Izvor: Politika onlineКружни пут пуца под „Газелиним” теретом
Недовршена саобраћајница мора да прими чак пет и по пута више теретњака него што је предвиђено пројектом. – Неопходне још две траке и три пута дебљи асфалт
Тунел Стражевица, важан сегмент обилазнице око Београда Фото Д. Ћирков
Последица измештања теретног и транзитног саобраћаја са моста „Газела”, због почетка одлагане реконструкције у претходна два месеца, је пораст оптерећења на алтернативним правцима, међу којима је најдрастичније проблеме „зарадио” кружни пут у оквиру обилазнице око Београда. Преусмеравање теретњака са аутопута из правца Ниша код Бубањ потока и из правца Загреба на обилазницу и кружни пут од Орловаче до Бубањ потока резултирало је растућим гужвама и великим оштећењима коловоза на овој још незавршеној саобраћајници.
Кружни пут се од априла прошле године је у режиму рехабилитације, а двапут пролонгирани рок за завршетак радова коначно је зацртан за 22. мај ове године. Недовршена саобраћајница, међутим, због преусмеравања са „Газеле” мора да прими чак пет и по пута више теретњака него што је за то пројектована. Сваког дана, према последњој рачуници, кружним путем пролази 1.100 камиона, а пројекат рехабилитације из 2004. предвидео је да број теретних возила дневно не прелази 200. Рупе у релативно новом асфалту зато су учестала слика, а због радника и машина који их санирају формирају се све већа загушења. Уска грла приметна су и на деоницама где се изводе регуларни радови, нарочито на потезу од Авале до раскрснице за Ресник.
Драган Балетић, директор пројекта у грађевинском предузећу „Штрабаг”, истиче да новонастала ситуација, уз радове на предвиђеној рехабилитацији захтева и додатно ојачање коловоза како би „преживео” двадесетдвомесечну обнову „Газеле”.
– Када је 2004. године рађен пројекат није се ни сањало о овој ситуацији. Са почетком обнове аутопута од Сурчина до Бубањ потока очекујемо праву катастрофу. Кружни пут је рађен за такозвано средње оптерећење које не прелази 2.000.000 возила годишње, а садашњи просек од 15.000 аутомобила и камиона дневно гарантује годишње оптерећење од 5.500.000 возила. За такву учесталост потребне су четири, уместо садашње две траке, а дебљина коловозне конструкције морала би да буде утростручена са садашњих седам на 21 сантиметар – објашњава Балетић.
„Штрабаг” према уговору има обавезу да пут „преда” републици уз две године гаранције. То ће, према његовим речима, бити тешко изводљиво.
– Са стручњацима Института за путеве тражимо ново решење да се уради рециклажа постојећег коловоза и ојачање у оквиру садашњег пројекта како не бисмо одскочили превише из финансијске конструкције. У току је санација одређених деоница и ту ћемо ставити нови равнајући и хабајући слој али је сумња да ће и он издржати – истиче наш саговорник.
Да невоља не иде сама, сведочи и стари проблем који кружном путу годинама задају бесправни објекти подигнути у близини. Како наводе у „Путевима Србије”, постојећи систем одводњавања и дренаже драстично је оштећен јер се бесправни градитељи нису устручавали да забетонирају све цевасте одводе како би спречили уливање воде у своје плацеве.
– Пут се због тога налази на „воденом јастуку” јер су одводњавање и дренирање у потпуности спречени, а ту су и дивље депоније које додатно онемогућавају евакуацију површинске воде – кажу у „Путевима Србије”.
На кружном путу пре месец и по дана у саобраћај је пуштен тунела Стара Стражевица, а у потпуности је завршено и четири и по километра коловоза. У наредне две недеље биће реконструисано још километар и по пута, а преостали део трасе Бубањ поток до петље Ресник од око седам километара биће завршендо 22. маја. Остају асфалтни и завршни радови, односно постављање расвете на реконструисаним петљама Бубањ поток и Кијево, потом и обележавање хоризонталне и вертикалне сигнализације.
Марко Луковић
[објављено: 14/04/2010]
Link: http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/Kruzni-put-puca-pod-Gazelinim-teretom.lt.html