Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Danga":1j4s3fnt je napisao(la):
tragac":1j4s3fnt je napisao(la):
...Neka mi neko navede primer ... koji bi direktno ili indirektno stetio fizickom, dusevnom ili finansijskom integritetu korisnika, ali da tu validacija bude neophodan cinilac.

Kazna za nevalidiranu, a uredno plaćenu personalizovanu karticu (86,4% do sada izdatih kartica) direktno šteti:
- i fizičkom
- i duševnom
- i finansijskom integritetu korisnika.

Ostalima, sa nepersonalizovanim karticama (13,6%) bilo bi kudikamo lakše, a švercere (napisah gore) streljati do smrti.
Mislio sam na sam cin validacije, ne na konsekvence vezane za izbegavanje iste.
 
Ako se makar malo vratimo u vremenu i prisetimo se da smo:

Loše trolejbuse kupili, ti zimu izdržati neće.
Loše tramvaje kupili, ti po našim šinama i kada padne sneg voziti neće.
Loš sistem naplate smo izabrali, taj sistem kod nas zaživeti neće.

:laugh: :cool:
 
belgrey":2uxs2tq1 je napisao(la):
Putnik plaća prevoz a validacija nije sastavni i neizostavni deo te usluge. Ona predstavlja istraživanje tržišta koje mora biti dobrovoljno, anonimno i ne sme biti uslov za ostvarivanje druge usluge.

Браво! Кратко и јасно!
 
Edit: Odgovor Belgrey-u. U međuvremenu uletelo gomila postova.

Pa i na ADSL-u je u početku moralo da se prijavljuje kao na Dial-up-u dok su se kod provajdera delili ADSL modemi. Tek sa pojavom rutera su mogli da se ubeleže podaci unutar njega, pa nas je on sam prijavljivao, umesto nas ručno. Analogno tome bi bilo uvođenje čitača kartica u vrata koji bi automatski skidao kredit (validirao karticu) dok se nalazi u džepu čim se zakorači prvi korak u vozilo.

Bolja analogija je kupovina godišnje propusnice za omiljeni fudbalski/košarkaški/... klub, gde se pri svakom ulasku na stadion/dvoranu mora propustiti karta kroz bar-kod čitač (ili pokazati redaru na ulazu).

Mada se slažem da nije bilo potrebe raditi personalizovane karte za zaposlene, jer se one prodaju po ekonomskoj ceni. Bolja ideja je bila da su se one izdaju na trafici, čime bi se smanjile gužve na Busplus prodajnim mestima.
Sa druge strane, mislim da je obavezno da se povlašćenje kategorije vode na ime i prezime, jer bi mogućnost zloupotrebe bila ogromna.
 
Кирилл, vidim da studiras ili si zavrsio prava pa te pitam:
da li je zloupotreba podataka u nasem pravnom sistemu jasno definisana kao krivicno delo? Ako jeste, onda mesta za strah nema, bez obzira na vaninstitucijalnu snagu Apex-a kao pravnog lica koje je "prvo u nizu" za sumnju na nedozvoljeno odavanje licnih podataka pojedinca eventualnom trecem licu?
onda,
da li u slucaju bilo kakvog spora vezanog za ugrozavanje privatnosti Direkcija snosi bilo kakvu odgovornost, ili je svu tu odgovornost preuzeo Apex sa svojom marzom od osam posto - jako vazno jer ovim se povlaci odgovornost javne sluzbe za eventualno ucinjeno protivzakonito delo.
i na kraju, posto mi na ovo poslednje nisi odgovorio onako kako sam trazio - da li se licno kao pojedinac, pipadnik neke grupe ili drustva u celini osecas ugrozenim zbog obaveze validacije u javnom prevozu?
 
tragac":26p1a62i je napisao(la):
Кирилл, vidim da studiras ili si zavrsio prava pa te pitam:
da li je zloupotreba podataka ...
da li u slucaju bilo kakvog spora vezanog za ugrozavanje privatnosti Direkcija snosi bilo kakvu odgovornost...
da li se licno kao pojedinac, pipadnik neke grupe ili drustva u celini osecas ugrozenim zbog obaveze validacije u javnom prevozu?

