Šta je novo?

Novi tramvaji - namesten konkurs?

Status
Zatvorena za pisanje odgovora.
Karlo del Ponte":1fg0snbn je napisao(la):
Lucifer":1fg0snbn je napisao(la):
Kredit koji je dobijen nije vezan za nabavku tramvaja vec za "revitalizaciju" tramvajske mreze. Deo ce biti utrtosen na zamenu sina i ostla ulaganja u infrastrukturu, a deo grad zeli da ujedini sa budzetskim sredstvima i nabavi tramvaje. To je bezrboj puta receno.

Budi barem toliko posten, pa samo razmisli kako kupujes auto ili sporet.

Nijedna vlast na ovom svetu nikada nikome nece moci, cak ni u hipnozi, da objasni da je za Grad i gradjane bolje da budu kupljeni skuplji i losiji tramvaji nego jevtiniji i bolji.
Веома хвала Луциферу на овом врло корисном штиву на почетку теме, нарочито за саобраћајне инжењере. Овај тендер је прошао као пораз саобраћајне струке, али и машинске, електротехничке... Најпре распишемо лош тендер, па онда одаберемо понуду која је гора по самим условима тендера. Нисам ни наслућивао да ћу користити овај смајли :fijasko:

По техничким критеријумима, решења са нископодним погонским постољима би јако губила бодове, док естетика ту неби могла пуно да извуче. Осим Чешких произвођача, Сименс има јако добру понуду делимично нископодних возила (потпуно нископодна су му :fijasko: ). Имамо и Јапанске, и Корејанске произвођаче, које никако не треба занемарити. Замислите Јапанца, кога би скупо платили, али би трајао 50 година уз минимално одржавање.

Ово што сад имамо од нових трамваја, ајде, родило се, треба га љуљати, али убудуће, што се каже, пазити где га мећеш. :dil:
Nisam hteo da ulazim u polemike o kvalitetu raspisanog tendera i odabranog proizvodjača,ali samo sam hteo da naglasim neke činjenice koje u tvom tekstu u najmanju ruku nisu tačne. Simens prav katastrofalne tramvaje bili oni niskopodni ili polu niskopodnih.2. Caf je najveći proizvodjač šinskih vozila na svetu,a mi smo uzeli najbolji proizvod,ako ne gledaš cenu koja je meni najmanje bitna činimi se da smo dobro prošli japanska i korejska vozila još dugo neće moći da dostignu kvalitet proizvodnje a ni širine šinskog gazišta.
 
NOVI 011":1zfq1kvf je napisao(la):
Caf je najveći proizvodjač šinskih vozila na svetu,a mi smo uzeli najbolji proizvod
CAF nije najveći prizvođač na svetu, niti je to najbolji proizvod. Zna se ko pravi najbolja šinska vozila-Alstom i Bombardier. A CAF je često radio u kooperaciji sa većim proizvođačima, i to najčešće sa Siemensom.
 
NOVI 011":15oems0n je napisao(la):
Nisam hteo da ulazim u polemike o kvalitetu raspisanog tendera i odabranog proizvodjača,ali samo sam hteo da naglasim neke činjenice koje u tvom tekstu u najmanju ruku nisu tačne. Simens prav katastrofalne tramvaje bili oni niskopodni ili polu niskopodnih.2. Caf je najveći proizvodjač šinskih vozila na svetu,a mi smo uzeli najbolji proizvod,ako ne gledaš cenu koja je meni najmanje bitna činimi se da smo dobro prošli japanska i korejska vozila još dugo neće moći da dostignu kvalitet proizvodnje a ni širine šinskog gazišta.
Када је у питању Сименс, они су се поштено обрукали са Комбином, али зато 70% нископодни Аванто (Ѕ70) има прођу код оних који највише пазе на шта троше свој долар, а то су Амерканци. Једино је Хјустон узео КАФ, и то потпуно никоподни, исто због популизма. Још једно постављање популизма изнад струке су направили, а то је најнебезбеднија линија ЛРТ у САД.

