РТС, 1.7.2017.
http://www.rts.rs/page/stories/ci/story ... ravce.html
Папрене хрватскe путаринe, "Индекс" нуди алтернативне правце
Од данас вожња ионако скупим хрватским ауто-путевима постаје још скупља. Портал "Индекс" саветује туристима који ће летовати у Хрватској да користе бесплатне алтеренативне руте.
"Уместо да путеви буду што јефтинији и тако доступнији домаћим возачима и бројним туристима који, постали су сами себи сврха. У земљи као што је Хрватска којој је туризам најважнија грана привреде, подизање цена путарина има два ефекта – храњење партијских кадрова који живе на грбачи пореских обвезника и одбијање туриста који, за разлику од њих, заиста доприносе хрватској привреди", истиче се у тексту Индекса.
Сама градња ауто-путева оптерећена је низом корупцијских афера. Као пример портал Индекс наводи тунеле су се фарбали више пута, без икакве потребе, а на то су утрошене дестине милиона куна.
Један од разлога због којих су хрватски ауто-путеви толико скупи је неефикасна предузеће које њима управља, где је велики број људи запослено по политичкој линији. Новац који одлази на намиривање њихових плата, додатно исисава новац порезних обвезника, наглашава се у тексту.
Цене су постале толико високе да су на појединим путевима више него цене годишњих вињета у неким европским земљама.
У Румунији годишња вињета износи 28 евра. У Швајцарској, земљи која је све само не јефтина, за вожњу ауто-путевима током целе године треба издвојити 37,42 евра.
У Бугарској цена годишње вожње кроз целу земљу износи 50 евра, баш као и у Словачкој.
Са друге стране, цена вожње од Загреба до Сплита стоји 26,81 евро.
У Чешкој годишња вињета износи 55,51 евро, док годишња вињета у Аустрији 86,40 евра.
Осим тога, није занемарива ни потрошња горива која је знатно већа на ауто-путу.
Зато, портал Индекс препоручује алтернативне путеве за деонице на ауто-путу Загреб-Сплит који су поскупеле. У тексту се туристима препручује да на путу до мора сврате до националних паркова Плитвичка језера, Пакленица или Рисњак.
Уместо руте од Лучког до Дугопоља која кошта 200 куна (27 евра), Индекс саветује туристима да изаберу регионални пут Д1.
Исто тако уместо вожње на деоници која кошта најмање 256 куна (34,6 евра), од Лучког до Караматића, Индкекс препоручује бесплатну варијанту преко путева Д36, Д1 и Д8 у дужини од 559 километара.
Деоницу ауто-пута Сплит-Дубровник од Дугопоља до Караматића која кошта најмање 75 куна (10,13 евра), такође се према наводима Индекса може заменти бесплатном алтернативом.
Решење за деоницу од Лучког до Гробника на ауто-путу Загреб-Ријека (77 куна (10,41 евро)) је пут Ц3.
Индекс саветује да се користе бесплатне руте и за деонице ауто-пута од Загреба до Липовца као и од Загреба до Осијека.
Такође, избегававање коришћења скупог ауто-пута саветује се и за деонице од Загреба до Вараждина као и до Чаковца.
Индекс у свом тексту даје и смернице за алтренатривне руте од Загреба ка Белом Манастиру и Сиску.
Index.hr
http://www.index.hr/vijesti/clanak/drag ... 63429.aspx