Različita mišljenja ministra i gradonačelnika oko ključnog projekta
Slažu se samo da je izgradnja metroa hitna
Autor: N. Korlat - G. Svilar | 09.12.2008. - 10:42
Dragan Đilas
Beograd čeka na izgradnju metroa 30 godina i više nema vremena za gubljenje. Gradnja mora da počne što pre, složili su se prethodnih dana gradonačelnik Dragan Đilas i ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić. Međutim, o tome kakav će metro da se gradi, kad i kojim sredstvima, ne postoji saglasnost među njima.
Dok gradonačelnik Đilas kaže da će Vlada Srbije „samo pomoći gradnju podzemne železnice“, ministar Mrkonjić tvrdi da je beogradski metro „treći najvažniji državni projekat“, što će reći da se Grad o tome malo pita.
Nejasno je i da li će se Beograđani voziti lakim ili teškim metroom. Dok gradonačelnik kaže da je ta odluka još pod znakom pitanja, ministar infrastrukture tvrdi da dileme više nema i da će se graditi teški metro, po projektu starom 30 godina.
Uzdaju se u kredite
- Ta odluka doneta je na Nacionalnom savetu za infrastrukturu, koji je formirao Boris Tadić. U radnoj grupi sedi i Dragan Đilas.
- Sve je vrlo jasno i gradnja teškog metroa će početi najverovatnije u martu sledeće godine, a prvi objekat biće metro most koji će koštati 40 miliona evra - izjavio je nedavno za „Blic“ Mrkonjić i dodao da će prva linija ići od Vukovog spomenika preko Tašmajdana, Skupštine, a onda preko Save do Fontane. Druga trasa će, kaže on, ići od Kalemegdana, pored Skupštine, preko Prokopa do Autokomande.
Milutin Mrkonjić
Nije prošao ni dan, a na ovu temu oglasio se gradonačelnik Đilas i to sa nešto drugačijom pričom. Složio se sa ministrom samo oko hitnosti rešavanja ovog problema, a sve drugo je pod znakom pitanja.
- Ne znamo da li će biti izgrađen laki šinski ili teški metro. Dovešćemo eksperte iz inostranstva koji će pomoći da se izabere najbolje tehničko rešenje - reako je Đilas.
Za ovako važan i skup projekat, čija bi realizacija morala što pre da započne, nije obezbeđen novac. I gradonačelnik i ministar se uzdaju u kredite iz inostranstva. Već su počeli razgovori na tu temu sa predstavnicima Rusije i Kine, tvrdi Đilas, a „otvoreni smo i za sve ostale koji u ovom poslu pronalaze svoj interes“.
Mrkonjić ide još dalje i kaže da će deo sredstava biti izdvojen iz predpristupnih fondova Evropske unije, iako im Srbija ne može pristupiti dok se ne odmrzne Privremeni sporazum o stabilizaciji i pridruživanju. On takođe tvrdi da će deo novca dati država iz budžeta.
Politikanstvo
Kao da se ništa nije promenilo od 1975. godine, kad je i urađen projekat teškog metroa. Tada se iz političkih i ekonomskih razloga nije pristupilo njegovoj realizaciji. Nekoliko decenija kasnije oni se pominju kao glavna kočnica izgradnje metroa u Beogradu.
Laki metro se pojavio kao opcija 2000. godine, a odluka o njegovoj izgradnji definitivno je donesena za vreme gradonačelnika Nenada Bogdanovića. Ekonomski elemenat bio je presudan. Daleko je jeftiniji od klasičnog, oko 400 miliona evra za tri linije, a i izgradnja je mnogo brža. Vozila lakog metroa prolaze neposredno ispod površine, a delom svoje trase i iznad zemlje.
Oštri protivnici ovog projekta tvrde da je jedini kriterijum za njegov izbor višestruko manja cena. Oni smatraju da laki metro ne predstavlja dugoročni odgovor na transportni problem grada, te da je njegova izgradnja potpuno neopravdana.
- Laki metro su tramvaji i to je drugo ime za korupciju - rekao je Mrkonjić.
Teška podzemna železnica je klasični metro, koji celom trasom ide ispod zemlje, a podzemni tuneli kopaju se na mnogo većim dubinama. Mnogo viša je i cena, koja samo za dve trake prelazi milijardu evra.
Svima je odavno jasno da je odluka o izgradnji jednog ili drugog metroa odavno dobila obrise politike. Zato je gradonačelnik Đilas, koji javno nije iznosio lični stav, odlučio da pozove stručnjake iz inostranstva.
- Time ćemo smanjiti uticaj politike na donošenje ovako značajne odluke - kaže Đilas.
Radna grupa
Formirana je i radna grupa koja ima zadatak da, u roku od 60 dana, pripremi realizaciju tog značajnog projekta za celu Srbiju. Radnu grupu, pored ministra Mrkonjića, čine i ministri Oliver Dulić i Verica Kalanović, kao i gradonačelnik Beograda Dragan Đilas.
Pogledajte predlog trasa za laki šinski metro
Laki metro:
- košta oko 400 miliona evra
- ima tri linije
- jedna trasa gotova za dve godine
Teški metro:
- dve trase koštaju 1,1 milijardu evra
- ceo projekat ima pet linija
- prva trasa gotova za četiri godine