Šta je novo?

Nekadašnja Glavna železnička stanica

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=543759#p543759:1rvyc7u9 je napisao(la):
Igor » Sun Jun 10, 2018 2:42 am[/url]":1rvyc7u9]Pitanje glavne je reseno tako da ostaje da se dostojanstveno oprostimo od nje.

Potpuno pogresno.
Pitanje glavne uopste nije rjeseno. Ono je tek sad zakomplikovano i postalo nemoguce za rjesavanje. Gdje je sad glavna zeljeznicka stanica?

Da podsjetim da je nekad bilo planirano da se daljinski saobracaj izmjesti iz SA na Prokop i da je stanica Prokop trebala da preuzme ulogu glavne zeljeznicke stanice. Da bi se to ostvarilo, bilo je neophodno stvoriti osnovne preduslove.

Ti osnovni preduslovi su podrazumjevali:
1. izgradnju dvije TPS
2. izgradnju stanicnih zgrada i na Prokopu kao i Zemunu, NBG, Rakovici
3. rjesavanje imovinsko pravnih odnosa u okruzenju stanice Prokop i izgradnju neposrednog okruzenja stanice
4. izgradnju saobracajne infrastrukture na Prokopu kao vezu sa centrom grada, ukljucujuci tu i metro

Treba li pdosjetiti da nista od navedenog nije izgradjeno? Jel neko stvarno toliko naivan da misli kako ce sve ovo biti izgradjeno u narednih 50 godina? Nece. Zaista.

Zatvaranjem Glavne nista nije rjeseno jer stanica Prokop, kao ni ostatak tzv novog cvora nisu u stanju da preuzmu sve neophodne funkcije .

Mozda si ti Igore mislio da napises kako je "sudbina Glavne rjesena". To mozda. Sudbinu neceg ne mogu da znam ali sam ubjedjen da treba nastaviti sa iznosenjem cinjenica i ukazivanjem na probleme jer samo tako se moze doci do boljeg rjesenja. Mozda jednog dana i dodje neko pametniji i manje korumpiran u upravi grada i zeljeznicu vrati na Savski Trg.

Nista jos nije rjeseno.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=543759#p543759:lzxngumj je napisao(la):
Igor » 10 Jun 2018 02:42 am[/url]":lzxngumj]Pitanje glavne je reseno tako da ostaje da se dostojanstveno oprostimo od nje. Protesti su bili opravdani ali zakasneli, tako da bi sada fokus trebalo prebaciti na Metro i vracanje normalne trase ka Petlovom Brdu kao i vezi sa Prokopom kao jos jednim od prioriteta.

To mu dodje kao da neko kaze: Narod glasao, Vucic oduvao sve ostale politicke partije na poslednjim izborima, pitanje je reseno.

Realno dok se sine ne iscupaju, a i tad, dok se ne izgrade nove zgrade na mestu tih istih sina, postoji (bar teoretski) mogucnost da se ova katastrofa izbegne.
 
Ваљда ће бити нека јача реакција јавности, ја мислим да је и даље већина грађана неинформисана о измештању ГЖС. Ево сестра ме питала да путујемо овог лета са главне до Будимпеште, кад сам јој рекао да је укидају баш се разочарала.
 
Ljudi, kasno je, i rampa je u Topčideru, trafoi se premeštaju, gotovo je...
 
Ja se sećam kad sam pisao da ne verujem da će tek tako prebaciti sav saobraćaj na Prokop pre nego što naprave staničnu zgradu, ipak je to glavna stanica glavnog grada. Neko mi je napisao da to ne bi bilo ništa čudno u ovakvoj zemlji..Ispostavilo se to kao tačno, a ja još malo naivan sa 26 godina, mada sam verovao da me ništa više ne bi moglo začuditi od ovakve vlasti..A ne očekujte neku reakciju javnosti. Železnica je decenijama na lošem glasu, biće potrebno dosta vremena da se neko pouzdanje u nju povrati.
 
Većinu ljudi ne zanima šira slika. Što je donekle i razumljivo. Većini ljudi kad kažeš Glavna Železnička stanica, prva asocijacija je Savski trg, odnosno sama njena lokacija. A druga asocijacija je zapuštena oronula zgrada u čijoj se unutrašnjosti gnezde golubovi, a spoljašnjost sa sve peronima i pratećim objektima izgleda kao neka seoska stanica u nekom industrijskom gradu Varšavskog pakta.

