[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=579091#p579091:78mwl6lt je napisao(la):
mvbg1 » 04 Nov 2018 08:11 pm[/url]":78mwl6lt]Odakle ideja da cisterne nisu išle kroz Vukov spomenik i pre 5,10,15 godina???
Išle su itekako.
Ja ih lično vozio masu puta.
Čini mi se da smisao glavnog pitanja u ovom slučaju nije mogu li cisterne ići kroz tunel, a ni da li su tuda povremeno išle, nego zašto to i ranije nije bila redovna i jedina trasa. Decenijama su se svi žalili da šine okivaju Beograd. Pa zašto onda tako basnoslovna šteta po ceo grad još odavno nije lako rešena ukidanjem samo priobalne pruge i prebacivanjem kompozicija sa naftom u tunel? Kao sada.
Meni se ovako laički čini da je odgovor prilično očigledan: Zbog užasnih posledica eventualne havarije u tunelu. Da probam sa malom simulacijom mogućih događaja. Zakoni fizike su srećom prilično jasni.
Recimo da jedan vagon cisterna ima ozbiljan problem u točkovima, ili u nekoj opremi donjeg postroja, nebitno gde, i da zbog toga najzad iskoči iz šina baš u tunelu. Kad bi se to desilo pri manjoj brzini i na otvorenoj pruzi, posledice bi mogle biti relativno male. Iskočio jedan vagon, možda curi nafta iz njega... Ali šta se u istom slučaju dešava u DUGAČKOM tunelu? Cisterna koja iskoči iz šina odmah udara u betonske zidove (pošto su VEOMA blizu) i, ili počinje da klizi duž njih uz obilje varnica, ili biva odbačena nazad na susedne vagone. Ogromna masa kompozicije pune nafte se ne može brzo zaustaviti bez obzira što neki vagoni nisu više na šinama, i inercija sve njih zajedno nosi dalje dok stružu uz neravne betonske zidove i niz gomile isturenih metalnih instalacija na njima. To počinje da cepa metal cisterne kao da je napravljen od papira. Nafta se prosipa u sred obilja varnica. Odmah se javlja vatra, a možda i ekspolozija.
I sad, da smo na otvorenom prostoru, i to bi možda moglo biti ograničeno na jedan ili par susednih vagona. Međutim u tunelu nema prostora da se toplota vatre disipira u okolni prostor, okolo je samo beton i zemlja, a zemlja je VEOMA dobar toplotini izolator. Zbog toga, veoma brzo, temperatura u tunelu dostiže zastrašujuću vrednost. To ubrzo mora početi da pali i susedne cisterne, one koje su još neoštećene i na šinama. Pale se nove količine nafte u njima, i toplota postaje JOŠ veća. To se, zbog sve veće temperature, ponavlja sve brže, sve dok ne počne da gori cela, sada već zaustavljena kompozicija. Zbog ogromne količine nafte i malog prostora temperatura dostiže takve vrednosti da se topi metal, a vremenom počinje da biva problematična i strukturna čvrstina betonske obloge tunela.
Dok se sve to dešava u tunelu, usijani gasovi ogromne temperature kuljaju na oba kraja tunela i kroz sve vertikalne ventilacione otvore. Koji su u veoma gusto naseljenom kraju grada. Pri tome vatrogasci ne mogu ni da pomisle da priđu vatri ili da urade BILO ŠTA pošto je to potpuno nemoguće. Cisterne su u dugačkom tunelu, a prilaza ima samo par, i upravo su oni dimnjak za gasove koji tope metal. Kad se sve završi, mogli bi da prođu dani ili čak nedelje samo da se temperatura ispod zemlje dovoljno smanji da bi uopšte bilo moguće biti u tunelu. A i posle toga, posle čišćenja krša, možemo računati da smo izgubili i sam tunel za veoma dugo vreme, pošto je onda potrebno proći kroz njega i zameniti svu kompromitovanu betonsku oplatu tunela. I tek posle toga ga ponovo opremati svim instalacijama redom. Kako su pri tome prošli oni koji stanuju na površini oko ventilacionih otvora i stuba vatre i otrovnih gasova je posebno pitanje. A koliko bi sve to na kraju koštalo je bolje i ne misliti.
Koliko je ovaj scenario moguć? Ne baš puno, pošto se sve sigurno (nadam se) proverava, ali moguć jeste. Međutim zato što su posledice paljenja nafte u tunelu ovako užasne, to se jednostavno ne radi ni kod male verovatnoće havarije. Ne isplati se rizik. Proizvod velikog i malog broja često nije zanemarljiv. Verovatnoća havarije u tunelu, iako jeste mala ipak postoji kad je u pitanju REDOVAN, SVAKODNEVNI saobraćaj. Ja bih dakle rekao da se ovo "genijalno" rešenje zbog TOGA nije koristilo do sada, ma kako bile velike prednosti lakog ukidanja pruge koja "okiva grad".
Taj tunel inače izgleda ovako. Ivice cisterne pune nafte nisu baš daleko od ovih zidova niti su oni naročito glatki, ako počne da struže o njih.