Нисам правник, нити студент права, само се трудим да логично размишљам о стварима и узрочно-последичним везама међу њима.

Већ сам објаснио да могућност злоупотребе видим као евентуални (и то озбиљан и велики!), али не и суштински проблем концепта обавезне валидације персонализованих претплатних карата.

Суштина проблема је, управо, у злоупотреби монополског положаја и законских овлашћења, како би се у један уговорни однос, "на мала врата", противзаконитим коришћењем несиметричне могућности репресије једне од страна у уговорном односу над другом (по систему "кадија те тужи, кадија ти суди"), као обавезујући, уградили елементи који нису (и ни на који начин не могу бити) интегрални део услуге због које се дотични однос превасходно (а, са становишта корисника - и једино!) и упоставља.

И да - наравно да се осећам угроженим, по више основа, о којима је (свакој понаособ) на овој теми већ више него довољно писано, па не бих све то изнова понављао...

Иако је то што ћу навести, у суштини, само "врх леденог брега", посебно је иритантан (а мени лично - и врло индикативан!) до безочности увредљив, дрзак и арогантан наступ "Бус плуса" и његових овлашћених представника (праћен сличним понашањем градских функционера), у медијима, као и систем комуникације са јавношћу и грађанима (у чијем је, о парадоска, систем јавног превоза, заправо, власништву!), којим би, у теорији, требало да се олакша почетак коришћења новог система, а који се, у пракси, заснива на претњама, уценама, увредама и дрскости. Нема тих аргумената нити (легитимних и легалних) циљева, због којих би било оправдано и дозвољено понашати се тако (још се, притом, све размећући политичким овлашћењима делегираним од стране тих истих грађана које вређаш и исмеваш, и буџетским новцем, опет обезбеђеним од стране тих истих грађана).
 
To je ta filozofija,pa i ostali me prate putem x ili y sistema,sta fali da to radi gradski prevoz i bus plus sistem sa apeksom.To se zove linija manjeg otpora i na kraju shvatis da su ti sva prava ugrozena,ali onda je vec kasno...
 
Pa pre svega tu je mobilni tel.pa lična karta,pa nalepnica na autu,,tvoja komšinica iz db.. :kafa:
 
Pa poenta je u tome da nas niko ni prati. Pobogu, koga interesuje kretanje mene kao pojedinca i gde sam se (pod imenom i prezimenom tim i tim) sve vozio tog dana? Svakako ćemo se voditi kao neka statistika u tom prevozu, ali se kao statistika vodimo već od prve sekunde života (129. beba rođena u opštini Savski Venac godine te i te), pa dalje kroz život.
Zapravo, zar neko misli da bismo mogli da živimo u ovakvom svetu danas, da nisu vođene detaljne statistike svega i svačega. Slažem se da je u istoriji bilo svakakvih zloupotreba statistike, ali verujem da je takav način posmatranja sistema doneo mnogo više koristi nego štete.
Neko reče da treba bojkotovati sistem zato što postoji mogućnost da se zloupotrebi. Ako se zloupotrebi, svakako znači da bi trebalo tužiti toga ko je to nešto zloupotrebio, a ne da sistem treba bojkotovati zbog toga.
 
^^

Als die Nazis die Kommunisten holten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten,
habe ich nicht protestiert;
ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie mich holten,
gab es keinen mehr, der protestieren konnte.

Kada su nacisti došli po komuniste,
ja sam ćutao;
jer nisam bio komunista.

Kada su zatvorili socijaldemokrate,
ja sam ćutao;
jer nisam bio socijaldemokrata.

Kada su došli po sindikalce,
ja se nisam pobunio;
jer nisam bio sindikalac.

