Šta je novo?

Metro

Мени се свидела твоја идеја реплике стамбол капије али и осталих капија
 
Zidar i Homer Jay od mene prvo dobiju digitalnu pohvalu, pa onda mogu na miru da čitam i uživam.
 
Ево сад поново гледам слике са инстаграма градског архитекте, на првој слици нема ништа што указује да се ради о станици метроа, објекат личи као неки фенси кафић пошто се истиче башта са столовима, зидом од цигле и некаквим пузавицама. На другој слици где је станица Баново брдо имамо списак стајалишта линије који је завучен у односу на ескалатор који води на перон, није баш најјаснији тај џеп лево од стуба. Доминација црне на зидовима ми је крајње депресивна. Одсуство ћирилице је промашај, као и јасни путокази који би усмеравали путнике на перон. Трећа слика, иста станица, веома чудан шарениш материјала и боја, изгледа као да је плафон поплочан кулир плочама, доминација црне чини простор још депресивнијим, није јасна сврха списка стајалишта на отвору лука изнад перона са онако положеним натписима. Опет нигде путоказа, није јасно за који смер је перон, имамо само некакво Р1 у кругу што нам ништа не говори. Следећа слика опет неки фенси кафић са веома нечитким неонским натписом постављеним на под, мислим да пише PANCINACKI, вероватно Панчевачки. Има некакво М са стрелицом надоле али ништа нема на вратима објекта. Перон на следећој слици је већ пријатнији од оног претходног код станице Баново брдо, црна није доминантна боја, али опет слабо има икаквих ознака, имамо на стубу од цигле црни пиктограм воза са стрелицом и на зиду поред ескалатора исто на цигли као некакв мурал Светог Симеона, те предпостављам да се ради о станици на Савском тргу. Следећа слика је вероватно први ниво исте станице на Савском тргу, пријатнији амбијент, мање се истиче црна, али опет лоше означавање, имамо опет Р1 у кругу, списак стајалишта на стубу од цигле који делује веома нечитко и некакве чудне кружне отворе изнад крошњи дрвећа, плашим се да би туда упадали киша и снег и да би дувао ветар. Станица Сајам делује из овог угла најпријатније до сада, чак имамо и путоказ за излаз и сат. Скадарлија слично, боље означавање и пријатнији амбијент. Предпоследња слика је неки перон, није јасно која је станица али делује пријатно, мада ми нису баш најјаснији кругови од опеке на поду, како то мисле да изведу на перону. Последња слика опет станица Скадарлија исто ок пошто је цигла доминантна над црним зидовима. Није ми баш најлепши детаљ Бајлонијев портрет на цигли, делује као улична уметност и јефтино.
 
Хајед да лепо погледамо сваку станицу редом.
Железник
Zeleznik.jpg
.
Жарково
Zarkovo.jpg


Трговачка
Trgovacka 1.jpg


Баново брдо

Banovo brdo 1.jpg

Banovo brdo 2.jpg

Banovo brdo 3.jpg


Сајам
Sajam 1.jpg

Sajam 2.jpg

Sajam 3.jpg

sajam 4.jpg

Sajam 5.jpg


Савски трг
Savski trg 1.jpg

Savski trg 2.jpg

Savski trg 3.jpg

Savski trg 4.jpg
 
Ovo bukvalno izgleda isto sve.
Da nije natpisa tu i tamo ne bih shvatio gde se nalazim tj na kojoj stanici.
Na stranu sto ovi kolazi i sklepani renderi deluju uradjeno za 5 dana.
I sta bi sa ozivljavanjem cirilice? Ah da, ta tema je trajala 2 dana da se pokrije neka afercina.
 
Meni ovo i nije loše. Svakako znatno bolje nego što sam stekao utisak čitajući temu prethodnih dana kad jedan član objavi link ka Shitstagramu Stojčića gde ima jedna jedina slika (usput, manite se Shitstagrama, to nije medij) i odmah se ceo forum diže na noge ''aaaa pa ovo je horor, strah, užas, kraj™ ''...

Mislim svakako da može i bolje, ali kažem, drukčija mi je slika i predstava sada nego onomad kad je na osnovu jedne mrljave slike sa Shitstagrama ceo forum unapred doneo odluku da će biti grozota.


P.S.
Hvala Džigiju i Došljaku na prenošenju pune vesti i svih slika, da ne moram da se dovijam po raznim Shitstagramima niti da donosim zaključak na osnovu prevremenih presuda raznih dežurnih cepača dlake koji ćute kad se ceo grad pretvara u betonsku kanjončinu a ovde dižu galamu što su stanice metroa tipske, slične i malo oskudnije nego što su očekivali.
 
Konkurs je bio dobro pripremljen, konkursna dokumentacija strucna i opsirna.

