VestiBeograd...Konkurs za firmu koja bi trebalo da poboljša rad GSP „Beograd“
Satelitsko praćenje gradskog prevoza Lana Gedošević | 14. 09. 2010. - 00:02h | Foto: V. Lalić - D. Udovičić | Komentara: 4
U narednih desetak dana biće poznata firma koja će ubuduće biti zadužena za satelitsko praćenje gradskog prevoza i bolju organizaciju prodaje i naplate karata. Firma koja bude dobila posao imaće pravo na nekoliko procenata mesečnih prihoda GSP.
Sva vozila imaće GPS uređaje: Zeleni venac
Satelitskim praćenjem vozila GSP steći će se bolji uvid u njihovo kretanje. Pojednostavljena prodaja karata, koje će važiti za sve vidove prevoza (tramvaji, trolejbusi, autobusi, „Bg voz”), omogućiće bolju naplatu.
Ideja gradskih vlasti je da se na ovaj način, bez uloženih sredstava, poboljša usluga javnog saobraćaja u glavnom gradu, optimalizuje broj vozila na linijama i da se smanje troškovi i subvencije.
-
Sve to kod nas postoji, ali na ne tako zavidnom nivou. Kada se postavi GPS sistem, tačno će se znati kada je vozilo krenulo, kada je stiglo, gde je i koliko stajalo - kaže za „Blic” gradski menadžer Aleksandar Bijelić.
Prema njegovim rečima, uvođenje ovog sistema trebalo bi i da pokaže na kojoj liniji ima previše vozila, ali i na kojoj ih nema dovoljno.
- Pored bolje i jednostavnije naplate karata, svrha uvođenja tiketinga jeste i u tome da nam taj sistem kaže da li je neki autobus u nekom periodu preopterećen ili nije. Postoje linije na kojima ima po samo dvadesetak putnika, a sa druge strane i autobusa gde umesto predviđenih 100 bude 150 ljudi. Suština je da broj putnika u vozilima gradskog prevoza mora da bude optimalan - objašnjava Bijelić istakavši da je u pitanju izuzetno skup posao koji košta i do 20 miliona evra koji bi, pre svega, trebalo da omogući smanjenje rashoda.
Inače, konkurs je završen i uskoro će se znati kojoj firmi će biti poveren ovaj posao za koji će ugovor sa Gradom biti potpisan na 10 godina. Od više od 50 zainteresovanih preduzeća (koliko je otkupilo konkursnu dokumentaciju), stigle su tri ponude.
- To nije malo s obzirom na to da su troškovi ogromni. Međutim, pošto je žalbeni rok u toku, još ne možemo da govorimo o tome kako će sistem izgledati jer svaka od ovih ponuda ima svoja rešenja čitavog sistema - kaže Bijelić.
U konkursu je predviđeno da taj koji ulaže sredstva i osmišljava novi sistem tiketinga i monitoringa ima pravo na prihode u vrednosti od nekoliko procenata mesečnih prihoda, s tim što je u obavezi da garantuje minimalne prihode koji se sada ostvaruju. Takođe, novina je to što će umesto dosadašnjih nešto više od 200 prodajnih mesta za karte, onaj ko bude izabran na konkursu morati da obezbedi čak 850 takvih mesta na teritoriji celog Beograda.
- Sa intenzivnijim kontrolama u gradskom prevozu naplata trenutno jeste pojačana, ali je i dalje na prilično niskom nivou. I to, uz monitoring kakav trenutno imamo, dovodi do toga da su troškovi javnog prevoza izuzetno veliki, zbog čega su jako velike i subvencije za gradski saobraćaj - kaže Bijelić.
Prema njegovim rečima, kada bi se u Beogradu uspelo da nivo naplate korišćenja usluga javnog sektora bude na nivou ostalih gradova i zemalja u Evropi mnogo više novca, koji se trenutno koristi za subvencije, moglo bi da bude uloženo i za poboljšanje kvaliteta prevoza, ali i grejanja, vodosnabdevanja, izgradnje kanalizacije...
Mogući novi načini naplate
- Optički čitači karata (nema kontakta sa korisnikom, čita kartu sa desetak santimetra razdaljine)
- Plastične karte, sa čipom, koje bi se dopunjavale (SMS, putem interneta
- Karte za jednu vožnju, dnevne, nedeljne...
GSP tuži 150.000 sugrađana
Skoro 40.000 sugrađana poništilo je oko 120.000 kazni GSP tokom četvoromesečne akcije ovog preduzeća, koje je tom prilikom zaradilo skoro 50 miliona dinara. U GSP „Beograd“ ističu da će protiv ostalih više od 150.000 kažnjenih putnika koji nisu iskoristili mogućnost da ponište kazne, biti podnete tužbe. Kako kažu, prvo će biti tuženi sugrađani sa većim brojem opomena i to po grupama od po nekoliko hiljada.
Najpre ugradnja GPS uređaja
Novi sistem naplate karata i praćenja vozila GSP trebalo bi da se primenjuje postepeno. Najpre će biti ugrađena oprema za praćenje vozila, a uskoro bi trebalo da bude i precizirano kada bi operativni centar mogao da počne sa radom. www.blic on line.rs.
www.gps bus tracking/pic.gallery