Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Jači ulaz ka BGD nego izlaz iz Niša a rampa nije ušla u projekat proširenja pa su verovatno dali primat tom pravcu

Ovih dana je Jagodina puštena u 2 +2 režimu a uskoro će imati 3+2.

Takodje se i Rudnici Aleksinački privode kraju i imaće 3+2.
Ma ok je da kada se primeti da je veći nalet da prebace, ali ja kad god sam prošao u zadnjih par meseci, uvek bude na izlazu čekanje.
 
Znači ovako dolazimo do toga da su određene putarine jeftinije u evrima nego u dinarima :D
Ne mora da znači, nekad je skuplje, nekad malo jeftinije, jednostavno je tako. Bat-Lapovo je 20 dinara, Batočina-Markovac je 50, u evrima su i jedna i druga po 50 centi (čak i za motore, 10 i 30 dinara je isto 50 centi). Cena od 110 dinara je u evrima 1 evro, a 120 je 1,5€... Itd. Uglavnom je jeftinije u dinarima, ali neznatno.
 
Na ovim stranicama često iznosim iskustva naših komšija pa evo jednog prevedeng teksta iz Grčke o mogućnosti prelaska na Free Flow i kako su oni to ugovorom o koncesiji predvideli.
Naime autoput Atiki Odos su od Oktobra ove godine dali u koncesiju konzorcijumu GEk-Terna.

Promjena vlasnika Attiki Odosa donosi smanjenje putarine , pa čak i njihovo ukidanje, na tradicionalan način na koji rade.
Od oktobra, kada Attiki Odos po novom ugovoru bude ustupljen novom koncesionaru, GEK TERNA, za cijenu od 3,27 milijardi eura.

I po svemu sudeći neće biti jedini, budući da je novim ugovorom, koji je dostavljen Skupštini, predviđeno ukidanje putarine, kakve smo poznavali do danas.

Ugovorom je predviđeno da koncesionar Gek Terna može da ugradi potpuno automatizovan sistem prelaza sa slobodnim protokom vozila, ali i da bez obzira da li je ovaj sistem instaliran kod vozača kazni sve one koji prolaze bez plaćanja i dužni su da plate ne samo putarinu, nego i kaznu od 50 eura .

Koncesionar, kako je navedeno u ugovoru, može "ugraditi potpuno automatizovan sistem upravljanja prelazima i naplate putarine sa slobodnim protokom vozila (free flow system)". U tom slučaju, koncesionar će imati obavezu da "obezbedi postavljanje neophodnih koridora za ručnu naplatu putarine, kako bi opsluživali korisnike koji nisu nabavili odgovarajuću elektronsku opremu".

Ugovorom je ova obaveza postavljanja trake za ručnu naplatu predviđena za najmanje jednu od traka na svakoj naplatnoj stanici. Ovo će, kao što sve pokazuje, biti slika budućnosti Atike Odos.

Vozači koji su unaprijed platili e-propusnicu proći će kroz putarinu bez zaustavljanja
Oni koji nisu platili unaprijed bit će gurnuti u jedan prolaz za ručnu naplatu


Ovaj aranžman je, naravno, posebno koristan za koncesionara, jer se ekonomska efikasnost i efektivnost upravljanja autoputem znatno povećava kada većinu putarine plaćaju korisnici unaprijed.

Ali šta će biti sa onima koji plaćaju putarinu a da ništa ne plaćaju.

Ugovor u potpunosti osigurava koncesionara od ovog rizika i svaku inicijativu "ne plaćam" pretvorit će u neugodno iskustvo. Njime je propisano da koncesionar izdaje potvrde o neplaćanju putarine, uz koju će biti priložena jasna fotografija registarskog broja vozila i evidentiranje vremena prolaska i potvrda nadležnog organa o podacima dužnika (organ će biti u obavezi da ovu potvrdu izda u roku od pet dana).

Ovim procesom će biti potpuni dokaz o prolasku vozila bez plaćanja putarine. Vlasnik vozila biće u obavezi da plati ne samo taksu od 2,5 evra, već i 20-struku kaznu , odnosno još 50 evra. Ako varalica ne plati, koncesionar će izdati sudski nalog za plaćanje.

Međutim, tu sankcije neće biti iscrpljene, jer će i nadležni državni organi imati mogućnost da izreknu sankcije koje predviđa KOK. Odnosno, administrativna kazna od 200 eura i, potencijalno, oduzimanje vozačke dozvole, vozačke dozvole i državnih tablica vozila na 20 dana
.


