Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Ја сам имао ситуацију на Врчину да сам у моменту када сам пружао паре и картицу кроз прозор руком закачио прозор и испала ми картица из руке право у врата, упала уз прозор унутар врата. Девојка је била љубазна, рекла ми да добро погледам и да пробам да је извадим, да не журим и да се не обазирем на возила иза која су почела да свирају одмах... Минут-два сам пробао да је извадим и нисам успео те да не бих задржавао људе иза, решио одмах да платим "казну". Платио сам око 2000 динара.

@StaraMo Шта се деси када на камиону не може да се види лепо таблица због блата/снега, а ЕНП је пролаз? Да ли ће очитати ТАГ и отворити рампу?
 
Čitam ovo oko novog sistema u HRV - Free Flow bez naplatnih rampi / "oko sokolovo".
Ono što iz svega što sam pročitao nisam uspeo da pronađem je šta sa korisnicima koji jednostavno neće da se automatizuju, nemaju, ne umeju (70+ ljeta) ili samo ne žele da vežu platnu karticu - npr. stranci koji se voze jednom godišnje ili jednom u životu ka HRV primorju ... Kako će oni platiti upotrebu drumova, cesta i puteva kroz novi sistem?

Kako se registrirati​

HAC je objavio i kako će se sve obavljati registracija:

  • putem nove javne web-stranice (korisnik unosi registracijsku oznaku vozila i podatak o bankovnoj kartici koja će biti korištena za podmirivanje troškova),
  • putem mobilne aplikacije
  • registracijom u prodajnim uredima Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara
  • neposredno na ulasku u autocestu na jednoj od namjenskih staza za brzu registraciju (vozilo treba ući u registracijsku stazu, kratko se zaustaviti kako bi sustav automatski prepoznao registracijsku oznaku vozila i kako bi korisnik sam unio podatke o bankovnoj kartici)
  • kod nekog od prodajnih partnera (benzinske postaje, postaje za tehnički pregled itd.)
  • kupnjom ENC uređaja (putem javne web-stranice i s dostavom na željenu adresu, u prodajnim uredima Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara ili odlaskom kod nekog od prodajnih partnera).
Postojeći ENC korisnici morat će samo povezati ENC uređaj s registarskom oznakom vozila. Teška vozila za koje je ENC obavezan također će morati uređaj povezati s registarskom oznakom vozila.

Iz HAC-a napominju i kako će stranci, odnosno turisti jednostavno i brzo moći obaviti registraciju putem većeg broja različitih kanala prodaje, a ENC će se moći kupiti preko web-portala. "Očekuje se uglavnom korištenje putem anonimne registracije (potrebna registarska oznaka i kreditna kartica)", dodaju.
 
Ја сам имао ситуацију на Врчину да сам у моменту када сам пружао паре и картицу кроз прозор руком закачио прозор и испала ми картица из руке право у врата, упала уз прозор унутар врата. Девојка је била љубазна, рекла ми да добро погледам и да пробам да је извадим, да не журим и да се не обазирем на возила иза која су почела да свирају одмах... Минут-два сам пробао да је извадим и нисам успео те да не бих задржавао људе иза, решио одмах да платим "казну". Платио сам око 2000 динара.

@StaraMo Шта се деси када на камиону не може да се види лепо таблица због блата/снега, а ЕНП је пролаз? Да ли ће очитати ТАГ и отворити рампу?
Pustiće,ali istovremeno pravi oznaku sistemu koju posle drugi sektor kontroliše i analizira sve kamere da bi se sprečile malverzacije.Ako nije dobro iščitao ceo broj tada se traži asistencija osoblja trenutno na licu mesta.
 
Poslednja izmena:
Čitam ovo oko novog sistema u HRV - Free Flow bez naplatnih rampi / "oko sokolovo".
Ono što iz svega što sam pročitao nisam uspeo da pronađem je šta sa korisnicima koji jednostavno neće da se automatizuju, nemaju, ne umeju (70+ ljeta) ili samo ne žele da vežu platnu karticu - npr. stranci koji se voze jednom godišnje ili jednom u životu ka HRV primorju ... Kako će oni platiti upotrebu drumova, cesta i puteva kroz novi sistem?
To je verovatno sad već teren ljudskih prava i zakona koji to reguliše.
Pošteno bi bilo da su dozvolili opciju uplate u pošti na primer a po zaduženju datog registrskog broja ili uplatom preko keš automata kakav imamo na javnim garažama.Jednostavno parkiramo se na pumpu itd ,pridjemo automatu ukucamo svoj broj vozila i dobijemo upustva za plaćanje.

