekulacije se svode na večite dileme da li je prednost živeti na periferiji ili u centru, na selu ili u gradu itd, što nema veze s ovom temom. Dovoljno smo slobodna država da svako može slobodno da bira i da snosi posledice i troškove svog izbora.
Nigde u svetu , ono što mi ovde na forumu uzimamo za reper , a i aktuelna gradska / republčika vlast , se ne širi stihijski pešačka zona , niti ostavljaju ljudi bez mogućnosti prilaska kolima , a da im se ne obezbedi alternativa. Mi ovde širimo pešačku zonu jer nam se tako nadiglo , a ne verujem da je to bio izbor ljudi koji su se uselili ili nasledili stanove daleko pre nego što je cela ova stvar počela. Da ne ponavljam ono što je Bender već rekao , a što je samo neminovna posledica sleda događaja.
Dakle , kol'ko god neke stvari negirali , opet se nekako sve svodi na to da ipak ima veze sa izborom i stepenom slobode pri tome. O snošenju posledicama ne bih da komentarišem , jer nije sve baš tako crno - belo.
 
Da živim u ulici gde se uvodi pešačka zona a izbacuje automobilski saobraćaj koji generiše buku i zagađenje smatrao bih to kao dobru okolnost a ne kao maltretiranje.
 
Tu buku od automobila posle zamenjuje buka od basova i pijanih gostiju. Jer danas više niko ne može da sluša muziku ako mu bubna opna nije na ivici pucanja. Za okolinu ih baš zasvrbe, a i što ne bi, kad ih gradske ''institucije'' štite i tetoše. Takođe, buka od saobraćaja bude u toku jutarnjeg i popodnevnog špica pa posle utihne uveče a noću je ni nema. S basovima i pijandurama je stvar nešto drugačija. To može da udara i arlauče celu noć i dan. Kao šlag na torti pojavljuju se hosteli i (šatro) ''stan na dan'' a to je tek igranka za sebe. Pogotovu u zadnje vreme, sa navalama migranata i induskih i iranskih ''turista u jednom pravcu''.

Život u pešačkim zonama na srpski način zvuči kul na papiru, ali u praksi je dosta drugačiji. Tačnije, tog života ni nema. Pre ili kasnije, svi ti sadržaji postanu prostor za izdavanje ili poslovni prostor. Nema tu nikakvog življenja.

P.S.
Inače, večeras/noćas svi ugostiteljski objekti u Beogradu mogu da rade do zore. Kobajagi, slavi se Srpska nova godina. Nema veze što sve manje ljudi slavi taj praznik, nema veze što ga većina privatnih poslodavaca više ne priznaje, i nema veze što čak ni škole i fakulteti više ne praznuju taj dan i što se sutrašnji dan vodi kao radni a od radnika očekuje da idu na posao. Grad Beograd je u svoj svojoj mudrosti (kahm, masnoj alavosti...) doneo odluku da ova dva dana tretira isto kao i 1. i 2. januar. Ajd sad zamislite šta to znači za ljude u pešačkim zonama i njihovoj blizini. Ali koga briga za to. Nije kao da ti ljudi daju neke pare Gradu i papkarima u njemu pa da treba zauzvrat da očekuju neka osnovna ljudska prava poput prava na san i mir u domu...
 
Inače pijanci ne idu trotoarima već isključivo traže pešačku zonu valjda zbog širine da mogu sigurno doći do odredišta? Hosteli i stanovi za izdavanje se nalaze i van pesačke zone i nisu uslovljeni njenim postojanjem. Mnoge ulice koje se pretvaraju u pešacke zone su već imale kafice, u ovom slučaju ne sporim da pešačke zone podstiču ugostiteljstvo i uglavnom povećanu buku u večernjim satima.
 
Kada sam radio na popisu građana pre par godina , u centru grada , zgrada u neposrednoj blizini opštine Stari grad , od 60 - ak stanova , trećina je bilo nastanjeno ljudima koji su vlasnici , dok je ostatak bio ili poslovni prostor ili izdato studentima / porodicama ili prazni stanovi / stan na dan.
Izbacivanje vozila i pretvaranje u pešačku zonu je dobra okolnost , ali samo do određene granice. Hipotetički , zamislimo da je ceo gornji Dorćol i deo od Kneza ka Zelenom vencu jedna pešačka celina. Da li bi tako nešto bila dobra okolnost? Ovo trenutno pretvaranje u pešačku zonu ide upravo u jednom takvom smeru.

