Kao jedan od glavnih razloga kašnjenja i zastoja na izgradnji obilaznice oko Beograda ovih dana se navodi to što je njeno finansiranje umesto iz budžeta Srbije prebačeno na Nacionalni investicioni plan. Sami tim, Ministarstvo za infrastrukturu je dobilo manje novca, nego što je potrebno. To, prema nekim tvrdnjama, dodatno usporava priliv novca izvođačima radova, pa se strahuje da oni zbog neplaćanja i sporijeg tempa gradnje neće uspeti do proleća da izgrade sedam kilometara zaobilaznog puta od Ostružnice do Orlovače. Svi kamioni bi preko ove deonice trebalo da se preusmeravaju na Ibarsku magistralu, umesto dosadašnje „Gazele”, čija obnova počinje za mesec dana, a ozbiljni radovi na mostu planirani su upravo tokom narednog proleća i leta.
Velimir Ilić, ministar za infrastrukturu, potvrdio je za Radio-televiziju Srbije da je „obilaznica oko Beograda najveći problem glavnog grada i Srbije i da je potrebno forsirati radove”. Prema njegovoj oceni, „nepuna tri miliona evra, koliko je do kraja godine odvojeno iz Nacionalnog investicionog plana, za obilaznicu je nedovoljna suma”.
Branko Jocić, direktor „Puteva Srbije”, bio je malo slikovitiji.
– Planirani iznos je dovoljan za burek i jogurt. Do kraja godine nam je potrebno 50 miliona evra za radove na obilaznici. Da bismo Sektor-4, od Ostružnice do Orlovače, završili do proleća 2008. godine neophodno je obezbediti 112 miliona evra iz Nacionalnog investicionog plana i oko 100 miliona evra iz kredita evropskih banaka – kaže Jocić.
Međutim, nadležni iz Kancelarije za nacionalni investicioni plan uveravaju da je Ministarstvo za infrastrukturu dobilo 11 milijardi dinara (137, 5 miliona evra) za tekuću godinu.
– Imali su potpunu slobodu pri raspoređivanju novca. Sami su odredili da 721,5 miliona dinara (oko devet miliona evra) ove godine ulože u obilaznicu – tvrde u kancelariji NIP-a.
Bilo da je reč o tri ili devet miliona evra, to je, sudeći prema računici direktora „Puteva Srbije” nedovoljno. Pitanje je zbog čega Ministarstvo za infrastrukturu drugačije nije raspodelilo novac, ako je zaobilazni put oko Beograda zaista prioritet.
Deonica od Ostružnice do Orlovače, prema Jocićevim rečima, iziskuje puno novca jer nije jednostavna za gradnju.
– Ona ima pet do sedam nadvožnjaka i dva tunela – „Lipak” i „Železnik”. Ovaj drugi najverovatnije će ostati nedovršen, budući da je prilično komplikovan. Važno je da sedam kilometara obilaznice bude završeno do početka obnove „Gazele”, odnosno do zatvaranja saobraćanih traka, kako bismo izbegli velike gužve u gradu. Međutim, zbog nedostatka novca i usporenog priliva, lako može da se dogodi da ne bude tako – objašnjava direktor „Puteva Srbije” i dodaje da iz republičkog budžeta za ovu investiciju nije planiran ni dinar.
Iako svesni važnosti izgradnje ove deonice, izvođači radova „Mostogradnja” i „Planum” bez novca ne mogu da rade.
– Ništa nam nije plaćeno od februara, pa smo, shodno tome, radove sveli na minimum. Polovinu deonice već smo izgradili, ali ne verujem da ćemo uspeti da povežemo Obrenovački put i Ibarsku magistralu do proleća, kako je planirano – kaže za „Politiku” Branko Knežević, direktor „Mostogradnje”.
Međutim, Jocić to negira i tvrdi da su izvođači radova za dosadašnje radove plaćeni avansno.
Da bi kompletna obilaznica, duga 47 kilometara, bila potpuno završena, prema računici Javnog preduzeća „Putevi Srbije”, potrebno je obezbediti još 369,7 miliona evra.