Када је у питању Кинки Шарио, он прави потпуно другачија возила за тржиште Јапана, и за тржишта САД и осталих земаља. Јапански трамваји нама Европљанима изгледају смешно и симпатично, али нико се у већој мери не прилагођава купцу него Јапанци. Превид попут путничког простора за мање градове Западне Европе им се сигурно не би десио.

Производи Чешких произвођача Шкоде и Инекона су такође депласирани, иако Чеси имају највећу техничку традицију производње трамваја. КТ4 је заиста био у духу свог времена, а то што се код нас није газдовало како треба, то је друга ствар. Данас је застарео, али је у Београду тренутно најекономичније и технички најподобније возило са аспекта капацитета, вуче и динамичких карактеристика, док је КАФ она друга крајност.

На крају и сам Кончар највеће недостатке које има, су последица инсистирања на поду на 350 милиметара од почетка до краја возила.

Све у свему, лошим тендером смо све ове произвођаче елиминисали из разматрања.
 
Necu da branim CAF kao proizvodjaca, ali oni toliko brzo napreduju da ce uskoro da dostignu i Alstom. Vec su razvili superbrzi Oaris koji je na testiranjima dostigao 350 km/h. Jedino sto nemaju tradiciju u gradnji tramvaja, ali pre ovofga je bio Urbos 1 i Urbos 2. da preleze sve "decje bolesti'. Iz istog razloga je trebalo izbeci CroTram, dakle ne zbog nacionalizma, nego sto s e ni u Zagrebu nije pokazao bas sjajno. Novi tramvaji dolaze u obzir samo ako osvojimo sami proizvodnju isti, mada bi za pocetak nase fabrike mogle da se udruze oko posla restauriranja katica i duawega.
 
tragac":1rh96lzl je napisao(la):
Novi tramvaji dolaze u obzir samo ako osvojimo sami proizvodnju isti, mada bi za pocetak nase fabrike mogle da se udruze oko posla restauriranja katica i duawega.

Osvajanje proizvodnje tramvaja u Srbiji bi bilo suludo ulaganje koje se nikad ne bi isplatilo, primer Crotram koji je u startu imao bolju poziciju od bilo koga ko bi u Srbiji pravio tramvaje, pa opet ne mogu da prodaju ništa van Hrvatske.

No svakako treba restaurirati sve što može bezbedno na šine pre kupovine novih.
 
Inače nije samo Gsp taj koji je menjeo uslove tendera da bi se iz "tehničkih razloga" izbacio končar iz trke. Ok možda sam preterao sa hvaljenjem CAF-A,alu u svakom slučaju napreduju munjevitom brzinom i to ne samo što se tramvaja tiče. :D Nadam se da vi što pričate o nabavci Škode niste mislili na model 15t koji mi liči na neki slabije uspeli experiment. Inače Istanbul je uzeo Alstom tramvaje i nisu ni oni oduševljeni. Dakle Caf je supe kako mi umemo da izaberemo. Primer trola. :rant: :kk:
 
"CroTrash" под велом корупције

Končar popravljao ZET-ove tramvaje i za 70 milijuna kn, a račune nije izdavao

Iako imaju 600 mehaničara niskopodne tramvaje popravlja Končar, i za 70 milijuna kuna godišnje. Specifikaciju Končar ne izdaje, a ni ZET ne evidentira

9a6af119a615bc9f38cc0b0a5100a67f.jpg


Najmanje nekoliko desetaka milijuna kuna posljednjih godina iz ZET-ove blagajne je nepotrebno završilo u Končaru na ime servisiranja niskopodnih tramvaja, iako ZET ima čak 600 svojih mehaničara. Ugovore bez pokrića ZET je s Končarom potpisivao čim je izašlo dvogodišnje jamstvo za 214 tramvaja isporučenih od 2005. do 2010.

