„Газела” у критичном стању
Link: http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Gazela-u-kritichnom-stanju.sr.html
Izvor: PolitikaСтручњаци упозоравају: одлагање обнове моста могло би да доведе до нежељених последица. – Носећи шрафови и челични каблови нападнути корозијом
Мост „Газела” је у алармантном стању и уколико обнова не почне у најхитнијем року постоји реална опасност да дође до трагичних последица. Ово је једногласна оцена стручњака који већ годинама упозоравају да је најдужи београдски прелаз преко Саве преоптерећен и да је одавно сазрео за преуређење.
Ратификовањем кредита у вредности од 33.000.000 евра, који је обезбедила Европска банка за обнову и развој, испуњен је један од предуслова за почетак радова, али мајстори неће изаћи на терен све док не буде завршен део обилазнице око Београда. То би, према најавама градских и републичких челника, требало да се догоди 15. октобра, док ће се на конкурсу 24. септембра шест иностраних предузећа, од којих је најпознатије аустријски „ПОР”, надметати за извођача радова на „Газели”. Упркос томе, стручњаци прогнозирају да поправка овог моста неће почети пре пролећа.
Милан Милосављевић, саобраћајни стручњак који је 35 година радио у Секретаријату за саобраћај, сматра да се нико не усуђује да започне радове на мосту у зимским месецима, јер би то изазвало колапс на улицама.
– Чека се да буде завршен део обилазнице од Орловаче до Остружничког моста па да почну радови на „Газели”, али то ништа неће променити. Неће тада, како се верује, саобраћај бити растерећенији. Завршетком целе обилазнице 2012. године, а не само Сектора четири који се сада ради, требало би да буде смањен број транзитних возила за 12 одсто, али ће се до тада број возила на улицама за исто толико повећати, тако да неће бити ефекта. Чак и да део обилазнице буде готов за месец дана, као што обећавају, радови на „Газели” неће почети ове године – наглашава Милосављевић и додаје да стање моста, ипак, није толико лоше колико се мисли.
Он истиче да ће поправка овог прелаза преко Саве, кад год да почне, само створити још веће гужве у саобраћају.
– Обнова „Газеле” спада у редовно одржавање и то није никакав пројекат који би требало да допринесе смањењу гужви у главном граду. Када буде завршена оправка мост ће бити безбеднији, али ће колапс и даље остати. Једино решење је да се направи најмање још један мост преко Саве – истиче Милосављевић.
Према неким проценама, „Газелу” дневно пређе око 160.000 возила, међу којима је много „теретњака”, иако је пројектован да издржи свега 38.000 возила на дан. Због тога је Драгослав Шумарац, некадашњи министар за грађевину, још 2004. године упозорио да је овај мост, а нарочито челична конструкција, у критичном стању и да радови морају да почну што пре. Од тада је много воде протекло Савом, а стручњаци „Мост пројекта” су утврдили да су носећи шрафови и челични каблови нападнути корозијом, као и да поправка више не би смела да чека, јер може да дође до нежељених последица.
Милош Вујанић, професор Саобраћајног факултета, сматра да анализа коју је урадио „Мост пројект” више није употребљива и да би требало сачинити нову.
– Реч је о веома озбиљним испитивањима. Анализу стања Панчевачког моста, који је такође био прилично запуштен, урадили су Немци и за тај посао им је требало годину дана. Да би се утврдило право стање „Газеле” потребно је више месеци, али оно што је оком видљиво је да је горњи део забрињавајући – упозорава Вујанић и наглашава да „Газела” представља „жилу куцавицу” главног града, те да живот људи који преко њега прелазе не би смео да буду доведени у опасност.
Процењује се да би поправка „Газеле” могла да траје најмање годину и по дана, али осим папира и радова на делу обилазнице посао кочи и нехигијенско ромско насеље „картон сити” које, упркос многобројним најавама, још није измештено.
Н. Миковић
[објављено: 11.09.2008]
Link: http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Gazela-u-kritichnom-stanju.sr.html