Vreme je navodilo rezultate istog model istraživanja kao i drugim zemljama sa kojima smo se poredili.
Prilično sam siguran da cifra realne naplate nije poražavajuća. Iskreno, mislim da se u svakom autobusu švercuje samo po 3-4 ljudi. To je mnogo manje nego u Budimpešti (lično iskustvo, a potvrđuju i statistike).
No opet, budimpeštanski BKV je u 2009. od karata zaradio 181 milion EUR. Izvor:
http://www.bkv.hu/ftp/annual_report/annualreport2009.pdf
To je meni frapantna cifra. Tamo se malo drugačije ali vrlo slično plaća transfer, kontrole su slične, i broj švercera je ogroman. Cena karte je malo viša (oko 1EUR), i uključuje i HEV (BeoVoz) koji je mnogo razvijeniji, kao i metro, autobuse i trole...
E sad, još frapantniji proračun. GSP je u martu 2003. prodao negde oko 220 000 markica, taj podatak možemo naći ovde:
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74.html:145903-Opet-jagma-za-markice
Ukoliko pretpostavimo da je broj sličan danas (sigurno ne plaća MANJE ljudi prevoz nego 2003) i uzmemo prosečnu cenu markice za prvu zonu od 2600 dinara, onda godišnje GSP uzme:
220 000 x 12 x 2600: 6 864 000 000 RSD ili 68.6 miliona EUR.
To je samo od markica. Prosto rečeno, uporedimo GSP koji ima vozni park od 1185 vozila sa BKVom koji ima 2841.
U Mađarskoj je cena karte duplo veća - ukoliko bismo izjednačili te dve cene karte, pa bi i prihod BKVa bio duplo manji, oni bi zarađivali 90.5 miliona EUR. To znači da GSP Beograd sa
2.4 puta manje vozila
samo od markica je 2003. imao prihod od 75% budimpeštanskog iz 2009.
Ukoliko bismo dalje pokušali da izjednačimo repere tih cifara (npr. preračunali broj vozila, broj polazaka, broj linija / tj. smanjili budimpeštanski) videli bismo da prihod od prodaje karata beogradskog gradskog saobraćajnog preduzeća uopšte nije zanemarljiv, te da je možda i iznad evropskog proseka.
Brojke retko lažu, a mediji uvek.
P.S. Razumem da u analizi ima dosta grešaka, porede se cifre iz različitih godina, cene vozni parkovi, itd itd... ali ti detalji se nisu mnogo menjali, i ukoliko su se menjali, to je bilo u korist GSPa. Mislim da je "cifra o broju prodatih karata poražavajuća" da bi se to onda ovde vrlo lako videlo.