Šta je novo?

Metro

A koje to podzemne stanice ima Beograd, sem Vukovog spomenika? Nije valjda da računate i ono rasulo Karađorđev park, koja nije ni bila zamišljena kao stanica već kao privremeno rešenje. Prokop isto nije baš podzemna stanica, više je ukopan i samo prekriven pločom.

Jel bolje da imamo 50 podzemnih metro stanica ili jednu-dve podzemne stanice BG Voza koji usput niko ni ne koristi i zašto se te stvari uopšte porede? Drugi imaju barem jedno ili drugo, a mi nemamo niti jedno niti drugo.
 
Karađorđev park - improvizovana sklepotina, koja postoji samo zato što se neki malo manji slepac nekad setio da od nje napravi stajalište, jer prethodni slepac (verovatno onaj srpski Ajnštajn - Savo Janjić) je predvideo tunel i vozove tu ali nije predvideo da neko zapravo SIĐE I UĐE u njih. Ono... da ih ZAPRAVO KORISTI. Zbog te sklepotine u stajalište ne može da se uđe iz podzemnih prolaza nego pešaci moraju da se pentraju gore na površinu, naprave zaokret 180 stepeni, popnu se još više pa tek onda silaze stepenicama u stajalište. Koje inače izgleda ko gradilište nekog tunela, a ne normalno gradsko stajalište gradske i regionalne železnice.

Vukov spomenik - preduboka, sa velikim nagibom i nebezbednim eskalatorima. Koje je agonija i nemoguća misija servisirati i menjati. Sa previsokim peronima. Ali bitno da je duboka XY metara i da smo se i tada kad je izgrađena busali ostatku Balkana koje smo mi face što je napravismo tako duboko.

Pančevački most - isto sklepotina, zbudžena ispod kolskih prilaza mosta, sa izgledom ko da je neko skladište a ne žel stanica. Blizu tokova javnih prevoza ali sa užasnim prilazima. I opet dovoljno daleko da bude cimanje da se preseda osim za one koji baš nemaju izbora.

Prokop - tema za sebe, promašaj u svakom smislu koji se može navesti. Finansijski, urbanistički, saobraćajno, estetski, geološki, konstrukciono... Crna rupa Beograda koja će ga jesti i ometati još nekoliko decenija u budućnosti. Pod uslovom da se nešto ne uruši i na njoj.


Ovde se izgleda nameće i potura neka priča da je neki projekat dobar i respektabilan ako je komplikovan, dug i skup. Upravo takav mentalitet i jeste jedan od razloga što ova zemlja od vajkada dodaje gas i pojačava napore a opet u skoro svakom smislu šlajfuje u mestu. Već decenijama je premalo ljudi koji bi postavili prosto prošireno a logičko pitanje "a za čije babe zdravlje mi ovo radimo?" I isto tako kontra pitanje u kontra slučajevima "a da nemamo možda neka preča posla, recimo širenje sokaka iz 19. veka ili gradnja više nadvožnjaka i prelaza preko autoputa kojim smo podelili grad na pola?"

Možda to proizilazi iz onoga što sam pominjao nedavno na drugim temama - velikih kompleksa malih naroda. Pa se ljudi tešili, i teše se i dalje, da nema veze što imamo dupe od zemlje a favelčinu od grada, jer ako ništa drugo, imamo najzaebaniji čvor u regionu a i najveći broj tunela i stanica u gradskom jezgru. Nema veze što nam je sve oko toga promašaj, ali brate što imamo tunela i stanica, eno Nemci bi nam pozavideli.

Ovo je bio i ostao slepački grad koji ima privremena rešenja i sklepotina tamo gde je trebalo graditi trajno i vizionarski, a tamo gde je trebalo skromno i racionalno, tu je dobio megalomanije i odiseje. Sve kontra.

