Šta je novo?

Nekadašnja Glavna železnička stanica

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=565424#p565424:2vsqo7zi je napisao(la):
Norexan » 06 Сеп 2018, 23:30[/url]":2vsqo7zi]To што наводиш није метрополитен Њујорка лол. То је још увек урбана зона Њујорка но нема везе.


поента поређења је гравитационо подручје и удаљеност од референтне тачке (центра БГ-а и Менхетна), а не да ли је нешто метрополитен или урбана зона
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=565559#p565559:apo1bwho je napisao(la):
JohnnyLee » Пет Сеп 07, 2018 12:17 pm[/url]":apo1bwho]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=565424#p565424:apo1bwho je napisao(la):
Norexan » 06 Сеп 2018, 23:30[/url]":apo1bwho]To што наводиш није метрополитен Њујорка лол. То је још увек урбана зона Њујорка но нема везе.


поента поређења је гравитационо подручје и удаљеност од референтне тачке (центра БГ-а и Менхетна), а не да ли је нешто метрополитен или урбана зона

Oнда се ради о Борчи. НБГ је Бруклин. :D
 
Odlično što markomarko ovo okači na temi o metrou, jer se iz teksta vidi da su isti koji su odlučili da se gradi Prokop, predvideli da na mestu Glavne bude stanica maksimalne frekvencije od 120 vozova na sat, a ne 80 kako sam ja ranije pogrešno napisao (predvideli su minimalni interval sleđenja vozova od dva, a ne od tri minuta).
 
Niko ne spori da je Jovinov sveobuhvatni plan za metro predviđao RM liniju koja bi obuhvatila Savski Amfiteatar kao što su kasniji GUP-ovi zadržavali u potpunosti Glavnu do poslednje izmene. Ali isto tako je činjenica da su usvojeni planovi koje sam postavio na nekoj od prethodnih strana predviđali potpuno izmeštanje železničke infrastrukture ukjlučujući i Glavnu.
 
Definiši istovremeno govorim o februaru 1971. godine, koje infrastrukture?

Da ti pomognem.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=569160#p569160:k9d98pu5 je napisao(la):
zidar » Sub Sep 22, 2018 4:52 pm[/url]":k9d98pu5]Cisto da se malo podsetimo ko je sta i kada projektovao, posebno vezano za koridor Centar-Banovo brdo

1968.
U prvom ozbiljnom i realnom projektu metroa u Beogradu linija Dunav-Sava probija greben ispod Tasmajdana pa preko Slavije, Klinickog centra i Mostara nastavlja dalje ka jugu kroz Senjak i istocno od hipodroma

VU7ZzX0.png



U medjuvremenu je isprojektovan novi zeleznicki cvor a Prokop odredjen za lokaciju stanice na desnoj obali Save.

1976.
Domaci Sektor za metro projektuje dva odvojena koridora Dunav-Sava:
- Metro koridor prati osovinu grebena (Bulevar) zatim preko Slavije i klinickog centra ide do Prokopa. Odatle jedan krak nastavlja ka Cukarici dok drugi ide na Vozdovac.
- Regionalni metro probija greben ispod trga Republike, zatim nastavlja ka jugu pravcem Savska-bul Vojvode Misica

nqoWzKJ.png
 
Plan sa regionalnim metroom (železnicom) je koncipiran 1972, a razrađen do 1976. Dakle - istovremeno sa Prokopom. I od istih ljudi, svakako.
 
Jasno, dakle plan nastao posle prethodne odluke da se izmesti sva železnička infrastruktura i Savskog amfiteatra uključujući i GŽS. Suština cele priče je to da nije istinita tvrdnja da nijedan plan i odluka nisu predviđali gašenje starog čvora i Glavne pre poslednje izmene GUP-a.
 
Igore, logički ne vodi nikuda to što pišeš.
Potpuno je jasno da su, odmah po odluci o Prokopu, ušli u traženje rešenja za regionalnu železnicu, jer njoj Prokop nikako ne odgovara. To je suština.

(A suština je i da daljinska železnica kao dominantno sredstvo međugradskog prevoza, uključujući međunarodni, za kakvu je koncipiran Prokop, više ne postoji. Suština je da smo se debelo zeznuli i preračunali.)
 
Svi urbanisticki planovi u Beogradu su konstantno menjani, ni jedan projekat nije izveden do kraja po prvobitnom resenju vec je menjan u hodu kako bi se prilagodio novonastaloj situaciji, sto je i logicno i pametno.

Na primer Novi Beograd je zamisljen na jedan nacin, poceo da se gradi na drugi, nastavljen na treci a danas postao nesto sasvim drugo. Projektovan je kao novi administrativni centar nove socijalisticke drzave, izgradjen kao spavaonica, nakon raspada drzave postao svojevrsni geto a tokom tranzicije se pretvorio u ekonomski centar Beograda.

