Šta je novo?

Pešačke zone

IMG-20181230-151747.jpg
 
Preduhitri me Diretttore :D Da, popravili su taj deo. Samo, opet vidim (nepopunjen) zazor između ploča. I mislim da će već posle 10. narednog prolaska mašine za čišćenje to opet da se rasklima.
 
Kad dodju 4 doktora iz beograd puta na pola kile vinjaka ne znam sta ocekujes, tako je kako je bolje ne moze :D :vops:
 
Pristojno deluje, sve je lepse od ulice i parkiranih automobila, mada mi ova cesma deluje vise za portu nekog manastira ;)
 
Ovo na slici je Cetinjska ulica, iznad Ekonomske škole, koja je duuugo godina bila jednosmerna odozdo (kao na slici).

Drago mi je što se, konačno, malo više počelo razmišljati i delati u korist suzbijanja automobilskog saobraćaja koji već decenijama guši Beograd.
 
Ne znam na koga mislis da je poceo razmisljati o suzbijanju auto saobracaja? Na vlast?! Pa ne bi planirali metro od nigde kroz nista do nigde, da razmisljaju. Sve ostalo sto kao rade, je presipanje iz supljeg u prazno. Ne moze se ljudska potreba da se preveze sa mesta a na mesto b suzbiti. Nego je potrebna alternativa.
 
Naravno da su svakodnevne ljudske potrebe za prevozom po gradu od tačke A do tačke B ili C.

Međutim, u ovako konfigurisanom (vele)gradu, u ovakvim saobraćajnim i svim drugim uslovima u kojima živimo - korišćenje automobila po gradu treba svesti na bar neku razumnu meru, ako već ne na minimum.
Ali, da li većina ljudi razmišlja na ovakav način (?).
Naravno da ne, zato smo tu gde jesmo...

Na primer, ja sam (i ne samo ja, već mnogi koje poznajem) u automobilu po gradu svega 4-5 puta mesečno i to samo onda kada je zaista neophodno.
Sve ostalo kretanje po gradu je JGP+pešaka i zbog toga nikome nije i neće pasti kruna sa glave.

Razumni i racionalni ljudi na taj način razmišljaju i tako se ponašaju u OVIM i OVAKVIM (gradskim) uslovima u kojima živimo.

Prazne priče o metrou su stare i više od 50 godina, ali građani se moraju prilagođavati okolnostima u kojima svakodnevno obitavaju.
Druge nema, sve dok jednog dana neki od nas ne dočekaju bar jednu ili dve linije metroa.
 
Meni lično je lakše , brže i jednostavnije da gradskim prevozom dođem do neke lokacije , nego sopstvenim kolima. Primera radi , često sam u zoni oko Banjičke pijace i skoro pa nemoguće je naći slobodno mesto. Ako ja moram da idem čak do Kragujevačkih đaka da bih našao slobodno mesto , a uputio sam se u Univerexport ili na pijacu , koja je korist od toga što sam došao kolima?
Onda , imam rođake u Bulevaru Milutina Milankovića , gde idem BG: vozom , jer tamo dođem za 35 minuta , sa sve pešačenjem od stana do železničke stanice.
Isto tako imamo i situaciju , da je Kneza Miloša pretpana kolima , i da se baš zbog toga sa tim istim kolima ne stigne ništa brže nego sa gradskim prevozom , što nas opet dovodi do toga da imamo apsurdnu situaciju da je teško objasniti nekome da bi brže stizao gradskim prevozom kroz Kneza Miloša , kada bi bilo manje kola , i da bi tako čak bio i na dobitku , kada taj isti čovek rezonuje da što bi on tražio alternativu , kada ni sa tom alternativom ne stigne brže , a veći komoditet ima u vožnji sopstvenim kolima.
Sa druge strane , postoji i nekoliko lokacija gde idem isključivo kolima , jer je brže i lakše.
A sad recimo jedan banalan primer kako smo neracionalni po pitanju alternativi i bolje iskorišćenosti onoga što imamo. U Baba Višnjinoj ulici smo izgradili garažu sa više nivoa. Zbog toga smo ukinuli parking kod Kalenić pijace , tj. postoji simbolično sa par mesta. Isto , trebalo je da zbog te iste garaže ukinemo parking mesta u Golsfordijevoj i Sinđelićevoj , kako bi ulice bile dvosmerne , jer sama širina to dozvoljava.
Isto tako , ne sviđa mi se ni ovo preterivanje sa širenjem pešačke zone. Ni to nije rešenje problema , već stvaranje problema druge vrste.
 
