Šta je novo?

Metro

Pred prethodne izbore u Beogradu, zapamtio sam vrlo dobro. Ali dobro, šta mi tu možemo, svi su isti, ne može moj glas ništa da promeni, danas svi igraju fudbal.
Tapšimo jače drugovi, za novi mandat svih istih.
 
Čisto za zapisnik ovim prolazima ne upravlja grad Beograd već infrastruktura železnica jer je u pitanju pripadajući prostor železničke stanice Vukov spomenik.
 
Мислим да оронули део подземних пролаза припада тржном центру Метро и да није у надлежности града. Е сад, сам град би морао да нађе неки начин да власнике тог тржног центра примора да среде објекат.
 
Копенхаген велите? Е то је та Петерсон цигла. Гледајте како ће баш она да буде потребна. То вам је она из подземља Калемегдана, толико чврстог и свим доступног визуелног идентитета.

Све станице као Карађорђев, мало масне фарбе и терај.

Дај Боже да неко нормалан гледа на Југов рад, па да пусте дневно светло у подземље а не овај ал савремена "мама- распуштеница" стајл
 
Од бетона.

А овај "победнички" од бетона, много скупих светиљки, и Петерсон цигала.

И опет, за неко кретко време имали би смо нешто што личи на Карађорђев парк - само преплаћено.

Да ли је јасна логика?
 
Ево један предлог, нек се ЈКП Београдски метро и воз покаже на делу прво са уређењем стајалишта БГ воза.
 
Ako ti je potrebno više dokaza od NBG i Prokopa da su više nego sposobni da urede stajališta metroa, onda stvarno...
 
Par teza iz intervjua koji je dao Stojčić jutros za Studio B:
- Izgled nadzemnog ulaza u stanice treba uzeti s rezervom jer će probati da ih uklope sa okolinom
- Trinaest stanica će biti odradjeno po prvonagradjenom rešenju dok će ostalih pet biti realizovano prema drugonagradjenom i trećengaradjenom rešenju
-Vizuelne komunikacije koje se vide na renderima će biti izmenjene da budu logičnije (npr neko na forumu je spomenuo bio mapu linija što je zavučena u ćošak iza stepenica)
-Biće na svakoj stanici javni WC (Bog nam pomogao po tom pitanju)
 
Од бетона.

А овај "победнички" од бетона, много скупих светиљки, и Петерсон цигала.

И опет, за неко кретко време имали би смо нешто што личи на Карађорђев парк - само преплаћено.

Да ли је јасна логика?
thinking-no.gif


Al ovo insistiranje i poentiranje na ''Peterson ciglama''... XD Ni jedne ni druge nego baš Peterson. XD


Al dobro, šalu na stranu. Zezam malo. Kapiram suštinu. Krivo vam je što Jug nije prošao a ovo vam je ružno jer nit je spartanski, nit je grandiozno kao po vašem ukusu.
Nego nešto između. Takozvani kompromis. Pa vam se zato ne uklapa u vizije. Kapiram. Ni prvi ni poslednji put za forum.
 
Poslednja izmena:
Ево један предлог, нек се ЈКП Београдски метро и воз покаже на делу прво са уређењем стајалишта БГ воза.

Не постоје стајалишта БГ воза. То су све стајалишта Инфраструктуре ЖС, које користи БГ воз, између осталог. Када ЈКП Београдски метро и воз буде саградио своју пругу, и своја стајалишта на њој, моћи ће да их уређује како год пожели.
 
Meni ovo pobedničko rešenje uopšte nije ružno. Očigledno je da ima dobar stil i da, objektivno, jeste lepo. Ali da li se baš uklapa u taj neki stil, karakteristiku Beograda i Srbije, meni lično, malo se uklapa i predstavlja.
S druge strane, ni Jugovo rešenje mi ne daje nikakvu reprezentaciju Beograda i Srbije. Daću sebi malo više slobode i reći da je to rešenje ne baš toliko lepo. Ne sviđa mi se taj otvoreni fazon, ulazi izgledaju kao neka renesansa brutalizma (čega nisam fan inače).

Meni samo nije jasno zašto se nije toliko ciljalo na predstavljanje kulture i istorije Beograda i Srbije, osim u tim nekim slikama ličnosti i biografijama. Naša kultura i umetnost imaju prepoznatljive elemente i to je moglo da se iskoristi. Isto tako ne vidim potrebu zašto svako rešenje ima nekakve megalomanske ulaze. Drugim rečima, čemu izmišljanje tople vode? Ulazi u metro u Varšavi izgledaju malo jeftino, ali su prepoznatljivi i jasno obeleženi. Isto i u Beču, prilično je uniformno i može se prepoznati na kilometar da je to nešto tamo u stvari ulaz u metro.
 
