relja
Professional
- Učlanjen(a)
- 13.12.2006.
- Poruke
- 16.846
- Pohvaljen
- 19.023
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.293.html:360075-Spas-za-Muzej-vazduhoplovstva
Inače, podigla se velika prašina posle odluke upravnika da se delovi tog Lokid P-38 Lajtninga iz drugog svetskog rata prodaju.
Nekome je ta prodaja zasmetala i po medijima su objavljivane vesti sa puno materijalnih grešaka i proizvoljnosti.
I same Novosti su objavile da se "prodaje redak i vredan avion" a u stvari se radi o nekoliko preostalin sekcija (čak su i one nekompletne) aviona koji se kod nas nikada ije koristio. Jednostavno, američki pilot se na kraju rata prinudno spustio, a mi smo krili avion od njih. Pošro nije bilo moguće održavati tako složenu mašinu, vrlo brzo je raskodovan, kasnije su neki delovi otišli na Mašinac gde su korišćeni kao učilo. Preostali "komadi" su predati Muzeju.
I za Muzej i za Srbiju ti preostali delovi imaju jedino materijalnu vrednost (nije nikakva "baština" u pitanju).
Sam muzej je od 90-tih do dolaska sadašnjeg upravnika bio zapušten i bez stalnih finansijskih prihoda i sa nerešenim statusom.
Prodajom je trebao da se obezbede uslovi za adekvatno čuvanje letelica iz depoa i onih vrednijih koje su parkirane ispred zgrade, kao i nabavka leteće replike jednog od naših prvih aviona iz Balkanskih i I svetskog rata.
Sada je sve pod znakom pitanja i treba ispratiti ovo obećanje javnjih preduzeća.
Šteta, jer ovo je ipak naš najposećeniji muzej.
Spas za Muzej vazduhoplovstva
T. SPALEVIĆ - R. DRAGOVIĆ | 30. decembar 2011. 20:58 | Komentara: 6
Tri javna preduzeća ponudila rešenje za spas Muzeja vazduhoplovstva i njegovih eksponata. Posle pisanja „Novosti“ pomoć Direktorata, Aerodroma i Agencije za kontrolu letenja
Srodne vesti
Muzej vazduhoplovstva: Unikati trunu u vlazi depoa
Muzej vazduhoplovstva na rubu opstanka
Muzej vazduhoplovstva: “Lokid“ bez pasoša
Prodajom američkog lovca spasavaju eksponate
Muzej vazduhoplovstva prodaje „lokid P-38“
BRIGU o Muzeju vazduhoplovstva koji je na rubu propasti, mogli bi uskoro da preuzmu Direktorat civilnog vazduhoplovstva, Aerodrom „Nikola Tesla“ i Agencija za kontrolu letenja. Ova preduzeća finansirala bi sve troškove rada ove kuće i zaštitu vrednih eksponata koje Muzej čuva.
Ovo je suština predloga Direktorata civilnog vazduhoplovstva koji je upućen Ministarstvu za infrastrukturu. Ova preduzeća, kako saznaju „Novosti“, izdvojila bi ukupno 20 miliona dinara za rad Muzeja. Prema predlogu, Muzej bi najviše pomogla Agencija za kontrolu letenja, koja bi godišnje izdvajala deset miliona. Direktorat i Aerodrom plaćali bi po polovinu tog iznosa.
- Ova sredstva dovoljna su za najnužnije popravke i normalan rad Muzeja - kažu u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. - To podrazumeva plate zaposlenih i troškove održavanja. Ne smemo da dozvolimo da propadne ustanova koja je jedna od simbola domaćeg vazduhoplovstva. To bi bila sramota.
NEREŠENA SVOJINA UPRAVA Muzeja vazduhoplovstva smatra da je jedini izlaz iz krize u koju ova ustanova tone godinama u prelasku na državni budžet. Problem, međutim, čini njegova podeljenost na vojni i civilni deo, ali i nerešeni imovinskopravni odnosi. Nedavno „skeniranje“ svojine pokazalo je da bi najveći udeo vlasništva u Muzeju trebalo da ima Ministarstvo odbrane. Među osnivačima su i javna preduzeća i fabrike namenske industrije.
Ideja o zajedničkom finansiranju Muzeja sredstvima tri velika javna preduzeća prvi je konkretan predlog za rešenje katastrofalnog stanja u kome se nalazi jedina srpska ustanova koja brine o vazduhoplovnom nasleđu. Direktorat, Aerodrom i Agencija za kontrolu letenja su među desetak ministarstava i preduzeća koja su i osnovala Muzej.
Na probleme u ovoj kući pažnju je skrenuo pokušaj direktora Predraga Grandića da proda vredne delove američkog lovca „lokid“ P38 iz Drugog svetskog rata jednom privatnom Muzeju iz Kalifornije, kako bi obezbedio sredstva za hitne radove u muzeju. Iako su delovi ovog aviona još 2009. proglašeni kulturnim dobrom Zavod za zaštitu spomenika kulture najpre je izdao, pa povukao izvoznu dozvolu. Našem muzeju, po ovoj transakciji, trebalo je da pripadne replika aviona „blerio“ i oko 230 hiljada dolara u kešu.
Ova afera, prekinuta zahvaljujući pisanju „Novosti“, otvorila je pitanje sudbine eksponata koji se čuvaju u surčinskom muzeju, kojim caruje javašluk i siromaštvo. U posebno teškom stanju su predmeti koji se čuvaju u muzejskom depou, kome je neophodna sanacija. Eksponati, kojima je inače potrebna restauracija,izloženi su vlazi, koroziji ...
„Lokidu“, čija je prodaja sprečena, u pećinskim uslovima društvo prave i izuzetno vredni delovi „štuke“, „foke vulfa“ i jedini primerak na svetu letelice „fijat G-50“.
Inače, podigla se velika prašina posle odluke upravnika da se delovi tog Lokid P-38 Lajtninga iz drugog svetskog rata prodaju.
Nekome je ta prodaja zasmetala i po medijima su objavljivane vesti sa puno materijalnih grešaka i proizvoljnosti.
I same Novosti su objavile da se "prodaje redak i vredan avion" a u stvari se radi o nekoliko preostalin sekcija (čak su i one nekompletne) aviona koji se kod nas nikada ije koristio. Jednostavno, američki pilot se na kraju rata prinudno spustio, a mi smo krili avion od njih. Pošro nije bilo moguće održavati tako složenu mašinu, vrlo brzo je raskodovan, kasnije su neki delovi otišli na Mašinac gde su korišćeni kao učilo. Preostali "komadi" su predati Muzeju.
I za Muzej i za Srbiju ti preostali delovi imaju jedino materijalnu vrednost (nije nikakva "baština" u pitanju).
Sam muzej je od 90-tih do dolaska sadašnjeg upravnika bio zapušten i bez stalnih finansijskih prihoda i sa nerešenim statusom.
Prodajom je trebao da se obezbede uslovi za adekvatno čuvanje letelica iz depoa i onih vrednijih koje su parkirane ispred zgrade, kao i nabavka leteće replike jednog od naših prvih aviona iz Balkanskih i I svetskog rata.
Sada je sve pod znakom pitanja i treba ispratiti ovo obećanje javnjih preduzeća.
Šteta, jer ovo je ipak naš najposećeniji muzej.