Šest traka voze Srbijom
Tatjana SPALEVIĆ, 30.12.2009 18:51:03 Ocena: 4.41 (Glasova: 22) Komentara: 2
Raste novi most na Beškoj
PUTARI će u narednih godinu dana "zasukati rukave" i Srbija će dobiti novih 111 kilometara autoputa na najvažnijem svom i evropskom pravcu. Ministar Milutin Mrkonjić za "Novosti" obećava da će severni deo drumskog Koridora 10 biti kompletiran, uključujući i takozvani ipsilon krak, koji će spojiti Suboticu sa graničnim prelazom "Kelebija".
- Uz već izgrađene deonice, vozači će do karaja 2010, na severu od Horgoša i Kelebije, i na zapadu od Batrovaca, pa preko Beograda - Niša - Leskovca krstariti Srbijom u šest traka - kategoričan je Mrkonjić.
Nastavljaju se radovi i na obilaznici oko Beograda, a od marta "napadaju" i deonice od Leskovca ka makedonskoj granici i od Niša ka bugarskoj. Deo se završava u 2011. a Koridor 10 će biti kompletiran do 1. maja 2012. godine.
- Novac je obezbeđen. Izgovora više nema - kaže ministar i najavljuje otvaranje gradilišta na autoputu Beograd - južni Jadran, a mašine će zabrujati i na srpskim prugama.
Severni krak
- Posao koji mora da se završi u 2010. godini je severni krak Koridora 10 - ističe Mrkonjić za "Novosti". - Iz budžeta smo izdvojili četiri milijarde dinara. Domaće putarske firme dale su ponudu i spremne su da finansiraju deo radova sa još sedam milijardi, koje će im država vratiti u 2011. godini. Dakle, posao na preostalih 87 kilometara leve trake od Horgoša do Novog Sada i ipsilon kraku od 24 kilometra počinje u martu i završava se u decembru 2010. godine.
Obilaznica
- Na obilaznici oko Beograda na delu od Batajnice do Dobanovaca u dužini od 10 kilometara, u toku je eksproprijacija, koja mora da bude završena do marta.
- Radovi vredni 115 miliona evra finansiraju se kreditom Evropske investicione banke (EIB). Posao kreće u aprilu 2010. a ovaj deo obilaznice u punom profilu autoputa biće završen u oktobru 2011. godine. Procenjena vrednost radova na delu od Orlovače do Bubanj potoka u dužini od 12,8 kilometara je 180 miliona evra. Izgradnja počinje na jesen 2010, u oktobru, a deonica treba da bude puštena u saobraćaj do 1. maja 2012. - kaže Mrkonjić.
Levosoje
Za izgradnju autoputa od Grabovnice (kod Leskovca) do Grdelice, u dužini od 5,6 kilometara, neophodno je 38 miliona evra. Mašine će zabrujati u julu, a rok izgradnje je godinu dana. Od Gornjeg polja do Caričine doline (12 kilometara), zbog teške konfiguracije terena posao može da se završi za 22 meseca. Startuje se u avgustu 2010.
Putare težak posao čeka i na sledećoj deonici ka makedonskoj granici od Caričine doline do Vladičinog Hana. Vrednost tih 14,4 kilometra procenjena je na 200 miliona evra. Početak radova planiran je za avgust 2010, a završetak - 1. maj 2012.
Vladičin Han i Donji Neradovac, sa 123 miliona evra zajma Svetske banke, povezaće autoput dužine 26,3 kilometra. Izgradnja bi trebalo da krene tokom maja 2010, a vozačima će nova trasa biti na raspolaganju od 31. decembra 2011. godine. Do tada će biti završena i deonica od Donjeg Neradovca do Levosoja, dužine 15,8 kilometara. Radovi, koji počinju u julu, koštaju 87,7 miliona evra, a finansiraće se iz "Helenik plana". To je donacija Grčke, na koju Srbija čeka nekoliko godina.
