Jel' to Mrka počeo da menja mišljenje :|Metro između grada i republike
ZA NAJVIŠE tri meseca znaće se kakav metro treba Beogradu i kada će prva faza početi da se radi, najavio je u sredu Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu. Čim se stručnjaci slože oko projekta, Nacionalni savet za infrastrukturu, koji je beogradski metro svrstao u tri najvažnija projekta za razvoj Srbije, predložiće finansijsku konstrukciju.
Ministar Mrkonjić kaže da će eksperti - kako iz Republike, tako i grada - odlučiti da li će se u Beogradu graditi "klasični" metro ili laki šinski sistem. Tek tada će se ući u ozbiljniju priču oko finansiranja projekta.
FINANSIRANJE
- POSTOJI mnogo onih koji su zainteresovani za gradnju metroa - navodi Mrkonjić. - Gradonačelnik Đilas već je razgovarao o tome u Moskvi, a i mene su u Nemačkoj odmah sačekale ponude.
U finansiranje prve linije u svim evropskim gradovima, kažu u Ministarstvu za infrastrukturu, sa 50 odsto učestvuje država, od 30 do 40 odsto su krediti, a ostatak daje lokalna samouprava.
Ako bi se gradio metro prema projektu koji je napravljen još sedamdesetih godina prošlog veka, za njegovu izgradnju trebalo bi oko 1,1 milijarde evra.
- Najveći deo novca odlazi na građevinske radove, između 50 i 60 odsto. Gradnja stanica pri tom je mnogo skuplja od tunela. Trećinu sredstava treba izdvojiti za vozna sredstva, a za ostalu infrastrukturu od 10 do 15 procenata - navodi arhitekta Branislav Jovin, koji je napravio projekat klasičnog metroa. - Pozdravljam odluku gradskih vlasti da se ponovo uđu u ovu priču i raskinu sa automobilsko-tramvajskim urbanizmom koji zagađuje životnu sredinu, i koji je od Beograda napravio jednu od najzaostalijih evropskih metropola.
ROKOVI
JOVIN podseća da cena izgradnje po kilometru varira od grada do grada. Ono što se, ipak, zna prva faza je najskuplja, i da je zato važno da svi stanu iza ovog posla . Kasnije mrežu može širiti i grad, iz nadoknada za građevinsko zemljište.
Prema starom projektu klasičnog metroa, izgradnja prve etape, sa 14 kilometara i 16 stanica, koja obuhvata linije stari Merkator-Vukov spomenik i Kalemegdan-Autokomanda, traje od šest do osam godina.
Profesor dr Mihailo Maletin kaže da bi se ovaj projekat
radio u fazama.
- Prva, šest kilometara dugačka linija od Merkatora do Terazija proradila bi možda već za četiri godine od početka radova - prognozira Maletin. - Vozila bi išla na svaka tri minuta, i to garantovanom brzinom od 34 kilometra na čas.
TUNEL ISPOD SAVE
STRUČNJACI se još lome oko izgradnje prilično skupog metro mosta. Jedna od varijanti je da on bude na 50 metara uzvodno od Starog savskog. Ipak, Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, kao i arhitekta Nikola Hajdin, kažu da ne bi bio nikakav problem da se most uopšte ne gradi, već da se šine postave - ispod Save.
CENTAR PEŠACIMA
KADA bude završena prva faza metroa, centar će, kako kaže arhitekta Jovin, biti ponovo vraćen građanima. Pešačke zone postaće Studentski i Trg Republike, Vasina, Kolarčeva, Terazije i Ulica kralja Milana. Za one koji i dalje budu želeli da u centar dolaze svojim automobilima, biće obezbeđena mesta u garažama, ali po "paprenim" cenama, od čak 10 do 15 evra na sat.
BROJKE
74 KILOMETRA UKUPNA DUŽINA PO STAROM PROJEKTU
16.800 KVADRATA POSLOVNOG PROSTORA POD ZEMLJOM
62 EVROPSKA GRADA GRADE ILI PROŠIRUJU SVOJ METRO
KAPITALNI PROJEKTI REPUBLIKE
- Koridor 10
- Železnica
- Beogradski metro
NOVAC OD MOSTA!?
JEDNA od ideja iznetih u sredu na diskusiji o metrou, je da se novac izdvojen za izgradnju mosta preko Ade, na kojem su radovi već počeli, preusmeri na - metro! O ovom predlogu u narednih nekoliko nedelja trebalo bi da se izjasni i Radna grupa, na čijem je čelu gradonačelnik Dragan Đilas. U njoj su i ministri Verica Kalanović, Milutin Mrkonjić i Oliver Dulić. Ipak, teško da je ova varijanta izvesna, jer novac za jednu namenu ne može da se "prebaci" na drugu, posebno ako je deo, uz stroge kriterijume, stigao kao kredit Evropske banke za obnovu i razvoj.