P.S.
A i nisu samo kompleksi i busanja, nego čvor i Prokop žepo dođu kao višegeneracijska sredstva za ugrađivanje raznoraznih šarlatana i njihovih firmi. Postoji tu čitava mala nevidljiva ekonomija. Jedni se opariše od izdavanja dozvola, drugi od gledanja kroz prste tamo gde nema dozvola, treći i četvrti od nalivanja betona, peti od projektovanja 633. projekta, šesti od opremanja, sedmi od izdavanja... i tako korak po korak, decenija po decenija, mnogi napraviše bogatstva i imperije.
 
Poslednja izmena:
Ako ti je za utehu Bendere znaj da u “bogatijoj” Atini gradska zeleznica seče ulice i bulevare, da da!
Imaš rampe u sred grada i to na mnogo mesta. Vozovi prolaze izmedju zgrada u nivou sa ulicom. Automobili staju i čekaju u red da voz prodje.
 
Pa kad su i Grci slepci i blejači isti kao i mi. Ista raspuštena lenja i aljkava dečurlija kao Srbi, samo sa malo boljim okolnostima zbog strateške važnosti Evropi i Americi i zbog turizma.

A da uvek ima nekog goreg od nas u nečemu, to ne sumnjam. Ali to nije nikakvo opravdanje. Štaviše, upravo taj mentalitet i jeste jedan od razloga što smo dupe kontinenta u skoro svim aspektima.
 
Pa ne znam ali meni su bugari i rumuni isto slepci, ako izuzmemo stanice Bucuresti Nord i Centralna Gara Sofia šta ta 2 grada imaju od stanica da liči na nešto? Apsolutno ništa, sve ostale železničke stanice u metropolitan area su im ili u raspadu ili ništa specijalno.
 
Poslednja izmena:
Država i grad maksimalno zapušteni, u pandžama kriminala, a gradi se metro. Ovde na temi zbog toga imamo navijačko-utopijske razmene emocija, a sve vreme je neizvesno šta će od svega da ispadne. Imajući sve u vidu, bez želje da raspaljujem strasti, više sam za razvijanje gradsko-prigradske železnice i tzv. "lakog metroa", koji radije nazivam "teški tramvaj". Taj sistem posmatram ovde u Kelnu, gradu slične veličine i urbanistički prilično "tesnom", sa većom i dinamičnijom dnevnom fluktuaicijom stanovništva, koju Beograd skoro neće da dostigne.

Pod pretpostavkom da se sadašnji planovi izgradnje metroa izjalove, a mogućnosti za to su realistične, voleo bih da doživim profesionalne analize i evaluacije svih mogućnosti, u pravno uređenom sistemu, a u skladu sa socijalnim i urbanističkim potrebama, kao i finansijskim mogućnostima grada/države.

Da ponovim, mislim da bi jedan S-Bahn + U-Bahn sistem Beogradu legao samo tako. Uostalom, pogledajte šta grad Keln naručuje za potrebe svog "lakog metroa".

Köln’s KVB places €696m order for 132 tailor-made high-floor trams

73334_koelnkvblightrailvehicleimpressionimagestadler2_187922.jpg


Prikaz mreže: https://www.urbanrail.net/eu/de/k/koeln.htm
 
Beogradski železnički čvor + metro planovi iz 1970 su bili ambiciozni i u skladu sa vremenom. Problem nastaje kad je taj čvor krenuo da se gradi, a grad oko njega otišao u nekom drugom smeru. Onda finansijski problemi, kadrovski problemi, onda nema metroa što je potupno obesmislilo ceo plan.
Da, činjenica je da danas imamo dobar čvor sa prokopanim tunelima ispod grada (nešto što Budimpešta sad planira da radi), ali je taj isti jako loše održavan i apsolutno neiskorišćen!
Sad moramo da ulažemo u renoviranje tunela, redizajn stanica, spuštanje perona. I naravno, moramo ulagati u nova vozna sredstva. Sve ovo ne bi koštalo više od pola milijarde evra.
Benefiti koje bi dobili su fantastični i realni. Ali nažalost sluha nema.
 
Vrh