Šta je novo?

Modernizacija GSP-a

Slažem se da stvarno održavaju stanice, milion puta sam ih video kako dođu i sastržu sve reklame nalepljene na stajalište.

Nego što se karata tiče, verujem da će povlašćene (studentske i sl) morati da budu personalizovane, kao i do sada, mada ja nemam ništa protiv toga. Jedino kao i do sada zameram na poništavanju karte pri svakom ulasku u vozilo, ali ajde.
 
Александар":pvblih2t je napisao(la):
Meni su ok i stajališta kao na bulevaru gde nema klasičnih klupica, već onih da se malo odmorite, naslonite u polusedećem položaju.

Ja bih nalupala šamare onom koji je smislio to da prislonite dupe a da ne može da se sedne... Takve su tramvajske stanice u bloku 45 i ja nikako tu ne mogu da se namestim da se bar opušteno naslonim...
 
kingmanowar":3sf8n2s4 je napisao(la):
Cek bre, zar nikom ne smeta sto ce sa personalizovanim karticama GSP imati uvidjaj o vasem kretanju? Zar to nije krsenje zakona? Mislim da bi trebalo pokrenuti akciju da se preispita takva odluka pred sudom.

Наравно да смета. У питању је потенцијално веома груба повреда приватности. Можда би се требало обратити оном удружењу грађана које је својевремено, позивајући се на Устав и одговарајуће законе, водило акцију за то да чиповане личне карте буду опција, а не обавезујућа ствар (како је првобитно било замишљено). И успело то и да издејствује!!!

Узгред, технички гледано, потпуно је непотребно да се лични подаци приликом "откуцавања" карте било где похрањују, чак и када су у питању месечне (тј. претплатне) карте, које творци овог система врло тенденциозно промовишу у категорију "персонализованих": што се превоза тиче, и евентуалних потреба везаних за евиденцију путника (а у циљу мерења протока путника, оптерећености линија и следствене оптимизације система), за систем је једино релевантно да ли је дотична картица пуноважна или није (тј. ако је у питању месечна карта - да ли је уплаћена месечна претплата; а ако је у питању "неперсонализована" - да ли на карти има довољно кредита за остваривање жељене вожње), а потпуно је свеједно КО је носилац карте. Са друге стране, за ефикасну контролу путника сасвим је довољно да на карти лични подаци, заједно са фотографијом носиоца, буду ОДШТАМПАНИ (али не и похрањени у меморију картице!). На основу одштампаних података, контрола ће моћи да установи идентитет путника, а дигиталним путем би се, у том случају, само утврђивало је ли карта валидно "откуцана", односно пријављена приликом уласка у возилу...

Дакле, потпуно је јасно да, у домену организације саобраћаја и контроле исправности карата, нема НИКАКВЕ потребе за дигиталним записом личних идентификационих података корисника јавног градског превоза. Дигитални треба да буду само подаци који се тичу исправности саме карте (периода њеног важења или кредита који је на њу уплаћен; слично као са припејд бројевима мобилних телефона, које власници могу, али НЕ МОРАЈУ регистровати!), док је за успешну идентификацију путника сасвим довољно да лични подаци буду дати само у аналогном (одштампаном) облику. Раздвајањем ових двеју сфера врло се успешно спречавају све могућности злоупотребе система - како од оних који системом управљају, тако и од путника...

Друга је ствар, наравно, недозвољено/недозвољиво комбиновање јавног и приватног, спонзорски аранжмани у систему који представља јавно добро (и већ се финансира од продаје карата и додатно дотира новцем пореских обвезника!) и остали транзициони "специјалитети"... Већ на том нивоу могућности злоупотребе личних података делују потпуно застрашујуће! А ако се томе додају и потенцијално много мрачнији пориви твораца оваквог система (за које не тврдим нужно да постоје, али тврдим да, исто тако, НЕМА ДОКАЗА ни да НЕ постоје - посебно јер не знам из ког бих сад ја разлога требало да верујем корумпираним домаћим политичарима и некаквој опскурној турској фирми), јасно је да могућностима надзора кретања свих корисника јавног превоза и злоупотребе података о томе, нема границе...
 
