Šta je novo?

Modernizacija GSP-a

Ако ипак већина плаћа, није то нешто епско над 55 одсто... Ипак, када ти живиш у Београду и познајеш прилике онда ок, мада сигурно има доста шверцера. Овај нови систем би могао лагано искоренити шверц карата. Мада остаје да видимо.
 
@RockerSVK i svi
Imate ranije na ovoj temi članak iz Vremena u kome stoji statistika plaćanja prevoza. Broj je viši od 80%.
 
Па да, али Време је то радило само као неко "статистичко истраживање", ако се добро сећам тог чланка... Дакле ја не бих то нешто узимао за озбиљно. Мислим, да стварна цифра реалне наплате јесте поражавајућа.
 
Vreme je navodilo rezultate istog model istraživanja kao i drugim zemljama sa kojima smo se poredili.

Prilično sam siguran da cifra realne naplate nije poražavajuća. Iskreno, mislim da se u svakom autobusu švercuje samo po 3-4 ljudi. To je mnogo manje nego u Budimpešti (lično iskustvo, a potvrđuju i statistike).

No opet, budimpeštanski BKV je u 2009. od karata zaradio 181 milion EUR. Izvor: http://www.bkv.hu/ftp/annual_report/annualreport2009.pdf

To je meni frapantna cifra. Tamo se malo drugačije ali vrlo slično plaća transfer, kontrole su slične, i broj švercera je ogroman. Cena karte je malo viša (oko 1EUR), i uključuje i HEV (BeoVoz) koji je mnogo razvijeniji, kao i metro, autobuse i trole...

E sad, još frapantniji proračun. GSP je u martu 2003. prodao negde oko 220 000 markica, taj podatak možemo naći ovde:
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74.html:145903-Opet-jagma-za-markice

Ukoliko pretpostavimo da je broj sličan danas (sigurno ne plaća MANJE ljudi prevoz nego 2003) i uzmemo prosečnu cenu markice za prvu zonu od 2600 dinara, onda godišnje GSP uzme:
220 000 x 12 x 2600: 6 864 000 000 RSD ili 68.6 miliona EUR.

To je samo od markica. Prosto rečeno, uporedimo GSP koji ima vozni park od 1185 vozila sa BKVom koji ima 2841.

U Mađarskoj je cena karte duplo veća - ukoliko bismo izjednačili te dve cene karte, pa bi i prihod BKVa bio duplo manji, oni bi zarađivali 90.5 miliona EUR. To znači da GSP Beograd sa 2.4 puta manje vozila samo od markica je 2003. imao prihod od 75% budimpeštanskog iz 2009.

Ukoliko bismo dalje pokušali da izjednačimo repere tih cifara (npr. preračunali broj vozila, broj polazaka, broj linija / tj. smanjili budimpeštanski) videli bismo da prihod od prodaje karata beogradskog gradskog saobraćajnog preduzeća uopšte nije zanemarljiv, te da je možda i iznad evropskog proseka.

Brojke retko lažu, a mediji uvek.

P.S. Razumem da u analizi ima dosta grešaka, porede se cifre iz različitih godina, cene vozni parkovi, itd itd... ali ti detalji se nisu mnogo menjali, i ukoliko su se menjali, to je bilo u korist GSPa. Mislim da je "cifra o broju prodatih karata poražavajuća" da bi se to onda ovde vrlo lako videlo.
 
Па онда долазим до закључка, да се у ГСПу краде као нигде другде. Ко зна у ком џепу заврше те паре. Јер сигурно да све не завршавају у каси предузећа.
 
@jovanovm
Imam zamerku samo na cenu markice, to je najveća moguća cena za prvu zonu, a prosečna je sigurno manja ako se uzmu u obzir studenti, učenici, i ostale povlašćene. Rekao bih da je prosečna cena <2000
 
@RockerSVK
Aha. :)

@lukpot

Razmišljao sam o tome, i mislim da si u pravu. Ostavio sam računicu transparentnom upravo iz tog razloga. Moja logika je bila da je velika većina markica kupljena od strane preduzeća i zaposlenih, sa punom cenom, te da se recimo đačke markice potiru sa onima za drugu zonu koje su 3200 (mislim). Iako bi ta cifra koju sam napomenuo onda bila malo manja, ja u GSPu nisam računao prodate same karte za prevoz na trafikama i kod vozača, te mislim da računica, sa svim svojim manama, nije tako daleko od neke realne.
 
jovanovm":28w70763 je napisao(la):
@RockerSVK
Aha. :)
Знам да нисам открио Америку :D Али стварно ове бројке више него очигледно показују на нетранспарентност унутар самог ГСП. Лепо и јасно се види.
 
