Šta je novo?

Metro

Ова првонаграђена решења су врло хаотична. Портали метро станица треба да буду униформни и лако препознатљиви, део идентитета града заједно са осталим јавним превозом.
 
Нема везе са реалношћу. Југова варијанта је жива и на самом почетку одрадио је главне ствари:

1. Увео природно светло
2. Решавао питање токова путника
3. Дао је на уникалности

Ово све што је освојило неке награде више се ослања на умешност 3д возуалзстора јер тамо је архитектура привезана тј није привезана ничему. Може и на месецу.

Искрено очекивао сам да све буде презентовани као Југово, а испоставило се да је он урадио најбоље

7 које онда будале седе у жирију кад нису стању да то виде ..
 
Ово решење за трг републике делује крајње непрактично. Направили су један гломазан портал на буквално острву које је одвојено од главних токова путника. Која је сврха ове стаклено-бетонске коцке високе 6 метара и каква је практичност овог бетонског крова? Нацртали су пешаке који ка станици иду из правца платоа трга, где уствари непостоји пешачки прелаз. Овај тротоар од калдрме ређане у лепезу у висини две коцке делује нереално. Зашто је прева Дому војске бетонски зид? Ово је потпуно игнорисање и силовање околине стилски и габаритима. Мада кад видим да је Лојаница у жирију, све ми је јасно.
 
Шта бирање путем ком*сије уради било чему. Ништа, виталистичка власт ће да затрпава. Идемо даље!
 
није што је наш, али је Југ развалио са његовим решењима. ово је тако бедно и стерилно, да не знам шта да кажем. биће да су добро повезани са члановима конкурса
 
Slažem se sa ovim komentarima gore. U želji da to izgleda moderno, a opet povezano sa istorijom, napravilo se nešto sasvim haotično. Bolje da je te zidove cigle samo prosto obojio u boju linije, koja tu staje...
 
Мени од цигле више сметају онолики црни зидови, чему то људи моји? Занимљив детаљ је лучни плафон од цигле изнад перона, мало ме тај детаљ подсећа на подруме зграда из 19. века.
 
Ето још једна идеја, уз сваку метро станицу да се направи по кафић :D
 
Победничко решење је требало дискфалификовати! Ни трага од ћирилице. Па зар је традиционално српско писмо толико кужно? Полазна перцепција будућег метроа без исписа на ћирилици истовремено и безобразна и безобзирна. То је онај контекст, или како се сада помодарски каже "наратив", по којем си "љаксе" ако и поменеш ћирилицу, а камоли ако пишеш на њој.
 
Кад видиш како изгледају добро су факултет завшиле
 
Mislim da je logična stanica za Petlovo Brdo s obzirom da sam žitelj naselja, ne znam da li bi moglo bilo gde drugde površinski da se sprovedu šine sem preko Ibarske.
Cela trasa je pod zemljom prema planu generalne regulacije šinskih sistema. Videćemo da li će biti izmena s obzirom na poskupljenje troškova i materijala zbog pandemije.
 
Oпет понављам да онда не мора да иде баш испод магистрале, већ би било добро да мало зађе у насеља.
 
Bez želje da nekog uvredim, svakako nisam ni kompetentan i mogu da iznosim samo svoje lično mišljenje u vezi sa estetikom ovih predloga, ali meni deluje da ovaj Biro stvarno nije dostojan ovog projekta i da ovo zaslužuje malo ozbiljniju ekipu od ove dve devojke koje u svom rezimeu imaju jednu kuću, kafić i predlog za Ložionicu. ...bilo je najavljivano da će svaka stanica biti jedno umetničko delo a dobismo jedan običan vinski podrum sa eskalatorima i slikama nekih ličnosti iz istorije i to sve prezentovano u tmurnom i kišovitom ambijentu..valjda je takva i budućnost Beograda...

Posle ovog rešenja i samih predloga za linije ...sada im još više želim da ne zakopaju ni jedan jedini ašov za ovaj Metro...slobodno me etiketirajte da sam protivnik prosperiteta i napredka kao nekad ona ekipa za železnice ali ovome kad krene nema nazad...a šteta će biti velika.
 
