Ништа у вези са железницом у Београду, наравно, нема никакве логике - да има, не би Београд радио оно што нико при здравој памети не чини, не би укидао железничку станицу у центру града.
Да се преселимо мало на север, у један леп, чист, уредан и надасве културан град, готово једнаке популације као Београд (1,4 милиона), у Хелсинки.
Усред радног дана, центар града "дише", аутомобили не заузимају и последњи квадратни центиметар плочника, нема, чак, објективно ни гужве на коловозу.
Али, у Хелсинкију је метро невелик, не захвата већину предграђа, трамвај је исти као Београдски (на метарском колосеку, често дели коловоз са колима, нема предност на раскрсницама), бицикала је релативно мало, а његови становници ипак мало више возе од Београђана (28% дневних кретања). Како то да је, међутим, централна зона Хелсинкија поштеђена хаоса?
Ево и одговора:
Pogledajte prilog 12
Pogledajte prilog 11
Pogledajte prilog 10
Pogledajte prilog 9
Главна железничка станица финске престонице изграђена је мало после београдске, за последњих деценија руског царства - чији је Хелсинки значајан реликт, јер се скоро све у центру зове по његовим владарима и њиховим рођацима - и данас је један од симбола града.
Станица дневно има 200.000 путника, колико и комплетан метро, и све их доводи у најужи центар града.
Осим метроа, станицу опслужује трамвај:
Pogledajte prilog 8
А већина аутобуских линија које иду ка центру града крај станице имају окретницу:
Pogledajte prilog 7
Прекопута улице је шопинг центар:
Pogledajte prilog 6
Испред њега рекламни билборд:
Pogledajte prilog 5
А када се притисне дугме, путник на билборду има мапу градског центра. Линијом је означено шта се све налази у кругу од 500 метара:
Pogledajte prilog 4
Pogledajte prilog 3
А у том кругу је, практично - све што град има да понуди.
Станица се налази у непосредној близини главне пешачко-трамвајске улице (Алексантеринкатен) и на почетку главне друмске саобраћајнице назване по маршалу Манерхајму.
Станична кафана:
Pogledajte prilog 1
Воз за Москву:
Pogledajte prilog 2
И воз за аеродром:
Притисак на регионалне возове је толики, да ће бити продужена четвороколосечна деоница на прилазу граду и изграђен круг испод центра, са додатним подземним станицама. Логичан пандан томе у нашем случају била би одавно предвиђена надградња система тунелом испод центра Београда, са подземном станицом на Тргу републике.
Уместо тога, наши владари су одабрали - безумље. Они укидају управо оно што у најкраћем року и компаративно са најмањим улагањима, може централну градску зону Београда да трансформише у савремено, естетски и еколошки примамљиво урбано ткиво!
Свет ипак живи, Србија, нажалост, пропада.
Толико из цивилизације.