Djelomična ušteda

Djelomičnu uštedu i promjenu ugovora provela je nova uprava Zagrebačkog holdinga početkom 2014

.–Ugovor je istekao u ožujku i potpisan je novi za 10 milijuna kuna manje, a sljedeće godine cijena će biti još i niža jer Končar mora provesti davno potpisan ugovor kojim se obvezuje podučavati naše mehaničare kako bi za koju godinu mogli sami obavljati sav posao – kazali su iz Holdinga.

Na štetan ugovor upozorila je početkom ove godine interna revizija koja je ustanovila da Končar za djelomično održavanje 142 nova tramvaja dobiva basnoslovne iznose koje nikako ne opravdavaju. Tako je od ukupnog troška održavanja i popravka novih tramvaja koji je 2013. iznosio 95 milijuna kuna na Končar otišlo 69 milijuna, dok je godinu prije od 93 milijuna Končar servisirao radove vrijedne 71.5 milijuna kuna. Osim iznosa, revizija je utvrdila i mnogo spornih detalja u suradnji Končara i ZET-a.

Ne može se utvrditi

“Končar ZET-u ne dostavlja specifikacije izvršenih popravaka, što su prema ugovoru dužni, a ni sam ZET ne vodi evidenciju troškova održavanja i popravaka tramvaja po pojedinom vozilu te se ne mogu ni utvrditi stvarni troškovi svakog vozila” – stoji u izvještaju u kojem su i gotovo tragični podaci troškova održavanja novih tramvaja.

Tako je 671.000 kunu prosječno plaćen popravak novog tramvaja, a 315.000 kuna košta popravak starog tramvajaIz ZET-a su komentirali da su u novom ugovoru uvažene sve kritike revizije, da su smanjeni troškovi održavanja i da sve veći dio aktivnosti preuzimaju radnici ZET-a. Iz sindikata saznajemo da ima još detalja koji nisu riješeni.

–Naši ljudi obavljaju dio osnovnih poslova, no kad se novi tramvaj pokvari ZET ga o svom trošku vuče do garaže na Remizu ili Dubravu gdje Končar besplatno koristi naše prostore za servis – žale se radnici.Iz Končara su kazali da uredno ispunjavaju sve ugovorne obveze prema Zagrebačkom holdingu, te na sve detalje uputili na ZET.


KRONOLOGIJA KUPNJE
Tramvaji u ZET dolazili od 2005. do 2010. godine

24. veljače 2003. Sklopljen ugovor za isporuku 70 niskopodnih tramvaja u vrijednosti 112 milijuna eura između ZET-a i Končara

13. srpnja 2005. svečano pušten u promet prvi niskopodni ramvaj na liniji 12

7. lipnja 2007. Pušten posljednji tramvaj iz prve serije

18. srpnja 2007. Novi ugovor s Končarom o još 70 tramvaja u vrijednosti 140 milijuna eura

30. lipnja 2010. Predan posljednji od novih 70 niskopodnih tramvaja

2009. ugovorena još dva kratka tramvaja u vrijednosti 3.3 milijuna eura, u svibnju 2010. Pušteni u promet

Ugovori
Nakon dvogodišnjeg jamstva dogovoreno održavanje

Održavanje

Tramvaji su imali jamstvo po dvije godine

Od tada se većina servisa plaća Končaru koji je na tomu, prema mišljenju Revizije Grada i Holdinga zaradio milijune pa su zatražili pregovore, nižu cijenu i preuzimanje posla na mehaničare ZET-a

2014.

Ugovor smanjen na 59 milijuna kuna, detalji će se znati završetkom godine.

2013.

Na održavanje i popravak cjelokupnog tramvajskog voznog parka (342 tramvaja - 142 nova tramvaja i 200 starih) potrošeno je 158 milijuna kuna. Od toga su 69 milijuna otišla Končaru.