Slicno je i sa zeleznicom, stari cvor je projektovan sa ceonom stanicom, jos pocetkom XX. veka trazilo se resenje za prolaznu stanicu (tunel kroz greben i podzemna okretnica), nakon drugog svetskog rata odluceno je da se izgradi sasvim novi cvor sa prolaznim stanicama, stanica NBGD izgradjena je na projektovanoj lokaciji dok je na starogradskoj strani trasa vise puta pomerana i na kraju izgradjena kroz prokop umesto kroz mokrolusku dolinu sa stanicom kod autokomande direktno na osovini Vozdovac-Slavija-Terazije. Po prvobitnom planu stari cvor je trebao da nestane, ali kako su se planovi menjali tako se menjala i sudbina starog cvora.

Elem ni jedan stari plan nije, i nikada nije ni bio, sveto pismo. Narocito u pogledu tektonskih promena koje su potresle nase drustvo. Glavna zeleznicka stanica jeste trebala da ode u zaborav davnih 50ih, ali nije, kao sto se mnogo sto sta drugo tada projektovano nije desilo (leteci automobili, socijalna pravda...).

Pitanje je sta nam je ciniti danas, da li treba da pratimo stare prevazidjene planove (dogma) ili da trezveno sagledamo sadasnjost ako vec ne znamo nista o buducnosti (domacin).

Zasto rusimo ono sto imamo kada ne zelimo da napravimo ono sto nemamo?

- Ukidamo glavnu zeleznicku stanicu koja je posteno radila sve ove decenije zarad Prokopa gde ne moze da se pridje peronu sa malo tezim koferom a kamo li decijim kolicima. Zasto? Zato sto je neko nacrtao pre 70 godina da tako treba postupiti misleci da ce 2018. vozovi juriti kroz Jugoslaviju 300km/h a mi u medjuvremenu spali sa vrhunca civilizacije (pokretne stepenice, lift) na kameno doba (stepenice).

- Ukidamo autobusku stanicu u samom centru grada koja osim BnV-u nikome ne smeta, naprotiv, na peske je od svih glavnih destinacija, zarad parkinga buvljaka. Prelazimo sa zidanog objekta sa mokrim cvorom (opet vrhunac civilizacije :) ) na montazni objekat sa wc-ima sa gradilista.

- Rusimo svapsku obaloutvrdu koje se nija mrdnula 80 godina (bombardovanja, Djerdap...) zarad sklepotine od krezubih talpi bez gradjevinske dozvole koja je vec krenula da tone a cijih je citavih 50m odavno propalo u Savu.

- Rusimo nakaradne kioske sa pljeskavicama zarad nakaradnog platoa koji se raspada jos pre zvanicnog otvaranja.

- Sklanjamo cvetne leje i majusnu bistu zarad fontane koja svira Majkl Dzeksonove hitove osvetljena novogodisnjom rasvetom kao svojevrsni dirigent okolnog svakodnevnog saobracajnog kolapsa.

- Prodajemo PKB da bi uvozili jabuke iz Nemacke i svinjetinu iz Holandije.

- Poklanjamo aerodrom koncesionaru jer ne umemo da uklonimo divlje taksiste sa istog.

- Renoviramo Geozavod tako sto se iz salter sale razbija i iznosi sve sto valja a postavlja sklepana maketa imaginarnog BnV

- Zidamo gigantsku petlju na mostu na Savi da bi premostili zeleznicu koju potom ukidamo

- Prebacujemo medjunarodne vozove iz velelepnog zdanja u centru grada u sumsku zabit gde je slatka majusna stanicna zgrada renovirana u prcvarnicu.

Samo jos fali da zamenimo Autobuse linijskim taksijem i privatizujemo vodovod.
 
Ma mi smo narod debil.
Toliko toga kontraproduktivno smo uradili u poslednjih 50 godina da je to prosto neverovatno.
 
ovo sto je zidar nabrojao, sve na spisku, uradjeno je u poslednji pet i manje godina. veliki je bezobrazluk pokusaj trolovanja i svrstavanje ovih sumanutih poteza medju neke ranije ocigledne geske u planiranju koje nisu uradjene svesno i sa losom namerom vec su posledice raznih okolnosti. ovo na spisku je za sramotu svih koji su tome doprineli i za zatvor onih koji su to sproveli
 
