Svi urbanisticki planovi u Beogradu su konstantno menjani, ni jedan projekat nije izveden do kraja po prvobitnom resenju vec je menjan u hodu kako bi se prilagodio novonastaloj situaciji, sto je i logicno i pametno.
Na primer Novi Beograd je zamisljen na jedan nacin, poceo da se gradi na drugi, nastavljen na treci a danas postao nesto sasvim drugo. Projektovan je kao novi administrativni centar nove socijalisticke drzave, izgradjen kao spavaonica, nakon raspada drzave postao svojevrsni geto a tokom tranzicije se pretvorio u ekonomski centar Beograda.
Slicno je i sa zeleznicom, stari cvor je projektovan sa ceonom stanicom, jos pocetkom XX. veka trazilo se resenje za prolaznu stanicu (tunel kroz greben i podzemna okretnica), nakon drugog svetskog rata odluceno je da se izgradi sasvim novi cvor sa prolaznim stanicama, stanica NBGD izgradjena je na projektovanoj lokaciji dok je na starogradskoj strani trasa vise puta pomerana i na kraju izgradjena kroz prokop umesto kroz mokrolusku dolinu sa stanicom kod autokomande direktno na osovini Vozdovac-Slavija-Terazije. Po prvobitnom planu stari cvor je trebao da nestane, ali kako su se planovi menjali tako se menjala i sudbina starog cvora.
Elem ni jedan stari plan nije, i nikada nije ni bio, sveto pismo. Narocito u pogledu tektonskih promena koje su potresle nase drustvo. Glavna zeleznicka stanica jeste trebala da ode u zaborav davnih 50ih, ali nije, kao sto se mnogo sto sta drugo tada projektovano nije desilo (leteci automobili, socijalna pravda...).
Pitanje je sta nam je ciniti danas, da li treba da pratimo stare prevazidjene planove (dogma) ili da trezveno sagledamo sadasnjost ako vec ne znamo nista o buducnosti (domacin).
Zasto rusimo ono sto imamo kada ne zelimo da napravimo ono sto nemamo?
- Ukidamo glavnu zeleznicku stanicu koja je posteno radila sve ove decenije zarad Prokopa gde ne moze da se pridje peronu sa malo tezim koferom a kamo li decijim kolicima. Zasto? Zato sto je neko nacrtao pre 70 godina da tako treba postupiti misleci da ce 2018. vozovi juriti kroz Jugoslaviju 300km/h a mi u medjuvremenu spali sa vrhunca civilizacije (pokretne stepenice, lift) na kameno doba (stepenice).
- Ukidamo autobusku stanicu u samom centru grada koja osim BnV-u nikome ne smeta, naprotiv, na peske je od svih glavnih destinacija, zarad parkinga buvljaka. Prelazimo sa zidanog objekta sa mokrim cvorom (opet vrhunac civilizacije
) na montazni objekat sa wc-ima sa gradilista.
- Rusimo svapsku obaloutvrdu koje se nija mrdnula 80 godina (bombardovanja, Djerdap...) zarad sklepotine od krezubih talpi bez gradjevinske dozvole koja je vec krenula da tone a cijih je citavih 50m odavno propalo u Savu.
- Rusimo nakaradne kioske sa pljeskavicama zarad nakaradnog platoa koji se raspada jos pre zvanicnog otvaranja.
- Sklanjamo cvetne leje i majusnu bistu zarad fontane koja svira Majkl Dzeksonove hitove osvetljena novogodisnjom rasvetom kao svojevrsni dirigent okolnog svakodnevnog saobracajnog kolapsa.
- Prodajemo PKB da bi uvozili jabuke iz Nemacke i svinjetinu iz Holandije.
- Poklanjamo aerodrom koncesionaru jer ne umemo da uklonimo divlje taksiste sa istog.
- Renoviramo Geozavod tako sto se iz salter sale razbija i iznosi sve sto valja a postavlja sklepana maketa imaginarnog BnV
- Zidamo gigantsku petlju na mostu na Savi da bi premostili zeleznicu koju potom ukidamo
- Prebacujemo medjunarodne vozove iz velelepnog zdanja u centru grada u sumsku zabit gde je slatka majusna stanicna zgrada renovirana u prcvarnicu.
Samo jos fali da zamenimo Autobuse linijskim taksijem i privatizujemo vodovod.