671 tisuća kuna prosječno je plaćen popravak novog tramvaja

315 tisuća kuna prosječno je plaćen popravak starog tramvaja

2012.

Na održavanje i popravak cjelokupnog tramvajskog voznog parka (356 tramvaja - 142 nova tramvaja i 214 starih) potrošeno je 169 milijuna kuna. Od toga su 72 milijuna otišla Končaru.

661 tisuća kuna prosječno je plaćen popravak novog tramvaja

345 tisuća kuna prosječno je plaćen popravak starog tramvaja

2011.

Na održavanje i popravak cjelokupnog tramvajskog voznog parka (368 tramvaja - 142 nova tramvaja i 226 starih) potrošeno je 153 milijuna kuna. Od toga su 56 milijuna otišla Končaru.

571 tisuća kuna prosječno je plaćen popravak novog tramvaja

314 tisuća kuna prosječno je plaćen popravak starog tramvaja


Вечерњи.хр

Stalni kvarovi na skupim tramvajima, a isteklo im jamstvo
 
E sada, posle nekog vremena mogu da otvorim karte i progovorim javno. Konkurs je bio smešan sam po sebi jer su pristigle samo DVE zvanične ponude - Končarova i CAF-ova. Končar je čak nudio i saradnju sa Minel Elvom i Gošom, međutim sa vrha im je rečeno da ponude odbiju. Što se Končara tiče, on je već pravio drugu seriju, i njegova kupovina ne bi bila rizična. Druga serija TMK2200 i onda serija 2300 su neuporedivo bolje, kada su uočeni nedostaci popravljeni. Tehničke karakteristike za Croatram je pravio ZET, dok je CAF ponudio gotov proizvod.
Hlavne zamerke:
- Zašto nije poništen tender na koji su se javila samo DVA proizvođača?
- Zašto nije bilo probnih vožnji i testiranja?
- Zašto nije napravljena OZBILJNA stručna komisija koja bi odredila karakteristike tramvaja?

Toliko od mene.
 
Da citiram samog sebe, post koji sam poslao 8.2.2014.
Siniša":2wp4k08a je napisao(la):
Somi303":2wp4k08a je napisao(la):
laki72":2wp4k08a je napisao(la):
Ono sto ja nisam uspeo da pojasnim samom sebi je na osnovu cega je izabran CAF, ako je Koncar imao bolja tehnicka resenja (Obrtna postolja i vise pogonskih osovina) Ako se dobro secam ni cena nije bila na strani Spanaca.
Познато је да када ЕБРД и(ли) ЕИБ дају кредит побеђује произвођач из ЕУ. Пошто су се јавили само Кончар и КАФ, јасно је зашто је КАФ изабран.
Upravo tako, ko daje pare (EBRD, odnosno EU), od njega ćeš i da kupuješ proizvod (Španija-EU). Hrvatska tada nije bila članica EU i zato je izgubila.
Drugo, zašto su se samo prijavila dva proizvođača. Možda će ovo nekima izgeldati suludo, ali mislim da su se ostali evropski proizvođači, kao Alstom, Bombardier (doduše on je kanadski brend, ali ima fabrike po Evropi), Siemens, Škoda i dr, namerno povukli kako bi "pripomogli" španskoj ekonomiji, obzirom da je 2009 (a i sada) Španija ekonomski u govnima. Imam osećaj da je to bilo u pitanju.
http://www.beobuild.rs/forum/viewtopic.php?f=18&t=2&p=266059#p266059
Konkurs, izgleda, jeste namešten-da pobedi CAF.
Naravno, tada, kada se konkurs otvarao, to nisam video. KimIlSin je odlično primetio i izneo glavne zamerke, a prva i najveća među ove tri jeste da nije bilo probne vožnje.
 