P.S.
Pešačke zone podstiču širenje postojećih bašta , za početak. A to za sobom povlači druge stvari...
 
Pesacke zone imaju vise pijandura i bahatih posetilaca zato sto same po sebi privlace kafice i klubove. Malo ljudi ce da uzme da pravi klub npr u Cara Dusana ili Vasinoj. Ali bi mnogi rado da naprave klub u Cika Ljubinoj.

Takodje, pijandure se zadrzavaju u pesackim zonama jer tu uvek ima neka klupa, neki kiosk, neka brza hrana, ili ako nista drugo - vise ljudi i aktivnosti. Prirodno im je privlacnije da bleje na takvom mestu nego na klasicnom trotoaru. Problem je samo sto to nije bleja poput sedenja i pricanja, nego arlaukanje a nekad i incidentno ponasanje.

Sto se hostela tice, znam njih 5 u Beogradu koji su van pesackih zona. S druge strane, znam ih 20 koji su u pesackim zonama ili u njihovoj blizini. Kako izgleda zivot u takvim zgradama znam savrseno dobro, a ko ne zeli da slusa mene slobodno neka pita druge koji imaju to isto. Te stambene zgrade kad su se pravile (sto starinske, sto moderne), to se pravilo sa idejom da ljudi tu zive, da to bude neciji dom. Ne da bude salterska sala i svratiste za grebatore iz Hindukusa. Niti jeftini vasar na usluzi trosim-20e-po-danu ranac paradajz turistima koji dolaze ovde da za malo para rade sve ono sto ne mogu u svojim zemljama.
 
Obilicev-venac-PP-02.jpg

Obilicev-venac-PP-01.jpg
 
Rgulisati bašte i kafiće po pitanju buke i to je deo procesa kao što je i uklanjanje automobila.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=594828#p594828:3hkggwev je napisao(la):
astrodule » 13 Јан 2019 11:59 am[/url]":3hkggwev]Gde god vidiš trošnu, napuštenu kuću ili blok udžerica, tu garažu napravi.

Drugo rešenje ne vidim.

То је рецепт за смрт града.

Велики проценат посетиоца центра града не долази колима у исти због великог губитка времена у тражењу паркинг места и трошкова које та потрага прави. Што више паркинг места - мање утрошеног времена у тражење истог - већи проценат аутомобила на улицама центра града.

Насупрот томе - што мање паркинг места - агонија у тражењу паркинг места је већа - мање аутомобила у самом центру.
 
Tu teoriju zagovaraju i mnoga bici udruženja, zeleni i slični pokreti.

Pod jedan, to što postoji negde u svetu istraživanje na neku temu, ne znači da su rezultati primenjivi na svaku situaciju i svaki grad.

Gužve u centru (Beograda) dosta prave ljudi koji traže parking mesto na ulici. Razlozi za to su različiti, ali čest je lenjost. Ja uvek vrlo brzo dođem do grada i ne pravim gužvu jer odmah idem u garažu. Garaža je i skuplja i nije na 50m od mesta gde se vozač uputio, ali ja izgubim mnogo manje vremena nego osoba koja traži 10-30 minuta mesto blizu lokacije gde je krenula.

Takođe, često parkiram ispod Dušanove ako idem u centar, jer mi nije problem da se popnem do Kneza. Ako usput nađem mesto - super, ali sigurno neću da obiđem ceo taj potez od PMF-a do Dušanove i gubim vreme.

Kada kažem "pravljenje garaža" to znači i ukidanje parking mesta na kolovozima i trotoarima, tako da broj parking mesta bi se samo malo povećao.

Kod nas je parkiranje u centru jeftino upravo zbog parking mesta na kolovozima. Cene treba povećati bar 50 posto (naročito van garaža), a vlasnicima vozila iz centra treba maksimalno izaći u susret (za prvo vozilo) i dati im mesta po povlašćenoj ceni u garažama (to već sada postoji).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=594507#p594507:5vaxivcl je napisao(la):
Igor » 11 Jan 2019 04:52 pm[/url]":5vaxivcl]
file.php

Jal su to provukli kolovoz uz reku, majke vam recite mi da ne umem da tumacim ovo
 
Vrh