Da ja projektujem ulaze u metro stanice u Beogradu, svaki bi mi izgledao kao ovaj u Bilbau:
img_3067.jpg
Prosto, jednostavno, lako uočljivo i lepo. Kakve crne skalamerije i nepotrebno trošenje novca. Kultura i umetnost treba da se predstavljaju u muzejima, pozorištima itd, ovo je običan metro, stanice treba da budu jednostavne za korišćenje, čiste i prijatne putnicima. Ništa više i ništa manje. Dosta je megalomanije i zidanja novog Skadra na Bojani.. Ako se eventualno nešto od istorijskih artefakata pronađe na mestu kopanja stanica to treba predstaviti na licu mesta, ako je lako izvodljivo. U suprotnom, ljudi, imamo muzeje za te prilike.
 
Cepidlaka si! :p Ma nije poenta u dizajnu nadstrešnice, nego u tome da se ovde pravi fama o metro stanicama kao o objektima koji treba da budu arhitektonska čuda.. Ne, treba praviti jednostavne stvari, a ulaz u metro stanicu je jedna obična rupa sa stepeništem i nadstrešnicom, baš kao što se vidi na onom primeru iz Bilbaa.. Ili ovom iz Pariza:
metro-paris-entrada-guimard.jpg
 
U celini podržavam mišljenje kolege Vox91.

Beogradska urbana i arhitektonska haotičnost bi samo bila pojačana dizajnerskim šarenilom usiljenih i ekstravagantnih rešenja, koja bi se u tom kontekstu baš takvima i pokazala, bez obzira na arhitektonske i likovne kvalitete, koje izolovano mogu da poseduju.

Po mom mišljenju, gradu bi najviše legla jedna uniformna struktura, uz varijacije koje ne menjaju suštinu, i to recimo kao kontrapunkt okolnom vizuelnom haosu. Ne mora da bude baš kao ova rebrasta cev, ali evo nađoh primer koji mi se baš dopao.

san-sebastian-a2-boards_eli_02_allkopi-indd.jpg


San Sebastian Subway Entrance / Snøhetta

Usput, veoma mi se dopada rad kolege Zidara, ali on bi po meni najbolje čučnuo gradu širokih unutarnjih vizura, jer poseduju i skulptorsku notu, koja po meni zahteva drugačiji urbani ambijent, nego što je naš beogradski.
 
Ja podržavam i razumem i stav da treba da bude simplistički i praktično (i za gradnju i za održavanje i za prepoznavanje) i stav da treba da sadrži nešto umetnosti i stila.

Simplistički i praktično znači manje troškove i lakše održavanje, ali time Beograd gubi jedan niz malih obeležja, nešto po čemu bi BG metro stanice bile relativno prepoznatljive u svetu. Stilski i umetnički zahteva više troškova i kompleksniji je za pravljenje / opremanje, ali zato estetski doprinosi i dodaje Beogradu još jedan element za šta možemo da kažemo ono narodski da ''izgleda svetski'', odnosno čak i bolje nego neki u svetu.

Dakle i jedno i drugo razumem. Ne mora da bude ili-ili. Vidim prednosti i mane i jednog i drugog. Samo ne volim ovo kada ja nisam očekivao ništa više od Lade Rive (ono, bitno samo da radi i traje, u ovom slučaju obična nadstrešnica na stubovima i ništa više), na forumu/temi se očekuje Maserati, na kraju se izabere MB E klasa i odjednom pola članova pada u agoniju i depresiju što nije baš ono što su oni zamislili.

Kompromis, šta to beše? Zlatna sredina, šta je to...?

A i one izjave ''ma to neće biti ni izgrađeno tako, to je samo radi nameštanja konkursa''. Pa dobro, ok, recimo da je tako. Ne odbacujem tu mogućnost. Pa ne vidim čemu onda tangiranje i nerviranje. Znači onda neće biti te grozne cigle, nego će biti najspartanskija verzija - nadstrešnica, stubovi, beton i pločice. Eto. Jel onda opet ima razloga za nerviranje i kuknjave?
(Pitanje je trik, naravno da će se opet naći nešto... uvek se nađe)

Mislim prosto ne razumem, šta god da se usvoji ili najavi uvek će se naći neka mana... Ako je jeftino što je jeftino. Ako je fensi, što je fensi... Ako je nalik Beču što nije nalik Roterdamu. Ako je nalik Roterdamu što nije više kao Moskva... Jbt više.
 