Moglo je i drugacije da se uradi... Kao sto su u Sarajevu, modernizvoali K2 tramvaje, napravili trodelni, sa centralnim niskopodnim delom. To bi moglo i kod nas da se uradi, da se 30 najlosijih tramvaja iskoristi za preradu, i napravi poluniskopodni tramvaj. Sigurno bi cena manje bila, a posao bi mogao da se odradi u Zelvozu, MINu, Sinvoz ili Gosa... Ali ocigledno je nekome stalo da se ucari koji evric od provizije... Umesto da se nasi ljudi uposle, mi cemo kupovati skart tramvaje, kao i ove KAFove...
 
@Gaspar18
Pa bolje je imati nove CAF-ove nego remontovane stare Katice koje ionako ne lice ni na sta.
Zaista mislim da niko normalan ne zeli vise da ih vidi narednih 30 godina u Beogradu.
 
Izvini, da li smo mi toliko "bogati", pa da mozemo da kupujemo tramvaje koji kostaju preko 2 miliona E po komadu...? Zasto ne bi postojece samo modernizovali...? Kako u Sarajevu to pije vodu...? Kao da smo mi nesposobni da napravimo poluniskopodni tramvaj, kao da radnici Gose, MINa, Sinvoza, Zelvoza ne mogu da urade posao...? Zasto bi kupovali tramvaje, kada mozemo postojece modernizovati, napraviti trodelni sa centralnim niskopodnim delom, isplativa bi investicija bila, a evo i zasto
1. 4 fabrike koje su pre radile remont tramvaja
2. Manja cena, kostalo bi nekih 50 do 100.000 E po tramvaju
3. Nasi ljudi bi imali posla
4. Napravi se probni tramvaj, dodje na probu, proba sve trase, pa ako treba nesto da se doradi, neka se doradi
Ionako smo duzni ko Grcka, neka se bolje iskoriste postojeci potencijali, sto bi kupovali nesto tudje, kada moze sve da se odradi kod nas..?
 
Сарајево је на ивици да потпуно изгуби јавни превоз, ето зашто пије воду. Ми хвала богу нисмо толико пропали.
 
Ko to suska? :shock: Cim cemo se voziti, ako vrate te tramvaje? :shok:
 
spatiotecte":26u6ehci je napisao(la):
@Gaspar18
Pa bolje je imati nove CAF-ove nego remontovane stare Katice koje ionako ne lice ni na sta.
Zaista mislim da niko normalan ne zeli vise da ih vidi narednih 30 godina u Beogradu.
A šta će biti kada ne bude novca da se održava taj CAF? Čime ćeš se onda voziti?
Slažem se, da, lepše je videti niskopodnog Cafa na ulici, ali ovo nije vaše lično auto pa da mora vama da se sviđa, glavna svrha tog vozila je da zarađuje od prevoza putnika, CAF je u startu 2 miliona u minusu, on ne može da zaradi 2miliona eura u Beogradu za par godina vožnje, a do tada će na njega biti utrošeno bar još milion eura, bože zdravlja da nam i požive još par godina, računica jednostavna, investicija koja se neće isplatiti. Ovo ostalo, dal' je bolje ili nije ovo ili ono, nije važno! Svrha vozila javnog prevoza je da donese zaradu, a ne da pravi nove gubitke, ako želimo da poslujemo bar malo pozitivno naravno.
Nebih zalazio u to, kako je i jel uopšte namešten konkurs, ne tiče me se, samo ne mogu da poverujem da smo sposobni da kupimo nešto a da nemamo ni najosnovnije uslove kako za održavanje tako i za vožnju istog vozila...

lento":26u6ehci je napisao(la):
Ko to suska? :shock: Cim cemo se voziti, ako vrate te tramvaje? :shok:
Pa postojao je tramvajski prevoz i pre Cafova, tako će postojati i bez njih. Mada ovo je verovatno samo još jedna trač partija dokonih ljudi u garaži...
 