Svako sirenje pesacke zone je plus. Slazem se da sa sobom povlaci nove probleme ali resava mnogo vise starih problema ovog grada.

Ono na cemu ne treba insistirati je to da zivot gradjanina/ke u ekstra lux zoni treba da ostane isti. I sa podzemnim garazama, elektro vozilima za prevoz, potapajucim stubicima za vatrogasce, hitnu pomoc, prevoz robe i drugih sistemima njihova realnost se izmenila, nema nazad, kraj. Ovo je ono što ne razume jedan deo naših sugrađana iz lux zone.

Zbog toga ce doci do promene vlasnicne strukture u lux zoni i to je meni skroz prirodan proces kroz koji ce stanari pesacke zone, sa novim fasadama npr. koje smo mi platili, na kraju veoma profitirati.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593160#p593160:238b7zxk je napisao(la):
Nepopravljivi optimista » Pet Jan 04, 2019 4:10 pm[/url]":238b7zxk]Svako sirenje pesacke zone je plus. Slazem se da sa sobom povlaci nove probleme ali resava mnogo vise starih problema ovog grada.
Ne bih se baš složio da se sa time rešavaju mnogi problemi.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593164#p593164:1c88mfpz je napisao(la):
solecar » 04 Jan 2019 03:25 pm[/url]":1c88mfpz]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593160#p593160:1c88mfpz je napisao(la):
Nepopravljivi optimista » Pet Jan 04, 2019 4:10 pm[/url]":1c88mfpz]Svako sirenje pesacke zone je plus. Slazem se da sa sobom povlaci nove probleme ali resava mnogo vise starih problema ovog grada.
Ne bih se baš složio da se sa time rešavaju mnogi problemi.

Neću da nabrajam prednosti tranformacije ulice kroz koju ide saobraćaj u pešačku (za pešake) da ne zazvučim kao gospodina iz gradske uprave koga ne treba pominjati ili flajer određene političke opcije. Meni je uvek ova slika u glavi:

6a00d83454714d69e2017d3c37d8ac970c-800wi


Ja nemam stan u lux zoni ali je širenje pešačke zone unapredilo moj kvalitet upotrebe javnog prostora u centru grada i verujem većine ljudi koja dolazi u centar. Unaprediće ga još kada se osposobe svi sistemi, nove garaže, potapajući stubići i kada se zona proširi barem za još 50% u narednih 10 godina :D .

Ima dosta literature na netu. Evo jednog linka o tome o Ljubljani koja je imala slične dileme pa su postali zelena prestonica Evrope, jer su pored pešačkih zona radi na svim aspektima funkcionisanja grada (naročito reciklaži i upravljanju otpadom)

http://urbanizehub.com/ljubljana-european-green-capital-2016/

Omiljena fotki iz tog članka :)

