Naravna stvar da ni jednog trenutka i nije bila ideja da se uradi neko poboljsanje sistema prevoza, tipa najava dolaska vozila, GPS mape - on line, opterecenost linija, struktura korisnika, kontrola frekventnosti i sl. Prosto uocena je ``zlatna koka`` u vidu mase ljudi koja se u javnom prevozu u BG svercuje godinama a broj svercera je dostigao razmere koje vise nisu mogle da se ``tolerisu`` od strane zainteresovanih za potencijalni profit koji se moze ubrati od te grupacije. Nemam tacne podatke, ali predpostavljam da sverceri cine u proseku bar 40% svih putnika koji koriste prevoz u BG. Negde u dnevnoj stampi sam procitao da je pre 10 godina u BG prodavano oko 380.000 markica mesecno, a danas se proda oko 100.000????Da li se to BG smanjio ili se zlatna koka ugojila??????
Ne ulazim u to ko se i iz kog razloga svercuje, verovatno neko i mora iz muke, a bogami ima i bezobraznih koji zloupotrebljavaju dosadasnju situaciju i onako bas bezobrazno se svercuju, cak ulaze u veoma drske rasprave sa kontrolorima odakle najcesce izlaze kao pobednici bez posledica. Da ne govorim da cesto kontrolori zavrse i na urgentnom centru ili na groblju.
Posto nista od tzv reformi do sada sprovedenih u GSP-u nije urodilo plodom (zamislite kad oni nisu uspeli da nateraju zaposlene, narocito vozace da nose uniforme koje im je firma nabavila) onda je reseno da se u citavu stvar umesaju ``izvesne strukture`` i da ovu zlatnu koku privedu svrsi (stvaranja extraprofita).
E sad postavilo se pitanje kako to uraditi? Lepo angazovani su ``strucnjaci`` koji su doneli BusPlus sistem u BG.
Da te ``strukture`` i ``strucnjaci`` i nisu toliki laici koliko na prvi pogled izgleda moze se zakljuciti i iz sledecih stvari.
Svi validatori i ostali uredjaji BusPlus sistema su osigurani tako da lomljenjem istih, njihovim saranjem, dzaranjem magnetima, secenjem kablova i sl..... BusPlus odnosno `` strukture ``nista ne gube, na protiv dobijaju, jer je ``tata`` sredio da osiguravajuca kuca isplati 110% vrednosti unistenog uredjaja sto pokriva i nabavku novog i njegovu ponovnu instalaciju u vozilo. Vozilo u kome je doslo do unistavanja uredjaja Odmah se iskljucuje iz saobracaja, do njegove popravke cime ce se postici da putnici sprecavaju one koji bi unistavali validatore da to cine, obzirom da ce se to vozilo u slucaju unistenja validatora iskljucivati iz saobracaja. Buduci da je veliki deo putnika zainteresovan da u prevozu bude sto vise vozila oni koji lome validatore, morace od 01. februara da racunaju da ce se zamerati i sa punim vozilom ne bas raspolozenih gradjana koji zure na svoja odredista. Uostalom sistem zavadi pa vladaj se bezbroj puta u Srbiji pokazao kao najefikasniji za sprovodjenje bilo cega, cak i genocida, a kamoli naplate karata. Kontrolori ce pomocu ``tate`` dobiti status sluzbenog lica sto ce itekako u pravnom smislu promeniti njihov status i status onih koji bi da se po staroj navici sa njima preganjaju, posebno sto ce kontrolu vrsiti u sadejstvu sa komunalnom policijom.