Poslednja izmena:
Meni i dalje ovi predlozi zidara bolje sagledavaju okolinu gde se nalaze...uklapaju se u istu diskretno...i ne štrče od iste kao na pobedničkom rešenju... a ipak sa druge strane dominiraju tom celinom jer imaju i neku arhitektonsku vrednost u odnosu na staklenu nadstrečnicu. Pomalo me podsećaju na spomenike u doba SFRJ



A6CEC0F4-214F-4BB0-BE47-4A271F8B5805.png
36953C04-7F7C-4ABB-B924-A10966606A76.png
AC1A7073-2D08-48A1-8E94-32E6038EA51C.png
 
Rečeno je da su nadzemne stanice bile obavezne za projektovanje na konkursu, ali da najverovatnije neće biti korištena idejna rešenja zato što žele da ih uklope estetski sa okolinom. Tako barem kaže gradski urbanista.

Suma sumarum, izgled samih stanica je jedino što se treba uzeti u obzir, a čak i one će proći kroz odredjene promene jer će biti zaseban projekat za vizuelne komunikacije u samim stanicama.

Intervju za one koji imaju živaca da slušaju Stojčića 20 minuta: https://www.instagram.com/tv/CY6IwJihXZw/?utm_medium=copy_link
 
Ulaz u stanicu nije ulaz bez pokretnih stepenica u oba pravca i bez obicnih stepenica paralelno sa pokretnim. Standard.
 
Izgled ulaza u stanicu dosta zavisi od gabarita vertikalne komunikacije.

U starijim metro sistemima kao na primer u Parizu postoji gomila malih ulaza u stanicu, recimo po jedan na svakom cosku raskrsnice tako da je gabarit svakog ulaza dosta mali. Uostalom nema ni mesta na trotoaru za vecu rupu.
Takvi ulazi su uglavno prilicno jednostavni, svedeni, nisu ni natkriveni. Imaju samo jednu lepu ogradu, metalnu, kamenu, kombinovanu, ponekad krajnje obicnu. To je sasvim dovoljno.



paris metro 1.jpg
paris metro 2.jpg



paris metro 3.jpg
paris metro 4.jpg



Pogledajte poslednju sliku, sa kamenom ogradom, kako bi taj princip izgledao u Beogradu?

Pa prilicno lepo, napravili bismo kamenu ogradu nalik malom stepenistu na kalemegdanu i svaki stanicni ulaz bio bi elegantan i diskretan, a opet 100% Beogradski.

Malo-stepeniste-Kalemegdan.jpg



Stvar je u tome sto su Beogradske stanice drugacije projektovane. Nemaju gomilu izlaza kao u Parizu vec jedan jedini veliki ulaz/izlaz za celu stanicu sa stepenistem u sredini i pokretnim stepenicama u oba smera sa svake strane.

trg presek.jpg




Takva situacija prosto mami za monumentalnijim resenjem stanicnog ulaza jer je gabarit jednostavno mnogo veci, te bi ograda izgledala zapravo kao ogradica, potpuno van proporcije.

Ima takvih primera velikog ulaza i u Parizu, iz starijih dana, a i savremenih:


pariz metro 11.jpg
pariz metro 12.jpg



Elem, zato sam se ja u slucaju Beograda na konkursu opredelio za malo monumentalniji pristup (iako i dalje mislim da bi kalemegdanska kamena ograda bila pun pogodak) te sam se bacio na trazenje oblika koji bi izgledali velicanstveno i vanvremenski, zakoseni megaliti koji bi delovali kao da su tu vec 2000 godina, ili da su doneseni iz buducnosti 2000 ispred nas.

Nesto sto spaja nasu proslost, sadasnjost i buducnost: Lepenski vir / Manasija / 25. Maj / ...

arcaeological-site.jpg
Manastir_Manasija_3.jpg
25-maj-ex-Communist-places-to-take-photo-at.jpg



Verujem da bi Beogradu danas prijalo malo smirene, gotovo abstraktne monumentalnosti posle lavine sunda kojom je zatrpavan proteklih 30 godina, od staklenca do BnV.

1642237221506.jpg


PS Nova verzija formua je sjajna, milina je pisati postove i baratati slikama, svaka cast!
 
Poslednja izmena:
Мени ово као створено за Трг републике наравно уз ограду Калемегданских степеница што је одличан предлог Зидара :)
Е сад, намеће ми се питање, колика је релана техничка потреба за већом конструкцијом споља у односу на обично степениште као што су примери по Паризу? Разумем да станице заузимају велике габарите испод земље, али колико је неопходно да и горе имамо кафић уз станицу и онолики кров само због степеништа?
 
Vrh