OD BATAJNICE DO RALJE ZA 100 DINARA
22. jun 2013.
Vremenske karte, uz koje putnik može da preseda više puta u periodu od 75 minuta po ceni od 100 dinara, biće dostupne korisnicima sistema ITS1 od ponedeljka, 24. juna, prenosi Beoinfo. Kako je ranije preneo Blic, ukida se druga zona u ITS1. Za ITS2 nisu najavljene nove pogodnosti.
Nakon više od godinu dana primene savremenog sistema naplate karata, korisnici gradskog i prigradskog prevoza u okviru Integrisanog tarifnog sistema 1 imaju novu mogućnost kada je u pitanju plaćanje prevoza. Primena vremenskih karata počinje u ponedeljak, 24. juna, a za njihovo korišćenje potrebno je da putnici poseduju standardnu nepersonalizovanu BusPlus karticu, sa najmanje 100 dinara uplaćenog kredita.
Način odabira vremenske karte detaljno je objašnjen na Internet prezentaciji Grada (ovde>>). Potrebno je da odaberete opciju „Vremenska karta” , zatim opciju „100RSD ITS1 75MIN 1” (jedina ponuđena opcija) i potom prislonite nepersonalizovanu BusPlus karticu. U svakom trenutku možete ponovo očitati karticu kako biste proverili preostalo vreme. Po ulasku u drugo vozilo, dužni ste da validirate vašu karticu. U oba slučaja, prilikom ponovnog očitavanja nije potrebno da odaberete opciju „Vremenska karta”. U toku vremenskog perioda od 75 minuta ne postoji ograničenje u broju očitavanja kartice, kao ni broju presedanja – putniku se u tom periodu neće dodatno umanjivati iznos na kartici. Nakon isteka vremena od 75 minuta putnik može da dovrši započetu vožnju bez dodatnih troškova. On nije dužan da svoju karticu validira više puta u toku jedne vožnje, bez obzira na njeno trajanje. Nakon isteka vremena od 75 minuta prilikom ponovnog očitavanja putniku će biti umanjen iznos kredira za 72, odnosno 100 dinara u zavisnosti koju kartu želi da koristi prilikom nove vožnje.
Prema pisanju Blica (ovde>>), u okviru sistema IST1 ukida se druga zona, što znači da će vremenska karta, pod jednakim uslovima biti dostupna svim korisnicima ovog sistema. Tako će, na primer, putnik koji od Batajnice putuje do Ralje, svoju karticu validirati četiri puta (lokalni autobus, BG-voz, tramvaj i konačno autobus za Ralju). Pretpostavka je da će, u ovom primeru, uz pažljivu kalkulaciju putnik moći da obavi sva neophodna presedanja u roku od 75 minuta. Cena vožnje sa tri presedanja biće oko tri puta jefitinija.
Nažalost, kada je u pitanju Integrisani tarifni sistem 2, nisu najavljene nikakve promene kada je u pitanju naplata usluge. Ovaj sistem takođe je deo javnog prevoza u Beogradu, a obavljaju ga SP „Lasta” i privatni autoprevoznici. To su linije ka prigradskim naseljima i lokalne linije u perifernim opštinama. Prema našoj oceni ne postoji jasan kriterijum po kojem se neka linija svrstava u ITS2. Ipak, cene su značajno više. Prema informacijama na sajtu BusPlus-a (ovde>>) postoji 10 tarifnih zona, a cena karte kreće se od 95 do 480 dinara.
Iako uvođenje vremenske karte putnicima značajno olakšava korišćenje sistema i štedi novac, ono se ne može nazvati pogodnošću. Takva karta uobičajena je u velikim sistemima, a njena primena raste sa razvojem sistema naplate karata i upravljanja saobraćajem. BusPlus ne zaostaje za modernim sistemima i uvođenje vremenske karte predstavlja logičan korak. Smatramo da je potrebno uvesti najmanje dve nove vrste karata – dnevnu i nedeljnu, koje su postojale u Beogradu pre mnogo godina.
Mreža beogradskih linija javnog prevoza je takva da su presedanja često nužna, pa će ova novina najviše značiti putnicima koji koriste linije prigradskog i lokalnog karaktera, koje ne opslužuju centar grada. To je dobra vesti i za korisnike tramvajskih linija koji su prinuđeni da do strogog centra grada koriste i trolejbus ili autobús. Takođe, mnogi delovi grada opsluženi su većim brojem dugačkih i nepouzdanih autobuskih linija, pa je i za putnika , ali i sistem presedanje ekonomičnije od korišćenja direktnih linija. Ova promena trebalo bi da utiče i na strukturisanje mreže linija – potrebno je staviti naglasak na šinske sisteme i trolejbuse, ali i organizovati nekoliko visokofrekventnih autobuskih linija, sa prilagođenim tačkama presedanja. Delovi grada koje ne opslužuju ove glavne linije javnog prevoza trebalo bi da budu dobro pokriveni pouzdanim autobuskim i minibus linijama. One imaju kraću trasu, nešto veći interval između polazaka i veoma su pouzdane. Gradska vlast delimično je počela sa primenom ovakvog modela (uvedene su brojne lokalne linije i BG-voz). Vremenske karte preduslov su razvoja boljeg i efikasnijeg sistema javnog prevoza u glavnom gradu.