Beograđane u gradskom prevozu od juče, nakon ulaska na prednja i zadnja vrata, u vozilima dočekuju i plakati s porukom da će linije na kojima se ne očitava dovoljno kartica biti ukinute. Red u prevoz treba uvesti, kažu putnici koji plaćaju kartu, ali ističu da je takva kampanja ipak neumesna.
Iz “Bus plusa” tvrde da se ne radi o zastrašivanju, a plakate kojima se nagoveštava ukidanje linija - ne smatraju preoštrim.
- Jedini cilj nam je da novi sistem profunkcioniše da bismo imali što bolji monitoring situacije u prevozu. Od početka smo najavili da će vozila sa malim brojem očitavanja biti preusmerena na frekventnije linije. Već šest meseci o tome govorimo - ističu u “Bus plusu“.
Nisu, međutim, precizirali da li se radi o potpunom ukidanju linija ili samo o smanjenju broja vozila na “niskofrekventnim” trasama.
- O tome će odlučiti stručnjaci, a mi u ponedeljak pravimo prvi presek rezultata novih mera. Jedino želimo da građani uredno plaćaju kartu, kao i da kartice očitavaju jer samo tako imamo jasan pregled situacije - kažu u “Bus plusu“.
Na pitanje ko odlučuje o ukidanju linija, iz “Bus plusa“ su nas uputili na gradsku Direkciju za javni prevoz.
Ulaz na prednja vrata uspešno se primenjuje u Evrope i SAD, kao i u još nekim gradovima u Srbiji. U Novom Sadu primenjuje se od pre tri godine. Novosadski prevoznik tada je pokrenuo kampanju “Red je”, kao apel na putnike.
- U početku je situacija bila identična kao u Beogradu. Bilo je negodovanja, psovanja, ali je vremenom ulazak na prednja vrata postao navika - kažu u JGSP “Novi Sad”.
Po dolasku u stanicu vozač otvara prednja vrata, zatim sačeka da svi koji čekaju uđu i pokažu kartu, pa tek onda otvara vrata za izlazak (srednja i zadnja). Ako neko ne plati kartu ili ne pokaže mesečnu vozilo ne kreće.
Slična je organizacija i u Čikagu. Tamo je, međutim, nivo razvijenosti građanske svesti takav da putnici koji plate prevoz negoduju kada je pored njih neko bez karte. Onaj ko ne plati kartu oseća se nelagodno jer zbog njega autobus stoji, pa drugi kasne na posao. Za pretpostaviti je da se ovakav efekat želi postići i u Beogradu.
- Uvođenje novog sistema zahteva period prilagođavanja a za ovako nešto potrebno je bar dva-tri meseca. Suština je da se uvede red. Sa druge strane, prevoz nije besplatan jer je svakodnevno na ulicama 1.300 vozila sa desetinama hiljada polazaka. Svako treba da shvati da je to zaista skup sistem - kaže Željko Ožegović, član Gradskog veća Beograda.
Minut i po za kontrolu
Kontrolori na različitim punktovima u gradu svakodnevno ulaze u vozila i vanredno pregledaju karte. Juče nije bilo većih incidenata, ali i dalje ima nezadovoljstva kod određenog broja putnika. Šest kontrolora pregled karte svih putnika u vozilu za najviše minut i po, a veliki zastoji zabeleženi su prvog dana kod Sajma jer vozač ne kreće dok svi putnici ne plate kartu.