Zar GSP ne placa pdv na te markice? -18%
I dobro potcenjujes povlascene klase, apsolutno svaki student koga ja znam ima tu markicu

na kraju krajeva zar ti podaci ne postoje negde, zasto filozofiramo?
 
@StudentLL
Ja ih nisam našao pa sam morao ovako "ukrug". Interesovalo me. Bilo bi lepo naći godišnji izveštaj GSP...iako se tu svakakve brojke "kuvaju", opet bi nam dalo neke indikacije o nivou zarada.

U Beogradu se godišnje upiše 16500 studenata, recimo da u svakom trenutku univerzitet ima oko 50-60 000 redovnih studenata.
Izvor: http://www.studybelgrade.com/univerzitet/univerzitet_bu.htm

S obzirom da je u Srbiji zaposleno 1.8 miliona ljudi, a Beograd čini negde oko 26% stanovnika Srbije, ukoliko pretpostavimo da je zaposlenost ista, u Beogradu bi bilo oko 468.000 zaposlenih. To bi značilo da ih ima skoro 8.5 puta više nego studenata. Žao mi je, ali mislim da je procenat markica mnogo više na strani zaposlenih, posebno jer znamo koliko je zaposlenost u Beogradu iznad republičkog proseka.

Izvor: http://www.naslovi.net/2010-02-04/s-media/smanjen-broj-zaposlenih-u-srbiji/1528056
 
Шверцера је много мање него што их је било захваљујући томе што остоје контроле. Међутим контроле су лоше осмишљене тако да их је на неким линијама доста а на неким су ријетке. По Новом Београду се све жути од њих док рецимо према Бановом брду није такав случај. Други разлог за шверц је наравно цијена карата која је превисока. Сада испада да је за 4 особе које купе карту у возилу једнако скупо као да се возе таксијем. Повећала се цијена карата а шта су путници добили за те паре? Аутобуси нису редовнији, ни чистији, нити су возачи љубазнији а о безбедности да не говорим. Тешко да се све може правдати повећањем цена горива и трошкова експлоатације.
 
Modernizacija je kada se krene od osnovne tačke pa dalje...
1. Jedno javno prevozno sredstvo, treba posmatrati kao mašinu, stoga koliko ljudi ta mašina može optimalno da nosi i po tom principu dolazimo do toga da tamo ima puno trutova ...
2. Zakonom je rečeno vozač može da vozi 6 sati, to neznači da ide kuči nego(kao i svi mi 8 h) ona 2 sata, radi nesto drugo, na primer bude kontrolor, to bi značilo da u svakom mometu , imamo jednu petinu voznog parka non - stop pokrivenu kontrolorima, što je više nego sada
a za iste pare i istih 172-3 radna sata.
3. Urednim i redovnim održavanjem vozila se i produžuje radni vek istih vozila , onda kupovina novih služi za uspostavljanje novih linija
4. Sistem kontrole tačnosti polazaka sa terminala, treba zameniti sa sistemom ( naj približnijom) tačnosti zaustavljanja na stajalištima trase.

Sa primenom navedenih ,od mnogih drugih tačaka, bi sigurno smanjila potrebu za preuveličane troškove subvencije, koje se samo rasipaju
:dil: Navedeno bi mnogo lepše i jasnije neko iz saobr. struke objasnio , a smatram zbog ne primenjivanja osnova pravila poslovanja, GSP se i vrti u krug i stalno grize svoj rep od koga na našu štetu, imaju koristi samo pojednci, a pored toga štetu uvečavamo kroz još veću cenu karte
 
jovanovm":371nec6c je napisao(la):
To je meni frapantna cifra. Tamo se malo drugačije ali vrlo slično plaća transfer, kontrole su slične, i broj švercera je ogroman. Cena karte je malo viša (oko 1EUR), i uključuje i HEV (BeoVoz) koji je mnogo razvijeniji, kao i metro, autobuse i trole...
Nije baš ni malo viša, već tri puta viša. Cena karte u vozilu je 400 forinti, 150 i kusur dinara.

Sa blica: "Automati za poništavanje karata koji trenutno postoje u gradskom prevozu biće zamenjeni novim, modernim aparatima, a karte će se poništavati prilikom ulaska u vozilo, sa razdaljine od oko desetak centimetara."