Meni se sviđa ponuđeno rešenje. Podseća me na kalemegdanske lagume sa tim ciglama. Mislim, asocijacija na beogradsko podzemlje su mi ti lagumi, a pošto će stanice uglavnom biti pod zemljom - eto veze, spajanje starog sa novim. Može to na kraju vrlo dobro da izgleda, imam u vidu rekonstruisani enterijer Palate pravde i zidove od cigle u modernijem ambijentu. Lepo i skromno, a nadam se da će biti i funkcionalno.. ako se uopšte i izgradi, za 7 godina ko zna šta će biti.
 
За лепо, нека ти је, али скромно није.
Јако лоше са врло сумњивом естетиком.
И није проблем што су се пријавиле за конкурс већ жири који им је дао награде...
 
Hvala drugari jos jednom na pohvalama!

Voleo bih da vidim detaljne priloge svih kolega i koleginica, jedva cekam izlozbu.

Konkurs jeste bio prvenstveno za odabir tapeta i namestaja, ali metro je previse ozbiljna prica da bismo presli preko ponudjene arhitekture, to jest odsustva arhitekture i vizije u zvanicnom projektu. Ponudjena resenja stanica su toliko nakaradna - puko popunjavanje velike rupe stubovima, plocama i tehnickim sobama - bez i malo obzira na protok putnika i kvalitet prostora, da mi je kao arhitekti i Beogradjaninu bila duznost da izadjem iz okvira konkursa, sagledam celokupni projekat i ponudim nova resenja.

Inace posto sada imamo zvanicna saopstenja mogu da vas obavestim da je na konkurs pristiglo samo 5 radova, od kojih su 3 nagradjena i 2 otkupljena.

U to ime postovacu ponovo ovde moj projekat:

Eto i to da se desi da dobijem priznanje na konkursu u Beogradu :)
Malo je reci da sam zadovoljan.

Ovaj put ipak nisam sasvim sam uleteo u konkurs.

Prvo, pozvao sam mog partnera Zaka iz Dezigntechnic Dubai, majstora wayfindinga, da mi se prikljuci u projektovanju. Nasa ekipa iz Dubaja ispeglala je dva velika rendera (vidi dole), nazalost nije bilo vremena da se ispeglaju svi ostali renderi, konkurs je to, uvek je knap.

Drugo, okupio sam strucni savet. Posto sam clan Komisije za Dizajn i Kulturu UITP (Medjunarodno udruzenje gradskog prevoza) pozvao sam kolege iz komisije koji grade ili vode metro sisteme (Pariz, Brisel, Dubaj, Rijad, Singapur, Hong Kong) da nas prate tokom projektovanja sto su oberucke prihvatili. Dva imena smem javno da navodim:
- Yo Kaminagai, sef dizajna i arhitekture RATP Pariz
- Gordana Micic, sef arhitekture i umetnosti SPRB Brisel

Za metro u Beogradu hteo sam da izgleda kao da je zdanje sazidano pre 2000 godina, ili za 2000 godina, vanvremensko i velicanstveno.

Principi su objasnjeni na prva dva panoa dole, evo samo sazeto:

PRISTUP

- Metro stanica je portal izmedju dve dimenzije
- Metro stanica je ukopani hram
- Mreza metro stanica cini jedinstveni organizam

WAYFINDING

- Protok putnika mora biti sto jednostavniji i direktniji
- Protok putnka uslovljava arhitekturu a ne obrnuto
- Dao sam sebi slobodu da menjam polozaj vertikalnih komunikacija radi optimalne protocnosti

ARHITEKTURA

- Duboki procepi od povrsine do podzemlja
- Ljudi i svetlost krecu se zajedno
- Kamen kao osnovni gradjevnski materijal