11.jpg
 
Ovako "resavanje" problema je samo iluzija, jeste centar lepsi, ali se problem preliva drugde. Usporenje saobracaja u centru samo stvara vece guzve na prilazima centru. I ne, nece niko iz Borce ici na Novi Beograd prevozom, zbog toga sto je poplocan centar. Ne daj boze da realizuju onu ludost od pesacke/tramvajske Kralja Milana.
A stvaranjem podzemnih i nadzemnih garaza u centru ce se i povecati broj onih koji kolima dolaze u centar.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593160#p593160:39dvn213 je napisao(la):
Nepopravljivi optimista » Pet Jan 04, 2019 3:10 pm[/url]":39dvn213]Ono na cemu ne treba insistirati je to da zivot gradjanina/ke u ekstra lux zoni treba da ostane isti. I sa podzemnim garazama, elektro vozilima za prevoz, potapajucim stubicima za vatrogasce, hitnu pomoc, prevoz robe i drugih sistemima njihova realnost se izmenila, nema nazad, kraj. Ovo je ono što ne razume jedan deo naših sugrađana iz lux zone.
Cenim ovaj deo posta označen plavom bojom. Ali ne mogu da se složim sa ostatkom. Zato što nije ni blizu realnosti.

Reći da je širenje pešačke zove uvek plus je isto što i reći da je svako širenje cveća u stanu plus. Ne, plus je dok se to radi na adekvatan način, tako da cveće oplemenjuje stan. A ako ceo stan postane rob cveća, onda to nije plus. Isto važi i za pešačke zone. A pogotovu važi u kontekstu Beograda, koji nema nikakav prostorni poredak već je jedna velika splačina sadržaja i celina, gde svi žive svugde, svi rade svugde, sve se gradi kako se kome ćefne.

Dalje, ideje u teoriji zvuče divno, ali praksa je nešto drugačija. Podzemne garaže su i dalje san, a nove koje se prave su tek delić potrebnog. Situaciju sa čuvenim još uvek nepovezanim stubićima smo već mogli da vidimo na delu. A čak i da se svi ti stubići uvežu i održavaju, sve je to uzalud ako vatrogasni kamion 20 metara dalje naiđe na imbecilnu ''baštu'' kafića koja se ne može ukloniti. Kao što je bilo u Zmaj Jovinoj pre 4 i u Rajićevoj pre 2 godine.

Što se tiče dostave robe, na papiru i slatkim renderima, to se vrši uz pomoć lakih vozila koja bi uz minimalna zadržavanja na obodima PZ ili kretanja kroz nju, snabdevala lokale. U praksi to izgleda ovako. A u samim pešačkim zonama, to se ogleda u vidu razdrndanih ploča i mobilijara da bi dostavna vozila mogla da priđu lokalima. Ista priča je i svake zime sa vozilima za čišćenje snega, zato što putari ne mogu da postave jedan kamen kako treba, a Čistoća ne može da nabavi (više) vozila koja nisu ko tenkovi, pa sve puca li puca, a ulica izgleda ko Kandahar.

Ta moderna filozofija i škola misli, da je u redu da se u gradovima gde u centru i dalje živi jako puno ljudi, pretvaraju u ogromne neprekidne pešačke zone i cirkuse nije odraz nikakve stručnosti i razuma. Nego posledica nastojanja političara i njihovih sponzora da na lakši način mlate pare pretvaranjem nekadašnjih naseljenih mesta koje su izgradili i izdržavali njihovi stanovnici, u šablonske monotone turističke cirkuse i Potemkinova sela.

Podvlačim ovo ''neprekidne'', jer Beograd ima mnogo ''kutaka'' gde bi pešačke zone legle samo tako, te umesto da imamo jednog haotičnog Behemota od Brankove do PMFa, imali bismo više manjih po gradu, i svaka bi bila interesantna na svoj način, a opet funkcionalna i tako organizovana da ne ometa one koji tu žive i rade. Ali ne. Ili štrafta preko pola grada, ili ništa! :roll:

Svakoga ko podržava to bih pozvao da mesec dana živi u ili pored PZ pa da mi posle kaže da li i dalje ima isti stav. Tegljenje cegerčina ili ne d'o bog nameštaja 200 metara od najbližeg mesta do ulaza, tegljenje starijih članova porodice na paletarima, buka, haos u ulazu od hostela, bordela i kockarnica, i konstantna briga šta ako se zapali nešto a između vatrogasnog kamiona i zgrade stoji pet ''bašti'' i još toliko štandova ili čeličnih stubića. A u međuvremenu, porezi i dadžbine ko Američki javni dug - samo skaču i skaču. Znači, svake godine daješ sve više, a dobijaš sve manje. I to ne samo ti jedan, nego još desetine hiljade drugih ljudi u novim ili planiram budućim PZ. I to je kao u redu? To je racionalno i fer?