Kakva bre razdaljina? :laugh:
 
@jlaki
Kad je rađena studija koju sam citirao, karta je bila 320HUF, a evro negde malo jači od 300. :) Brojke nisu toliko važne, nego valjda odnos - još je gore ako je karta u Budimpešti tri puta skuplja, to znači ili da su tamo tri puta gori, ili da kod nas tri puta brže cure pare....
 
Jedna bitna razlika:

U Budimpešti postoje i nedeljne karte koje su idealne za turiste koji provedu više dana, kao i "besplatna" vožnja uz neke turističke kartice. Takve povoljne varijante nemamo. Kao ni taj broj turista..
 
Ima i trodnevna, ali meni je delovala skupa, a nije mnogo veliki grad da se toliko koristi prevoz, pa sam kupovao standardne i malo se švercao, priznam. :)
 
jovanovm":7i5vqv3e je napisao(la):
@RockerSVK i svi
Imate ranije na ovoj temi članak iz Vremena u kome stoji statistika plaćanja prevoza. Broj je viši od 80%.
Mislim da treba napomenuti jos nesto - ovo samo onako, empirijski, slucajnim uzorkom mog opazanja ponasanja ljudi u prevozu:

Procenat svercera veliki je medju onim koji ne placaju mesecnu kartu (jer nemaju potrebu za njom), dakle medju onima koji bi trebalo da kucaju karte kada udju u prevoz.

Ako uzmemo broj ljudi koji se vozi bez da ima markicu, ne bi me iznenadilo da medju tim segmentom imamo i 80% svercera. Takodje znam ljude koji uredno uglavnom kupuju markicu, ali kada u nekom mesecu iz ovog ili onog razloga je nemaju, svercuju se (tj. ne kupuju karte). E sad, pitanje je koliko ljudi u proseku ima markice, a koliko ljudi se vozi bez, tj. koliko ljudi bi trebalo da kupuje pojedinacne karte.
Treba uzeti u obzir da tu ima i "polusvercera", npr. ljudi koji plate jedanput kartu, ali nece da daju opet 50 din. kada presednu na drugi prevoz. Ili se u prvom svercuju, pa iskucaju kad presednu, itd.
 
ili npr udju u trolu i otkucaju kartu pa trola stane posle 50metara pa onada udju u sledecu i kazu sebi ma da platim jos jednu nek ide zivot.. to je kategorija pululudaci
 
Ja spadam u tu kategoriju sto je hazard napisao "Takodje znam ljude koji uredno uglavnom kupuju markicu, ali kada u nekom mesecu iz ovog ili onog razloga je nemaju, svercuju se (tj. ne kupuju karte)." Redovno kupujem markicu, ali sada januar februar kada su ispitni rokovi ne idem cesto na fakultet pa mi ne treba markica, ali kada treba da odem do fakulteta mi treba minimum 2 prevoza pa mi je mnogo da sad u svaki prevoz za jednu dve stanice kucam kartu.
 
Da li građanin stvarno ima osećaj da je GSP naš
da li to potvrđuju da ne navodim sve stavke što je nj. sindikat skoro objavio ( u onom proglasu zahtevu ,šta li je već)
da li to potvrđuje prebijanje vozača
da li to potvrđuje sve ono što je i ovde na Beobuildu izneto
da li to potvrđuje...

Ne , nije naš njihov je .
Osecaj građana je bitna stavka u donošenju odluke švercovati se ili ne. Onda idu ostale stavke, pre donošenja odluke kod samog pojedinca a na samom kraju spisaka su i pare. :vops:
 
Takodje da napomenem , zasto bi kucao kartu tj platio im kada je usluga losa. Evo malo pre sam cekao autobus 18, 25 minuta u pola 11 kad nigde nema guzve, znaci nemaju gde da se zaglave. I naravno posle 25 minuta nailaze 2 jedna za drugom... A to se nazalost jako cesto desava
 
kopmania":1t4gnohb je napisao(la):
Takodje da napomenem , zasto bi kucao kartu tj platio im kada je usluga losa.
A ovome sam se vec raspravljao s ljudima ovde, zaista ne bih opet, samo da kazem da logika losa usluga = daj dzabe ne pije vodu.

Da li bi ukrao ( = uzeo dzabe) jafa keks iz prodavnice zato sto je bajat ( = los je)?
 
Vrh