@Kirill

Upravo to. Zakonski bi im trebalo zabraniti da se licni podaci stavljaju u memoriju kartice.

U protivnom budem li dobio neku reklamu koja se tice mog kretanja po gradu, ima da ih tuzim za povredu privatnosti.
 
Није уопште у реду. Чак и у делу где се због повластице воде лични подаци, ти подаци морају бити рандомизовани или енркиптовани посебним кључем пре него што се повежу са другим делом базе података.

То што је фирма која је добила посао турска нема никакве везе са тим (чак је и помало срамотно наводити то). Закон о заштити приватности је исти и важи за све, а фирма која се бави овим послом је регистрована код нас и наш је правни субјект.
 
@kingmanowar
Опа, почећеш да плаћаш превоз? :)

@Кирилл
Да ли си сигуран да ће подаци бити на самој картици, а не само њен серијски број?
Нисам сигуран колико та врста РФИД-а може чувати података.
Вероватно није ни битно, довољно је да серијски број картице имају са тобом повезан негде у централној бази.
Разлог за чување података би могао бити због казне. Нпр. имаш персонализовану карту, уђе контрола, очита је и види да ниси уплатио месец. Ставе твој ЈМБГ на црну листу, да не можеш да извадиш нову карту док не измириш дугове. Мада ово нису помињали, могуће да не планирају то. Не видим неку другу оправдану сврху за чување података...хм...можда за ону опцију масовне уплате преко фирме. Да компанија списак запослених, и њихове картице буду допуњене. Мада, за то је опет довољан само серијски број картице. Не знам :rolleyes:
 
lukpot":1wa1vrvt je napisao(la):
@Кирилл
Да ли си сигуран да ће подаци бити на самој картици, а не само њен серијски број?
Нисам сигуран колико та врста РФИД-а може чувати података.
Вероватно није ни битно, довољно је да серијски број картице имају са тобом повезан негде у централној бази.
Разлог за чување података би могао бити због казне. Нпр. имаш персонализовану карту, уђе

Нисам се добро изразио - нисам мислио на то да ће лични подаци нужно бити меморисани на самој картици, већ да ће просто бити интегрални део тог система.

А што се тиче казне - у случају кажњавања, лични подаци се могу "ручно" прочитати и забележити са саме картице, а што се система тиче, као што рече и јовановм, требало би да буду бележени и чувани у бази одвојеној од оне која је везана за статистику кретања путника, која треба да буде строго анонимна!
 
jovanovm":157te374 je napisao(la):
То што је фирма која је добила посао турска нема никакве везе са тим (чак је и помало срамотно наводити то). Закон о заштити приватности је исти и важи за све, а фирма која се бави овим послом је регистрована код нас и наш је правни субјект.

То што је фирма турска има итекако везе, из више разлога (под условом, наравно, да ми не "учитаваш" унапред нешто што ја нисам рекао).

Као прво, из простог разлога што је страна, што значи да се већи део новца од примене ове технологије (коју је засигурно успешно и квалитетно могла да примени и нека српска фирма) неће задржавати у Србији. Притом, с обзиром да је у питању јавни/државни монопол (не постоји легалан "алтернативан" систем превоза у Београду, који би имао сопствене цене и тарифе), који се финансира продајом карата, али и дотирањем из буџета (односно - новцем пореских обвезника!), недопустиво је да приватна фирма, уз то још и страна, из тога извлачи профит, и то на такав начин какав је предвиђен. То, МОЖДА, јесте легално (на неки натегнут начин), али легитимно нипошто није. Наравно, људи се међусобно разликују по степену економског протекционизма/либерализма који заступају. Но, то није разлог да онима са којима се не слажемо приписујемо да је то што говоре срамотно, и да свако (макар колико легитимно!) инсистирање на ефективном поштовању националног суверенитета означавамо као нешто (политички) некоректно.

Као друго, дотична турска фирма је, у суштини, изабрана на прилично сумњив и нетранспарентан начин. Кажем опет - легално, можда, јесте, али легитимно - нипошто...