Kada su došli po mene,
nije preostao niko da se pobuni.
 
simpaticno razmisljanje da je busplus najslabija karika sistema po kojoj treba udariti da bi se taj sistem srusio. U Srbiji postoje mnogo veci sistemski problemi koje treba hitno resiti pre nego sto nastupi beznadje, a busplus svakako nema kapacitete da bude jedan od tih sistemskih problema. Zasto se niste tako bunili kad je uvodjena RTV pretplata kao obavezan namet za uslugu koju nemas obavezu da koristis? Samo zato sto to je to uslov za uclanjenje u Evropsku tamnicu naroda?
 
I naravno.Dolazimo do menjanja teza i tako pocine vrzino kolo...

RTV pretplata je sama po sebi nelegalna i ne mogu ti je naplatiti kao sto kontrolor u gradskom prevozu nije sluzbeno lice i ne moze te legitimisati,osim ako svojom voljom to jest dobrovoljno mu das licne podatke na uvid putem povlastice,licne karte i pasosa.
 
vucko":1bx0dlxf je napisao(la):
RTV pretplata je sama po sebi nelegalna...

Ма шта кажеш, о Велики познаваоче права? Дедер, извали још понешто. :violina:

Мада, не би било лоше да се распиташ како се у свету претежно финансира јавни сервис. Али да не започињеш причу да ли ти се свиђа Тијанић и сличне мрсимуђевине.
 
rts nije javni servis, već sramota najobičnija, i da me ne znam čime obavežu nemam nameru da to plaćam, baš me briga za tijanića (kome se on uopšte sviđa?) program je đubre i neću to da plaćam
 
Najsimpaticnije su mi teze, tako je u svetu, raspitaj se u svetu... Sta, da u svetu jedu govna da li to znaci da i mi treba da ih serviramo? Kakva crna pretplata, pa ljudi su hapseni 90-ih zato sto su ti koji su sada na vlasti lozili narod da ne placa to.. Sta da placam? letovanje na maldivima u januaru onim voditeljkama, ili mozda da finansiram supruge, ljubavnice, i poznanice nasih ministara.. Mozda da financiram onih 300 fiat punta preko kojih su uzeli narodu novac. Mozda marijanu micic, i onu drugu koje glume da nikada u zivotu nisu videle selo. Mozda da placam tijanicu pravo da iskljucuje sve moguce kanale kada on kaze da se iskljucuje, pa se onda hvali kako su najgledaniji. Skupstinu, i to da placam, mozda i dokumentarce iz 70 godine, i tihog i prleta po 890. i bolji zivot po 600. put? U normalnoj drzavi bi neko odgovoarao zato sto preko elektrodistribucije nelegalno salje racune, ali ne ovde je drzava licni feud i zdravo..
 
A da mi zadrzimo stare busace papira plus ostampamo dnevnu kartu druge boje i gotova stvar :laugh:
 
RTV pretplata je zakonska obaveza i zato se mora placati.

Ovo sa nacinom slanja racuna je majmunarija, ali se usluga svejedno mora placati ako tako stoji u zakonu.

Teorijski, nema nikakve razlike u obavezi placanja RTV pretplate ili npr. PDV-a ili poreza na kapitalnu dobit, poreza na imovinu etc, etc...

Dakle, dok ne promenimo zakon, RTV pretplata je obaveza.
 
Kirlil je sjajno objasnio stvari.
A sto se tice mene kao pojedninca, da smeta mi validacija: nametnuta mi je dodatna obaveza, za uslugu placam isto, a ne dobijam nikakvu dodatnu korist. Argunemti da red voznje do sad nije postovan samo zato sto nije bilo bus plusa je vise nego smesan.
Red voznje ne mogu da ispostuju jer im se vozilo zaglavi u guzvi. Slaba je meni uteha, ako sa Zelenog venca posaljem taj sms i pise da je sledeca 95 negde kod Pancevackog mosta i da dolazi za 20 minuta. Dakle validacija ne resava guzvu i neosnovano je reci da ce od sad ici u minut, jer eto, samo nam je validacija bila neophodna, posle 120 godina postojanja GSP-a.