Zaključak je da ako ste pratili razvoj dogadjaja oko Hrvatskih cestarina ali i Francuskih mi ustvari imamo nastavak šarenih propisa od zemlje do zemlje od koga vozače samo boli glava.

Prosto je neverovatno da EU kao takva ne može da propiše jedinstvena pravila na svojoj teritoriji o naplati putne takse.!!!
 
U nedostatku informacija o zajedničkim tagovima sa Bosnom,Grčkom ili Hrvatkskom ili sličnim temma evo vesti o promeni sistema naplate u državi Danskoj.

Од 1. јануара 2025. садашња обавезна вињета евра више се неће примењивати у Данској. То ће бити замењено наплатом путарине на аутопуту за камионе која ће зависити од емисије ЦО2 из возила. Ово има за циљ да теретни транспорт буде еколошки прихватљивији.

Према данском министарству пореза, путарина на аутопуту заснована на километрима ће се у почетку примењивати на камионе са максималном дозвољеном бруто масом од 12 тона или више од 1. јануара 2025. године.

Од 2027. године путарином ће бити погођени и камиони тежине 3,5 тоне и више. Са овом променом, Данска прилагођава свој систем наплате путарине реформисаним смерницама ЕУ за путеве (или смерницама за евровињете), које обезбеђују диференцијацију ЦО2. Биће проширена и мрежа путева са наплатом путарине у две фазе.

Прво ће бити наплаћено око 10.900 километара, а затим око 75.000 километара од 2028. године, што ће обухватити све јавне путеве.

Сунд ог Бӕлт Холдинг А/С , који је такође одговоран за наплату путарине на Великом Белту и Ересунду, биће одговоран за наплату путарине у име државе.
 
Ne znam da li je bilo ili ne, al možda nekom bude korisno, vidim da na ananasu ima da se kupi tag, enpay firma prodaje, 2022 je cena, standardno.
 
Ne znam da li je bilo ili ne, al možda nekom bude korisno, vidim da na ananasu ima da se kupi tag, enpay firma prodaje, 2022 je cena, standardno.
ENPay prodaje postpaid tagove putem ANANAS, PETROL pumpe, MTEL Austrija, Sava Car tehnički, A1, Mastercard, UniCredit ... ako postaviš stvari kroz pravu vizuru shvatiš da rade sve što je čist biznis što nema veze sa politikom i bratijom...
 
Pozdrav!
Odvalih pre neki dan rampu u NS.
Ima li osnova da tuzim puteve?

Tag mi je dao signal da sam ocitan, i uredno mi je stigao racun, sto znaci da je sistem defintivno radio (ovaj sto prepoznaje tag).

Kad mi je ocitao tag, ja sam prebacio nogu na gas, tako da zaustavljanje apsolutno nije bilo moguce.

Imao sam stalno situaciju sa jednim kolima kad ne bi ocitao tag - ne bi otvorio rampu i ja bih naravno stigao da se zaustavim i sve OK.

Medjutim ovde je tag ocitan, ali kad sam dosao do semafora video sam crveno svetlo i tad sam poceo da kocim, medjutim bese kasno, rampa se spustila. Sreca pa je bilo dovoljno mesta da izbegnem rampu karoserijom, ali je je potrefila retrovizor.
Steta nije neka, mislim CCA 50 Eur treba da se ispolira retrovizor i ne znam koliko da se zameni zmigavac cija je plastika napukla.
Ima li osnova da se naknada stete trazi od Puteva?

Policija je imala pametnija posla, pa bi ih trebao cekati satima da izadju da naprave izvestaj.
Ali imam ovaj snimak.


Snimak ima i zvuk inace, gde se jasno cuje da sam ocitan, barem tag...

Inace prosao sam kroz 100 naplatnih stanica i u ovakvim situacijama bi rampa ili ostala gore, ili bi krenula dole pa se odma vratila nazad....
 
Poslednja izmena:
Pozdrav!
Odvalih pre neki dan rampu u NS.
Ima li osnova da tuzim puteve?

Tag mi je dao signal da sam ocitan, i uredno mi je stigao racun, sto znaci da je sistem defintivno radio (ovaj sto prepoznaje tag).

Kad mi je ocitao tag, ja sam prebacio nogu na gas, tako da zaustavljanje apsolutno nije bilo moguce.

