Siniša":9sri7u3c je napisao(la):
Nakon 20 godina proučavanja ove tematike, više stvarno ne znam šta je metro, a šta nije.
Ne znam zasto se toliko dotices definicija kada ni sama struka ne moze oko toga da se slozi decenijama?
Definicija je obicno opsirniji pojam. U praksi imamo isuvise izuzetaka da bi i njih uzimali pod definiciju pored karakteristicnih osobina. Nekarakteristicna osobina metroa je da sa trecom sinom ima pruzni prelaz, uopste bilo kakvo ukrstanje u nivou bilo da je sa trecom sinom ili kontaktnim vodom. To je izuzetak pa samim tim ne predstavlja vecinu. Ista prica je i sa U6 koja je izuzetak i u samom Becu. Nastala je pod jedinstvenim okolnostima a ne zbog prakse da se laka sinska vozila koriste na potpuno nezavisnoj trasi sa prugama bez ikakvih tramvajskih bastica u nivou.
Definicije mogu da se ruse. Ti definiciju srusis nabrajanjem sistema koji odstupaju od iste. Stereotip neces promeniti sve dok se i stereotipne karakteristike ne promene.
Stereotip drzi fokus na najcesce primenjenim karakteristikama koje istovremeno predstavljaju i
najupadljivije razlike.
Stereotip nadzemne trase lakog sinskog sistema:
http://www.youtube.com/watch?v=oW-qE_ROgeg
^^^Retko kad na vijaduktu sto je i logicno jer se ima u vidu smanjenje cene, kompozicija tramvajska/laka, kontaktna mreza, mala medjustanicna rastojanja, mala srednja brzina i sl.
Stereotip nadzemne trase metroa:
http://www.youtube.com/watch?v=4tgxEXLO2gw#t=671
^^^Ako ne u tunelu gotovo uvek na vijaduktu sto je i logicno jer se gradi sa namerom da se stedi prostor (u ovom slucaju vidimo cak 3 koloseka iznad ulice bez ikakvog razdelnog ostrva), gradi se vijadukt jer je jeftiniji od tunela
iako je skuplji od pruge u nivou, kompozicija zeleznicka/vagonska/teska, treca sina, veca medjustanicna rastojanja, veca srednja brzina i sl.
Bilo kako bilo sto se performansi tice i pored izuzetaka laki sinski sistemi su stereotipno
generalno sporiji, manje pouzdani, manjeg kapaciteta i svakako jeftiniji cak i onda kada neke definicije tvrde suprotno. Kao takvi pogodni su kao fideri metroa u vecim gradovima. U manjim gradovima svakako mogu biti primarni mada sve zavisi od obima prevoza.
Tako imamo laki sinski sistem u Hjustonu a metro u Bilbau. Opet ponavljam
to su izuzeci a ne pravilo.
I u samoj struci ima sukoba misljenja i interesa pa se ne slazu oko definicija.
Stereotipni sistem jeste onaj koji ima dovoljno zajednickih karakteristika sa vecinom sistema iz iste kategorije.