Videćemo detalje,projekat će im biti gotov posle Nove godine pa će neke stvari biti jasnije.Nije ni sa tablicama uvek sve jednostavno,dupliranje brojeva itd,svi smo vidjali BG tablice nekog grada u Italiji ili slične oznake ,biće i snega i leda,biče problema jer prema EU nemaju granice, ali dobro krenuli su u to pa će vremenom rešavati.
 
Poslednja izmena:
Ја сам имао ситуацију на Врчину да сам у моменту када сам пружао паре и картицу кроз прозор руком закачио прозор и испала ми картица из руке право у врата, упала уз прозор унутар врата. Девојка је била љубазна, рекла ми да добро погледам и да пробам да је извадим, да не журим и да се не обазирем на возила иза која су почела да свирају одмах... Минут-два сам пробао да је извадим и нисам успео те да не бих задржавао људе иза, решио одмах да платим "казну". Платио сам око 2000 динара.
Podsetilo me na mene - kartica mi stajala na mestu, dosta automobila ispred, i ja uzeo novčanik da odvojim sitan novac i spustio na suvozačko sedište sa kartice. Kako sam se pomerio par metara napred, zapala kartica kroz suvozačko sedište, unutra između leđa i sedišta.

Pokušavao da dohvatim, pokušavao, neće pa neće, a znam da je tu. Na kraju platio Subotica Novi Sad oko 1000 umesto 240, koliko je tad bilo.

Svakako sam odavno sa tag uređajem, ali si me podsetio, iza naravno svi sviraju, kolona je baš bila velika. Na šalteru su bili korektni jedno 30-40s, al su i oni posle onako počeli malo da negoduju, al verovatno zato što je baš ogromna gužva bila.

Došao na destinaciju, ne mogu da nađem karticu nema trika, zavlačio ruku, neće i neće. Tek posle jedno mesec dana našao, sa zadnjeg sedišta se lepo vidi, pala dole 🤣 Bacio sam je da se ne brukam da sam nesposoban hahaha 🤣
 
Takozvani troškovi obrade ili kazna kako god svoje korene vuče iz vremena kada je naplata sa karticama počela pa su ljudi koji idu iz Niša i obrnuto skapirali da im je ista cena na izlazu pa su kroz ulaznu rampu samo prolazili.
Tada su rampe bile na ulazima bile stalno podignute jer su bile stare i spore a radile su samo na naplati.

Dodatno su zaštićeni i natpisom da karticu morate sačuvati i predati je na izlazu neoštećenu.

Situacija je da kada se to desi korisniku sa bližih stanica da dolazi obično do jako burne rasprave.