Imao sam stalno situaciju sa jednim kolima kad ne bi ocitao tag - ne bi otvorio rampu i ja bih naravno stigao da se zaustavim i sve OK.

Medjutim ovde je tag ocitan, ali kad sam dosao do semafora video sam crveno svetlo i tad sam poceo da kocim, medjutim bese kasno, rampa se spustila. Sreca pa je bilo dovoljno mesta da izbegnem rampu karoserijom, ali je je potrefila retrovizor.
Steta nije neka, mislim CCA 50 Eur treba da se ispolira retrovizor i ne znam koliko da se zameni zmigavac cija je plastika napukla.
Ima li osnova da se naknada stete trazi od Puteva?

Policija je imala pametnija posla, pa bi ih trebao cekati satima da izadju da naprave izvestaj.
Ali imam ovaj snimak.


Snimak ima i zvuk inace, gde se jasno cuje da sam ocitan, barem tag...

Inace prosao sam kroz 100 naplatnih stanica i u ovakvim situacijama bi rampa ili ostala gore, ili bi krenula dole pa se odma vratila nazad....
Можда се јави неко са истим искуством али оно што знам је да их све у таквом случају одбију јер у упутству има ставка да следеће возило у ЕНП траку може ући тек кад се претходном спусти рампа.
Има и тачка са брзином и растојањем али то је ипак тешко доказати.
 
Pozdrav!
Odvalih pre neki dan rampu u NS.
Ima li osnova da tuzim puteve?

Tag mi je dao signal da sam ocitan, i uredno mi je stigao racun, sto znaci da je sistem defintivno radio (ovaj sto prepoznaje tag).

Kad mi je ocitao tag, ja sam prebacio nogu na gas, tako da zaustavljanje apsolutno nije bilo moguce.

Imao sam stalno situaciju sa jednim kolima kad ne bi ocitao tag - ne bi otvorio rampu i ja bih naravno stigao da se zaustavim i sve OK.

Medjutim ovde je tag ocitan, ali kad sam dosao do semafora video sam crveno svetlo i tad sam poceo da kocim, medjutim bese kasno, rampa se spustila. Sreca pa je bilo dovoljno mesta da izbegnem rampu karoserijom, ali je je potrefila retrovizor.
Steta nije neka, mislim CCA 50 Eur treba da se ispolira retrovizor i ne znam koliko da se zameni zmigavac cija je plastika napukla.
Ima li osnova da se naknada stete trazi od Puteva?

Policija je imala pametnija posla, pa bi ih trebao cekati satima da izadju da naprave izvestaj.
Ali imam ovaj snimak.


Snimak ima i zvuk inace, gde se jasno cuje da sam ocitan, barem tag...

Inace prosao sam kroz 100 naplatnih stanica i u ovakvim situacijama bi rampa ili ostala gore, ili bi krenula dole pa se odma vratila nazad....
Preporučujem da se ne izlažete nepotrebnim troškovima, jer, na osnovu snimka koji ste prikazali vidi se, više nego očigledno, prevelika brzina prolaska kroz naplatnu rampu (ograničenje je 40 km/sat, preporučena brzina za ENP korisnike je 30). Inače, jedno upozorenje, trenutno je kvar na NS Ćuprija, na ulazu u pravcu Beograda ne radi antena, pa se korisnicima sa TAG-ovima dele kartice, što je normalno u takvim situacijama, međutim, velika većina korisnika ne sklanja TAG uređaj u zaštitnu foliju, pa na izlazima gde je kombinovana naplata dolazi do skidanja ili zaduživanja (u zavisnosti da li je pripejd ili postpejd) za nelogične iznose. Koleginice u Batočini jedva stižu da ispišu sve reklamacije, koje će, nadam se, da budu usvojene, ali ponavljam, jeste u pitanju kvar sistema, ali do nelogičnog iznosa dolazi usled nepravilnog korišćenja, bilo zbog neodgovornosti, nemara, ili neznanja. Dok sam bio tamo, za sat vremena, samo je jedan korisnik PRAVILNO uklonio TAG uređaj i normalno platio po kartici, dok ostali to nisu činili, a onda napravili zastoj, te čekali u redu da se popune reklamacije.
 
Brzina je apsolutno jednaka brzini vozila ispred mene. I ako je do brzine zašto se oglasio tag?
Tj logično je da ako sistem ima informacije iz taga, da pušta.
Reč je o tome da je sistem zakazao, a što se vidi po rampi koja je prethodno više puta bila udarena. Vidi se na snimku.
 