S takvim stanjem naravno da većini neće nedostajati.
 
Ljude ce poceti da se bune i da reaguju tek kad budu videli sta su izgubili i koliko treba da se maltretiraju sa nedovrsenim Prokopom i onom rampom u Topcideru.
Rezultat je vec poznat unapred, gubitak ovog malog broja putnika na zeleznici.
 
Сећам се сцене из Петријиног венца, село испраћа последњи воз са црним барјацима, свирају све могуће сирене, локомотива креће, за њом радници ваде шине, један железничар каже "Оде воз, оде и живот", а Петрија му одбруси "Шта причаш то, ево имаш аутобус". Тако ће отприлике и бити.
 
Kada Madjari vec zanju gde ce biti Nova glavna Budimpeste - Beograda onda je sve na dobrom koloseku.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=etIgxk8ax-8[/youtube]
 
Jeste Orjen, ali zaboravio si ovaj screenshot...



Gdje covjek iz madjarske zeljeznice kaze da je "povrat ulozenog novca u rekonstrukciju pruge, kroz putnicki saobracaj IMPOSSIBLE zbog malog prometa putnika izmedju Srbije i Madjarske." Zato je osnovni razlog zbog kog se rekonstruise ova pruga teretni saobracaj, odnosno namjera Kineza da transportuju svoju robu prema EU. A transport robe, nema ama bas nikakve veze sa Prokopom.
 
Evo odgovor je u freight traffic. A madar i lepo rece, ici ce dugorocno jedan voz na dva sata od danasnjih tri dnevno, a na srpskom delu zive 1,5 mio Beogradana, 0,250 mio Novo Sadana i 0,1 mio Suboticna. Nema prugu kojom u Srbiji vise ljudi gravitiraju. Ovako i onako ce se isplatiti a tek se sada okrecu stvari, pokrenes jedan kamen pokrece ti drugi, pokrecesdrugi on treci, treci cetvrti, cetvrti peti i puno kamenau pokretu. Sve imas u madarskom dokumentarcu:
 
Како нико не рече Мађарима да укину Keleti, Nyugati, Déli јер су на „ћоравим колосецима“? Ето, имају пролазну станицу Kelenföld. Шта ће им ове чеоне? Оне су превазиђене и старе. Чак ни Railjet не може да креће са њих. А шта, ипак може?

Сад озбиљно. Не знам кад ће људи у Србији схватити да нешто што је старо не мора бити и лоше. Наравно, постане лоше услед неодржавања, што лако може да се деси и са нечим новим након неколико деценија, а можда и година. И нови Прокоп ће једног дана постати стари, а ако се не буде одржавао, биће у истој ситуацији као ГЖС данас. Хоћемо ли онда правити нови нови Прокоп?

Друго, није ми јасно зашто неки сматрају да се ГЖС и Прокоп искључују. Ето, Будимпешта је најближи пример постојања оба типа станица. Више станица у чвору значи да је већа могућност да постоји станица у ближем окружењу крајњег одредишта путника, што значи и већи број путника. Додатна предност је ако је та станица близу историјског центра града. Заправо, у сваком уређеном граду се ово подразумева јер се тако обезбеђује масовни превоз за део града где су могућности за проширење капацитета друмских саобраћајница ограничени па се чак и намерно смањују.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=543876#p543876:37rhoh6j je napisao(la):
Nikola NS » 10 Jun 2018 03:25 pm[/url]":37rhoh6j]Како нико не рече Мађарима да укину Keleti, Nyugati, Déli јер су на „ћоравим колосецима“? Ето, имају пролазну станицу Kelenföld. Шта ће им ове чеоне? Оне су превазиђене и старе. Чак ни Railjet не може да креће са њих. А шта, ипак може?
Ima u tom filmu primedbe budimpestnim stanicama, poput da u Kelti samo stanu medunarodne a ne lokalne ili "border city trains". U Februaru je ÖBB na Ferencvaros otvorio novi dispader-centar za BalkanExpress ponudu. Grad konkurise sa Duisburgom za logistiku na putu svile. Nije Beograd u toj ligi i nece ni uskoro biti. Beograd sada ima cetiri prolazne stanica. Dovoljno za ono sto se krece trenutno i sledecih deset godina na tim kolosecima.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=543821#p543821:mk2cce5s je napisao(la):
spatiotecte » Ned Jun 10, 2018 1:38 pm[/url]":mk2cce5s]Ljude ce poceti da se bune i da reaguju tek kad budu videli sta su izgubili i koliko treba da se maltretiraju sa nedovrsenim Prokopom i onom rampom u Topcideru.
Rezultat je vec poznat unapred, gubitak ovog malog broja putnika na zeleznici.
Naravno. Nije ni Prokop ništa bolji. Uostalom, za mene Prokop i jeste promašaj veka, neuspeh i crna rupa Beograda br. 1 u svakom mogućem smislu.