Zadatak je bio previse obiman. Trazilo se detaljno resenje enterijera i prilaza za 9 metro stanica, sa dugom listom svih elemenata koji se moraju resiti i prikazati: materijali, namestaj, peronska vrata, polozaj putokaza, arhitektura stanicnih zgrada (sa ogranicenjem visine na 6m)... ma svasta nesto. Sve da bude detaljno razradjeno a opet da se napravi zajednicki stil za celokupni metro sistem.

Moze to, samo za takav zadatak treba puuuuuno vremena i puuuuuno para.
Ne mozes da dobijes idejni projekat za cenu i rok moodboarda. To jest dobices bas to, moodboard. (moodboard je pano na kojem se izlepe razne slike postojecih stvari kako bi se prikazala namera, atmosfera, koja se trazi u projektu)

Ozbiljna firma ne moze da uradi idejni projekat ovog obima ni za jednu jedinu stanicu za 8 nedelja koliko je trajao konkurs, a kamo li za 9 stanica.
Uz to angazovati ljude na ovako obimnom poslu je ozbiljan trosak a nagradni fond je bio mizeran. Pravo je cudo sto je uopste pristiglo 5 radova.

Jednostavno ucesce na ovakvom konkursu se ne isplati velikim biroima jer ih kosta mnogo (ni prva nagrada ne moze da pokrije troskove, daleko od toga), previse je rizicno jer je zadatak preobiman i rad moze lako biti eliminisan zbog nedostatka neke od navedenih stavki, ne postoji nikakva garancija da ce pobednik uopste biti angazovan na projektu a pritom celokupna autorska prava se prenose organizatoru konkursa.

Mali biroi, ili studenti arhitekture, takodje su ograniceni obimom zadatka i pukim troskovima stampe materijala (13 kasiranih panoa, nije to mala stavka za studente). Ako radite 8 nedelja na ovom konkursu znaci da ne mozete da radite nista drugo. Na sve to prijava se radila preko sajta za javne nabavke koji je cist horor i za domacu publiku a zali boze stranca koji pokusa da se u to upetlja.

Sve u svemu, ovakav konkurs mogu da rade samo zaludjenici koji su spremni da zrtvuju/investiraju svoje vreme i trud radi visih ciljeva. Malo je takvih.
Zapravo, na kraju ispade da ste se iscimali da napravite guzvu na vec unapred dogovorenom konkursu. Da ste najbolji arhitekti licno na planeti, pobedili bi ovi koji su i pobedili. To je bio fazon- dacemo najnerealnije moguce uslove, niko se nece javiti, a nagrada ide ovim umetnickim hendikepima.
 
Ове станице су ок саме за себе али ми се чини да ће баш одударати од околине. И није ми јасно зашто неки портали имају раван кров а неки су одмах закошени од врата.
 
Zapravo, na kraju ispade da ste se iscimali da napravite guzvu na vec unapred dogovorenom konkursu. Da ste najbolji arhitekti licno na planeti, pobedili bi ovi koji su i pobedili. To je bio fazon- dacemo najnerealnije moguce uslove, niko se nece javiti, a nagrada ide ovim umetnickim hendikepima.
Na konkurse je najbolje da kao uslov stave fotografije svojih rođaka i kažu ko ispunjava uslov, dobija prvu, drugu i treću nagradu i njegov rad se realizuje.
 
Dobro je ovo, malo još da se doradi i biće veoma dobro. Sviđaju mi se ti zemljani tonovi, cigla, tamni lukovi, ima neke topline, nije sterilno..Kad uporedim stanice sofijskog metroa, koje mi deluju plastikanerski, jeftino i šareno, ovo mi deluje ozbiljnije. A čini mi se i da metro stanice i treba da budu što više uniformisane, ono kao na ulici vidiš cigleni objekat i odmah skapiraš da je tu metro.. A što se tiče devojaka koje su radile projekat, ne znam ko su i koliko iskusne, ali ako su žene mogle da projektuju Beogradski aerodrom pre 60 godina, ne vidim zašto ne bi danas ženski tim mogao da projektuje metro stanice..
 
Teoretski i oni što naplaćuju malu i veliku nuždu, mogli bi da projektuju, ali je pitanje konačnog proizvoda. Jeste da se o ukusima ne raspravlja, ali ovde ima i nešto malo više od toga, što je potrebno. Mislim generalno, nevezano samo za metro.
 
Meни ове метро станице споља делују некако недовршено, склепано, плус ови неонски натписи који ће по дану бити неупотребљиви. Неусклађеност информационих табли и њихова лоша стандардизација, негде су натписи на цигли а негде на црном зиду или црној табли, нигде нисам видео нпр. паник светла и путоказе за евакуациони излаз које овакви објекти морају имати. Тамни лукови делују као да су од неког метала пошто су исувише танки, и споља и унутра. Где су овде модерни дисплеји за најаву линије нпр? Чему натписи под углом од 90 степени, то није ни лепо ни практично. Зашто сама врата од станица немају изнад лепо натпис МЕТРО? Где су нам прикази уклапања оваквих објеката у околину? Чему калдрма око свих станица? Искрено, мене ова опека и калдрма дају асоцијацију да ће доле да ме сачека парна локомотива. Немам ништа против тих материјала, али мислим да су овде погрешно употребљени, макар код спољашње конструкције станица.
 
