Putnici autobusa garažnog broja 506 na liniji 74 imaju razlog više da veruju da ih u poslednja tri meseca nije vozio vozač u alkoholisanom stanju.
Od 1. avgusta svaki vozač tog autobusa kako bi pokrenuo vozilo pre startovanja motora mora dunuti u specijalno ugrađeni alkometar u kabini da bi se utvrdilo da li ima alkohola u krvi. Ukoliko vozač ima i najmanji promil alkohola, uređaj se aktivira i blokira vozilo, koje tada ne može da se pokrene. Do sada je ovaj autobus vozilo više od deset vozača i, kako ističu u GSP “Beograd”, nijedan nije “imao problem” sa alkometrom.
Iako GSP “Beograd” barem jednom mesečno obavlja kako redovna tako i nenajavljena testiranja alkohola u krvi svih zaposlenih, u ovom preduzeću su odlučili da provere mogućnost podizanja sigurnosti vožnje na viši nivo.
- U poslednjih godinu i po dana samo je jedan radnik uhvaćen sa određenom količinom alkohola u krvi i momentalno je dobio otkaz, bez obzira što nije vozio autobuse na linijama, već samo u garaži kako bi ih parkirao ili odvezao na pranje. Ipak, odlučili smo da testiramo alkometar jer je to svakako jedan od uređaja koji mogu doprineti da se putnici osećaju ugodnije i bezbednije. Odluku o tome da li ćemo ga otkupiti donećemo nakon detaljnog ispitivanja, najverovatnije do Nove godine - objašnjava Slavica Stefanović iz GSP “Beograd” i dodaje da je ugradnju alkometra finansirala firma “MRG eksport import”, a da je uređaj američke proizvodnje.
Vozači autobusa na liniji 74 ističu da su od kada je ugrađen alkometar u vizilo, imali samo pozitivna iskustva.
- Alkometar je potpuno jednostavan za rukovanje i gotovo je isti kao policijski uređaji za testiranje alkohola u krvi. Jedina razlika je u tome što ne meri količinu promila, već samo reaguje na alkohol i tada blokira motor. Ukoliko u dahu nemam alkohola, na uređaju se ispiše “start motor” i tada mogu da pokrenem vozilo. Sve to traje nepun minut - priča vozač Nikola Krantić i ističe da njemu i nije bio potreban alkometar pošto, kako kaže, ne pije alkohol.
Procenjuje se da ugradnja ovakvog alkometra u autobus košta oko 2.000 evra, a u pogonu gradskog prevoza na Novom Beogradu ističu da je svaka mogućnost zloupotrebe uređaja od vozača isključena.
I video-nadzor na testu
Od 1. oktobra GSP “Beograd” u isti autobus na liniji 74, u kojem je ugrađen alkometar, postavio je i dve video-kamere.
- Video-nadzor beleži sve što se dešava tokom vožnje, kako u kabini vozača tako i među putnicima. Na osnovu snimka možemo da rekonstruišemo sve događaje i utvrdimo, na primer, kako je došlo do incidenta i ko je odgovoran za njega. Srećom, za ovih mesec dana nismo imali nijedan takav slučaj u tom autobusu - kaže Govedarica.