Zasto su ``strukture`` resile da se validiraju i vlasnici mesecnih pretplatnih karti iako sistem moze da funkcionise i bez toga. Pa zato jer je dosadasnji sistem bez te validacije upravo omogucavao svercerima da komotno ulaze u vozila (na bilo koja vrata) i koriste prevoz, po principu - svi misle da imam markicu, a onda kad naidje ridza, samo seva ponistavanja ili krece iskakanje kroz vrata (cesto skoro pogibeljno). Pored toga obaveza svih da se validiraju pri ulasku postaje ``ugovorna`` obaveza koja vazi za sve kategorije putnika (osim za one koji kupe kartu direktno kod vozaca) i nepostovanje te obaveze povlaci sankcije. I ovde se racuna na sistem ``zavadi pa vladaj`` zato sto ce ulaskom kontrole biti blokirani validatori, a ako neko od svercera ili od onih koji se nije validirao udje u raspravu sa kontrolorima to ce dovoditi do zaustavljanja vozila ili cak do negovog privremenog iskljucenja iz saobracaja dok se kontrolorima ne plati kazna ili ne predaju dokumenti. Zato se i pominje da ce validatori raditi samo dok je vozilo u stanici, odnosno da ce se prilikom kontrole blokirati validatori. Tu na scenu stupaju ``ispravni`` putnici i staju na stranu kontrolora tako da svercerima i onima koji se ne pridrzavaju sistema vise nece biti tako lagodno da ulaze u raspravu sa kontrolorima, komunalnom policijom i ostalim putnicima, sto do sada nije bio slucaj. Mogu samo da zamislim te rasprave i te dozivljaje ako neko odbije da kontroli pokaze kartu ili identifikacioni dokument, a ovi zbog toga zaustave vozilo da ceka dok se svercer ne upristoji.
Do sada su ljudi uglavnom okretali glavu, ali sad kad ti zaustave bus tokom kontrole, mnogi ce stati na stranu kontrolora. Neki se jos secaju da je jedno vreme taj sistem kontrole sa zaustavljanjem vozila funkcionisao na NBGD na potezu pred Brankov most, pa se od njega odustalo jer je kontrolu obavljao personal GSP-a koji je bio apsolutno nemotivisan da ulazi u sukobe sa gradjanstvom, a sad ce to raditi privatna firma itekako zainteresovana za efikasnu naplatu extraprofita koja uz to ima status sluzbenog lica i u pratnji je komunalne policije.......Kad se na ovo dodaju jos i pare od prodaje informacija zainteresovanim stranama o putnicima, njihovoj strukturi, kretanju, navikama i sl., onda je slika o zaradi jos jasnija.........
O laksem propadanju i buducoj totalnoj privatizaciji GSP-a i da ne govorim......Svojevremeno je PKB (Poljoprivredni Kombinat Beograd) imao na stotine prodavnica po gradu gde je direktno prodavao svoju robu za Cash, i ulagao u svoju proizvodnju, plate hiljada radnika i sl. Cim su te prodajne objekte izdvojili iz PKB-a (kao sto sada izdvajaju sistem naplate prevoza iz GSP-a) ovaj je propao do daske (sad nesto pokusavaju da ga ozive, ali prodajni objekti su vec u rukama izvesnih struktura i to ide jako tesko........
Znaci uskoro ce svercovanje u vozilima GSP-a biti mnogo nelagodnija misija nego sto je to bila do sada, narocito u sistemu zavadi pa vladaj, kad se putnici okrenu jedni protiv drugih.........
Lako je i izracunati priblizne efekte, ako se recimo umesto 100.000 ,markica za koji mesec bude prodalo 350.000 markica (sto je realno) + nepersonalizovane karte, onda su to zaista milionski devizni iznosi koji ``zainteresovanim strukturama`` ne mogu da promaknu tek tako. Jedino postoji mala mogucnost da ce se do izbora odustati od rigoroznog primenjivanja ovog sistema da se strukture ne bi zamerale sa gradjanstvom, ali u perspektivi ocekujem veliko zaostravanje situacije, koja ce naravno rezultovati u duzem putovanju zbog zadrzavanja vozila prilikom ulaska i prilikom kontrole. Da ne pricam da kontrole nece biti kao sad jednom u mesec dana u proseku, nego ce to biti svakodnevna praksa.......
Izvinite na poduzem postu, ali prosto sam hteo da sa vama podelim neka moja razmisljanja.