PROPALI SVI POKUŠAJI ZA SMANJENJE GUŽVI NA ULICAMA
Ko ima auto neće u gradski prevoz
G. SVILAR | 23. 09. 2010. - 00:02h | Foto: N. M. - V. L. | Komentara: 0
Svi pokušaji za smanjenje gužve u centru su propali. Gradski prevoz preko reke „pao je u vodu“, sistem „parkiraj i vozi“ i trajektna linija preko Dunava ostali samo na najavama, dok se od uvođenja gradske putarine u startu odustalo. Beograđane trenutna rešenja ne mogu da privole da ostave svoj automobil kod kuće, a razvoj gradske železnice i uvođenje monitoringa u gradski prevoz mogli bi da promene stvari.
„Bg voz“ poluprazan
U Beogradu je registrovano više od pola miliona vozila a procenjuje se da svakodnevno gradom kruži 200.000 automobila.
„Loše stanje saobraćaja u prestonici moglo bi biti rešeno primenom projekta „Parkiraj i vozi“, govorilo se pre nekoliko godina. Suština jedne od propalih ideja je da vozači parkiraju vozila na obodu zone, da prelaskom u vozilo javnog prevoza dođu do centralne zone, obave željenu aktivnost, a zatim se vrate javnim prevozom do svog vozila i odu kući. Ova ideja nije zaživela između ostalog i zbog toga što „to nisu dozvolile određene strukture“, kažu u Sekretarijatu za saobraćaj.
Pre nekoliko godina pompezno je najavljen projekat gradskog prevoza preko reka. Jedno leto je sve funkcionisalo ali bez očekivanog broja korisnika, jer su ljudi brodove uglavnom koristili za razgledanje grada. Zbog neisplativosti, Direkcija za javni prevoz obustavila je dalji razvoj ove naizgled dobre ideje.
Trajektom preko Dunava, bile su česte najave bivše rukovodeće strukture Sekretarijata za saobraćaj za „spas od gužvi“. Trajekt su tražili i stanovnici koji žive „sa one strane Dunava“ jer im je Pančevački most jedini za prelazak preko reke. I ovaj projekat, koji je inače izradio Saobraćajni fakultet, završio je u fioci
a umesto trajekta Zemun i Borču povezivaće Kineski most, koji bi trebalo da bude završen do kraja 2013. godine.
Svakodnevno na ulicama 200.000 automobila
Pre nekoliko meseci ponovo je na dnevni red došla ideja o uvođenju naplate ulaska u centar grada. Ovo jasno podržavaju stručnjaci Saobraćajnog fakulteta, pre svih Milan Vujanić, šef Katedre za bezbednost. Međutim, u Sekretarijatu za saobraćaj kažu da bi uvođenje ove mere izazvalo pravu revoluciju među vozačima te da ona nema opravdanje dok se ne izgradi prva linija metroa. Od gradske putarine se zbog toga u startu odustalo. U Londonu se ulaz u centar naplaćuje 20 funti, ali London ima i metro, kažu vozači.
Nije sve tako crno, misli Dragoljub Đakonović gradski sekretar za saobraćaj.
- Čim ljudi pričaju da se voze svojim kolima znači da saobraćaj funkcioniše.Građani imaju na raspolaganju „Bg voz“ ali jasno je da većina njih čeka produženje železnice do Zemuna i Resnika. Značajno će biti i uvođenje monitoringa u gradski prevoz. Zonski sistem parkiranja u centru grada je najbolji način da se vozači odvrate od dolaska u grad kolima, a zoniranje će biti završeno sledeće godine - kaže Đakonović.
Milan Vujanić, šef Katedre za bezbednost na Saobraćajnom fakultetu podseća vozače da je i zbog ekoloških razloga opasno koristiti automobil u svakoj situaciji.
- Nemojte voziti automobil kad ne morate - poručuje Vujanić građanima.
- Ljudi znaju da je štetno što udišu dim. Kad im je potreba toliko važna da im zdravlje dolazi na drugo mesto onda je to opravdano, ali verovatno se to ne dešava svakog dana. Ja kad vozim ne škodim samo sebi već trujem i druge. Budimo realni, gradu ipak nedostaje efikasan javni prevoz koji omogućava da ljudi završavaju obaveze trošeći barem približno onoliko vremena koliko im treba kada idu autom - kaže Vujanić.
Treba širiti pešačke zone
Jedan od načina da se vozači destimulišu da dolaze u centar grada kolima je i pretvaranje saobraćajnica u pešačke zone i pružanje prednosti pešacima, misle u Sekretarijatu za saobraćaj.
- Zone umirenog saobraćaja će se širiti na Palilulu i Stari grad. Takođe, Knez Mihailova sa bočnim ulicama postaje pešačka zona sa sistemom kontrole preko potapajućih stubića. Kad se pešacima da prednost, osim konkretnih mera tu su i apeli. Svesni smo da se ljudi teško odvajaju od svojih automobila ali neka onda makar na posao povezu svoje komšje, da ne bude situacija da u velikom broju automobila sedi samo vozač - kaže Dragoljub Đakonović, sekretar za saobraćaj.
http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/208515/Ko-ima-auto-nece-u-gradski-prevoz