Апсолутно се слажем са Вама и чињеница је да се не води довољно рачуна о планирању потребног броја резервних делова и да корисника услуге јавног превоза то не би требало да интересује, већ за цену карте има право да се вози у возилу које задовољава одређене нормативе по питању комфора, уредности и чистоће.
Цела процедура је максимално закомпликована и бирократизована. Иако нисам правник, већ саобраћајни инжењер, није тешко схватити да се све око јавних набавки у ГСП ради врло траљаво и недовољно професионално.
Укратко ћу покушати да објасним процедуру јавне набавке неког резервног дела, у овом случају - флуо цеви за осветљење у возилима.
► Корак 1: референт за резервне делове сектора одржавања саобраћајног погона доставља извештај у којем наводи да је број флуо цеви на залихама у магацину мањи од 10% од потребног броја. Примера ради, недостаје 100 флуо цеви. (цифра је произвољно узета) (један дан)
► Корак 2: шеф одржавања саобраћајног погона сачињава захтев за набавку и упућује је извршном директору погона (један-два дана)
► Корак 3: извршни директор саобраћајног погона разматра оправданост захтева за набавку (један-два дана)
► Корак 4: извршни директор саобраћајног погона упућује захтев за куповину Сектору за инвестиције и планирање, који је задужен за јавне набавке (три-четири дана)
► Корак 5: служба за јавне набавке обрађује захтев и исти упућује на одобрење техничком директору (два-три дана)
► Корак 6: технички директор разматра захтев, даје своје мишљење оправданости набавке и другим битним елементима набавке и упућује захтев генералном директору (до десет дана)
► Корак 7: генерални директор одобрава обим набавке, и издаје налог за њену реализацију директору за финансије (до петнаест дана)
► Корак 8: директор за финансије овлашћује одговорно лице за спровођење те јавне набавке и врши се распивање јавне набавке (четири до пет дана)
► Корак 9: јавна набавка се оглашава. Пролази законом прописана процедура. (до тридесет дана)
► Корак 10: поступак јавне набавке се завршава. Врши се избор најповољније понуде. Закључује се уговор са понуђачем. (два дана)
► Корак 11: понуђач ангажује добављача (а то може бити и сам понуђач) за доставу флуо цеви и има одређени рок, предвиђен уговором. (до петнаест дана, не рачунајући могућа кашњења)
► Корак 12: добављач доставља флуо цеви саобраћајном погону. Врши се евидентирање пријема делова и врши се њихова уградња. (један-три дана)
Окончањем корака 12. од почетних недостајућих 100 флуо цеви, сада недостаје, примера ради, 140 флуо цеви, што значи да ће и по уградњи испоручене и уговорене количине флуо цеви опет недостајати 40 флуо цеви, због недостатка планирања правдањем „уштедом и рационализацијом трошкова“. Поново се враћамо на корак 1. и изнова се спроводи процедура.
Дакле, ово је један општи поступак који се мање-више односи на све набавке у ГСП. Остало процените сами...