Istini za volju oni tu imaju više papirologije jer se takva vozila posebno zavode itd,mada je sve kompjuterski svakako stoji činjenica da je korsnik došao na stanicu zatvorenog sistema gde se u tom trenutku ne može jasno utvrditi mesto ulaska a opet prolaz se mora osloboditi za druge korisnike pa je najbolje poštovati pravila.
Bravo, direktore, na razumevanju, ali ovo je još jedna od tema koju mnogi korisnici apsolutno ne razumeju i vrlo često dolazi do konfliktnih situacija. Prvo, nije to nikakva "kazna", već je sistem dizajniran po jednostavnom principu: ulaz na auto-put, izlaz sa auto-puta, a putarina se naplaćuje po pređenom kilometru između ulaza i izlaza. Ja, kao radnik, mogu da "verujem na reč" odakle ide učesnik u saobraćaju koji nema odgovarajuću karticu, međutim, sa kompjuterom NEMA RAZGOVORA, on samo prepoznaje IMA kartica (cena je već unapred formirana za deonicu) ili NEMA kartica (cena je obračunata za NAJDUŽU RELACIJU na toj deonici, za tu kategoriju vozila, uvećana za 460 dinara tkzv. "manipulativnih troškova"). To nisu troškovi koji uključuju MOJ RAD, jer je to za mene redovna naplata (SVAKO vozilo mora da bude naplaćeno, čak i besplatni korisnici, gde je samo cena 0 (nula) dinara), nego kasniju dopunsku obradu i proveru svake takve ANOMALIJE, koju obavljaju druge službe u preduzeću. Ista cena je Zakonom propisana i u slučaju fizički oštećene kartice (mokra, iscepana, puno izgužvana...), jer takva kartica NE SME da se ubacuje u čitač kartica, jer bi to moglo da izazove kvar čitača. Takođe, isto je i u slučaju "NELOGIČNE KARTICE", odn. kad neko izvrši polukružno okretanje PRE NAPLATNE RAMPE, dakle preko pune linije, ili iza same rampe, ako ustanovi da se uključio u pogrešnom smeru (ne može da se izađe sa auto-puta na istoj naplatnoj rampi na kojoj ste ušli), jer su takve radnje STROGO ZABRANJENE NA AUTO-PUTU (kretanje unazad i polukružno okretanje), a takođe i u slučaju ISTEKLE KARTICE (kartica važi 24 sata i NIJE DOZVOLJENO ZADRŽAVANJE NA AUTO-PUTU duže od tog vremena, SVE TO LEPO PIŠE NA KARTICI). Pored kamera koje beleže prolaske na osnovu kojih se izračunava prosečna brzina (na SVIM rampama u Srbiji i na još desetina portala na auto-putevima), za sada ovakvo ponašanje učesnika prolazi nekažnjeno (osim ako se baš u neposrednoj blizini nalazi patrola saobraćajne policije), tako da je plaćanje "nelogičnog iznosa" još i najbezbolnija stvar koja može da se desi, da ne govorimo o ugrožavanju bezbednosti saobraćaja takvim radnjama, stvaranju gužvi i zastoja, te dodatnog posla oko obrade podataka (na stotine, na dnevnom nivou).
 
Najduža deonica sistema auto-puteva u Srbiji je auto-put Beograd-Niš-Preševo-Dimitrovgrad, kome se priključuje Moravski koridor. Na ovoj deonici cene nelogične/izgubljene kartice su za I kategoriju 2350 dinara, a za najskuplju, IV kategoriju je 11.820 dinara.
 
Podsetilo me na mene - kartica mi stajala na mestu, dosta automobila ispred, i ja uzeo novčanik da odvojim sitan novac i spustio na suvozačko sedište sa kartice. Kako sam se pomerio par metara napred, zapala kartica kroz suvozačko sedište, unutra između leđa i sedišta.

Pokušavao da dohvatim, pokušavao, neće pa neće, a znam da je tu. Na kraju platio Subotica Novi Sad oko 1000 umesto 240, koliko je tad bilo.

Svakako sam odavno sa tag uređajem, ali si me podsetio, iza naravno svi sviraju, kolona je baš bila velika. Na šalteru su bili korektni jedno 30-40s, al su i oni posle onako počeli malo da negoduju, al verovatno zato što je baš ogromna gužva bila.

Došao na destinaciju, ne mogu da nađem karticu nema trika, zavlačio ruku, neće i neće. Tek posle jedno mesec dana našao, sa zadnjeg sedišta se lepo vidi, pala dole 🤣 Bacio sam je da se ne brukam da sam nesposoban hahaha 🤣
Dobro je što ste je bacili, jer da je ostala u vozilu, mogli bi ste Vi, ili neko drugi ko vozi taj auto, da je greškom da drugom prilikom, gde bi je sistem očitao kao "isteklu" karticu i ponovo bi platili maksimalan iznos.
 
Problemi koje doživljavaju zaposleni na rampama i iskustva korisnika i forumaša su donekle i posledica što od početka 80' tih godina od kada imamo zatvoreni sistem naplate po kilometru niko nikada od nadležnih nije pomislio da u obuku u autu školi uvede bar jedan čas u vezi ponašanja na naplatnoj rampi i bar 5 pitanja od kojih bi 1 ili 2 bila i postavljena.
Često danas vidjano ljude koji na rampi izlaze iz kola ,šetaju brzim trakama rizikuju svoje i druge živote.

Sa druge strane imamo nepoverenje u državu i ulazimo u raspravu lako iako nismo svesni da taj radnik na toj rampi ima svoj pravlinik o radu i ako se njega ne pridržava rizikuje gubitak posla i jednostavno on je najnebitniji šraf u mehanizmu države od koga ništa ne zavisi a svakodnevno na stotine puta bude kritikovan ili čak napadnut pa i fizički.