U prethodnih 17 godina, koliko traju radovi, izgrađeno je 17,6 kilometara od Dobanovaca do Ostružnice. Na deonici Dobanovci – Surčin završena je izgradnja jedne kolovozne trake, a trenutno se gradi saobraćajna petlja u Dobanovcima i tri mosta. Potpuno je završen potez od Surčina do Ostružnice i popravljen je most preko Save, kod Ostružnice. Ovaj potez je pušten u rad 2005. godine, pa tom trasom saobraćaj funkcioniše nesmetano. Jedini zastoj je na Ostružničkom mostu, gde zbog trenutnih radova na takozvanim češljevima, semafor naizmenično propušta vozila.
U narednom periodu predstoji izgradnja deonice Batajnica – Dobanovci (nulti sektor), sa izuzetno zahtevnom petljom u Batajnici. Prema Jocićevim rečima, u septembru bi trebalo da bude potpisan ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za kredit od 118 miliona evra.
Potom sledi povezivanje Orlovače sa Avalskim putem, što podrazumeva i tunel u Straževici, koji trenutno gradi „Energoprojekt”, i najzad deonica Avalski put –Bubanj potok, sa tunelom u Miloševom potoku.
Dakle, zamišljeno je da buduću obilaznicu čini obilazni autoput od Batajnice preko Dobanovaca, Ostružnice, Železnika i Belog Potoka, sa koridorom preko Vinče i novim mostom na Dunavu za vezu sa međunarodnim putem E-70. Ova saobraćajnica će ujedno povezati sve magistralne i međunarodne putne pravce koji se susreću u Beogradu.
Šta glavni grad dobija završetkom ove višegodišnje investicije?
Most „Gazela”, preko kojeg dnevno pređe 160.000 vozila, od toga 30.000–40.000 kamiona, uveravaju saobraćajni inženjeri, biće znatno rasterećen od tranzitnog i teretnog saobraćaja. A kada naknadno bude izgrađena deonica od Bubanj potoka do Vinče i drumsko-železnički most kod Vinče, teretni i železnički saobraćaj, samim tim i transport opasnih materija biće izmešten iz centra grada.
Marijana Avakumović
Dejan Spalović
-----------------------------------------------------------
Rešenje za Univerzijadu
Bojan Stanojević, menadžer grada Beograda, tvrdi da su u razvijenim zemljama velike kapitalne investicije u nadležnosti države, a ne lokalnih vlasti. On kaže da nije problem da grad Beograd pomogne izgradnju obilaznice, jer je to i do sada činio.
– To je zamena teza da grad Beograd treba da rekonstruiše obilaznicu, a da mu u tom poslu pomogne država. Grad Beograd je spreman da pruži pomoć republičkoj vladi oko završetka obilaznice, jer smo do sada finansirali polovinu obnove Ostružničkog mosta. Takođe, iako nije u našoj nadležnosti, rekonstruišemo Pančevački most i sredićemo „Gazelu”. Međutim, mora da se vodi računa koliki je budžet Beograda i da moramo da realizujemo projekte u prestonici koji su od važnosti za građane”, naglasio je Bojan Stanojević.
Stanojević je potvrdio da očekuje velike saobraćajne gužve tokom obnove „Gazele”, jer obilaznica kojom bi trebalo da saobraćaju teretnjaci, po svoj prilici, neće skoro biti izgrađena. On, međutim, najavljuje da će sa ovog mosta teški kamioni biti preusmeravani na druge pravce što će smanjiti gužve na putu.
Đorđe Bobić, glavni arhitekta grada Beograda, kaže da ne sme da se dogodi da početak Univerzijade 2009. godine dočekaju radovi na izgradnji obilaznice i mostu „Gazela”. On očekuje da će obilaznica oko prestonice biti gotova za dve godine, a da će most „Gazela” biti obnovljen do septembra 2008. godine.
– Radove na Gazeli, grad Beograd će pomoći iz sve snage, a najveći problem nisu gužve na mostu, već što se više od polovine vozila zaglavljuje kad skreće sa autoputa u grad. Zbog toga planiramo da dogradimo Savsku ulicu sa dve kolovozne trake i između ostalog o tome će biti govora na sastanku 12. septembra sa Šarančićem – istakao je Bobić.
Na pitanje, šta će grad Beograd uraditi, ukoliko se ipak, radovi na Gazeli oduže i dočekaju sportiste studente iz sveta, Bobić šaljivo odgovara „da ćemo onda morati da plivamo”.
– Ukoliko se to ipak, dogodi, onda ćemo prekinuti radove na dve nedelje dok traje takmičenje. Nadam se da se to neće dogoditi – naglašava Bobić.
D. S.
[objavljeno: 01.09.2007.]