@Dalmatinac
Na snimku se vidi da se rampa spusta jer je upravo jedno vozilo proslo tik ispred tebe. Ti si naleteo bukvalno iza njega, da si samo malo usporio/prikocio, rampa bi se podigla i prosao bi bez problema... BIP i rampa nisu 100% sinhronizovane, otuda i verovatno taj mali delay (kasnjenje).
 
Brzina je apsolutno jednaka brzini vozila ispred mene. I ako je do brzine zašto se oglasio tag?
Tj logično je da ako sistem ima informacije iz taga, da pušta.
Reč je o tome da je sistem zakazao, a što se vidi po rampi koja je prethodno više puta bila udarena. Vidi se na snimku.
Brzina je samo jedan od faktora koje sistem proverava, pored uredne naplate (mogućnost da nema dovoljno sredstava, kod pripejd uređaja). Signal sa TAG uređaja se pomoću antene "primi", obradi i povratna informacija se ponovo, preko antene, zabeleži na TAG uređaj. Ne znam da li je iko primetio, ali na svakom ulazu u svaku traku na naplatnim rampama postoji semafor sa žutim trepćućim svetlom, značenje ovog signala je definisano ZOBS-om, da ne ispadne da pametujem. Naplatne rampe nisu otvoren put bez prepreka, postoje fizičke barijere, tu rade ljudi, kreću se trakama u slučaju neke intervencije, ne shvatam kako to nije jasno, znači oprezno, polako, sa posebnom pažnjom treba proći kroz naplatnu rampu. Kupovinom TAG uređaja niko nije dobio NIKAKVO VEĆE ILI PREČE PRAVO PROLASKA, nego samo MOGUĆNOST da se prođe bez zaustavljanja kroz naplatnu rampu, što, na žalost, mnogima nikad neće biti jasno (pita me čovek koji je čekao par sekundi "zašto ja čekam, ja ovo plaćam...?"; "Pa, gospodine, SVI PLAĆAJU, vi čak i manje od ostalih, jer imate mogućnost ostvarivanja popusta, da se ja pitam imali bi posebnu traku za prolazak ali bi i plaćali duplu cenu putarine zato što želite privilegije..."). Konkretno, prijatelju, mislim da ste još i dobro prošli samo sa ogrebotinom na retrovizoru, i pritom niste oštetili motku rampe (delimično su elastične, imaju i gumenu zaštitu ispod), mnogima su popucale šoferšajbne ili spojleri na kamionima koji koštaju neuporedivo više. Poenta je u tome da treba uvek prvo da se uverite da je sve u redu, da je baš Vaš TAG očitan, da se baš Vama rampa podigla, pa tek onda, kako kažete, "po gasu"...
 
На крају крајева, постоји и семафор с десне стране. Нема овде основа за тужбу.
 
U konkretnom slučaju nije problem u brzini vozila, već u odstojanju između dva vozila. Drugo vozilo je ušlo u zonu skeniranja TAG-a dok se prvom vozilu još uvek podizala rampa, tako da se taj sistemski ciklus prolaska prethodnog vozila još nije završio i ne može da obradi novi zahtev za prolazak. To se zaista i vidi na ekranu sa strane koji pokazuje crveno svetlo.
Rampa bi inače trebalo da se u ovakvim situacijama na pola spuštanja opet podigne, samo ukoliko se održava pravilno odstojanje. Drugo vozilo bi sa blagim usporavanjem prošlo bez problema, ipak nije ovo zeleno svetlo na semaforu i treba obratiti pažnju.

Uostalom pre rampe saobraćajni znakovi to i poručuju, po zakonu svako treba bez obzira na način naplate da stane ispred rampe i onda nastavi.

32) znak “zabrana prolaza bez zaustavljanja” (II-32), (II-32.1) i (II-32.2) koji označava naredbu vozaču da zaustavi vozilo iz razloga označenog na znaku (carinarnica, policija ili naplatno mesto za putarinu)

1730742844181.png
 
Ali na traci za ENP obično stoji dopunska tabla.

Doduše nema ih na svim stanicama.Nisu stigli da postave svuda.

Najtačnije opisan razlog je ustvari brzina prolaska jer siatem često ne suspe da obradi vozilo a i rampa je mehanički element koji ima svoju brzinu dizanja od 1.4 sekunde.


