Izvor: Politika.rs
Bez beogradske Paseo de Grasije bar još dve godine
Obnova najavljivana za 2017. i posle koje bi ona izgledala kao avenija u Barseloni, majstori neće doći pre 2023. – Najveća nedoumica i dalje je pozicija buduće ogromne garaže.
Godinama najavljivanu i planiranu obnovu Kneza Miloša ni u ovoj ni u 2022. neće započeti majstori. Kada će se to dogoditi zavisi pre svega od toga da li će garaža biti ispod ulice što znači da bi saobraćaj bio zaustavljen na duže od godinu dana, ili će ona biti sagrađena na placu pored Ministarstva inostranih poslova kao javni objekat za šta ne postoji projekat. Do kraja godine pašće odluka o tome koja bi varijanta garaže trebalo da bude podignuta na nekadašnjem Topčiderskom drumu. To je za naš list potvrdio Marko Stojčić, glavni gradski urbanista.
– Projekat za garažu ispod ulice imamo ali ako bi se radilo prema njemu to bi bio veliki pritisak na funkcionisanje saobraćaja u prestonici. Postoji i opcija da se uradi betonska ploča na ulici i da se istovremeno ona obnavlja na površini i da se gradi podzemna garaža tako da ulica ne bi za saobraćaj bila zatvorena godinu i po dana nego nekoliko meseci. Garaža bi mogla da se smesti i u novi objekat ali tek treba da se napravi idejno rešenje na osnovu kojeg bismo sve te varijante uzeli u obzir i odlučili kako da rekonstruišemo Kneza Miloša, a da ne napravimo kolaps u saobraćaju – objašnjava Stojčić.
On tvrdi da se nije odustalo od prvobitne zamisli da se trotoari prošire, uvede šest kolovoznih traka i ukinu parking mesta odnosno parkiranje automobila u toj ulici kakvo sada postoji.
Ideja o obnovi Kneza Miloša po ovom planu (podzemna garaža, šest kolovoznih traka, biciklistička staza koja će biti veza centra sa Prokopom, razdelno ostrvo sa zelenilom, širi trotoari i gusti drvoredi) stara je više od pet godina. Kada je ova tema najviše bila aktuelna, početkom 2016, gradski oci su uveravali da će rekonstrukcija ove saobraćajne žile kucavice početi 2017. i da će trajati oko godinu i po dana, a da će rezultat tog posla u leto 2018. biti moderna avenija po uzoru na Paseo de Grasiju u Barseloni, bili su izričiti u Starom dvoru.
Tada je delovalo da je gotova stvar podzemna garaža sa 427 parking mesta koja će se prostirati između Nemanjine i Višegradske koja bi nasledila krcati nezonirani parking duž ove ulice.
– Ulazi i izlazi biće gotovo neprimetni jer će ih obmotati staklene dekorativne konstrukcije. Podzemna garaža površine 12.100 kvadrata, prema idejnom rešenju „Parking servisa”, imaće dvostruko više mesta nego što ih je sada nad zemljom. Polovina njih trebalo bi da bude namenjena stanarima po povlašćenim cenama, a 20 će biti rezervisano za osobe sa invaliditetom. Time će se rešiti i višedecenijski problem žitelja ove centralne prestoničke ulice koja nije zonirana – bila su tadašnja uveravanja u gradu.
Kao jedan od koraka napred u odnosu na trenutno stanje, najavljivana je i izgradnja svojevrsne podzemne sobe za sve instalacije, pa kada se desi kvar majstori ne bi morali da buše asfalt, nego bi ulazili direktno u tu prostoriju i odatle bi uklanjali havariju.
Preokret se desio u septembru 2019. kada se odustalo od izgradnje podzemne garaže iz istih razloga zbog kojih je ona sada pod znakom pitanja – kopanje garaže u dužini od gotovo kilometar izazvalo bi tektonske poremećaje u funkcionisanju saobraćaja u gradu jer bi Kneza Miloša morala potpuno da se zatvori za automobile i vozila javnog prevoza na najmanje godinu i po dana.
Potom je ova ambiciozna obnova seljena iz godine u godinu, rekonstrukcije drugih ulica su probijale sve rokove, a metro je postao projekat nad projektima za Beograd. Preporod Kneza Miloša ponovo je na čekanju.
http://www.politika.rs/sr/clanak/480696 ... dve-godine