Evo i grafickih priloga sa konkursa:

http://www.jugcerovic.com/architecture/Belgrade-metro/

Metro_Beograd_Panel_1.png


Metro_Beograd_Panel_1_ENG.png


Metro_Beograd_Panel_2.png


Metro_Beograd_Panel_3.png


Metro_Beograd_Panel_4.png


Metro_Beograd_Panel_5.png


Metro_Beograd_Panel_6.png


Metro_Beograd_Panel_7.png


Metro_Beograd_Panel_8.png


Metro_Beograd_Panel_9.png


Metro_Beograd_Panel_10.png


Metro_Beograd_Panel_11.png


Metro_Beograd_Panel_12.png


Metro_Beograd_Panel_13.png



http://www.jugcerovic.com/architecture/Belgrade-metro/
 
Zidar, kako komentarišeš to što je pristiglo samo 5 radova na konkurs? Da li je rok bio prekratak, bilo je previše posla jer je ipak puno stanica u pitanju ili nešto treće?
 
Zidar, kako komentarišeš to što je pristiglo samo 5 radova na konkurs? Da li je rok bio prekratak, bilo je previše posla jer je ipak puno stanica u pitanju ili nešto treće?
Konkurs je bio dobro pripremljen, konkursna dokumentacija strucna i opsirna.

Zadatak je bio previse obiman. Trazilo se detaljno resenje enterijera i prilaza za 9 metro stanica, sa dugom listom svih elemenata koji se moraju resiti i prikazati: materijali, namestaj, peronska vrata, polozaj putokaza, arhitektura stanicnih zgrada (sa ogranicenjem visine na 6m)... ma svasta nesto. Sve da bude detaljno razradjeno a opet da se napravi zajednicki stil za celokupni metro sistem.

Moze to, samo za takav zadatak treba puuuuuno vremena i puuuuuno para.
Ne mozes da dobijes idejni projekat za cenu i rok moodboarda. To jest dobices bas to, moodboard. (moodboard je pano na kojem se izlepe razne slike postojecih stvari kako bi se prikazala namera, atmosfera, koja se trazi u projektu)

Ozbiljna firma ne moze da uradi idejni projekat ovog obima ni za jednu jedinu stanicu za 8 nedelja koliko je trajao konkurs, a kamo li za 9 stanica.
Uz to angazovati ljude na ovako obimnom poslu je ozbiljan trosak a nagradni fond je bio mizeran. Pravo je cudo sto je uopste pristiglo 5 radova.

Jednostavno ucesce na ovakvom konkursu se ne isplati velikim biroima jer ih kosta mnogo (ni prva nagrada ne moze da pokrije troskove, daleko od toga), previse je rizicno jer je zadatak preobiman i rad moze lako biti eliminisan zbog nedostatka neke od navedenih stavki, ne postoji nikakva garancija da ce pobednik uopste biti angazovan na projektu a pritom celokupna autorska prava se prenose organizatoru konkursa.

Mali biroi, ili studenti arhitekture, takodje su ograniceni obimom zadatka i pukim troskovima stampe materijala (13 kasiranih panoa, nije to mala stavka za studente). Ako radite 8 nedelja na ovom konkursu znaci da ne mozete da radite nista drugo. Na sve to prijava se radila preko sajta za javne nabavke koji je cist horor i za domacu publiku a zali boze stranca koji pokusa da se u to upetlja.

Sve u svemu, ovakav konkurs mogu da rade samo zaludjenici koji su spremni da zrtvuju/investiraju svoje vreme i trud radi visih ciljeva. Malo je takvih.
 
Ono što mi je zanimljivo je da sad može da prođe metro ispod KC, ova druga trasa, a kad bi to značilo da će zaobići BW, onda ne može da ne stresira instrumente, skočiće im procenat THC odma.
Nisam se dalje udubljivao u temu, samo mi je presmešno kako može bilo šta da se baljezga bez ikakvih posledica, i prolazi.
 
Previse se detljisanja trazi na tim konkursima i sve mi to deluje jako birokratski.
Najbolje moguce resenje je u kombinaciji vise radova, koji mogu biti poslati na konkurs samo kao ideje.
Tako bi manje firme, udruzenja i entuzijasti mogli da ucestvuju u projektu, barem u nekim svojim mikro predlozima, i za to budu placeni.
 
Vrh