Zlonamerni posmatrač bi čak pomislio da država svesno dopušta takvo ponašanje da bi narod imao ventil i kad se lepo izdere na inkasanta zbog rupe na putu,kamiona sa koga mu je prsnuo kamenčić,table koju je promašio pa otišao dalje,wc na parkingu itd itd i onda lepo ode kući smiren.

Možda bi rešenje bilo da imamo efikasnu onlajn kancelariju kao sada zaštitnika gradjana i kulturu da kada sa državom imamo neki problem obraćanjem dobijemo brzi odgovor i objašnjenje a da na punktovima na kojima se sa tom državom srećemo poštujemo uputstva zaposlenih.
 
Путеви Србије у сарадњи са државом треба да раде на томе да сви имају ТАГ уређај. Да ли ће то бити у овом облику који имамо сада, или ће се скенирати регистрациона налепница, шта год да смисле само да се прекине са наплатним рампама или да оне буду искључиво за странце. Домаће таблице да буду у систему, да се све веже на постпејд или да се плаћају сви пролази ауто путем кроз регистрацију и довиђења пријатно.

Сличан модел постоји у Норвешкој, кад нам већ помажу око енергетике могу и око овога да припомогну.
 
Не треба сви да имају таг - не желим о још једном уређају да бринем, нити да га "реконфигуришем", нити да размишљам шта ћу кад се испразни, не желим ни промил менталне енергије да потрошим на такво сокоћало, аутомобил је сасвим довољан потрошач, а ту су два лаптопа, телефон, таблет... - него треба увести систем наплате са препознавањем таблица, какав ће ускоро прорадити у Хрватској. И онда нема наплатних рампи. Не може бити ближи пример.
 
Poslednja izmena:
Шта се дешава када возило уђе у систем наплате на наплатној станици Шимановци, дође до петље Рума, направи легално "полукружно" односно врати се назад у смер ка Београду преко сервисне саобраћајнице?
 
Шта се дешава када возило уђе у систем наплате на наплатној станици Шимановци, дође до петље Рума, направи легално "полукружно" односно врати се назад у смер ка Београду преко сервисне саобраћајнице?
Onda lepo plati max moguću relaciju na tom pravcu - ako se ne varam to je naplatna rampa pred Batrovce (HRV granica).
Sistem polazi od najduže moguće rampe koju je mogao da vozi....
To što možda nije puna linija tu gde se okreće - spominješ neku servisnu saobraćajnicu, to možda greška druge vrste ali mu PUTEVI neće oprostiti polukružno na autoputu gde god i kako god da ga je napravio... po modelu "žali se mami"
 
Не, потпуно легано се можеш вратити у смер ка Београду. У питању је петља у облику детелине.
 

Prilozi

  • Screenshot_20240926_121403_Maps.jpg
    Screenshot_20240926_121403_Maps.jpg
    52,5 KB · Pregleda: 36
Не треба сви да имају таг - не желим о још једном уређају да бринем, нити да га "реконфигуришем", нити да размишљам шта ћу кад се испразни, не желим ни промил менталне енергије да потрошим на такво сокоћало, аутомобил је сасвим довољан потрошач, а ту су два лаптопа, телефон, таблет... - него треба увести систем наплате са препознавањем таблица, какав ће ускоро прорадити у Хрватској. И онда нема наплатних рампи. Не може бити ближи пример.
Nisu ni oni odustali od taga,ostaje obavezan za sav saobraćaj preko 3.5 t i to vezan za tablicu obavezno a za ispod 3.5t kao alternativa takodje vezan za tablicu

Upravljač puta voli da ima neki podatak više ai potpis da se korisnik sa nečim saglasio.

Ovaj deo sa tablicama i karticom ima i rupa,čak i da udješ i registriješ karticu ko garantuje da je posle pola sata nećeš isprazniti iki blokirati.
Šta raditi ako se u sezoni blokiraju punktovi za registraciju,ljudi su nepoverljivi kad daju svoju kartucu i podatke.
Sve i da je i vozač iz Eu koliko će trajati sudski procesi.
Biće i kod nas promena svakako neće rampe ostati večno, najsvežiji primer su samo vozeći kamioni koji će se do 2030 pojaviti tu i tamo po putevima...Ko će njima da uzme keš na rampi i vrati kusur.
Mislim ja sad ovde navodim negativne prinere ima puno pozitivnih ali pokrenuti tajo nešto na Balkanu je kao pokeriti planinu.U Hrvatskoj su o tome počeli razmišljati još 2015 godine
 
Vrh