Evo, pogledao sam Zakon o utvrđivanju javnog interesa i posebnim postupcima radi realizacije projekta izgradnje infrastrukturnog koridora auto-puta E-761, deonica Pojate-Preljina ("Sl. glasnik RS", br. 49/2019), koji kako i ja čitam, jeste lex specialis u odnosu na Zakon o eksproprijaciji. Tačno je da član 14 tog zakona daje mogućnost da investitor uvede izvođača u posed u roku od 7 dana od dana prijema odluke o eksproprijaciji, i tačno je da žalba ne zadržava izvršenje. Sama činjenica da žalba ne zadržava izvršenje, nema veze sa mogućnošću uvođenja u posed, jer odredba kaže da uvođenjeu posed može nakon 7 dana od dana dostavljanja rešenja (ne kaže se od pravosnažnosti rešenja, ili sl.).
U svakom slučaju, nameću se dva zaključka; 1) da smo banana država koja je štetna po sopstvene građane (ne može se neefikasnost državnog aparata ispravljati kršeći ljudska prava sopstvenih građana), 2) da je kašnjenje izgradnje ovog koridora neopravdano.
A forumaš "belo labudovo" bi bio u pravu u svojim komentarima da ne daje komentare na temi Požega-Kotroman, već da je komentarisao na ovoj temi, s tim što ga situacija na terenu demantuje: čak i kada postoji "gazi preko mrtvih" način da se brzo gradi putni pravac, nismo sposobni ni tu da radimo u okviru rokova.
Da je to tačno, za naše parcele bi postojalo rešenje o izvršenju suda, a ne Opštinkse uprave. Sve ovo smo proverili,, član 14. se odnosi na pravosnažno rešenje o eksproprijaciji. Pogledajte prvo prethodni član 13 tog zakona.
"Član 13
Po konačnosti, odnosno pravnosnažnosti rešenja o eksproprijaciji, stiču se uslovi za pokretanje postupka za sporazumno određivanje naknade za eksproprisanu nepokretnost, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje eksproprijacija.
Od dana podnošenja predloga za eksproprijaciju do dana donošenja rešenja o eksproprijaciji, stranke se mogu sporazumevati o oblicima i visini naknade i van postupka propisanog ovim zakonom.
Sporazum iz stava 2. ovog člana zaključuje se u pisanoj formi i overava u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno beležništvo ili pred nadležnim organom na zapisnik, a obavezni deo sporazuma je i klauzula o isplati naknade ili davanju druge nepokretnosti u svojinu ili zakup, po pravnosnažnosti rešenja o eksproprijaciji.
Ako stranke postignu sporazum o naknadi pre donošenja rešenja o eksproprijaciji, rešenje o eksproprijaciji obavezno sadrži i konstataciju da je sporazum zaključen, kao i uslove za izvršenje sporazuma.
Procenu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i objekata vrši organ nadležan za utvrđivanje poreza na prenos apsolutnih prava.
Kada je predmet eksproprijacije zemljište sa biljnim zasadima, procenu vrednosti vrši veštak odgovarajuće struke, sa spiska stalnih sudskih veštaka.
Troškove postupka sporazumnog određivanja naknade za eksproprisanu nepokretnost snosi korisnik eksproprijacije.
Član 14
Investitor ima pravo da izvođača uvede u posed nepokretnosti eksproprisane u skladu sa ovim zakonom po isteku roka od sedam dana od dana dostave rešenja o eksproprijaciji strankama u postupku."
Ne može se ući na parcele koje nisu ni veštačene.
Svako drugačije tumačenje člana 14 je protivustavno. A zakoni se donose u skladu sa Ustavom. Naše komšije su se obratile i Svetskoj bani i tačno je da investitor ne moe ući na parcele koje nisu isplaćene.
Takođe sam već objavila šta piše upravo u poravnanjima koje stranke potpisuju sa Koridorima, da Koridori stupaju na napokretnosti nakon isplate utvrđene naknade. To je u skladu sa Ustavom i Zakonom o eksproprijaciji.