Za to vreme vozilo prelazi oko 20 metara

Zato su u tom uputstvu i stavili tih nekoliko odredbi koje sam gore naveo.

Mnogi semafor na displeju ne vide i pristalica sam starog tipa semafora koji je bio klasična laterna sa crvenom i zelenom laternom.
Screenshot_2024-11-04-19-39-21-291_com.android.chrome-edit.jpg


Screenshot_2024-11-04-19-54-26-533_com.android.chrome-edit.jpg
 
Poslednja izmena:
Da rešimo sve nedoumice oko korišćenja TAG uređaja dovoljno je pročitati uputstvo, dostupno na zvaničnom sajtu JP PUTEVI SRBIJE. Evo direktnog linka:
Obratiti pažnju na prvu rečenicu:
1730748408844.jpeg

Nepridržavanje Uputstva za korišćenje je takođe definisano:
1730748469399.jpeg
 
Pozdrav!
Odvalih pre neki dan rampu u NS.
Ima li osnova da tuzim puteve?

Tag mi je dao signal da sam ocitan, i uredno mi je stigao racun, sto znaci da je sistem defintivno radio (ovaj sto prepoznaje tag).

Kad mi je ocitao tag, ja sam prebacio nogu na gas, tako da zaustavljanje apsolutno nije bilo moguce.

Imao sam stalno situaciju sa jednim kolima kad ne bi ocitao tag - ne bi otvorio rampu i ja bih naravno stigao da se zaustavim i sve OK.

Medjutim ovde je tag ocitan, ali kad sam dosao do semafora video sam crveno svetlo i tad sam poceo da kocim, medjutim bese kasno, rampa se spustila. Sreca pa je bilo dovoljno mesta da izbegnem rampu karoserijom, ali je je potrefila retrovizor.
Steta nije neka, mislim CCA 50 Eur treba da se ispolira retrovizor i ne znam koliko da se zameni zmigavac cija je plastika napukla.
Ima li osnova da se naknada stete trazi od Puteva?

Policija je imala pametnija posla, pa bi ih trebao cekati satima da izadju da naprave izvestaj.
Ali imam ovaj snimak.


Snimak ima i zvuk inace, gde se jasno cuje da sam ocitan, barem tag...

Inace prosao sam kroz 100 naplatnih stanica i u ovakvim situacijama bi rampa ili ostala gore, ili bi krenula dole pa se odma vratila nazad....
Dobro si prošao. Voziš ko Babić, a za razliku od njega si samo ogrebao retrovizor...
 
Nisam uopste besan, niti ljut niti bilo sta.

Diskutujemo o radu rampi, koji nije konzistentan vec se razlikuje od stanice do stanice.

Evo jos jedan snimak. Na njemu me nije ocitalo i nije bilo zvucnog signala. Brzina bila daleko veca (izmedju 50 i 60), pa sam se zaustavio sa prostorom "na bacanje".​

Stvar je u tome sto me je sistem prepoznao a i nije, to je sustina.​

Cemu signal ako ce ti spustiti rampu?​

Onda nije trebao taj signal, nego samo semafor.



@Gillebrzan, to je cisto ogradjivanje od odgovornosti.​


Ovo da treba cekati spustanje, apsolutno nije tacno.
Kad postoji kolona vozila, rampa bi se bez obzira spustala na vozila u koloni. A to sigurno nije slucaj... Kod ove rampe bi se upravo to mozda i desilo.

Ovo nije nesto za nagadjanje, ovo se moze videti na bilo kom snimku sa naplatne rampe. Imate youtube, pogledajte i sami kako u tim snimcima radi sistem kad ide vozilo za vozilom.

Kao nekome ko se bavi programiranjem i automatikom, deluje mi da niisu azurirali softver ili hardver na svim naplatnim stanicama.

Uostalom, razvio sam i softver za upravljanje automatikom, koji koristi LPR sistem. Rampu podizem prepoznavanjem tablica, ili radio signala, ili unosenjem pina, ili uz pomoc RFID, ili uz pomoc AI softver prepoznaje da li je vozilo iz kategorije "hitna sluzba" pa podize rampu.

Ono sto je cudno je kako to da oni nisu uvezali sistem LPR i sistem ucitavanja TAG uredjaja, jer kad imaju ID TAG-A, imaju i tablice i sve zivo, nema potrebe da se LPR pita dalje bilo sta.
 
Vrh