Ако је опека, неће бити Тоза Марковић или нека друга из бројних српских циглана него ће бити Петерсон. Јер ниједна друга неће имати ту "структуру". Пу, бре!
 
Ne brini se, za 7-8 godina, koliko ćemo u najboljem slučaju čekati prvu liniju-biće dovoljno vremena da se srede svi ti detalji, ja ovo gledam kao polazno rešenje koje će se još razrađivati.. a i nema mi logike da se sada sve tako detaljjno isprojektuje i stavi u zamrzivač, koji će se otvoriti za 8 godina. U međuvremenu će se mnogo toga verovatno menjati i usklađivati, gde je 2029. godina...
 
Мени је фасцинантно колико су се аутори потрудили око козметичких детаља као што је нпр. звездано небо изнад Скадарлије и вода по калдрми. Е сад, замислимо за трећу линију стајалиште у овом стилу у блоку 42. Баш ће да одудара од анекса БАС.
 
Да ми имамо неко наслеђе са циглама, овако једино циглемо је новоизграђено.
 
Zona Čukarice ima tradiciju gradnje gde je fasadna cigla dominantna tako da se tu još i uklapa.
 
Мени је фасцинантно колико су се аутори потрудили око козметичких детаља као што је нпр. звездано небо изнад Скадарлије и вода по калдрми. Е сад, замислимо за трећу линију стајалиште у овом стилу у блоку 42. Баш ће да одудара од анекса БАС.
Ovako mali Perica (pod tim ne mislim na autore rada) zamišlja život u Beogradu, pa mora sve da bude podređeno tome.
 
Bunker stil.Da je ovo u Dablinu imalo bi smisla al ovde jedina asociacija je nemacki bunker.I sve su iste Btw.
 
Bender ako ti nešto znači video sam ove sve slike i ovde i na Instagramu i dalje imam mišljenje da je ovo 6 milijardi puta ružno, a Došljak je lepo izanalizirao da je i nepraktično i da ne služi onome čemu je namenjeno.

Takođe vidi se da arhitekte nisu ni sagledali okolinu u kojoj se nalaze stanice..pogotovo ne ova na Trgu republike. Onaj jedan predlog Zidara vredi više nego ovi svi...i to ne kažem samo jer je naš.
 
Pa dobro, imaš pravo da ti bude ružno.

Iskreno, ja sam se samo nadao da neće da prave najobičnije metalne nadstrešnice sa stepeništima a la Sajam i Vukov spomenik. Theeee Vukov spomenik :grand:, onaj koji nam je 20 godina bio san snova a ulazi mu čak i 1996' bili jedva malo raskošniji od ulaza u podzemne prolaze kod Sajma, sad kad bolje pogledamo i razmislimo. Ne govorim o podzemnom delu, nego o ulazima.
Sada (vam) se ovde nudi nešto što će biti em tipizirano / standardizovano, em prepoznatljivo, em poprilično ukrašeno i stilizovano u odnosu na sve što smo navikli i očekivali... a vi ovde sečete vene jer nije onako kako ste zamišljali ili videli u Moskvi ili Njujorku. Ok, svako ima pravo. Samo, ne znam šta ste očekivali, da svaka stanica bude muzej? :unsure:

Ok, ko god želi nek mu bude ružno. Meni je sasvim ok.

Uostalom, evo da pođem od sebe i svojih greški - i ja sam nekad smatrao novi Marriott pored Narodnog pozorišta grozotom na koju nikad neću moći da se naviknem. Pa najpre shvatih da ni pre njega tu nije bila neka lepota od zgrade (bila je interesantna svakako, ali nije se baš uklapala). A onda se vremenom i navikoh, i na Marriott i na novu atmosferu koju je tu napravio. Još onako sa dosta crnih površina, noću se ''zakamuflira'' i stopi sa nebom i pusti da Narodni muzej i Pozorište dođu do izražaja. I eto, ne ispade toliko strašno kao što sam mislio.

Nego ljudi ovde uvek imaju neki svoj svetski model grada na koji se lože i ugledaju po pitanju svega - neki na Beverli hils stajl života sa sve automobilčinama na sve strane, neki na na Ljubljanu veličine naše Marakane, neki na Beč sa # šemom saobraćajnica i JGP, neki na ravnu i prostranu Holandiju tj njene ruralne delove... ma mislim sve uporedivo sa Beogradom ko Dačija Duster i Ferari... i onda kad ne dobiju to što su zamislili bude sve i svašta. Ni prvi ni poslednji put.
 
Poslednja izmena:
Мени је пример који си навео, улаз на Сајам сасвим пристојно решење. Светло, пространо, лако за одржавање. Каква су нам искуства са одржавањем цигле? Овде је имамо чак по поду перона.
 
Vrh