Као треће, све веће присуство турских фирми у Србији не допада ми се због тога што га доживљавам као део много шире турске дипломатске (и не само дипломатске) офанзиве, у чијим коренима је, поред неспорних економских мотива, уједно и тежња за неком врстом историјског и вредносног ревизионизма на овим просторима. Дакле, сумњам у транспарентност њихових мотива, и стога бих радије на том месту видео фирме из неких других земаља, са којима смо, просто, у бољим, или макар - чистијим и "неутралнијим", односима. И ма колико се такав концепт теби не свиђао, није у реду да га, само због тога што се не уклапа у твој идеолошки "свјетоназор", називаш срамотним... Поз! :)
 
da li ce i personalizovana mesecna karta morati da se prislanja svaki put kad se ulazi u svako vozilo, ili ce biti dovoljno da se prisloni na kontrolorski uredjaj kad naidje kontrola?
ako je ovo prvo onda je to ocigledno nepotrebno i uzrokovace stvaranje velikih guzvi :grand:
 
Није ствар само у стварању гужви, једна од погодности маркице је и та што није морало да се размишља о поништавању карте. Просечан путник који користи маркуцу више пута преседа и обично носи неки ручни пртљаг и био је поштеђен вишеструког вађења новчаника, па карте из истог. Овако ће џепароши имати бољи увид у то где ко држи новчаник.
Али да не скрећем на мањи проблем, нарушавање приватности грађана је проблем број један и по односу према томе знаћемо да ли неко заиста штити приватност или је све чиста демагогија.
 
mekbejn":3tjm6lba je napisao(la):
Mislim da bi gdin Šabić mogao da ispita na koji način je sistem isprojektovan u smislu zaštite podataka o ličnosti
Defiinitivno posao za Sabica.Moze se odneti prijava u njegovu kancelariju oko ove teme.
 
Како год да је испројектован чињеница да постоји база података омогућава сва могућа претраживања и неслућене потенцијалне проблеме везане за нарушавање приватности. Ако не постоји нека рампа на улазу не видим разлога за валидацијом персонализованих карата приликом сваког уласка. То би имало смисла само на ограђеним станицама БГвоза (Вуков Споменик је једина таква станица) где би постојала рампа која би спречавала улазак путника који немају карту, али с обзиром да је то једна од више хиљада станица у оквиру јавног превоза јасно је да је валидација непотребна и наводи на сумњу да је њена функција сакупљање статистике о кретању грађана.
 
што се трипујете толико око тих картица? исто као када су се појавиле чиповане ЛК, дигла се кука и мотика. и шта се десило? ништа. свако кога знам је узео чиповану ЛК. чак и мислим да је преко 90% ЛК чиповано. ако вам се не свиђају персонализоване, узмите онда неперсонализоване (као што ћу ја да урадим) и шта вас онда брига
 
Десило се то да је постојала опција да се узме и ЛК без чипа тако да ко жели алтернативу има је.
Неперсонализована картица није алтернатива персонализованој, била би када би се могла купити месечна неперсонализована.
Замисли неко ко преседа минимум два пута из друге зоне то је дневно (50+80)*2*30=7800 дин а то је само минимум вероватно је потребно ок 10 000 по члану породице, нека нпр троје путује то је једна плата само за превоз.
 
Ljudi, to da nas prate je realnost. Pa svako ko ima registrovanu karticu za mobilni moze biti pracen. A i koo nema, a neko ima potrebe a ga prati, lako ce to uciniti.
 
orion":svjbwm9p je napisao(la):
Није ствар само у стварању гужви, једна од погодности маркице је и та што није морало да се размишља о поништавању карте. Просечан путник који користи маркуцу више пута преседа и обично носи неки ручни пртљаг и био је поштеђен вишеструког вађења новчаника, па карте из истог. Овако ће џепароши имати бољи увид у то где ко држи новчаник.
Не мора картица уопште да се вади из торбе/новчаника. Довољно је да не буде довољно дубоко закопана па може само торба да се провуче преко читача и готово. Ми у фирми отварамо врата помоћу такве РФИД картице. Картица ми стоји у сред новчаника, окружена свим и свачим, од пара, папира, металног новца, и довољно је да прислоним торбу на месту где ми је новчаник и готово. Једини проблем може да буде ако се у близини налази друга РФИД картица, али у принципу, биће довољно да се ова постави на згодно место и никаквог отварања, вађења, задржавања не мора да буде. Уђе човек као што би ушао и сад, само провуче торбу успут. То се тако ради у читавом свету, ко је био негде ван Србијице, могао је да види како функционишу такви системи, поготово по метроима и да их људи користе управо на горе описан начин, без задржавања.
Сигурно ће бити у почетку мало незгодно док људи не покапирају, после ће све то да иде глатко... Само ми није јасно, што се овде људи много плаше промене :rolleyes:

orion":svjbwm9p je napisao(la):
Како год да је испројектован чињеница да постоји база података омогућава сва могућа претраживања и неслућене потенцијалне проблеме везане за нарушавање приватности. Ако не постоји нека рампа на улазу не видим разлога за валидацијом персонализованих карата приликом сваког уласка. То би имало смисла само на ограђеним станицама БГвоза (Вуков Споменик је једина таква станица) где би постојала рампа која би спречавала улазак путника који немају карту, али с обзиром да је то једна од више хиљада станица у оквиру јавног превоза јасно је да је валидација непотребна и наводи на сумњу да је њена функција сакупљање статистике о кретању грађана.
Поента целог система и јесте да се сакупља статистика о кретању грађана! Тако се директно оставља могућност праћења где је потребно појачати одређене линје, увести нове или променити трасу постојећим.
Наравно да је могуће одвојити те податке од личних података, тако што би се идентификациони бројеви картица енкриптовали нпр сваки дан другим кључем и такви уписивали у базу (исту или одвојену) која садржи податке о кретању. Тиме би остале информације о дневним кретањима истик картица. И тако би постојала могућност да се дохвате подаци за одређену особу, али би поступак био изузетно отежан.
У сваком случају, ми не можемо да знамо на који начин се прикупљају подаци, вероватно на исти начин на који се прикупљају у осталим земљама где је тај исти систем у употреби, тако да верујем да је већ неко обратио пажњу на то.

Мене у принципу не тангира уопште да ли ће да скупљају податке или не, ако их злоупотребе, лепо ћу да их тужим и готово. :)
А ово око тога чија је фирма ми превише параноично звучи...
 
Razumem potrebu da se prikupljaju statistički podaci radi unapređenja prevoza, ali mi smeta u suštini najviše to što podatak koji će ostati zapisan u bazi neće glasiti ovako (prevedeno na običan jezik)

3 osobe su ušle na stanici Zeleni venac u vozilo gar. broj 1234 na liniji 16 u 16.30h, a jedna od njih je zatim u 16.42 ušla u tramvaj gar. broj 234 na liniji 7

već ovako

Zoran Petrović, Milan Jović i Jelena Pejić su ušli na stanici Zeleni venac u vozilo gar. broj 1234 na liniji 16 u 16.30h, a Jelena Pejić je zatim u 16.42 ušla u tramvaj gar. broj 234 na liniji 7

Zar nije moglo bez toga?
 
Михаило":1x93i11y je napisao(la):
Поента целог система и јесте да се сакупља статистика о кретању грађана! Тако се директно оставља могућност праћења где је потребно појачати одређене линје, увести нове или променити трасу постојећим.

Да због тога што нису могли да прате нису могли да процене потребе. Јел нпр. треба паметан систем да на 702 ставе два аутобуса уместо једног а имају човека који контролише карте који је свакодневни сведок гужви, грађани писали петицију али ништа, ево и коментара (узео сам за пример линију која предњачи по притужбама)
Треба ли паметан систем да би се закључило да се не шаљу мале 65 у јутарњем шпицу...