Dimitrovgrad
Novi autoput od Niša, tačnije Proseka, do Dimitrovgrada podeljen je u pet sektora. Iz kredita EIB u iznosu od 145 miliona evra, od marta 2010. do novembra naredne godine, gradiće se deonica Prosek - Crvena Reka.
- Iz kredita i donacije za kompletiranje Koridora 10, odnosno izgradnju ukupno oko 250 kilometara, obezbedili smo 1,1 milijardu evra - zaključuje Mrkonjić i dodaje: - Srbija je donela pravu odluku kada je kao prioritet izdvojila koridor, koji je opravdao poverenje, jer ga podržavaju Evropa i međunarodne finansijske institucije. Ono što smo do sada planirali je i urađeno, ali je još važnije da smo srpsku operativu podigli na noge i osposobili je da ponovo realizuje velike projekte kao što su autoputevi.
Južni Jadran
Da projekat koji će drumom povezati Srbiju i Crnu Goru nije zaboravljen najbolje govori usvojeni budžet. Kako je i obećao ministar Mrkonjić, iz državne kase za prve kilometre ovog autoputa izdvojeno je dve milijarde dinara. Radovi kreću u martu, a kako je ovaj autoput deo budućeg evropskog multimodalnog koridora Temišvar - Beograd - Bar - Bari, lakše će se doći do kredita. Srbija kreće u ovaj projekat svojim novcem na deonici od Obrenovca do Lajkovca. Ministar Mrkonjić najavljuje da će trasa od Beograda do Ljiga u dužini od 77,12 kilometara biti završena do kraja mandata ove vlade.
Železnica
Za 2010. planirano je da se izvedu radovi vredni oko 200 miliona evra, dok će se u naredne tri godine u železnički Koridor 10 sliti ukupno 1,1 milijarda evra. Od toga, Srbija trenutno ima 850 miliona evra garancija za rekonstrukciju železnice. Koridor 10 biće pokriven dvokolosečnom prugom, vozovi će saobraćati brzinom od 160 kilometara na sat, a završiće se i elektrifikacija pruge Niš - Dimitrovgrad.
- Putovanje kroz Srbiju bi se skratilo za tri sata - tvrdi Mrkonjić. - Svaki minut manje, donosi uštedu u teretnom saobraćaju od tri miliona evra.
Ruski kredit
Od ukupno 600 miliona dolara ruskog kredita, u beogradski železnički čvor biće utrošeno 200 miliona. To znači da bi ove godine konačno trebalo da se nastavi izgradnja nove železničke stanice "Beograd - Centar" u Prokopu. Sa 200 miliona Rusi će kreditirati i izgradnju pruge Valjevo - Loznica, a isto toliko novca ide i u rekonstrukciju barske pruge.
- Razvojna šansa Srbije je u oslobađanju savskog amfiteatra odnosno izmeštanju glavne železničke stanice u Prokop - ističe Mrkonjić. - U Prokop je do sada uloženo od 40 do 50 miliona evra.
ZEMUN – BORČA
Ove godine počeće realizacija i projekta Zemun - Borča, koji je definisan ugovorom sa kineskom Eksim bankom. Prema rečima Verice Kalanović, ministra za Nacionalni investicioni plan, 85 odsto novca obezbeđeno je iz zajma, a 15 odsto iz budžeta NIP. Za "kineski most" bi uskoro trebalo da se potpiše izvođački ugovor. Cena je 170 miliona evra.
- Žao mi je što građani Beograda u 2010. neće videti stubove, ali biću vrlo srećna ako napravimo takvu pripremu da ti stubovi budu vrlo vidljivi u 2011. - kaže, za "Novosti", ministarka Kalanović.
http://www.novosti.rs/code/navigate...aka voze Srbijom&kword_add=koridor 10, putari
Mrka pominje pun profil obilaznice!