Imam bojazan da ce zbog validacije vozilo predugo da stoji na stajalistu, opet gubitak koristnosti koje sam ranije imao (duze vreme putovanja nije unapredjenje,pa sve da mi validator svira Hendrixa). Dakle iste pare, manja korist.

Karte su zapravo skuplje (osim mesecnih), neko je to vec pominjao. (Karton 40 din + dopuna,plastika 250din+ dopuna), nebitno da li je razlika mala ili velika, karte JESU skuplje. (Mada ovo nema direktne veze sa validacijom)

Argument da je tako u 'normalnom svetu', je isto klimav, ne sagledavaju se svi faktori u tim gradovima (metro i sl). Uostalom u Kini jedu pse.

'Uvodjenje reda'-moje ponasanje nije devijantno,a stavljen sam u ravan kao kao oni cije jeste (tretiran sam preti mi opassnot od kaznjavanja kao da nemam kartu, ako to nije diskriminacija, ne znam sta je, po ko zna koji put teret se opet prebacuje na one koji redovno izmiruju svoje obaveze ,a zbog njihove lenjosti ili nesposobnosti).

'Navicicemo se' - Navikavali smo se i na vece gluposti i daleko ozbiljnije nedace,i nije sporno da cemo se navici, sporna je svrsishodnost toga. Ne znaci da svaku glupost treba bez razmisljanja da prihvatimo. Ponavljam, trazi se promena mojih navika, koje nisu devijante, pod pretnjom sankcije, a nema dodatne koristi od toga.

Povecanje naplate- najslabija karika je izvrsenje. Kao sto sam vec jednom pomenuo, imam prijatelja koji moze sobu da oblepi kaznama, ponekad mu stigne tuzba, baci je u kantu, zna da niko nece da ga privodi zbog toga i miran je. Mislim da kazne zastarevaju posle godinu dana (ukoliko niste tuzeni).

'Statisktika'- Sami kazu nece uzimati licne podatke, vec samo o kategorijama putnika. Jos mi niko nije objasnio statististicku znacajnost, sa stanovista planiranja saobracaja, izmedju informacije 'u autobusu je 3 penzionera, 2 nezaposlena, 5 studenata i 10 zaposlenih' i informacije 'u autobusu je 20 ljudi'. Sa stanovista segmentacije trzista i targetiranja ciljnih grupa ne mora da mi se objasnjava, navodi me na zakljucak da se radi o kontinuiranom istrazivanju trzista u kojem ne zelim da ucestvujem. (Ozbiljne firme vam traze pristanak, u slucaju fokus grupa dobijate novac (retko) ili poklone za ucesce). U ostalim slucajevima istrazivanje se vrsi intervjuom (s vremena na vreme razgovor za vozacima verujem da bi bio vise nego koristan), posmatranjem (terenskim radom, brojanjem putnika, kamerama u autobusu ili na stajalistima). Neka putnike broje foto senzorima, imace preciznije podatke o frekventnosti, bice registrovan moj ulazak, a ja necu morati svaki put da se strecam prlikom presedanja (evo npr. po ovakvom hladnom vremenu, kada mi je nezgodno da skidam rukavice,vadim novcanik, vadim kartu,bla bla) da li sam overio kartu i da budem tretiran kao neko ko se svercuje.

I na kraju stavovi firmi Apex, DJP-a i ostalih, koji su vremenom od neinformativnih polako prerasli u bezobrazne i naredjujuce. A dat im je monopol u vrsenju javne delatnosti (Kiril je uostalom to najbolje objasnio) koju dnevno koristi vise stotina hiljada ljudi. Malo fleksibilnosti sa njihove strane ne bi bilo na odmet, a ako ne umete da vodite javnu sluzbu (za korist gradjana,a ne vasu licnu), onda neko drugi na vase mesto. Kada god sam ih kontaktirao, dobijao sam neka opsta mesta i fraze kao odgovore, neozbiljno, u najmanju ruku.