A što se tiče priče o rastu vrednosti nekretnina... Da, podigne se cena kad se stave nove ploče ili fasada na zgradu. Onda se smanji za duplo veći iznos kad se useli prvi hostel ili kafić i kad ljudi počnu da se iseljavaju iz nje. Kao što već i jeste slučaj sa mnogim zgradama koje su od skora gurnute u (dobro pročitati sledećih par reči) besmisleno zamišljene i na srpski način sprovedene megalomanske pešačke zone. Tako da ne zavaravajmo se više. Fraze ''pešačka zona'' i ''održanje istog kvaliteta života za ljude u njoj'' više ne idu u istu rečenicu. Bar ne s ovakvim bolesnim manitim pristupom toj problematici kakav praktikuju naše vlasti i moderni ''vizionari'' koji bi da se igraju s tuđim životima ko da igraju SimCity.
 
To što se neko bavi reciklažom i upravljanjem otpada , ne doprinosi uopšte poboljšanju situacije što se tiče protočnosti ulica i saobraćaja.
Sa druge strane , porediti jednu Ljubljanu koja ne živi 24 / 7 kao Beograd , već više liči na neki pust grad , kako kaže Astrodule koji je bio tamo , sa Beogradom , ne da je nerealno , nego su to dva sveta za sebe.
A u sam centar maltene da i ne zalazim , jer odavno se život ne odvija isključivo tu. Pored toliko tržnih centara po drugim delovima grada , megamarketa , poslovne zone koja se maltene preselila na NBG , pijaca po raznoranim delovima grada , firmi čije se radnje ne nalaze iskljuvo u centru , koji su mi mnogo bliže , ne vidim razlog da ih zaobilazim a idem do centra. Centar grada odavno nema taj primat kao nekada , ali je i dalje jedna jako bitna žila kucavica što se tiče saobraćaja. Pretvaranje te žile kucavice u pešačku zonu , i unapređenje kvaliteta upotrebe javnog prostora u centru grada zarad većeg broja i površine koju zahvataju bašte lokala , je ništa drugo do čisto iživljavanje i bacanje para u nešto što samo još više doprinosi produbljivanju starih problema grada ili ti jednom velikom problemu , a to su ulice koje su ostale iste kao u vreme kada je bilo deset puta manji obim saobraćaja i daleko manje stanovnika. Popločavanje ulica i pretvaranje u pešačku zonu treba da se radi planski , a ne stihijski , pogotovu što na sve to oni sa izgradnjom garaža po centru samo pozivaju ljude da još više dolaze u centar kolima , a prohodnih ulica za kola u centru je sve manje , a i to što nam ostaje , mahom nerma mogućnost da se proširi i samim tim napravi veći kapacitet protočnosti. Zbog ovakvih situacija mi imamo kilometarsku kolonu od Politike do GO Novi Beograd , nepreglednu kolonu vozila na Autoputu , kolaps na Dušanovačkoj raskrsnici , haos u Bulevaru Despota Stefana kao i potez pored Sajma , uključenje sa Banovog brda u Radničku , Omladinskih brigada , Milentija Popovića... Na sve to pridodati i pretvaranje dvosmernih ulica u jednosmerne sa parking mestima , kao i pretvaranje placeva sa prizemim ili jednospratnim kućama u stambene vespratnice...
 