Ali samo konstatujem zašto većini ljudi, bar za sad, neće nedostajati GŽS i njeni prateći objekti. Zato što je sve od tramvajskih šina na Savskom trgu pa do Save izgledalo ko neki industrijski park u Ukrajini 80ih godina. Što ne znači da branim BnV. Daleko od toga. Pa iznosio sam ja svoje ne baš lepo mišljenje o tom projektu više puta na odg. temi. Ali ako ima išta, bilo šta, što mi je drago kod tog projekta, to je što je bar pogurao rasčišćenje svog onog zapuštenog pičvajza između GŽS i Gazele. Sad to što se preteralo u tome, to je već druga priča, stoput prežvakana i sad već maltene gotova. Ali kažem, kad se setim na šta je ličila GŽS i sve to oko nje, neće mi uopšte nedostajati.

A da se ne lažemo, ne bi Železnice nikad to dovele u red, niti bi bilo ko od ovih ''modernih'' vlasti našao para i volje da sredi taj deo grada samo koristeći gradska i državna, odnosno javna sredstva. Nego bi to stajalo tako još 70 godina.
 
Nikola NS":2c607i1d je napisao(la):
Како нико не рече Мађарима да укину Keleti, Nyugati, Déli јер су на „ћоравим колосецима“? Ето, имају пролазну станицу Kelenföld. Шта ће им ове чеоне? Оне су превазиђене и старе. Чак ни Railjet не може да креће са њих. А шта, ипак може?

To ti je kao da porediš broj stanovnika u Istanbulu i Podgorici. Da li si svestan koji je broj polazaka putničkih vozova iz Budimpešte u odnosu na Beograd? Oko 20 puta veći!
 
orjen":1ydrhg8n je napisao(la):
ma u tom filmu primedbe budimpestnim stanicama, poput da u Kelti samo stanu medunarodne a ne lokalne ili "border city trains".

Ovo nije tačno, sa svake stanice ide određen broj lokalnih vozova uključujući i Keleti. Sa određenih stanice uopšte ne postoji direktan izlaz ka određenim smerovima, baš upravo zato što su stanice građene od strane različitih kompanija u 19. veku. Tek je osnivanje Mađarskih železnica ujedinilo pruge u Budimpešti. Zbog toga vozovi (naročito lokalni) u različitim smerovima polaze sa različitih stanica. Velika većina međunarodnih polazi sa Keleti, ali evo od decembra su EC vozove za Prag, Hamburg i Varšavu prebacili na Nyugati, da se ne bi voz petljao po predgrađu 15 minuta duže da bi došao do Keletija.
 
Hvala na ispracvi. Prema tom filmu broj putnika od pogranicnih gradova prema Budimpesti iz pravca prema Beograda u MAVu je najnizi spram jednog. Ali kazu i da je i putnicka saobracajnica od znacaja. Razlog tome sto nema putnika je paralelni autoput, i polozaj mesta kroz koji ne bas ne uvek prolazi direktno pruga nego je nekoliko kilometra udaljena. Daju i neke zavete za valorizirzaciju, gradnjom industrijskih zona i urbanisacijom mesta pored kojih pruga prolazi. Jos pisu/govore o Keleti i drugim stanicama koje nisu najbolje resenje putnicima. Samo je tekst malo pobrkan pa je tesko izvuci smisao.
 
