Dobrinka Jovanović: Prva žena šef garaže GSP
Sektor održavanja u pogonu "Kosmaj", gde su najstarija vozila, vodi Dobrinka Jovanović. Svakog dana brine o 240 autobusa i 230 radnika. Ima kancelariju, ali joj je lepše "na kanalu"
SUGRAĐANKA Dobrinka Jovanović (50) zaposlena je u GSP "Beograd". Iako ima svoju kancelariju, radno vreme, a često i prekovremene sate provodi - u garaži. Nije ni službenik, ni blagajnik, nije spremačica ni čistačica, a ne bi bila interesantna ni da vozi tramvaj, jer su žene vozači već uobičajena pojava. Ona brine o najstarijim vozilima u pogonu "Kosmaj" i prva je žena u istoriji najvećeg gradskog prevoznika kojoj je, ovaj uglavnom muški kolektiv, ukazao poverenje i postavio je za šefa održavanja vozila.
Garaža joj je druga kuća. U njoj svakodnevno, od jutra do večeri, nekada duže i od dve smene, vodi računa o 240 autobusa i 230 radnika. Telefon joj neprekidno zvoni, i dok na vezi ugovara zamenu guma ili punjenje baterije - akumulatora, sa majstorom u "kanalu" konstatuje da je pukao karter i da pumpa upravljača curi.
- Pogon ima teške linije, potez 300 i 400 - objašnjava Jovanovićeva. - To su linije koje idu za Avalu, Ralju, pa sve do Malog Popovića i zimi mora da bude sve pod konac i na vreme, jer kada tamo zaveje, treba se probiti kroz sneg. Vozila moraju da budu utegnuta i spremna jer se dešavaju mnoge neplanirane situacije, a prosečna starost autobusa do pre dva meseca bila je 10,8 godina, što znači da ima i onih koja su napunila dve decenije. Uglavnom su solo, a imamo i sedam zglobnih. Sreća da su "Mercedesovi", pa su vrlo pouzdani, iako su stari.
DUŽE OD DVE DECENIJE U GSP
DOBRINKA je ušla u istoriju GSP kao prva žena koja je postavljena za šefa u sektoru održavanja. Počela je da radi u ovom preduzeću 1991. godine. Radila je na remontu kao šef tehničke pripreme, zatim je bila šef održavanja na trolejbusima, a od 2008. godine je u pogonu "Kosmaj".
- U svakom trenutku baratam informacijama o svim vozilima, i onima koja su u saobraćaju i autobusima u pogonu - priča Jovanovićeva.
- Da li se pokvario? Šta mu fali? Da li imam delova za zamenu na lageru? Šta moram da naručim? Velika je odgovornost i stres, ali sa svim tim izlazim na kraj. Međutim, ne mogu da se izborim sa smećem.
Svaku noć se sva vozila peru i radnici tom prilikom izbace tonu smeća. :lool: Čak su autobusi, nekada kada se vrate posle prvog kruga, prljavi.
Kaže, ali se ne žali, jer sa svojim timom, kako zove kolege u "Kosmaju", nema posla koji ne može da završi, i dodaje: U GSP sam dvadeset godina. Mnogo ga volim, onaj osećaj kad uđeš u gradski prevoz i ceo grad je tvoj!
Koliko je posvećena poslu pokazuje i 800 sati viška, koliko je nakupila samo u poslednjih pet meseci rada. Kada treba, ume i da podvikne. Ali to ne utiče na kolege koje joj često dođu u koncelariju da se požale i na lične nedaće, jer je doživljavaju kao rame na koje mogu da se oslone ne samo u poslu, već i privatno.
- Zahvalna sam što su imali vere u mene i postavili me na ovo veoma odgovorno mesto. Drago mi je što me kolege ne smatraju za koleginicu, već za kolegu - kaže Dobrinka.
Vrlo mi je važno da me tretiraju kao ravnu sebi, kao muško.
NISAM HTELA DA BUDEM NASTAVNICA
POSLE srednje škole Dobrinka se dvoumila koji fakultet da upiše. Razmišljala sam o matematici i mašinstvu, ali ipak je prevagnulo ovo drugo. Pomislila sam, neću da budem nastavnik u školi i otišla sam na mašinstvo - priča naša sagovornica.
I mada se, kao diplomirani inženjer mašinstva, u "potpalublje" autobusa razume mnogo bolje i od mnogih muškaraca, a ulja, maziva i izduvni gasovi su joj svakodnevica, crveni lak na noktima i nežan pogled odaju njenu ženstvenost.
SVAKE NOĆI PREGLED 170 VOZILA
SVAKE noći dnevni pregled prođe 170 vozila, koliko i izađe iz ovog pogona na beogradske ulice. Kroz majstorske ruke i četke vozila "defiluju" od 19.00 do 2.00 po ponoći, i u njih se natoči ukupno 24 tone goriva. Prvo vozilo izlazi u 2.50 časova, pa neki motori ne stignu ni da se ohlade dok prođu ceo krug.
VESTI IZ RUBRIKE