А онај део поста где се помињу "они који нису макли из Србијице", "тако се ради у нормалном свету" ипак нећу да коментаришем :cool:
 
Felix55":20plh55f je napisao(la):
Razumem potrebu da se prikupljaju statistički podaci radi unapređenja prevoza, ali mi smeta u suštini najviše to što podatak koji će ostati zapisan u bazi neće glasiti ovako (prevedeno na običan jezik)

3 osobe su ušle na stanici Zeleni venac u vozilo gar. broj 1234 na liniji 16 u 16.30h, a jedna od njih je zatim u 16.42 ušla u tramvaj gar. broj 234 na liniji 7

već ovako

Zoran Petrović, Milan Jović i Jelena Pejić su ušli na stanici Zeleni venac u vozilo gar. broj 1234 na liniji 16 u 16.30h, a Jelena Pejić je zatim u 16.42 ušla u tramvaj gar. broj 234 na liniji 7

Zar nije moglo bez toga?
Ја ти као програмер кажем да то неће тако да ради већ: картица ИД: х и картица ИД: у ушле у возило ИД: а у 16 итд...
Једини проблем је како ће ти подаци после да се чупају из базе и да ли ће и коме да се приказују ИД-еви картице везани за одређену особу. А ми овде немамо представу на који начин све то функционише, ал' навикли смо ваљда да ће све да испадне најгоре што може, било то прикупљање података о кретању, чекирање карата, ограда на мосту итд. Мало ми је мука од тога. Ко кад су се они силни паметни што коментаришу б92 и блиц вести ис***и да се онај трамвај запалио зато што је стар бла, бла...

orion":20plh55f je napisao(la):
Михаило":20plh55f je napisao(la):
Поента целог система и јесте да се сакупља статистика о кретању грађана! Тако се директно оставља могућност праћења где је потребно појачати одређене линје, увести нове или променити трасу постојећим.

Да због тога што нису могли да прате нису могли да процене потребе. Јел нпр. треба паметан систем да на 702 ставе два аутобуса уместо једног а имају човека који контролише карте који је свакодневни сведок гужви, грађани писали петицију али ништа, ево и коментара (узео сам за пример линију која предњачи по притужбама)
Треба ли паметан систем да би се закључило да се не шаљу мале 65 у јутарњем шпицу...
Наравно да не треба, али ако сада у ДЈП седе неспособњаковићи који не слушају грађане не значи да ће тако бити и за годину дана, поготово ако им се испред носа нацртају подаци прикупљени овим системом...

orion":20plh55f je napisao(la):
А онај део поста где се помињу "они који нису макли из Србијице", "тако се ради у нормалном свету" ипак нећу да коментаришем :cool:
Боље што нећеш, видиш да сам испиздео :D :kk:
 
Mihailo, nemoj bukvalno shvatati moj post, znam da će osobe biti predstavljene u bazi sa ID-om njihove kartice, ali ta ista firma će posedovati i lične podatke za svaki taj ID, tj. za svaku izdatu personalizovanu karticu... Za statističku obradu lični podaci su nebitni, i ne bi trebalo da postoji način da ih neko ukrsti-poveže, i tako da dobije npr. detalje o kretanjima pojedinih osoba.

ALi pošto je ovo uređena zemlja sa izrazitom vladavinom prava, hvatajte što pre neku vezu u Apex Solutions firmi ukoliko npr. imate dečka/devojku/ženu/muža koji će koristiti personalizovanu karticu, a u čiju vernost sumnjate... Listing sa detaljima kretanja te osobe, koji će vam preko veze neko tamo nabaviti, može vam reći dosta toga :D
 
Felix55":34abcaod je napisao(la):
Mihailo, nemoj bukvalno shvatati moj post, znam da će osobe biti predstavljene u bazi sa ID-om njihove kartice, ali ta ista firma će posedovati i lične podatke za svaki taj ID, tj. za svaku izdatu personalizovanu karticu... Za statističku obradu lični podaci su nebitni, i ne bi trebalo da postoji način da ih neko ukrsti-poveže, i tako da dobije npr. detalje o kretanjima pojedinih osoba.
Па то и кажем, ми не знамо да ли систем омогућава увид у те податке односно да ли се статистички подаци које неко добија садрже податке особама или су "неперсонализовани". Свакако бисмо могли да обавестимо некога ко је задужен за то да провери.
 
www.poverenik.rs pogledaju te rubliku zastita podataka detaljno .Kancelarija se nalazi u ulici svetozara markovica 42 trenutno je ispitni rok inace bi vec sutra posjeti gospodina da popiemo :kafa: i procaskamo i podnesemo prijavu ako treba
 
Vrh