Nisam za besplatan javni prevoz. Pokusacu da iznesem neke argumente za to. Izvinjavam se na dugackom postu.
1. Javni prevoz nije direktno povezan sa egzestencijalnim pitanjem ljudi. Znam, odgovor ce da bude kako time idu na posao itd. Ali da bi neko preziveo, dakle elementarne egzistencijalne potrebe su hleb, mleko/otrovno ili ne/,ulje, brasno, so, secer, voda, pa cak u danasnjem vremenu i struja. Sve se to placa. Meni je posle tesko objasniti zasto ja ne mogu da udjem u prodavnicu i uzmem samo jedan hleb i mleko i izadjem i ne platim? Sto to ne mogu a direkto je egzistencijalna potreba, jer ja, i bilo ko drugi bez tih osnovnih zivotnih namirnica ne mogu da zivim, a bez prevoza mogu? Isto je i sa strujom, ako se ne plati ona se iskljucuje, i dzabe sto je ona meni neophodna za posao, spremanje hrane, ucenje itd. Ja za prevoz uvek imam opciju pesacenja, voznje bicikla, a bogami za struju nemam drugu opciju. Ili je platim pa je imam, ili je ne platim pa je nemam. Isto je tako i za druge stvari.
2.
Аутомобили заузимају 86% уличног простора Београда за 20% транспорта
Ako vec kazete da se automobilima u Beogradu danas izvrsi samo 20% transporta, kakav je efekat onda uvodjenjem besplatnog prevoza? Ne mislete valjda da ce onda prevoz automobilima da padne na 0% ili 5%? Naravno da nece. Oni koji koriste automobile, oni ih ne koriste sto je jeftinije, oni znaju da im je to skuplje. Ljudi koji idu automobilima, koriste ih jer : 'nece da se guraju', 'ljudi u autobusu smrde', 'u autobusu ih svi izgaze' ... pa sve do toga sto ih jednostavno mrzi da pesace 5-10min, ili da presedaju na 2 ili vise prevoza. Ovo se pogotovu odnosi kada je lose vreme, kisa, sneg itd.
Dakle bojim se da niste dovoljno usli u problem i videli profil ljudi ko koristi automobile, zbog cega. Nakon toga bi sledila analiza mogucih resenja.
3.
Већ се 70% градског превоза финасира из буџета
Pa ovo je dovoljno uzasavajuce! Zar nije poenta, izvrsiti reorganizaciju GSP-a, modernizovati sistem naplate /uvodjenjem vise vrsti karti/, boljom kontrolom itd, pa da se recimo ne finansira 70% iz grada, vec recimo 40%? Usteda bi godisnje bila oko min.30mil e, ako se ne varam. Sto te pare ne bi isle recimo na poboljstavanje tramvajskog sistema? Ili cak mozda izgradnu metroa? Ovde na forumu su bil razni predlozi koje takse uvesti da bi se mogli krenuti sa izgradnjom, a sada bi rasipali novac za besplatan prevoz svih. Znam, opet ce biti odgovor, 'ali to oni nikad nece uraditi'. Pa i nemora. Meni je vaznije recimo da STF ili resimo Somi u Zaklopaci dobiju kanalizaciju, nego ja da se vozim prevozom za dz. Da nebudem populista, da uprostim, vise volim da se ulaze u infrastrukturu grada nego da se finansira besplatni prevoz za sve.
4.
Због превише аутомобила градски превоз је неефикасан
Na pocetku je navedeno da se automobila izvrsi 20% transporta u Beogradu. Pa kud ces manje? Mada ja mislim da je taj procenat veci, mozda cak i duplo. mrzi me da trazim tacne podatke. Ali opet se vracam na prvu stavku, ko koristi automobile, profil ljudi, njihovo razmilsljanje. da li ste izvrsili anketu medju vozacima automobila, sta ih odbija da koriste javni prevoz? Da li bi ga koristili ako bi bio besplatan?
5.
Уз све то, превоз је скуп, спор, прљав и распада се
Slazem se. A sta ces dobiti uvodjenjem besplatnog prevoza? Nista, isto to. To je do bolje organizacije, odrzavanja, ali i finansija. Besplatni prevoz za sve, ga sigorno nece sam od sebe popraviti. Nemojte da mesate te dve stravi, populisticko je, a kontraproduktivno je po inicijativu.