Prva stvar u kojoj vi svi gresite, JGP nema za cilj da zaradjuje nego da bude samoodrziv, GSP je vlasnistvo svih gradjana Beograda.
Druga stvar, novo vozilo je novo vozilo, zamor materijala se ne moze zaustaviti remontima i modernizacijom. Vracanjem CAFova bi unazadili tramvajski prevoz bar za 20 gidina. GSP mora poceti da odrzava vozila, bila ona CAF ili neki poluproizvod iz bivseg SSSR-a.
Treca stvar je da ako se pokrene trend vracanja novih vozila mozemo ocekivati i vracanje Solarisa jer i oni zahtevaju odrzavanje...
 
A čime će se samoodržati, kako kažeš, ako vozila ne zarađuju? Osmesima putnika ili procentom naplaćenih karata od te vožnje? Situacija je sledeća, naplativost je jako mala, održavanje Cafa i Katice nije isto, prvi pomenuti zahteva još novca i još izdataka, dok drugi pomenuti već može da se održava sa postojećim kapacitetima i u postojećim uslovima. Druga bitna stvar Katica ne zahteve nikakve dodatne troškove na prilagođavanje radne okoline, a Cafovi zahtevaju određene izmene infrastrukture(za koje ne kažem da nisu neophodne), a za koje trenutno grad nema sredstava. Dakle, ne govorim o tome kako bi to trebalo da bude u idealnim uslovima rada, već u uslovima u kojima se nalazi kako grad i GSP, tako i mi sami.
Hteli vi da se složite ili ne GSP sa postojećom infrastrukturom i u postojećim uslovima ne može da održava Caf tramvaje kako treba, njihove popravke su preskupe, u njih je do sada ulupano ko zna koliko novca, za koje smo realno mogli da remontujemo ceo vozni park tramvaja, možda starosna granica nebi bila spuštena, ali bi u tom slučaju imali vozila koja su mehanički nova, nisu pohabana i oštećena, a opet vozila za koja imaju mogućnost održavanja...

Pitanje samo još jedno, ako kupiš vozilo za 2miliona eura, ono treba da radi i odradi to što si uložio u njega kako bi se vratio na nulu, valjda posle toga treba nešto i da zaradi kako bi došlo do nabavke nekih novih vozila zar ne? Ako su vozila preplaćena i preskupa, ne uspeju da otplate sebe, a kamoli da zarade nova, onda je jasno kako dolazi do neprestanih gubitaka i ogromnih minusa na računima? Pomenuo si Solarisa, možda je on kvalitetniji od IK, ali plaši me činjenica da neće znatno duže "poživeti" u GSPu zbog same trenutne situacije, što me navodi na mišljenje da je bolje bilo uzeti 300 Ikarbusa(po svaku cenu), ako ništa drugo za svoj radni vek bi se Ikarbus pre "otplatio" nego što će to Solaris uspeti tokom svog radnog veka...
 
prvo, molio bih cenjene forumase koji su rodjeni nakon 85-te, da izbegavaju komentarisanje proizvoda iz SSSR-a jer realno nemaju nikakvog iskustva sa takvim proizvodima.
Jesu, ruzni su, jesu glomazni, kabasti, cesto izuzetno lose dizajnirani, ali je cinjenica i da su bili izuzetno robusni i izdrzljivi.
pri tom, ovde je rec o tramvaju, a cinjenica da nismo imali tramvaj iz SSSR-a obeesmisljava svaku dalju pricu na ovu temu.

Odredjene spekulacije oko vracanja CAF-ova su usmerene za trenutno smirivanje strasti u firmi, ali i kao vid psiholoskog pritiska na gradjane da redovnije placaju za prevoz.
Sve i da se dokaze da je tender bio namesten, vratiti ove tramvaje proizvodjacu bi bilo gotovo nemoguce osim ako bi se u nekom istraznom postupku nedvosmisleno dokazalo da je direktno proizvodjac podmitio odgovorne u gradu i GSP/u.
i u tom slucaju , povracaj ne bi bio jednostavan, vec bi se verovatno zavrsilo na medjunarodnom sudu i arbitrazi
(pogledajte slucaj INA - MOL u HR)

Sto se tice zarade... svakako da bi bilo dobro da javni prevoz ostvaruje zaradu. Sa sadasnjim ekonomskim stanjem u zemlji kao i vecem delu sveta, to je naravno nemoguce, ali je moguce i neophodno teziti da ta zarada bude sto veca kako bi deo koji se finansira iz budzeta bio sto manji.