U Direkciji za gradsko građevinsko zemljište, koja vodi posao izgradnje budućeg simbola Beograda, mosta preko špica Ade ciganlije, kratko kažu da njihov program usvaja grad.
- Direkcija će sprovoditi aktivnosti u skladu sa programom koji usvaja Skupština grada - objašnjava Nenad Bajić iz Direkcije.
Шта би са форумском групом за метро, изгледа да је време да се мало разгаламимо Стварно не би ваљало да поново усвоје лаки - овај пут може да им се деси и да почну да га раде! :oSiniša":2309icib je napisao(la):Jel' to Mrka počeo da menja mišljenje :| http://www3.b92.net/ipb_images/style_emoticons/default/huh.gif Do sada je uporno pričao o metrou. Nešto mi ovde smrdi.
Ma o cemu oni pricaju. Samo nas trzaju i cimaju. Napravili projekat, izabrali izvodjaca radova, poceli da rade i sad nesto palamude, kidaju zivce. Most-ne most, metro-ne metro!NOVAC OD MOSTA!?
JEDNA od ideja iznetih u sredu na diskusiji o metrou, je da se novac izdvojen za izgradnju mosta preko Ade, na kojem su radovi već počeli, preusmeri na - metro! O ovom predlogu u narednih nekoliko nedelja trebalo bi da se izjasni i Radna grupa, na čijem je čelu gradonačelnik Dragan Đilas. U njoj su i ministri Verica Kalanović, Milutin Mrkonjić i Oliver Dulić. Ipak, teško da je ova varijanta izvesna, jer novac za jednu namenu ne može da se "prebaci" na drugu, posebno ako je deo, uz stroge kriterijume, stigao kao kredit Evropske banke za obnovu i razvoj.
Centar Beograda i Zemuna i Banovo Brdo su isključivo za tunele. Npr. Banovo Brdo od Paštrovićeve do Vodovodske može i plitki tuneli. Već od Vodovodske trasa može ići van tunela, po zemlji i nad zemljom. U Jurija Gagarina je ionako po plau iz '76. planirana nadzena trasa. Lično, čak mislim da mnogo toga može da se radi po zemlji. Imam ideju kako bi to uradio, ali ako bi je izneo, mnogi bi me rasčetvorili.Djordje":ovmck3tq je napisao(la):П.С.Слажем се да оне твоје слике на стубовима не изгледају лоше. Ја сам причао из свог искуства где сам то видео у Америци - по неким прилично очајним крајевима Њујорка и Чикага, где то заиста грозно изгледа. Ипак мислим да је то решење за периферију а не за центар, Нови Београд или Баново Брдо.
Prema projektu, metro će najpre imati dve linije. Prva koja će ići od Starog Zemuna, ispod Bulevara Zorana Đinđića, ulice koja treba po izgradnji metroa da bude pešačka
Izvor: DanasAutor: R. Marković
Izgradnja beogradskog metroa biće jedan od prioriteta Nacionalnog saveta za infrastrukturu u naredne četiri godine. Još nije poznato koji će se metro graditi i ko će kreditirati taj projekat. Na jučerašnjoj panel diskusiji, održanoj u Medija centru, koja je okupila brojne arhitekte, profesore Saobraćajnog fakulteta i inženjere, ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjićizjavio je da je sada na stručnjacima da se usaglase oko tog pitanja.
- Beograd će dobiti metro, odnosno rešićemo saobraćajni problem u gradu. Tražimo samo jedinstven i jasan stav stručnjaka, i već za tri meseca radna grupa, koju vodi gradonačelnik Dragan Đilas, izneće konačan stav o tome kakav će se metro graditi. Nacionalni savet za infrastrukturu predložiće Vladi i finansijsku konstrukciju, a većsada se i mnoge države interesuju za izgradnju metroa u Beogradu - rekao je Mrkonjić.
Kako je većpoznato, u svim evropskim gradovima gde postoji metro, prva linija finansirana je sa 50 odsto iz državnog budžeta, 30 do 40 odsto od kredita, a samo 10 do 20 odsto iz gradskog budžeta.
Ideja da se u Beograd uvede metro postoji većčetrdeset godina, a sedamdesetih godina prošlog veka, pojavio se i projekat „Metro u Beogradu“ autora Branislava Jovina, arhitekte. Taj je projekat juče predstavljen javnosti kao jedna od varijanti budućeg nezavisnog šinskog saobraćaja.