Eto nema zavera, nema pracenja, nema namestanja tendera... ima samo plati mi jos vise (novcem, vremenom, zivcima), a ja ne dobijam nista za to.

Vucko svaka cast za stihove. Mali info, poemu 'Prvo su dosli' napisao je nemacki svestenik Martin Niemeler, o nereagovanju nemacke intelektualne elite za vreme uspona nacista. I sam je zavrsio u logoru, na srecu uspeo je da pezivi rat.
 
Kartograf":qvhplteo je napisao(la):
Dakle, dok ne promenimo zakon, RTV pretplata je obaveza.

Офтопик је ова прича о РТС-у, али ајд сад, кд сте кренули... Начин на који се тренутно наплаћује РТВ претплата је ПРОТИВЗАКОНИТ (не у смислу да се некоме не допада, него у смислу да је у супротности са нашом регулативом). Нема законског основа да се уУслуге које немају никакве међусобне везе, и које притом обављају два потпуно одвојена правна субјекта, наплаћују повезано (доказ за то је, ако хоћете, и то што више не важи одлука која је, ономад, првобитно, била донета, а која је одређивала да се, по уплати новца за струју по рачуну, прво намирује дуг по основу РТВ претплате, а тек онда остатак иде за струју - ако се не варам, мислим да је то питање, на данас важећи начин, уређено управо судском пресудом, заснованом на закључку да је поменути првобитни систем био противзаконит). Дакле, једна је ствар законска обавеза свих грађана да финансирају јавни сервис (што је, по мом скромном мишљењу, заиста мање-више неспорно), а сасвим друга што је та обавеза операционализована на нелегалан начин, па грађани, све и да желе, нису у могућности да је ЛЕГАЛНО извршавају (то је грешка државе, која тај нелегални поступак допушта и толерише).

Да не спомињемо сад крајње проблематичну чињеницу да РТС, истовремено са претплатом, убира приходе по још неколико основа (који су, ако не законски, а оно барем етички посматрано, у колизији са обавезном претплатом као основним системом финансирања јавног сервиса), као и то што РТС не извршава законске обавезе, али и сопственим унутрашњим уређењем дефинисане стандарде, у погледу обавезне количине сопственог, произведеног програма, његовог садржаја, структуре и квалитета.

Поред тога, противзаконито је и то што корисници кабловских система морају да плаћају и претплату РТС-у, а потом још и посебну претплату свом кабловском добављачу (од чега - мислим овог потоњег - одређени део опет иде телевизијама које се посредством тог система емитују, па, в том числе, и РТС-у).
 
Кабловском оператеру плаћаш услугу испоруке сигнала до куће/стана и одржавања исте. Сви кабловски оператери су навели да претплата за услугу не укључује и претплату за јавни сервис.
 
Onda bi najlogičnije bilo da fino uključe pretplatu za javni servis u račune za kablovsku, zar ne? Pogotovo sad kad se i definitivno bude isključio analogni signal, ne znam šta je sa tim.
Ovo, prvo sa 'taksom na električna brojila', pa sad dvojni računi, prava je smejurija, ne znam da li ima išta slično 'u svetu' ;)
 
Kartograf":35cioc7b je napisao(la):
RTV pretplata je zakonska obaveza i zato se mora placati.

Ovo sa nacinom slanja racuna je majmunarija, ali se usluga svejedno mora placati ako tako stoji u zakonu.

Teorijski, nema nikakve razlike u obavezi placanja RTV pretplate ili npr. PDV-a ili poreza na kapitalnu dobit, poreza na imovinu etc, etc...

Dakle, dok ne promenimo zakon, RTV pretplata je obaveza.

Тачно, докле год Уставни суд не оспори закон, обавеза постоји. Можда лупам, али мислим да је неко поднео предлог за споравање одредбе да се наплата врши преко рачуна за струју, значи не против наплате него против начина на који се плаћа. Ако неко има тачну информацију, волео бих да је подели са нама, иако смо скренули са теме.
 
Vrh