Ovo je lep spisak tragedija ali i potpuno nekoristan ako ne bude završen sa osnovnim razlogom ZBOG ČEGA SE SVE TO DESILO baš u poslednjih nekoliko godina. Što je vrlo jednostavno jer NIJE u pitanju ni urbanizam ni "naša nesposobnost", ili neki slični eufemizmi. Tajna je prosto u tome da u trenutku konačne faze dugogodišnjeg raspada naših mitologija i svih nama omiljenih ideologija, ova poslednja ekipa na vlasti shvatila da je jedini način da ostane na vlasti taj da VEOMA BRZO stvori što više novca NA BILO KOJI NAČIN, inače će biti zamenjena pošto je narod već u fazi panike oko svoje budućnosti. Pa su zaključili da je prodaja baš svega vrednog što je preostalo i potpuno otvaranje prema svakom kapitalu, bez regulativa koje bi ograničavale njegov ekstra profit, apsoutno jedini način da uravnoteže budžet i pre svega stvore sliku u javnosti da se nešto dobro događa, da se pare polako ZARAĐUJU i da nas čeka bolja budućnost. Pošto prodajom svega i ekstra povoljnim uslovima za investitore pare zaista stižu odmah, bez čekanja, pa postoji privid u dobrom delu javnosti da se nešto radi, da stvari zaista idu nabolje, pa je to onda i izvor prećutne tolerancije trenutnog nedemokratskog sistema kod većine, što je dovoljno za pobedu na izborima. Na nesreću, to vrlo lako može biti prosto trampa bolje budućnosti za privremeno bolju sadašnjost. Jer bi naše preostalo bogatstvo trebalo uložiti u prozvodnju, u nešto gde se ono najbolje oplođuje sa profitom koji ide nama (a ne strancima), a ne prosto prodati ga ispod cene zbog trenutne koristi brzog dobijanja keša. Ta politička strategija je pravi izvor problema, a ne nešto drugo u sferi urbanizma ili sposobnosti naših projektanata.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=569548#p569548:29b4o5hw je napisao(la):
Пантограф » 24 Sep 2018 09:15 am[/url]":29b4o5hw]Odlično što markomarko ovo okači na temi o metrou, jer se iz teksta vidi da su isti koji su odlučili da se gradi Prokop, predvideli da na mestu Glavne bude stanica maksimalne frekvencije od 120 vozova na sat, a ne 80 kako sam ja ranije pogrešno napisao (predvideli su minimalni interval sleđenja vozova od dva, a ne od tri minuta).
file.php
Одлично, сад се ти усклади са Карлом који је у другом издању скандалозне посвете Јовину представио цели тај пројекат метроа и регионалног метроа потпуно нерационалним и мегаломанским који би се могао пратити само у зони старог центра града потпуно занемарујући чињеницу да је то пројекат који би се развијао 50+ година, да конфигурација града захтева те деонице да буду подземне, све осим оних на НБГ-у и да смо имали потпуно развијену домаћу грађ. оперативу која је све то могла да изнесе без неких енормних задуживања

Тврдим, да су сви ови мики маус пројекти и студије ЛРТ-а након Јовиновог метроа драстично нерационалнији и скупљи по километру узимајући у обзир добијено, начин финансирања и дефинисани рок изградње целог система.
 
Ne, ovde nije bilo reči o racionalnosti železničkih projekata iz vremena kada su, nakratko i baš tada, po Beogradu građene osnovne škole sa bazenom, a da redovno snabdevanje sapunom u školskim klonjama nije obezbeđeno, pa neće ni biti nikakvog usaglašavanja sa Karlom.

Ovde samo piše da su donosioci odluke o Prokopu bili svesni situacije - nažalost, u svom nepraktičnom duhu megalomana, usvojili su ekstremno neodrživo rešenje i za najbogatije zemlje, sa dubokim tunelom od Studentskog grada do iza Konjarnika, koje je kasnije modifikovano znatno razumnijom varijantom da ostane u funkciji Stari železnički most, uz ukopavanje deonice od Sajma do GŽS.

Ali, i manje i više racionalni su u međuvremenu priznavali potrebu ostanka železnice u centru grada. Sve do SNS-a. Eto, to je poenta.
 
Umesto edit-a:

Da pomenemo da se mamutskog tunela istok-zapad u kasnijim razradama odrekao i B. Jovin, na koga se svakako ni ne može svaljivati kritika za projektantsku megalomaniju - samo prenaivni klinci mogu da veruju da je u onom sistemu ključne odluke o infrastrukturnim projektima vrednim milijarde dolara mogao da donosi jedan čovek, arhitekta, pritom vanpartijac.

Evo i jednog skorašnjeg Jovinovog crteža, sa zamišljenom vezom sremske pruge i Glavne stanice u osi Novog železničkog mosta (mislim da je mnogo realnije preko postojećeg Starog železničkog, ali suština je tu): http://aas.org.rs/wp-content/uploads/2014/02/SAF.6.jpg
 
Ово је сасвим пристојан план, штета што је интерес новца преовладао добробит свих.
 
SAF.6.jpg


Ovo sto je Jovin zamislio da moze voz da se spusti sa Novog zeleznickog mosta i prodje ispod Gazele je nemoguce. Bio bi pravi rollerkoster, bilo bi potrebno vise od 30 promila da se tako nesto izvede.
 