Ma ne moraju ni garaže da budu problem. Ako se, kao što ti reče, i one grade planski. Jedan od idealnih modela razvoja grada jeste onaj s javnim garažama na prilascima centru, tako da neko ko dolazi s periferije može da dođe kolima do oboda centra, ostavi ih u garaži, i dalje nastavi prevozom (Park and ride). Ili pak da od starta do kraja dođe prevozom. Problem je samo što je to moguće u gradovima koji su prostorno i planski već organizovani, predodređeni i usmereni. Gradovi koji su se potrudili da stvore obilaznice, radijalne mreže saobraćajnica, metro, šire ulice, da podele svoje sadržaje u namenske celine, da reše divlja naselja i nelegalne objekte, i da privedu kraju imovinske sporove i pravne blokade. U takvim gradovima naravno da su Park and ride, carpool, metro, pešačke zone, LRT, brze autobuske trake... logičan sled događaja.

A gde u haotičnom Beogradu da se radi tako nešto? Gde nam je obilaznica? Gde su radijalne saobraćajnice? Kakav nam je prevoz? Koliko imamo naselja koja imaju preko 20.000 ljudi a do kojih vodi više od jedne trake? Ili do kojih vodi više od jedne saobraćajnice (dakle ne pričam o broju traka nego o broju prilaza) ? Koliko imamo mesta gde jedan stan u kome žive ljudi deli zid sa stanom u koji su utrpane kancelarije, a oboje dele zid sa fabrikom? Znači potpuni haos na svakom nivou, od saobraćaja, preko prava i administracije pa sve do urbanizma.

I onda se zalete ljudi ''eee ovi i ovi imaju carpool, ajde i mi da teramo ljude na to'' ili ''eee ovi i ovi imaju pešačke zone i luna parkove, ajde i mi''. Ma ok, što se mene tiče možemo i kosmodrom da pravimo, ali ako se to radi na pravi način, na pravom mestu i pravo vreme. A ovo ''videla žaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu'' ne rešava nijedan problem. Samo ga prebacuje na druge ingerencije i na druge delove grada, a na duge staze ga uvećava i pogoršava.
 
Hvala na opširnoj analizi i činjeničnoj odbrani mišljenja :D . Ovo je čar prave diskusije :pob:

Većina stvari koje muče građane koji stanuju u pešačkoj zoni, nema veze sa njenim širenjem, nego da neplanskim radom, polovičnim rešenjima, nepoštovanjem propisa, neradom inspekcija igradskih službi i slično.

Slažem se sa vama u dosta stvari, naročito u delu da sve treba da se radi planski i na osnovu dugoročne strategije, i ne osporavam vaše mišljenje samo ostajem pri svom mišljenju o prednosti širenja pešačkih zona i ozelenjavanja grada :gobb:
 
U redu, poštovanje od mene za obzirnost i razumevanje druge strane. :wink:

Ali... ako je očigledno da današnje institucije ne mogu da sprovedu PZ na adekvatan način, onda je valjda bolje ostaviti to za neka srećnija vremena, zar ne? Pogotovu što imamo još 200 drugih prečih problema odnosno projekata koji nam fale pre nego što se usvoji i sprovede američki urbanizam gde se ljudi iz centra premeštaju u predgrađa. Ako se grad narednih 10 godina bavi problemima nabrojanim u mom prethodnom postu - JGP, mreže, divlja naselja, pravni sporovi, prostorno (ne)planiranje, poboljšanje života u predgrađima... to neće stvoriti lavinu ljudi kojima hitno treba novi dom, i time neće stvoriti dodatne probleme. S druge strane, ako se sad isforsira širenje novih pešačkih zona i time ubrzavanje tog procesa izmeštanja stanovništva iz centra, desiće se upravo to, i broj problema će se sa 20 popeti na 25. Znači bitan je redosled i bitan je prioriret. A pešačke zone trenutno nisu prve na listi prioriteta.

Inače ne žulja mene ideja ''hajde da vidimo možemo li pružiti gradu još neku pešačku zonu''. Tu nema ničeg lošeg, naprotiv. Nego mene žulja kad ljudi 1) u tome nemaju meru 2) kada vide kako se kod nas stvari aljkavo rade i sprovode, a opet insistiraju na tim širenjima.

