Ефекти појачане контроле – увећана продаја карата код возача и ван возила
Ефекат увођења система „Бус плус” донео је граду осам милиона евра више, од чега се могу направити чак три вртића или школе, купити скоро 50 аутобуса или 200 нових амбулантних возила, изјавио је данас Бојан Бован, градски секретар за саобраћај, на конференцији за новинаре у Старом двору.
Он је, представљајући резултате система „Бус плус”, подсетио да је увођењем новог система укинута зона 2 у ИТС-у 1, изједначене повлашћене категорије у оба тарифна система, а ђацима и студентима омогућено да се возе по цени једне зоне.
– Ове и остале повластице које је су у склопу овог система, месечно смањују приход ГСП-у за 40 милиона динара, али су неопходне, јер морамо водити рачуна о угроженим категоријама становништва. Са друге стране, сви други морају плаћати превоз. Почетком 2012. године забележен је пад од преко 20 одсто, а увођење „Бус плуса” је тренутно зауставило тај пад прихода и забележио повећање од десет одсто. Данас имамо врло јасан преглед прихода, систем је потпуно аутоматизован, нема више препродаваца некадашњих „маркица”, повећан је број продајних места са 26 на 2.000 продајних места, уведено информисање СМС порукама, а сва возила се сателитски прате, те је искључена свака могућност злоупотребе. Пре два месеца увели смо временске карте, које на дневном нивоу користи око 5.000 суграђана, а размишљамо и о увођењу дневне карте – рекао је Бојан Бован.
Износећи најновије податке и ефекте уведене током јуна, Бован је истакао да је укупан приход од продаје у јулу износио 736,8 милиона динара, док је у истом месецу 2011. године, када није постојао систем, он износио 629,8 милиона динара, чиме је приход увећан за 106 милиона, а укључујући олакшице суграђанима увећање износи 25 одсто. Укупни трошкови додатног броја контролора износе 16,9 милиона динара, док је финансијска добит 7,45 пута већа од трошкова и износи 126,3 милиона динара.
Илуструјући ефекте појачане контроле, Бован је дао пример три аутобуске линије, 15, 95 и 74. На линији 15 број карата продатих ван возила већи је за 228 одсто, док је број карата продатих код возача повећан за 2.533 одсто. Продаја карата код возача на линији 95 увећана је за 1.752 одсто, док је на линији 74 повећана за 1.427 одсто.
– Захваљујући томе, приходовали смо током прошле године више од осам милиона евра. Ми ћемо наставити да улажемо у градски превоз, пре неколико дана смо промовисали нове „Соларисове” аутобусе, уложили у обнову тролејбуског и трамвајског саобраћаја и наставићемо даље. Размишљамо и о увођењу дневне карте, али претходно мора доћи до значајног повећања плаћања карата. Желим истовремено и да захвалим суграђанима који су прихватили досадашње напоре да унапредимо систем јавног превоза и да апелујем на све да плаћају превоз како би он био што стабилнији и ефикаснији – рекао је Бојан Бован, најавивши да ће од понедељка у свим возилима градског превоза грађани моћи да се, преко флајера, упознају са основним подацима о досадашњом ефикасности система.
Представљању резултата система „Бус плус” присуствовао је и Зоран Шарац, директор Дирекције за јавни превоз.
www.beograd.rs, 22.08.2013.