Samu suludost kupovine CAF tramvaja sam vec vise puta komentarisao pa necu da se ponavljam, ali svako naknadno ispravljanje krive Drine bi nas samo jos dodatno kostalo, materijalno ali i srozavanjem poslovnog imidza i ozbiljnosti u poslovanju.
 
@Becks
Slazem se ja sa tobom oko dosta toga, samo mislim da se nismo razumeli, ja pod samoodrzavanjem podrazumevam da se vozilo isplati i da isplati sopstveno odrzavanje (delove, vozace, mehanicare, itd), buduce novo vozilo takodje treba samo sebe da isplati i tako dalje. Za infrastrukturu si potpuno u pravu, ali je onda trebalo upucavati pare i u ZIU trole i u stare Ikarbuse uz samo nuzne kupovine novih vozila dok se stanje infrastrukture ne dovede do potrebnog stanja za moderna niskopodna vozila, ali kada smo se vec izbahanalisali sa potpunom obnovom trolejbuskog voznog parka u jednoj nabavci, kada su se autobusi kupovali na stotine i pritom sekla donekle i dobra vozila ne vidim zasto ne bi kupili i nove tramvaje. Problem u celom GSP-u je sto odrzavanje ne postoji, i na neka vozila se to manje odrazava na neka vise. Kod ove price oko vracanja tramvaja koliko god to bilo nemoguce, ne bi valjalo da se tako nesto i pomisli jer cemo onda olako ostati i bez tih Solarisa.
@ laki
Kada sam rekao vozila iz bivseg SSSR-a mislio sam na nova vozila iz zemalja koje su nekad cinile SSSR, nema potrebe za lekcijama iz istorije tehnike. Ostalo oko zarade JGP-a se slazemo, trenutno je takvo finansijsko stanje da je vrhunac uspeha da se GSP dovede do toga da funkcionise bez dotacije grada.
 
@bazinga
Izvini.
Vidim i ja sad da sam previse grubo reagovao. Jbg, juce mi bio naporan dan.
 
bazinga":2hq80dov je napisao(la):
Za infrastrukturu si potpuno u pravu, ali je onda trebalo upucavati pare i u ZIU trole i u stare Ikarbuse uz samo nuzne kupovine novih vozila dok se stanje infrastrukture ne dovede do potrebnog stanja za moderna niskopodna vozila, ali kada smo se vec izbahanalisali sa potpunom obnovom trolejbuskog voznog parka u jednoj nabavci, kada su se autobusi kupovali na stotine i pritom sekla donekle i dobra vozila ne vidim zasto ne bi kupili i nove tramvaje. Problem u celom GSP-u je sto odrzavanje ne postoji, i na neka vozila se to manje odrazava na neka vise. Kod ove price oko vracanja tramvaja koliko god to bilo nemoguce, ne bi valjalo da se tako nesto i pomisli jer cemo onda olako ostati i bez tih Solarisa.
Koliko se razumem u konstrukciju samih vozila, tramvaj trpi mnogo manje opterećenje od autobusa, takođe tramvaji se mnogo manje habaju, mnogo manje ima delova koji su izloženi konstantnim spoljnim uticajima koji oštećuje vozilo, e sad ako grešim neka me isprave. Šta hoću reći, životni vek tramvaja je mnogo duži nego životni vek autobusa. Čak i ovakvo stanje drumova, deluje mnogo bolje nego stanje šina, čak šta više bio sam skoro u Češkoj i nisam mogao da verujem kakve su im glavne saobraćajnice u velikom broju gradova, kao neki seoski putevi. Tako da generalni utisak mi je da i nisu tako loši naši drumovi, generalni problem su šahtovi koji iz samo nekom tamo stručnjaku znanog razloga stoje uglavnom u žutoj ili krajnje desnoj traci, a ne izdvojeni sa strane i to uglavnom dosta utiče na habanje samih vozila.
Što se tiče održavanja, veliki problem je tu što nema ni adekvatnog alata, a vrlo često ni adekvatnih delova, pa ponekad i kad ima dobre volje, stvarno nema mogućnosti da se nešto sredi, međutim mislim da bi mnogo manje problema imali kada bi uveli sistem rada kao u NS, dakle da vozila ne mogu imati više od 2 smene, jer je onda realno i da imaju odgovarajuću negu u garaži, sa tim svakodnevnim/eventualnim/ sređivanjem vozila svaki dan po malo, nebi dolazili u situaciju da imamo vozila stara 6 godina, koja imaju podužu listu kvarova i zbog toga im je onemogućen rad.
Opet ponavljam, iskreno verujem da je ovo neka priča dokonih ljudi iz garaže, nema nikakvog realnog osnova da im vrate tramvaje posle 2 godine "rada", takođe ne vdim ni što bi vraćali Solarise, oni su plaćeni, firma nema više ništa sa njima :)
 