Bolje je, simpatičnije, funkcionalnije, lakše i isplatljivije imati više manjih pešačkih tematskih zona, nego imati velike haotične gromade. U redu, logično je da PZ u centru (poput našeg Kneza) ima oko sebe veći pojas nego druge, pošto je najpoznatija, najduža i najvrednija. Ali onda se udari tačka do koje se ide s time, pa se gleda sledeća izdvojena lokacija za novu. I to tako da pešačka zona nastavi da bude u funkciji grada i građana, a ne da bude obrnuto. Jer kao što bismo dobili nefunkcionalan stan kad bismo u njega samo trpali biljke i cveće (pa makar to bile najlepše biljke sveta) tako isto se dobija nefunkcionalan grad ili deo grada ako se u njega na silu i na brzo utrpavaju sadržaji a ne rešavaju se problemi koji se time generišu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593198#p593198:rzbnawfp je napisao(la):
Nepopravljivi optimista » Pet Jan 04, 2019 6:38 pm[/url]":rzbnawfp]Slažem se sa vama u dosta stvari, naročito u delu da sve treba da se radi planski i na osnovu dugoročne strategije, i ne osporavam vaše mišljenje samo ostajem pri svom mišljenju o prednosti širenja pešačkih zona i ozelenjavanja grada :gobb:
Nije šija nego vrat

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593200#p593200:rzbnawfp je napisao(la):
Bender Rodriguez » Pet Jan 04, 2019 6:54 pm[/url]":rzbnawfp]Inače ne žulja mene ideja ''hajde da vidimo možemo li pružiti gradu još neku pešačku zonu''. Tu nema ničeg lošeg, naprotiv. Nego mene žulja kad ljudi 1) u tome nemaju meru 2) kada vide kako se kod nas stvari aljkavo rade i sprovode, a opet insistiraju na tim širenjima.

Bolje je, simpatičnije, funkcionalnije, lakše i isplatljivije imati više manjih pešačkih tematskih zona, nego imati velike haotične gromade. U redu, logično je da PZ u centru (poput našeg Kneza) ima oko sebe veći pojas nego druge, pošto je najpoznatija, najduža i najvrednija. Ali onda se udari tačka do koje se ide s time, pa se gleda sledeća izdvojena lokacija za novu. I to tako da pešačka zona nastavi da bude u funkciji grada i građana, a ne da bude obrnuto. Jer kao što bismo dobili nefunkcionalan stan kad bismo u njega samo trpali biljke i cveće (pa makar to bile najlepše biljke sveta) tako isto se dobija nefunkcionalan grad ili deo grada ako se u njega na silu i na brzo utrpavaju sadržaji a ne rešavaju se problemi koji se time generišu.
:kk:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=593218#p593218:1rtw22mf je napisao(la):
Nepopravljivi optimista » Pet Jan 04, 2019 8:26 pm[/url]":1rtw22mf]Susret tri vrste poplocavanja.

Fotkano u Skadarliji

file.php
E ovo je upravo ono o čemu sam pisao. Stihijsko sređivanje i pretvaranje u pešačku zonu. Umesto da cela Skadarska (deo poznat i kao Skadarlija) bude urađen kao i gornji deo ulice , kao i deo Strahinjića Bana , imamo jedno opšte šarenilo. A na kraju dobijemo isti rezultat kao i pre rekonstrukcije , neizbešno lomatanje nogu o kamenje gde svaki ponaosob vodi politiku za sebe. A mogli smo da imamo jednu zaista lepu i uređenu reprezentatvnu mini pešačku zonu (kvart).
Umesto da delove grada koji su pogodni za pešačku zonu uredimo da to zaista i budu , na kraju ćemo da dobijemo jednu ogromnu nefunkcionalnu celinu u centru. Umesto da dobijemo pozitivan efekat sa širenjem pešačke zone , na kraju ćemo dobiti jedan veliki kontra efekat koji ima da nam se obije o glavu kao bumerang.
 
Vrh