- Izgradnja metroa od velikog je značaja jer bi se njime istovremeno rešila putna mreža, pešačka, ali i problem parkiranja. Osim toga, doprineo bi boljem povezivanju regionalnih delova grada, ali i boljem pristupu centru. Tramvajski saobraćaj ne bi bio ukinut, sem onih linija koje se poklapaju sa linijama metroa. Automobili bi se sklonili iz gradskog jezgra, a ulice vratile građanima. Krug dvojke postao bi distributivni prsten sa 14 semaforskih raskrsnica, a potez Studentski trg, Trg Republike, Kolarčeva, Terazije i Kralja Milana postao bi pešačka zona. Samo u centru, ovim projektom predviđeno je da bude 1.600 garažnih mesta, za one koji neće da koriste metro, ali će zato morati da plaćaju od 10 do 15 evra, kako se većradi u svetu - rekao je na jučerašnjem skupu arhitekta Branislav Jovin.
Prema njegovim rečima metro bi imao pet linija, u dužini od 74 km, sa 84 metro stanice. Prema proračunima ovakav metro koštao bi 1,1 milijardu evra. Samo prva etapa trebalo bi da bude izgrađena za šest do osam godina, za koju bi trebalo obezbediti više od polovine sredstava, budući da na početku treba i najviše ulaganja, počev od izgradnje depoa i kupovine vozova. U prvoj etapi planirano je uvođenje dve linije, dužine 14 km sa 16 metro stanica. Jedna linija bi išla od starog Merkatora do Vukovog spomenika, a druga od Kalemegdana do Autokomande. Jovin je rekao da je većuputio predlog Gradskoj upravi da se novac predviđen za most preko Save uputi za metro, ali o tome tek treba da se izjasni Skupština grada.
Višestruko jeftiniji saobraćaj
Profesor dr Mihailo Maletin podsetio je da je metro sistem višestruko jeftiniji, brži i sigurniji, kao i to da zadovoljava potrebe svih građana. On je istakao da bi se time rešio problem saobraćajnih gužvi, većbi se izbegla buka automobila i smanjila zagađenost vazduha. Stručnjaci upozoravaju da ukoliko ne bi došlo do izgradnje metroa, 2021. godine moglo bi da se dogodi pravo saobraćajno ludilo na beogradskim ulicama, jer bi u tom slučaju na ulicama bilo dva puta više automobila nego danas.
Bila su predviđena dva depoa. Prvi je trebao biti na prostoru Zemuna, na mestu bivše železničke pruge za Zemun između Tošinog bunara i sadašnje ž. st. Zemun. Drugi depo je bio planiran otprilike između Autokomande, Dušanovačke pijace i autoputa.miki00":fryr26du je napisao(la):Da li se zna,prema ranijim planovima. Gde bi se nalazio tehnicki depo metroa. Radionice za popravku vozova i sl. Da li bi negde bio povezan sa zeleznicom(verovatno bi)?
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2008&mm=12&dd=18&nav_category=9&nav_id=335020“Zašto je to epohalna odluka, pa zato što je to zapravo diskontinuitet od retrogradnog automobilskog-tramvajskog urbanizma, koji se 26 godina sprovodi u Beogradu. Taj urbanizam je pretvorio Beograd u najzaostaliju metropolu XXI veka”, smatra Jovin.
http://www.copcap.com/content/us/qu...enhagen_metro_wins_“world’s_best_metro”_awardIndustry experts from capitals around the world have voted Copenhagen Metro the best metro in the world in competition with metro systems in London, Madrid, Singapore and elsewhere.
The award was given for the Metro's high operational reliability, the speed with which the new line to Copenhagen Airport was built, high passenger satisfaction and the system's safety level, writes the metro company in its press release.
Copenhagen Municipality is among the three owners of the Metro and was represented at the award ceremony by City Council member Jesper Christensen.
"As a capital and a great city, it is a tremendous honour and satisfaction to receive such an award for our Metro. However, I also think that this recognition is clear proof that it is the right thing now to expand the existing Metro with the City Ring Line as a start, which will be completed in 10 years - hopefully to be followed by more lines," says Jesper Christensen.
“That industry experts from metro systems such as London, New York and Tokyo think that Copenhagen Metro is the world’s best is a great honour. Their systems have been refined over many years whereas we continue to be among the youngest members of the world’s metro family. Luckily though, it is not just our colleagues who are impressed by Copenhagen Metro. Our latest customer satisfaction survey shows that 98 per cent of our customers are either satisfied or very satisfied. It is the best survey result since the opening of the Metro in 2002,” says Henning Christophersen Chairman of the Metroselskabet I/S.
Copenhagen Metro was opened on 19 October 2002 and is among the world’s latest, most advanced and high frequency metro systems with fully automatic un-manned trains.