Što se tiče priče o vraćanju CAF-ova mislim da bi to bio veliki korak unazad za ljude u beogradu jer su oni ipak dosta komforniji od katica, pre svega to su jedini niskopodni tramvaji. Osobama sa invaliditetom su oni više nego predragoceni. Iako smo za te pare mogli da dobijemo više ili domaće tramvaje svejedno i ta tolika cena nije ništa u poređenju sa time koliko košta most koji jedino favorizuje automobilski saobraćaj.
Ako možemo plastično da kažemo da je svaka traka na Mostu na Adi koštala po 62.5 miliona evra( 3+2+3)*62.5= 500 miliona ( zaokružio sam cenu mosta na 500 miliona, nije ovde reč o njoj sada) dobijamo da su dve trake( šine koje još nisu ni blizu da budu dovršene) za javni prevoz koštale 125 miliona evra dok je šest traka za individualni prevoz koštalo 375 miliona. I pored svega toga što se mnogo manje sredstava ulaže u javni prevoz i što ima neuporedivo više benefita i što se mnogo više ljudi preveze njime, svi i pored toga su se okomili na navodne "luksuzne tramvaje". Budžet grada ne treba da se krpi na javnom prevozu nego treba da se krpi od onih koji imaju para da idu sopstvenim prevozom.
 
Majke ti?
Pa ja idem sopstvenim prevozom, a cipele kupujem svakih 6 - 7 godina :D
I kakve veze ima sve ovo sto si napisao - la (nick u zenskom, pises u muskom rodu) sa pricom o ventualnoj korupciji i namestanju tendera?
;-)
Sto se tice remonta, nikakav problem nije bio da se to kod nas uradi za jako razumnu sumu novca, a ne kao sad da imamo paradoks da imamo 'visak' vozila, ali i kredit koji poprilicno opterecuje poslovanje.
Mogle su se uraditi i niskopodne prikolice, ili moduli, sto bi resilo probleme nasih sugradjana sa hendikepom.
Jasno je da je lepse i prijatnije voziti se u novom, klimatizovanom Cafu, nego u starim, ali je pitanje i mogucnosti.
I najbitnije, ono sto mene zanima vezano za izbor je KAKO JE tehnicki losiji i SKUPLJI pobedio tehnicki BOLJEG i JEFTINIJEG ?
Ako je jos tacno ovo sto se sad spekulise da je postojala ponida o ukljucivanju domace industrije u proizvodnju istog, onda je stvar jos teza.
 
Status
Zatvorena za pisanje odgovora.
Vrh