Dobro i šta sad, oćemo da gledamo filmić na ovoj temi preko slika, kadar po kadar...?
 
Morama sve to da ga dekonstruisamo. Kadar po kadar. Kao da se radi o Hamletu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=543881#p543881:2f8wg14s je napisao(la):
WLABmz » Нед Јун 10, 2018 4:42 pm[/url]":2f8wg14s]
Nikola NS":2f8wg14s je napisao(la):
Како нико не рече Мађарима да укину Keleti, Nyugati, Déli јер су на „ћоравим колосецима“? Ето, имају пролазну станицу Kelenföld. Шта ће им ове чеоне? Оне су превазиђене и старе. Чак ни Railjet не може да креће са њих. А шта, ипак може?

To ti je kao da porediš broj stanovnika u Istanbulu i Podgorici. Da li si svestan koji je broj polazaka putničkih vozova iz Budimpešte u odnosu na Beograd? Oko 20 puta veći!

Наравно, да сам свестан. Био сам на Келетију барем десетак пута и већ на први поглед је јасно да има много више путника у Београду. У јутарњем шпицу реке људи буквално излазе из возова. Кад се додају и остале станице, та разлика је и већа. Али нисам ни рекао да Београд треба да има 3 чеоне станице (још те будимпештанске станице имају већи број колосека и од ГЖС и од Прокопа, једино за Déli нисам сигуран) већ једну коју и сад има. Евентуално, због дизел гарнитура оставити и Дунав станицу као чеону када се укине пруга око Калемегдана.

С друге стране, београдске станице имају много већи потенцијал за раст. Наравно да неће достићи број путника који има Будимпешта због мање густине железничке мреже у Србији и самог географског положаја Србије, али има довољно потенцијала и за ГЖС и за Прокоп. Ту треба рачунати на међународни, унутрашњи и градско-приградски саобраћај. Кад се већ гради пруга ка Будимпешти, реално је очекивати да се повећа број возова за Беч, Будимпешту, можда и Праг, Суботицу, Нови Сад итд. Велики потенцијал је на осталим правцима. Ка Нишу има свега 3-4 брза, а требало би да буде макар на свака два сата, а у појединим деловима дана и на сат времена. До Пожаревца, Чачка и Краљева ни нема возова иако је пруга потпуно електрификована. Да има довољно возних средстава, за Чачак и Краљево би могли већ сада да крену, а за Пожаревац када се заврши ремонт Јајинци - Мала Крсна. Даље, Крагујевац, Крушевац и Шабац такође немају директан воз до Београда, а нису тако далеко од коридора и електрификоване пруге. Све су то градови до којих има доста полазака аутобуса и потенцијал за више возова.

Ту је и БГ воза до Младеновца, Лазаревца, а зашто не и Панчева и Инђије. Све је извеснија и пруга до аеродрома.

Наравно, за све ово треба возних средстава, али то је прича за другу тему. Само желим да кажем да има потенцијала и за ГЖС и за Прокоп ако је заиста циљ развој железничког саобраћаја у Србији. Ако није, онда је Прокоп довољан.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=543894#p543894:3adhojva je napisao(la):
orjen » Ned Jun 10, 2018 5:27 pm[/url]":3adhojva]Hvala na ispracvi. Prema tom filmu broj putnika od pogranicnih gradova prema Budimpesti iz pravca prema Beograda u MAVu je najnizi spram jednog. Ali kazu i da je i putnicka saobracajnica od znacaja. Razlog tome sto nema putnika je paralelni autoput, i polozaj mesta kroz koji ne bas ne uvek prolazi direktno pruga nego je nekoliko kilometra udaljena.

Ni ovo boldovano nije tačno. Autoput ide ka Segedinu preko Kečkemeta, dakle u domaćem saobraćaju je konkurent pruzi Pešta - Segedin, a ne Pešta - Kelebija. Tačno je da pruga prolazi između nekih mesta, umesto kroz mesta, pa stanice imaju naziv dva mesta (npr. Kunszentmiklos-Tass), ali je najveći razlog što nema putnika u domaćem saobraćaju je to što su usputna mesta sve selendre. Jedina dva vrlo sitna grada su Kiškereš i Kiškunhalaš.
 
Vrh