Slažem se, mnogo grešaka je već učinjeno i napravljen je takav haos da sad malo šta može da ga spasi. Ali ipak postoje neke stvari koje mogu pomoći da se problem ublaži i obuzda na duge staze.
Prvo, gradnja više garaža i parkirališta. Uz nove pravne okvire koji bi omogućili pretvoranje zapuštenih placeva u privremene parkinge. Pisao sam o tome, a kao najbolji primer naveo sam praksu u Americi. Umesto da se neguju ruine, vlasnici na njima naprave parkinge i naplaćuju ih. Naravno, uz određene nadoknade gradu. Vozači srećni jer imaju dodatna i bezbedna mesta. Drugi posetioci srećni jer ne moraju da preskaču preko kola i da ih gledaju naređane uz trotoar. Grad srećan zato što se smanjuju gužve nastale usled traženja mesta a i ''pauci'' mogu da se fokusiraju na druge oblasti. Uz to, Grad ima jednu ruinu manje da brine (turizam, vrednost, teorija slomljenih prozora, kriminal... sve je to povezano) A vlasnici srećni zato što imaju bar neki prihod od placa dok mu ne nađu novu namenu. Ali da bi se to ostvarilo moraju da se donesu novi pravni okviri. A ako je Beograd mogao da ih donese da omogući outsourse-ovanje mnogih delatnosti privatnim licima, može da ih donese i za ove potrebe.
Drugo, uvesti red na polju dostave i kratkih zaustavljanja. Na lokacijama gde se beleži najviše zaustavljanja dostave, tamo gde je to moguće i gde već ima parking niša, uveti posebna PM rezervisana za dostavu u periodu od 5:30 do 7:30 ili do 8. Ako uzmemo da oni staju ne duže od 10 min (a često ni toliko, ali ajd neka bude 10 min), to znači da za 1 sat to mesto može da iskoristi čak 6 kombija. Ako bi ono bilo rezervisano od 5:30 do 7:30 časova, znači da će moći da ga iskoristi 12 vozila. To je dovoljno za opsluživanje jednog bloka lokala. Naravno, dešavaće se da se dolasci poklope, i da neki kombi bude prisiljen da stane negde drugde. To je neminovno. Ali vremenom bi se broj na kolovozu/trotoarima smanjio. Uz to, šteta bi bila još manja jer bi se to dešavalo od 5:30 do 7:30, pre jutarnjeg špica. Dalje u toku dana, ta mesta bi mogla da se koriste za kratka zadržavanja. Tako da ako neko mora da stane bukvalno na 3 minuta na uglu, npr Kosovske i Vlajkovićeve, umesto da staje na trotoar ili na kolovoz, on iskoristi to mesto. A upravo takve pojave, i takve potrebe, viđam sve češće svuda po gradu. Ne staje baš svako zato što je bahat, nego jer zaista nemaju gde.
Treće, unapređenje javnog prevoza. Ovo je sad već dosta široka tema i ne mogu ja pojedinac da pokrijem sve vezano za nju. Ali jasno je da bi uz bolji prevoz do centra autom išao samo onaj ko mora. Ovo sam potvrdio sebi kad sam pričao s ljudima koji žive u Višnjici, pa dođu autom do parkinga na Karaburmi, i onda dalje idu prevozom. Dakle moguće je to, čak i ovde. Ali prvo moraju da se obezbede uslovi za to. Takođe, bitno je kako se to sprovodi, jer sirovinski pristupi vode samo u inat i promašaje. S druge strane, Zidar je na temi o Slaviji jednom lepo to sročio, jer je predložio rešenja koja bi motivisala i učila ljude da promene neke navike zarad opšteg boljitka. Umesto da se sve svodi na kažnjavanje, diskriminacije i pelješenje onih koji bi da imaju auto u 2019. godini.
Četvrto, da se napokon pooštre propisi i kontrole za gradnju parkinga u novim zgradama. Da se obustavi hohštapleraj da se dozvoljava investitorima da prave garaže u koje ni Smart ne može da uđe, ili da u garaži naprave montažni parking, prikažu to kao 20 mesta, a onda kad odu inspektori, poskidaju to i ostave 10.
Peto, da se krene u sistematsku borbu protiv onih koji nepropisno parkiraju iz divljaštva i bahatosti. Znači umesto da se svakog dana (više nije ni svake večeri, nego svakog dana, od 8 ujutru pa do 4 noću) tolerišu dobro poznate horde svinja koje ostavljaju svoje limuzine u Bezistanu, Cetinjskoj, Kralja Petra, kod Ušća, ispod Brankovog, kod Blokova, itd... i time inspirišu druge da budu bahati i uzurpiraju javne površine, lepo da se prave akcije gde će sve to pred medijima i inspektorima (policijskim i gradskim) da se nosi i kažnjava. Pa tako svaki drugi dan. Pa ako gospodu baš briga (a ima i takvih), u redu, ako će da plaćaju Gradu po 20.000 svake nedelje - odlično! Više para za Grad. A ne da gledam saobraćajne bumbare kako bleje u Puntu i pod izgovorom ''rutinske kontrole'' zaustavljaju porodičnu Astru koja izlazi iz Rajićeve dok 10 metara ispred njih svinje u E klasama, Bentlijima i G500 blokiraju đubretarski kamion 247. dan zaredom.
Sve te mere kad bi se ukombinovale, možda ne bi do kraja rešile problem, ali bi ga znatno umanjile. Mnogo štete je već načinjeno, tu smo gde smo. Ali ništa, idemo dalje. Gledamo da promenimo ono što se može promeniti. A ima prostora. Treba nam još malo volje i pameti.