Tuda kuda bude išao metro neće više ići autobusi, a verovatno ni tramvaji, to je i poenta, zar ne? Ne sumnjam da su linije dobro proračunate tada kada je rađen plan. Masa ljudi se kreće upravo tom relacijom AK-Slavija-Kalemegdan (ka "gradu") najviše. Dakle onaj ko bude hteo sa Banjice da se prošeta Kalemegdanom, ići će prevozom ili autom do AK (i tu se parkirati u garaži) a zatim nastaviti metroom i stići duplo brže nego što mu za taj isti put treba danas.nbumbic":3pbt91wi je napisao(la):Zanimam me Vaše mišljenje o svrsishodnosti građenja druge linije pre završetka prve kompletno.
Ja sam pomalo skeptičan prema efektima izgradnje linije Skupština-Autokomanda - (to je prva faza prve faze linije Kalemegdan skupština-Autokomanda). Reč je o planu Jovin/Mrka
Prosto ne znam koliko će to umanjiti opterećenje saobraćaja jer mi je malo nerealno da će neko ko dolazi sa recimo Banjice ili Kanarevog brda silaziti na autokomandi menjati prevoz tj. gubiti najmanje 5 a možda i 10min, da bi se prevezo gde mu već i onako autobus ide.
Meni je bar logičnije da se prva linija (Zemun, fontana, centar-Vukovom spomenik, Ustanička - M.M.Lug završi barem do Ustaničke i Zemuna.
Prosto jer i u tom pravcu sigurno niko ko dolazi iz recimo Kaluđerice sa 309 neće posle presedanja u tramvaj još jedanput silaziti kod Vuka da bi preseo na metro - jer to ne donosi uštedu u vremenu.
Metro se gradi zbog svih ljudi, ne samo onih sa oboda grada. Nadam se da ti je jasno da je ovaj predlog ("polu-linije") samo jezgro (začetak) buduće razgranate mreže metroa i da će se ono svake godine samo produžavati.nbumbic":3pbt91wi je napisao(la):Meni je logično da se metro gradi prvenstveno zbog ljudi koji žive na obodimima grada ili u prigradskik naseljima (jer recimo meni lično do Centra (trga) treba oko 25min u špicu (sve sa čekanjem od 5min i 20min vožnje) pa teško da mi metro može uštedeti vreme jer bi mi više trebalo do stanice i opet sam na oko 20-25min).
U načelu ljudima koji žive na prostoru obuhvaćenim sa predložene dve linije metroa neće doneti osetni boljitak osim nešto manje gužve u GSP-u. Nažalost ako se budu gradile dve u suštini polu-linije umesto jedene kompletne neće mnogo koristi imati ni sugrađani iz prigradskih naselja kojima metro najviše treba.
Ne znam možda jako grešim, pa me zanima šta ostali misle o ovom
Upravo tako, a najbolji primer je Budimpešta. Sa jedne strane je Pešta ravna kao staklo a sa druge strane Dunava brdoviti Budim. Konfiguracija terena kao da je preslikana iz Beograda. I naravno, imaju metro liniju 2 koja ide ispod Dunava i sve vreme podzemno i u Budimu i u Pešti (osim dve krajnje stanice u Pešti, što je nebitno za ovu diskusiju). Kako li su to oni izveli a mi ne možemo?dziggy":1cfmdi8g je napisao(la):kao da BG jedini grad koji je na brima i koji treba da gradi metro... ima ih jos mnoo sa vecim visinskim razlikama koji su ga napravili, zar ne?
Do aerodroma će ići Beovoz, nema potrebe vući i metro tamo (za sada).slobalex":2kkah6ib je napisao(la):Zasto niko ne prica o potrebi linije da ide do bezanijske kose pa do aerodroma ili ekstenzivnom pokrivanju novog beograda? Bezanijska kosa ima toliko ljudi, da je mislim esencijalno da bude povezana. I slazem se sa recenim da polu linije koje idu iz centra grada (kalemegdan) do autokomande nista ne bi resile.
Ja zivim u San Francisco (Bay Area) i BART je fantastican jer povezuje naselja van centra grada velikom brzinom i protocnoscu do centra grada.
I ne znam zasto ljudi toliko pricaju da li da sistem ide iznad zemlje, ispod zemlje, po zemlji-to je irelevantno sve dok je sistem skroz nezavisan od drugog vida saobracaja.
Meni bi bilo glupo da se recimo potencijalna linija ka aerodromu ne krece po po njivama (na zemlji). Ali nadam se da ima pameti i da ce sistem biti samo pod zemljom gde bude zaista neophodno.
Jos jedna stvar koju sam video po prelimiarnim predlozima stanica, cini mi se da su mnogo cesto. Bolje je da su nesto redje, a da samim tim vozovi idu brze.
Pozdrav iz San Francisca.
Aleksandar