Teoretski bi mogao da se napravi paralelni niži most, ili, čak, da se ta veza izvede podzemno. Mada, rešenje je trebalo tražiti preko Starog železničkog, i sa jednim kolosekom je mogao da propusti voz na 15 minuta.
 
Не могу сада да тражим и копам постове, које бих директно цитирао, тако да ђу одговарати по праграфима 1), 2), 3). Имајте на уму да немам сво време овог света, али и да моје неодговарање није знак одобравања.

1) "Регионални метро" јесте железница. У већини земаља се за ту врсту шинског транспортног система реч "метро" или "сабвеј" уопште не користи у називу система. Осим техничке компатибилности са националном железничком мрежом, та врста система се разликује у конкретном случају и по намени и подручју опслуге од актуелних метро планова. Берлински и Хамбуршки Ѕ-БАН спадају у ретке изузетке да је то чисти метро надограђен на железничке коридоре, са све трећом шином. А у те изузетке "Београдски регионални метро" не спада, него у већину случајева класичне железнице са мешовитим саобраћајем возова, и прелазима у нивоу са рампама на периферији система.
2) Перманентност опслуге локације директним регионалним железничким линијама у току преласка са евентуално урбанистички неприкладног решења (колосек на површини) на урбанистички прикладно (подземни или надземни колосеци) је питање здравог разума, који претходи било ком пројектном детаљу од стране ментално здравог човека. Зато у тренутку спајања север-југ са пролазном станицом Прокоп 1988. никоме на памет није пало да прекине перманентност опслуживања центра града преко Савског трга. Као ни ником касније, све до 2014.
3) Везано за Делијину тврдњу да су Јовинови ставови везани за железницу у центру "демагогија", најмање 5-6 активних форумаша овде су сведоци живе изговорене речи Бранислава Јовина, везано за оно што сам у чланку написао, а не само пуки преносиоци информација о његовом раду из друге-треће руке.
4) Везано за последњи чланак "Метро-логија" направио сам један незгодан компромис приликом уклапања у форму од 500 речи, да је изостао део у којем се описују одређени позитивни елементи тог плана, које сам сматрам да је требало сачувати. Разматрам да "Метро и `Трамвајем у 21.век` " заменим са "Колико су били реални метро планови 1970-тих (2)". Односно, постоји потреба заокруживања целине. Такође, информације о ревизијама од стране самог Бранислава Јовина. Само да знате, рок ми је до 2.10.2018. у 18:00. Ради тога, очекујте да ће одређени чланови форума бити директно контактирани телефоном. Још једном се извињавам на раду у последњем тренутку, и одређеним превидима.
5) Да подсетим да ја на "Метро-логију" немам монопол, већ сам иницијатор стварања такве колумне, и за сада једини аутор.
Osim što će kroz kolumnu "Metro-logija" u listu Danas izložiti svoje viđenje o izgradnji metro sistema u Beogradu, Polak izaziva i ostale stručnjake iz ove oblasti da se uključe u "metro-debatu" i suoče stavove.
Ја сам сам желео да, поред свега, и Јовина вратим у новине, макар и само "Данас", ако је у другим новинама цензура. Покушао сам преко људи из ЦЕП-а да дођем до Јовиновог контакта, али нисам успео. Могуће да је последњих месеци живота био у изузетно лошем здравственом стању. Било је и других особа са далеко вежим референцама од мене, али нико од њих се није усудио да напише и потпише чланак. Дакле, Делија, Зидар или било ко други може директно да искритикује оно што сам написао преко истих новина у истој рубрици. Или пак да да неки нови поглед на ову тему. Иако имам позицију "главног аутора", ја нисам тај који ће цензурисати било шта што је у границама критике професионалног новинарства (без личних, верских, расних увреда, да је у оквиру теме итд). Рецимо, већ 10.10. може изаћи Делијин коментар о метро плановима из 1970-тих са његовим ставовима уз чисто новинарску дораду, пред неколико десетина хиљада читалаца који никад нису посетили овај форум.
 
Glavna je mogla ostati Glavna za gradsku železnicu da se iskombinuje da se sa nje može otići u bilo koji deo Beograda. Zna se šta je za muzej a to su stvari koje su prevaziđene. Železnička stanica ma gde bila nikada nije prevaziđena niti će da bude. Mi zaista nemamo toliki luksuz da ukidamo železnicke stanice.
 
Направимо само паралелу између БАСа који је одбио да се исели на тек започет блок 42, већ је добио нову локацију иза данашње БАС и ГЖС, и ГЖС која је укинута, а могла је сигурно да остане још колико и БАС у Савском амфитеатру.
 
Preseliti BAS odmah iza BAS je teska glupost, takav potez nema nikakve logike.
 
Vrh