Čekamo metro pola veka!
N. Vukić | 08. novembar 2014. 15:26 | Komentara: 28
Ponovo aktuelan atraktivan projekat izgradnje podzemne železnice u srpskoj prestonici. Prethodni plan pretrpeće izmene zbog „Beograda na vodi“, početak gradnje 2017.
POČINjE izgradnja beogradskog metroa - rečenica je koja se ponavlja već decenijama, ma duže od pola veka. Da li je konačno došlo vreme da ovaj san koji mnogi nisu uspeli da dosanjaju postane java. U njegovo ostvarenje ubeđen je i gradonačelnik Beograda Siniša Mali koji veruje u srpsko-francusko partnerstvo i procenjuje da će izgradnja početi za tri godine.
Prvi čovek prestonice istakao je da je Beogradu preko potrebna široka mreža metroa u narednim decenijama i najavio da ćemo do kraja trećeg kvartala 2015. imati plan integrisanog razvoja javnog prevoza i izgradnje tri linije metroa.
- Projekat izgradnje metroa radiće se sa francuskim partnerima, na osnovu sporazuma vlada Srbije i Francuske iz 2011. godine - podsetio je Mali. - Izgradnja prve linije metroa trebalo bi da počne 2017.
Gradonačelnik je istakao da metro ne može da bude izolovano sredstvo prevoza u gradu, kao i da odluka koja košta nekoliko milijardi evra, mora biti bazirana na pravim informacijama.
U francuskoj projektantskoj kući „Ežis rejl“ koja će raditi idejni projekat, kažu da čekaju rezultate analize brojanja putnika i saobraćaja. Osim toga, preduslov je postizanje dogovora oko finansiranja projekta.
PLANIRANI I MOSTOVI, TUNELI...
Predviđeno je da prva linija povezuje Tvorničku ulicu u Zemunu, preko Bulevara kralja Aleksandra sa Ustaničkom. Predviđena je izgradnja još jednog mosta, tik pored Brankovog, nizvodno, na koji bi se nastavljao tunel čiji će ulaz biti ispod spomenika u parku na Kosančićevom vencu. Metro bi kroz centar prolazio tunelom do Trga republike, a zatim Bulevarom kralja Aleksandra, do krajnje stanice.
- Definisali smo koncept metroa na osnovu podataka iz 2008. godine, međutim da bi pristupili izradi projektne dokumentacije potrebni su nam sveži podaci - dodaje Zoran Ilić iz „Ežisa“. - Grad već radi analizu saobraćaja, brojanje putnika, dogodine sledi snimanje saobraćajne mreže. Projekat ćemo raditi u skladu sa dobijenim podacima. Paralelno sa tim će teći razgovori o finansijskom paketu na nivou dve države.
Kada svi preduslovi budu ispunjeni, projektantima će biti potrebno od godinu do godinu i po za izradu dokumentacije. Kako kažu, s obzirom na to da će izgradnjom projekta „Beograd na vodi“ doći do značajnih promena u saobraćajnim tokovima, moguće je da će i izvesne promene morati da pretrpi i projekat metroa.
Višedecenijski san, kako ga mnogi doživljavaju, neće prvi put pretrpeti izmene. Čak se u pojedinim periodima i odustajalo od ove ideje.
Skupština grada je od 1967. do 1982. organizovala i finansirala izradu strateških planova i projekata Beograda sa metro sistemom. Posle 16 godina, naprasno se dogodio urbanistički prevrat i zabranjen je rad Sektora za metro, a naredne četiri godine potrošene su na projekat „Tramvaj za 21. vek“. Ideja o podzemnoj železnici vaskrsla je 1995. kada je u saobraćaj puštena železnička stanica Vukov spomenik, jedna od podzemnih stanica „Beovoza“ i „BG voza“.
Nedoslednost u realizaciji ideja nastavljena je i dolaskom narednih gradonačelnika. Dok je 1997. Zoran Đinđić bio za izgradnju metroa, dolaskom Nenada Bogdanovića na čelo glavnog grada dolazi do preokreta u smeru automobilsko-tramvajskog sistema Beograda.
TRI LINIJE
Poslednji planovi koji su izneti u javnost predviđali su tri linije metroa. Prva bi trebalo da vodi od Ustaničke ulice do Tvorničke u Zemunu. Druga trasa bi išla od Banovog brda do Pravnog fakulteta, a veza dve linije bila bi kod novog mosta preko Save, odakle bi se linija možda produžila sve do Bloka 45.
Cenu igranja sa kapitalnim saobraćajnim projektom plaćali su građani. Na to su upozoravali i stručnjaci Akademije arhitekture, jer je, kako kažu, urbanizam kontinualna naučna disciplina, a diskontinuitet, posebno od strategije dugoročnog razvoja grada je - fatalan.
NEGDE POD ZEMLjOM, NEGDE IZNAD
Predstavnici Beograda i dve vlade - Srbije i Francuske, potpisali su 18. novembra 2011. ugovor o početku projekta „Beogradski metro“. Predviđeno je da bude nezavisni šinski sistem čija trasa bi se u starom delu grada kretala pod zemljom, a tamo gde je moguće po površini, s tim da se ne bi preklapala sa ostalim vrstama saobraćaja.
HRONOLOGIJA
1958. Nikola Dobrović predložio uvođenje metroa i liniju Kalemegdan - Terazije - Slavija - Čubura.
1968. Objavljena prva studija koja je predviđala tri linije metroa od 33 kilometra i 35 stanica.
1976. Usvojena studija sa dve linije: Zemun - Vukov spomenik i Dorćol - Autokomanda.
1995. Puštena u rad podzemna stanica Vukov spomenik.
2011. Vlade Srbije i Francuske potpisale ugovor o početku projekta „Beogradski metro“.
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... -pola-veka